Varför valde du just din hundras?

Sv: Varför valde du just din hundras?

Vi valde en labrador för att vi ville ha en lugn och snäll barn-/ familjehund som kan vara med oss överallt.
Lagom stor och mycket vänlig. :bow:
Men som ändå går att träna med i lagom stora doser.

Har innan haft schäfer, men kände att vi vill inte ha en arbetsmyra nu då det inte ryms i våra liv riktigt.
Det får bli senare. :D

Jag var på öppet hus igår hos en instruktör och det var massa hundar där, bl.a. en dvärgpinscher. Jag kollade lite när de tränade agility, herregud vilket energiknippe! Den var nog mer i luften än på marken. Och verkade tycka allt var störtkul :D

KL

Jag ville ha en snäll och klok kompis
som kunde gå lös på gården utan att sticka efter vilt, en hund som gick bra med andra djur,
en stor hund
en långhårig hund
en hund som inte krävde en massa träning utöver att följa med mig överallt

hade doberman tidigare och ville absout inte ha en så krävande hund igen, det har jag varken ork eller tid för. det blev en collie. han är 4 mnd nu och jag är verkligen jättenöjd med mitt val! :)

han är hur snäll som helst, folk tror det är en vuxen hund pga han är så snäll och sansad. han travar nöjt efter mig överallt jag går, kan vara ute själv länge utan att skälla eller sticka iväg, och är alltid lika glad och söt.

en otroligt lättsam hund helt enkelt.

Jag ville ha en liten, aktiv hund att träna och ha skoj med. Så jag skaffade en Dvärgpinscher och har inte ångrat mig en sekund.

Att jag valde "min ras" beror helt på att jag alltid velat ha en Basset Hound.
En stor hund i litet format, kräver ingen direkt motion , däremot vanliga promenadsrundor.
Lugn och snäll, perfekt att ha i lägenhet, snäll mot barn, lättlärda :angel:

Helt enkelt underbara......gissa varför jag haft rasen sedan -94:love: :love: :love: :love: :love:

Jag har mina två små vovvsingar o de var mest till en början att jag skulle ha sällskap när sambon ligger ute i veckorna (kör lastbil).. Så vi letade efter en fodervärdshund.. O det var då vi hittade Zebbe av blandningen Schäfer / Collie.. Sen nu i våras var vi tvungna att skaffa sällskap till Zebbe o då tog vi kontakt med dem som äger Zebbe o dem hade precis fått en kull med valpar o så skickade dem en bild på mailen o vi fick syn på Nitro.. Då sa det bara klick av telefon luren så hade vi ått en valp på halsen med.. Nu har jag haft Nitro sen i lördes o ångrar inte en sekund !!

Senast ändrad av en moderator:

Åh dom är härliga. Skulle jag skaffa mig en rashund är en sån en ev kandidat. Verkligen trevliga och ursöta. :D Kräver dessutom precis lagom mycket.

Jag tittade på flera olika raser, var hos uppfödare osv.
Jag skulle självklart ha en renras.

Jag skulle ha en liten behändig hund med lite fart i benen!
Tittade på allt från malteser till sky terrier, men ingen kändes helt rätt.

Så snubblade jag över en blandras, sheltie/tibetansk spaniel, tänkte att man kan ju alltid åka och titta och jag fastnade direkt!
Jag träffade båda föräldrarna som var trevliga friska individer som gått bra på utställning och mamman även i lydnad.

Så han flyttade hem till mej 4 veckor senare och jag har inte ångrat mig någongång!

Jag har en jaktlabbepojk på dryga året. Att jag valde just jaktlabben beror på att jag ville ha en hund:
- med mycket motor och arbetslust
- med stort människointresse
- med "will-to-please"
- i storleksklassen 20-30 kg
- med lättskött päls
och som i övrigt har bra "räddningshund-potential (t ex orädd, skottfast osv).

Hittills uppfyller han alla mina förväntningar och mer därtill!!

Första hunden räddade jag från ett alldeles för trångt katthalsband och koppel Han satt kort fastbunden i ett träd.. de vill bara bli av med denna blandras.. Han var då 4 månader.

Så första hunden var inte genomtänkt alls. Jag var 11 år när jag släpade hem honom till familjen...

Min nuvarande hund: Rottweiler
Valde jag för att jag ville ha en rejäl gårdshund som även krävde att man jobbade med honom.. En hund som fungerade bra i en aktiv familj på landet.

Sen har jag alltid sett trygghet i rasen, pålitlighet och ärlighet..

Har alltid varit en stor beundrare av rasen. När jag har tänkt hund så har det varit rottis. Så det var nog det som fall in när vi valde hund..

Valde en schäfer för att jag tycker om att träna och jag tycker att schäfrar är rejäla hundar som har allt, keliga, humör, busiga, träningsvilliga ja allt som har med bra saker att göra typ :) Sen hade jag en schäfer när jag va 2 också :p

Jämthundarna = Bästa älghundarna
Finska Spetsarna = bästa trädskällarna
Aussierna = Den trevligaste och roligaste terriern
Border Collie = Suverän allroundhund med tonvikten på vallningen
Lapsk Vallhund = Pigg, vaken arbetshund

kl

De enligt mig allra vackraste hundarna är olika varianter av polar spetsar, typ jämte, malamut, huskey osv. Men jag jagar inte och även om jag tränar en del (springer, åker skidor) så har jag inga ambitioner att ägna mig åt draghundsport. Jag var ute efter en rejäl hund som:

*går att ha lös i skogen, kompis i naturen
*inte bryr sig så mkt om andra människor
*minimalt m pälsvård
*lyhörd, lättlärd, "intresserad"
*Lugn och sansad i vila men ändå med motor och fart i arbete

Ju mer jag läste på och ju fler individer av rasen jag träffade desto mer självklart blev mitt val...

:love:Lapsk Vallhund:love:

Jag ville ha en medelstor hund, med lättskött päls och "snällt" utseende. Inte för tung i kroppen. Gärna lämpad för det mesta, eftersom jag inte vet riktigt vad jag vill sysselsätta mig med (förstahundsägare.)
Jag visste allt jag inte ville ha och ville ha(gjorde en miljon listor), och i slutändan stod det mellan kooikerhondje och norsk buhund. Och alla uppfödare jag ringde på norsk buhund var så otrevliga (iaf som jag upplevde det.....). Sökandet fortsatte och jag började nästan ge upp hoppet på att hitta en trevlig uppfödare, som hade valpar för leverans vid den tidpunkten som passade mej och där allting klaffade.
Så fick jag komma och titta på en kennelträff i Gnosjö, med en massa kooikrar. Egentligen hade jag ingen större lust, det var så långt att åka och jag hade aldrig sett en kooiker i verkligheten, hade nästan bestämt mig för buhunden.
Och jag föll såklart som en steeeen :love: :love: Så UNDERBARA hundar! Hela uttrycket i deras ansiktet, sättet de rörde sej på, den silkeslena pälsen, deras trevliga milda temperament, ALLT!
Så blev det då lilla Goliat, som redan var fyra månader när jag fick honom. Underbara hund :love:
{B8466780-A0E9-40A5-9620-CF422FE80061}.jpg

Han är mitt allt.

Jag kan inte säga att jag valde Jack Russell Terrier. Jag fick en hanhund av kunder till min sambo som inte kunde ha kvar honom längre. Vi letade efter en rolig hund och jag tog honom. Han visade sej vara världens coolaste och jag lärde mej enormt mycket med honom! Dessutom blev jag helt frälst i rasen.
Sen har det blivit fler JRT genom åren.

Chihuahua valde jag för jag ville ha en mindre hund. Jag ville dessutom ha en söt hund som det inte var så stort aktiveringsbehov på. Blev tipsad av min mamma faktiskt att skaffa en chihuahua och det gjorde jag. Hon är helt underbar! Det är action i henne när man vill, men hon nöjer sej att trippa till närmsta gräsmattan och kissa om det är så. Regnar det ute vill hon helst inte gå ut alls, någonting som mina JRT aldrig har haft problem med.
Hon är precis som den andra hunden jag ville ha. Efter separationen med min fd blev hon dock första hunden och den enda hunden jag har hemma. Har en JRT tik också men hon bor hos mina föräldrar då hon behöver mer aktivering än vad jag har möjlighet att ge henne just nu.

Av en ren slump! Och nu är jag fast :)

Det var när jag hade tagit bort min gamla hund, en strävhårig foxterrier (också en superhärlig ras!). Jag hade tänkt ligga lite lågt med hundägandet för ett tag, men så fick jag frågan om jag ville ta hand om en omplaceringshund. Det skulle, enligt uppgift, vara en Jack Russel. Och eftersom jag älskade den strävhåriga foxterriern, så tänkte jag att det nog kunde passa bra med en JR. Så jag åkte iväg för att titta på hunden. Det visade sig att det inte alls var en JR utan en Dansk-Svensk Gårdshund, en fyraårig tik.

Vi föll direkt för varandra, hunden o jag.... Jag tog henne med mig på prov för en vecka, men redan första kvällen hemma så visste vi att vi hörde ihop :love:

Sedan dess är jag helsåld på DSG - den perfekta hundrasen för mig. Är inne på min tredje DSG nu (hon på avataren)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 152
Senast: Nota
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 451
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar