Varför valde du just din hundras?

Sv: Varför valde du just din hundras?

Jag ville ha en medelstor hund med lättskött päls (gärna av det gosvänliga slaget), en aktiv allroundhund som jag kunde göra lite av allt med. Inte vaktig, hellre glad och öppensinnad.

Var först inne på korthårig collie och pluggade på som 17... Sen när det blev dags att boka valp så fick jag kalla fötter och ville ha något som mer "liknande" det jag haft innan (cavalier king charles spaniel, icke vallhund men apportör) och snubblade över en annons på blocket om två goldentikvalpar. Jag fastnade direkt för fotot då de var så mörka och såg så nätta ut jämfört med de teddybjörnar många goldens är idag. Läste på om "jaktgolden" och fastnade direkt. "Utställningsvarianten" var jag aldrig särskilt förtjust i, ville ha mera fart min hund.
Åkte och tittade på just dessa valpar och fastnade för deras mamma, valde den ena valpen och hoppades att hon skulle bli lik som mor (vilket hon inte ALLS blev :p ). Men jag tycker om henne ändå...

Fast hade jag läst på mer och träffat representanter för typen av hund så hade jag nog inte valt den, så det klassas som impulsköp enligt mig. Första tiden nu har varit skitjobbig rent ut sagt och nästa hund blir inte en likadan. Inte en hund jag rekommenderar till vem som helst.

Billie

Jag ville ha en energisk och uthållig hund som klarar av att hålla mitt tempo. Utseendet tilltalade mig plus deras fysik och mentalitet.

Därför blev det en Pitbulltik med ett underbart lynne och fysik som klarar av allt mellan himmel och jord.

Ja ni bra fråga. Var väll inte direkt planerat att det skulle bli den rasen dte blev.

Kraven jag hade var
-aktiv och bra träningshund som kan göra dte mesta då jag inte vet vad jag vill hålla på med.
-Glad och social, bra med barn och ska gilla andra människor.
-En bra familjehund att ha med i allt från i båten på västkusten till skidspåret i Sälen.
-inte för stor och inte för liten.
-Ingen jakt ellr vakt instinkt.

Kollade på 3 raser
Sheltie(som vi har i familjen sen tidagare) men insåg att jag ville ha en lite sörre och "tuffare" hund.
Boxer-Precis som jag vill ha tempramentsmässigt dock lite osmidig och verkar lite för flamsiga för att gå å träna allt med.
Flat- Allt jag vill ha i en hund. Fick acceptera jaktinstinkten och det stora motions behovet som dom har. men iövrigt kan dom användas till allt lydnad,bruks,räddningshund,viltspår,agility m.m:D Å har än så länge inte ändrat mej:P

Men min största dröm är ändå att någon gång i livet skaffa en Kines. Vackraste hundarna som finns:) Dock för små och lite för mycket reb sällskpashund mot vad jag vill ha just nu:)

Tja, man kan inte precis säga att jag valde. Det är mer så att labradorer helt enkelt fallit min morsa i smaken, och därmed överförts till mig. Sedan är det ju inte speciellt svårt att fastna och nu när jag är inne på min andra labrador är jag helt kär i rasen, även om jag vid sidan om funderar mycket kring vilka övriga raser jag skulle kunna tänka mig.

Har en labbe av utställningsmodellen, tyvärr får hon hela tiden komplimanger för att vara en vacker jaktlabbe. Vilket inte är lika smickrande som det kanske låter. Å andra sidan vill jag nog inte ha en ren utställningsavlad labrador, de är litet för tunga i typen för mig så min snart två-åriga, mycket "slimade" tik är nog ganska så perfekt. Älskar hennes trevliga, om än mycket energiska, temperament, hur hon alltid vill hitta på något och hur farsan kan springa med henne 1.5 mil utan att hon slits ut nämnvärt. Hon är enkel att ha och göra med, klarar av att vara ensam och till hösten skall vi kämpa ihop LP1 - vilket kommer vara lika underhållande för andra som det kommer vara nervöst för mig.

I vilket fall som helst är nog labben ett bra val för mig och jag har redan en planerad hanhund i framtiden. En som jag kommer kunna ställa ut litet mer men utan att han skall vara en tjockis, om ni förstår vad jag menar ;)

(Note: Hunden som agerar som Avatar är min tiks morsa, hade ingen tillgänglig bild på Apple.)

Har en 7 månaders Beauceron-hane, allmänt kallad Dunderklumpen...! Glad som attan, älskar alla, men har lite svårt att hälsa och umgås med måtta ... hrm...
Ville egentligen ha en Schäfer, eftersom jag levt med många ljuvliga Schäfrar - men samtliga har haft diverse fysiska åkommor som jag inte ville ha mer med att göra.
Så, jag sökte: En robust, stor hund med mycket samarbetsvilja och energi. Inte för mycket Jakt. Inte för mycket Päls. Inga vanliga åkommor. Ingen värmeälskande vovve som måste ha täcke om vintern. En hund som vill och kan vara med överallt hela tiden! Och gärna en hund som gör att folk tänker sig för en extra gång innan dom överfaller matte på mörka kvällspromenaden, eller bryter sig in i huset...!:devil:
Men en barnvänlig hund utan Hang-Ups. En hund som vill jobba och som vill hålla sig nära matte och husse och familjen i stort.
Vad kunde det bli annat än - EN BEAUCERON!! Och jag ångrar mig inte!:love:

*kl*

Vilken intressant tråd! & vad kul att så många verkligen hittat "sin" ras!! :)

Jag har varit inne på en del raser..

Alaskan Malamute för att pappa haft en sån som hade ett psyke inte av denna värld. En klart tuff hund, men som format mig då jag växt upp med henne & därför har lite lättare för hundar som behöver en stark ledare än de som är mer veka. Tål all kyla i världen (vad är täcken?? ;) ) & är coola som bara den. Och försvarar flocken. Blev inte en sån pga att pälsen är hemsk när de fäller, jag vet hur tuffa de är (ingen bra förstahund) samt att jag inte tror att jag skulle kunna ge den den typ av aktivitet den skulle behöva i dagsläget (dra etc).

Schäfer eftersom jag gärna vill kunna träna lydnad & annat & den är väldigt bra till det, ursprungligen. Även för at jag gillar en hund som skyddar flocken. Valdes bort pga att det är så jäkla svårt att få tag på en som inte är sönderavlad eller bara har fel psyke :( Har inga bra kontakter som kunnat hjälpa mig hitta en bra heller.

Amerikansk cocker är för sega för mig nu, men vänta bara tills jag blir gammal :love: ;)
Westie samma som ovan..

Det blev en Leonberger pga det underbara psyket, utseendet, att jag träffade en superb uppfödare.. Hade även träffat flera underbara på jobbet på djursjukhuset.
Dvärgpinscher blev det för att jag liksom lejonen träffat jättehärliga individer på kliniken, kollade info om dem & fastnade. Och detta trots att jag "aldrig skulle ha en liten hund som JAG måste skydda om det kommer nån skum typ" :D Men i lägenhet i storstan när man behöver ha dagmatte funkar det bäst. Och då passade det ju perfekt med "en stor hund i en liten kropp" som dp:n är :banana:

kl

Jag hade nog sett igenom alla raser som finns före jag bestämde mig för att köpa en flatcoated retriever.

Jag sökte en hund som är:
-medelstor/stor(25-35kg)
-en hobby, inte ett gosedjur..(passar till utställning, lydnadsträning/tävling + eventuellt andra prov, jaktprov)
-tilltalande utseende
-inte för mycket päls
-vänligt inställd till främmande och inte lätt blir folkilsk då det var min första hund
-fartfylld och livlig(inget sofflock)

Jag kom ganska snabbt in på retriever/setter/spaniel, men de flesta av dem är indelade i utställnings och jaktlinjer så flatten passade perfekt!!:banana:

*KL*

Det var min sambo som ville ha en dvärgschnauzer. Själv visste jag inte ens vad det var för sorts hund. Men det tog jag ju reda på.
Och - om det blir någon nästa hund - så blir det en sådan igen.
Men sambon sa för några år sedan att vi inte skulle ha någon mer hund för att ingen kan matcha den vi har nu. Jag håller med.Jag avgudar honom och det är ömsesidigt. Vi har klubben för inbördes beundran han och jag.....
Och vi har fått många posititva kommentarer över vår hund.
Största komplimangen var en hundägare som sade till sin fru att **** är världens finaste hund - och så var de ut och gick med sin egen.....

Vi har fått fara på många "visningar" med jycken och har medverkat till att några dvärgar fått nya ägare.

Växte upp med schäfer i familjen, och flera av våra vänner hade schäfer så det fanns liksom inget annat att välja på när man vuxit upp med den underbara rasen.
:love: Hade både korthårig och långhårig och dom är helt underbara, vill ha en långhårig till. Tyvärr ser det mörkt ut för rasen nu för tiden.:cry:

Min amerikan är allt annat än seg. :)

Jaså? Tycker de jag träffat varit supermysiga men ganska "damiga" i sättet om du förstår.. att man visst kan ha dem med på massa promenader & så men att det inte direkt är agility-klipp i dem? Rätta mig gärna om jag har fel :)

Har 2 st Border Collie, en på 12 och en på 2 år. En hund som passar mig perfekt, har tidigare haft hundar med korsning Schäfer/Border så när vi skulle ha en vallhund så var en BC det självklara valet.

Precis som tintilar säger så är den krävande, så även om den är en trevlig familjehund så är den ingen familjehund. :) Den är ju mycket aktiv och en utpräglad strateg, våra hundar (särskilt den äldre) älskar problemlösningar. Att valla 70 mjölkkor är som en söndagspromenad och att valla kvigor som smitit är en höjdare oavsett hur länge och i vilken terräng som helst. En underbar hund att se i arbete, den äldre hunden överlistar alla i synnerhet när vallningen sker hemma på gården där hon känner till varenda kvadrat decimeter. :)

Och kan man uppfylla arbetsbiten så har man även en trevlig familjehund som gillar alla lekar som barnen hittar på, så länge det rör på sig är livet toppen. Vår äldsta hund är en fenomenal fotbollsmålvakt och plockar bollar högt som lågt. Sedan så är det ju en otroligt smart hund som lär sig nya saker i en grisblink och förstår allt man säger känns det som.

Har verkligen snöat in på denna hundras!

Kicki :)

Jag hade väldigt stora krav på den ras jag sökte. Framför allt skkulle den vara en familjehund o ett sällskap till mig.
Med en karl som jagar, en dotter som är döv med adhd o epilepsi krävs en hund med ´go´ i.

Den skulle ha lättskött päls.
Kunna slappna av o mysa inomhus, vara aktiv ute.
Mellanstorlek (fick jag pruta lite på, de är ganska små).
Starkt psyke så den klarar av/orkar med dottern.
Gärna lite jakt eller i alla fall tåla att vara med en dag i skogen.
Inte vara för söt (enligt sambo)
Intelligent o lättlärd
Arbetsvillig, lämplig till agility
Kunna ha lös (dvs inte jagar så fort den är lös)

Vi fann den perfekta hunden för oss :D En dsg, en mysigare men ändå fräckare/tuffare tjej får man leta efter :love: :

http://i56.photobucket.com/albums/g172/hsjodin/Starlight-Nila/12vvackrastebrudenistan.jpg
http://i56.photobucket.com/albums/g172/hsjodin/Starlight-Nila/10vmonster.jpg
http://i56.photobucket.com/albums/g172/hsjodin/Starlight-Nila/Photo-0175.jpg

Rottweilern min (som gick bort av HD).
Det är min ras helt enkelt, skulle jag få vara en hund skulle jag vara en sådan :rofl: , näe men som är fin, har fina tecken, kräver lite mer än andra hundar vilket är ganksa kul. Riktigt fina brukshundar som med ett bra psyke kan komma väldans långt.

Jack Russel Praktisk storlek :D , Stor personlighet, trevlig hund, lättlärd (han kunde skaka tass, dansa och "sjunga" på kommando)

1. Personligheten - har aldrig träffat en annan hundras som är så otroligt personlig som kinesen
2. Utseendet - jag har alltid tyckt de har varit otroligt vackra :love:
3. Storleken - behändig att ha med sig överallt osv.
4. Ingen brukshund - ville inte ha en hund som kräver aktivering/träning varje dag utan är man slö, trött eller sjuk en dag så nöjer den sig med att ligga och sova och få några promenader runt kvarteret utan att bli "nipprig"
5. Hyfsat allergivänlig - många (inte alla) tål kinesen och det är ju bra om man i framtiden börjar umgås med nån pälsdjurallergiker

"Kinesen" känns verkligen som den är gjord för mig, skulle inte kunna tänka mig nån annan ras just nu...I'm in love :love:

Knapplån

Hur funkar de att ha h*n ute på vintertid? hur mkt "kläder" måste du ha på hunden då?
Eller nån annan som har en chinese crested som kans vara?

Senast ändrad av en moderator:

Jag ville ha en stor hund i liten förpackning. En liten hund som skulle orka med mitt aktiva liv och kunna hänga med på allting som jag vill. Så jag skaffade min dvärgpinscher och det blev helt perfekt. En liten arbetsmyra med oändligt med energi. :D

Greyhounden fick jag på köpet när jag skaffade sambon. En underbart mysig hund på många sätt och vis men jag vet inte om jag skulle skaffa en till.

Min amris ger mig nästan mer jobb än min boxer. ;)
Han har en sådan arbetsglädje, spår och apportering är det bästa han vet. Agility skall vi börja med nu i sommar.

Är ju många som håller på med just agility och freestyle med sina amrisar och det går riktigt bra för de flesta. Fast sedan vet jag folk som bara har dem som de är, alltså bara tråkiga vanliga promenader, och antingen blir de knäppa som bara den eller så blir de uttråkade soffpotatisar. Så skall de inte vara....

Jag tycker inte amrisen är en pensionärshund, absolut inte. En amris skaffar man om man vill vara aktiv med sin hund. :)

Lite bilder på min Hobbe
ett två tre fyra

28330_1147854352.jpg

Full fart hela dan, med en amerikan! ;)

Jag har inte valt mina raser:o , de har lixom bara ramlat över mig.
Jack russeln var det en kompis till mig som hade, av olika anledningar så kunde hon inte ha den kvar och frågade om jag kunde ta den. Sen kom det obligatoriska "om inte du tar henne så avlivar vi.........", då kan man ju inte säga nej lixom.

Greyhound har jag iofs alltid gillat och haft på känn att jag skulle skaffa en dag. Sambon däremot var helt inne på att vi skulle ha schäfer. Då jag inte ansåg att vi hade den tid som krävdes för att ha valp och senare en aktiv unghund såg jag till att hitta en vuxen omplacerings grey innan han hittade en vettig valp. På så sätt kom Gloria in i våra liv och det har vi aldrig ångrat.

Fast helt klart kommer det att bli en schäfer vad det lider men efter att min son idag blivit attackerad och sönderbiten av en schäfer så lär det nog dröja ett tag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 152
Senast: Nota
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 451
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar