Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Det gör inte jag. Jag tycker den är ett prima exempel på sådant som skapar komplex och orimliga krav på hur man ska se ut.

Och återigen så objektifierar man kvinnokroppen, och bedömer värde utifrån hur sexig kvinnan är.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Ja, jag håller med, tycker bilden är gräslig och genomtråkig och tycker dessutom att det är så trist att så många tjejer som är vettiga i vanliga fall nu hakat på den här träningshetsen/objektifieringen. Helt plötsligt tycker vettiga tjejer att det känns OK och bra att såga andra tjejers utseende - för att de är för smala/för naturliga/för otränade och istället lyfta fram photoshoppad bild efter bild på glänsande brudar med tajta rövar och schyssta tuttar - allt sanktionerat av det faktum att det står nån hurtig text som förklarar att tajtröven tränat men det har inte smalbruden gjort.

Jag spyr rakt fram på det här. Särskilt eftersom folk inte fattar att detta inte är mindre objektifierande än alla andra bilder som nån snubbe lägger upp nån halvnaken skrevande tjej. Eller att detta inte är mindre ett ideal än vad det för några år sedan när alla tjejer skulle vara magra. Det är samma skit, bara en annan form den här gången.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Tack, du satte verkligen ord på mina tankar och känslor! :bow::bow:
Jag hoppas moderatorn tar bort bilden i alla inlägg så att jag orkar vara kvar i tråden och ta till mig alla bra tips jag fått!
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Det du skriver i inlägget ovanför det jag svarar på ger också en annan bild än det krassa "mat är näring". Jag tycker inte att det är "bara" att äta något för att det är gott.

Oftast bara näring.

För mig så har det varit skillnad på att äta vissa saker för att jag behöver det och att äta vad jag har lust för att det bara är just gott.
Kikärtor och cashewnötter har tidigare bara handlat om att det är gott, bönor lika så.

Numera när jag inte längre lider av undervikt (BMI 18) så måste jag tänka i andra banor än att bara sätta i mig allt som jag får tag på.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Tack, du satte verkligen ord på mina tankar och känslor! :bow::bow:
Jag hoppas moderatorn tar bort bilden i alla inlägg så att jag orkar vara kvar i tråden och ta till mig alla bra tips jag fått!

Håller med. Bilden visar dessutom inte alls hur man automatiskt kommer att se ut baktill och nertill om man tränar. Det fotot är nog både photoshoppat OCH tillhör en kvinna som av naturen begåvats med rund bakdel.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Nej men precis, och det jag tycker är viktigast är: Man visar tre rumpor, bedömer dem (dömer ut två och godkänner en) och sen ska den funka som nån form av pepp till kvinnor. "Titta här! Om du tränar kan du också få en godkänd rumpa, heja dig!".

Och kvinnorna köper det.

Aldrig i helvete att jag låter nån idiot som skriver klämkäcka citat och photoshoppar ihop nån idiotisk bild avgöra om min rumpa duger eller inte.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Precis så!
Drömkroppen innebär alltså/också hårt arbete och - underhåll.
dietandexercise_zps27ac51b9.jpg

Jag tror min rumpa mest liknar den första. Jag äter bra och har i flera års tid loggat ungefär 300 timmars motion (löpning, cykel, yoga, styrka m.m.) per år. Knäckande? Ja, som fan, för jag har en gång varit kraftigt överviktig och den lösa huden kombinerat med plattrumpegener gör att jag ser ut som jag gör.

Så såna där bilder, och faktiskt även de som lägger ut dem, kan enligt min ödmjuka åsikt dra åt helvete.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Jag delar din uppfattning till fullo.

har tagit mig två år av målmedveten hård träning att tex klara militärens tester för utlandstjänst (afghanistan), sen kommer vissa jämngamla i övrigt likvärdiga och klarar det efter ett par månaders träning , typ jogging, spinning alltså vanliga aktivieter utan problem.
En del av förklaringen tror jag är som du säger.
Nappade även lite på det ngn sa om hur musklerna används, framsida kontra baksida lår osv.
Dels genetiska förutsättningar.
Allt går , men nog får vissa kämpa sjukt mkt mer för att uppnå samma resultat.

Ska väl tillägga att jag verkligen inte var ngn soffpotatis som ung, tränade mkt, fotboll, joggade, red, pingis osv men hade alltid ganska dålig kondis av ngn anledning.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Ja du det är bara så trist.
Jag minns 70-talet när man fick se ut som man gjorde av naturen.
Vart tog det vägen?
Och vart kom alla pushup-BHar, siliconbröst och stjärtformare ifrån?
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Migo m.fl. jag håller helt med om det ni skriver. Jag blev faktiskt lite chockad när bilden lades upp just här på buke, och applåderades. På Flashback hade jag förstått det, men här? Jag blir genomtrött. Jag uppfattar mig själv som ovanligt oneurotisk i förhållande till min kropp, mat och träning. Den tiden då jag hade lust att stå och granska mig själv och mina muskler i gymmets speglar är sedan länge förbi och jag önskar den inte åter. Mitt värde ligger inte i en, i andras tycke, snygg kropp. Men till och med jag får en gnagande känsla av självförakt när jag ser den där bilden till höger. Vad ska då inte personer med ätstörningar eller över huvud taget mer komplicerat förhållande till sin kropp känna?

TS, snälla, strunta i den där bilden och fokusera på de goda råden du har fått i den här tråden. Det är inget fel att vilja träna och bli stark eller se bättre ut, med sina egna förutsättningar. Men att sträva efter något ouppnåeligt ideal gör verkligen ingen gladare. Du är rentut sagt skitduktig som har tagit tag i träningen! Vare sig du tycker dig se visuella resultat eller inte, så har du garanterat förbättrat din hållning, hälsa och kondition. Och det är jädrar i mig inte fy skam!
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Har inte läst hela tråden men undrar hur du utvärderar din träning? Har du fasta objektiva mättstockar att jämföra med eller handlar det om din subjektiva uppfattning? Bara en sådan sak som vikten som många stirrar sig blinda på eller bmi-måttet säger inte hela sanningen. Det säger ingenting om fördelningen mellan fett och muskler.

Sedan har alla olika förutsättningar att nå olika mål med sin träning oavsett om det handlar om utseende, kondition eller styrka. Samtidigt är det också viktigt att ha tillräcklig kunskap om kost och träning för att optimera sina träningsresultat. Vill man öka i muskelmassa(vilket jag får intrycket av att du vill göra) så kan du inte ligga på energiunderskott. Det går men vill du öka i muskelmassa så ska du helst ligga på energiöverskott. Konditionsträning tillsammans med träning för att öka i muskelmassa kan också vara svårt att förena.

Vissa träningsmål kan vara svåra att lyckas med samtidigt och därför kan det finnas en anledning att se över din träning och din kosthållning tillsammans med någon kunnig. Och sist men inte minst får du inte glömma bort att vila och ha en vettig träningsmängd. Många tränar alldeles för mycket och slarvar med vilan och det kommer också göra det svårare att nå dina mål.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Det gör inte jag. Jag tycker den är ett prima exempel på sådant som skapar komplex och orimliga krav på hur man ska se ut.


Jeez, hur kan man tolka en visuell redigerad metafor så bokstavligt? :banghead:
Funderar du ett varv till och tar hela tråden i betanke handlar hela den om hetsen att uppnå ett kroppsideal.

I mina ögon symboliserar de tre bilderna tre grundprinciper, antingen bryr man sig inte alls om hur sin kropp ser ut, eller så tror man att man gör det, och det tredje valet är att aktivt forma sin kropp - vilket jag även påpekar i texten preciiiiiis ovanför bilden - med hårt arbete. Jag vet inte hur man ska vara funtad för att inbilla sig att den röv som syns till höger skulle vara en rimlighet att uppnå med hjälp av flera reps eller backträning eller ens överhuvudtaget för de allra flesta av oss. Med den här typen av reaktion på en bild, så förstår jag att livet är jobbigt för människan på jorden. Hur står du personligen ut med att överhuvudtaget se bilder på "normala" modeller - som även de är ganska många stjärnår ifrån den här redigerade rumpan?


Så såna där bilder, och faktiskt även de som lägger ut dem, kan enligt min ödmjuka åsikt dra åt helvete.

Tack, det var vänligt.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Har inte läst hela tråden men undrar hur du utvärderar din träning? Har du fasta objektiva mättstockar att jämföra med eller handlar det om din subjektiva uppfattning? Bara en sådan sak som vikten som många stirrar sig blinda på eller bmi-måttet säger inte hela sanningen. Det säger ingenting om fördelningen mellan fett och muskler.

Sedan har alla olika förutsättningar att nå olika mål med sin träning oavsett om det handlar om utseende, kondition eller styrka. Samtidigt är det också viktigt att ha tillräcklig kunskap om kost och träning för att optimera sina träningsresultat. Vill man öka i muskelmassa(vilket jag får intrycket av att du vill göra) så kan du inte ligga på energiunderskott. Det går men vill du öka i muskelmassa så ska du helst ligga på energiöverskott. Konditionsträning tillsammans med träning för att öka i muskelmassa kan också vara svårt att förena.

Vissa träningsmål kan vara svåra att lyckas med samtidigt och därför kan det finnas en anledning att se över din träning och din kosthållning tillsammans med någon kunnig. Och sist men inte minst får du inte glömma bort att vila och ha en vettig träningsmängd. Många tränar alldeles för mycket och slarvar med vilan och det kommer också göra det svårare att nå dina mål.

Äntligen ett vettigt inlägg.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

All erfarenhet visar att just bilder på "perfekta" kroppar i tidningar och reklam m.m. påverkar människor till en negativ syn på sin egen kropp och medverkar till uppkomsten av ätstörningar. Att då lägga upp en sådan bild, där den "försummade" kroppen stämmer betydligt bättre överens med hur de flesta kvinnor ser ut än "idealbilden" till höger, är som upplagt för att folk ska börja noja över sin egen rumpa. Om du inte gör det så är det skönt för dig. Men hur tänkte du att TS skulle uppleva bilden? Vad skulle den ge henne? Att hon blev mer nedstämd och självkritisk än hon redan var har hon berättat.

Bilden säger, bokstavligt talat att om jag ser ut som kvinnan till vänster har jag försummat min kropp, medan om jag bara var en duktig kvinna och tränade och åt rätt så skulle jag se ut som 20-åringen till höger. Det är faktiskt vad bilden säger. Det är du som vill att man ska ge sig in och tolka bort någonting.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Nu var ju du väldigt snabb med att tala om för TS (som redan delat sin upplevelse av bilden), hur hon egentligenskulle tolka bilden så jag antar att det känns bra nu då? Det är, ur min synvinkel inte jag i den här diskussionen som skuldbelägger någon. Dina käftsmällar var inte mjukare än bilden.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

För att återgå till trådstarten så tror jag att en del ligger i att dina styrkepass inte varit tillräckligt intensiva/långa. Om du tränar 30 min utan att rep:en blir jobbiga så har du i princip tränat lika mycket som en halvtimmespromenad och du hade knappast förväntat dig de resultat du vill ha då? Jämför med 60 minuters träning där du måste ta i...

Din veckoplanering tycker jag egentligen är för o-varierad. Flera dagars aerobisk träning (kondition) följt av flera dagar styrka. Det hade varit bättre att sprida åtminstone konditionspassen - styrka kan man ju träna olika delar varje gång men jag skulle misstänka att passen då riskerar att bli kortare och då minskar ju träningseffekten. Det kan ju vara svårt att styra, men eventuellt kan du kanske flytta styrke/vilapasset till tidigare i veckan och sedan ta ett springpass istället på fredagen, så får du en jämnare fördelning?

Det låter lovande att dina matvanor ändras av sig själv när du tränar, det finns undersökningar som visar att det inte är helt ovanligt att man av sig själv blir sugen på nyttigare mat när man tränar regelbundet och det gör ju inte saken sämre. OM du behöver förlora vikt ska du dock vara försiktig med fett i maten, dressing på salladen, nötter som snacks osv. Visst är det nyttigt med fett till viss del men det är ändå fett och därmed mycket kalorier även i små mängder.

Träningskalender kan vara ganska kul och helt ego använder jag facebook till mina noteringar så jag kan gå tillbaka och kolla sedan. Dessutom sätter jag mer press på mig själv när jag har postat saker så andra kan se det... ;)
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Jeez, hur kan man tolka en visuell redigerad metafor så bokstavligt? :banghead:
Funderar du ett varv till och tar hela tråden i betanke handlar hela den om hetsen att uppnå ett kroppsideal.

I mina ögon symboliserar de tre bilderna tre grundprinciper, antingen bryr man sig inte alls om hur sin kropp ser ut, eller så tror man att man gör det, och det tredje valet är att aktivt forma sin kropp - vilket jag även påpekar i texten preciiiiiis ovanför bilden - med hårt arbete. Jag vet inte hur man ska vara funtad för att inbilla sig att den röv som syns till höger skulle vara en rimlighet att uppnå med hjälp av flera reps eller backträning eller ens överhuvudtaget för de allra flesta av oss. Med den här typen av reaktion på en bild, så förstår jag att livet är jobbigt för människan på jorden. Hur står du personligen ut med att överhuvudtaget se bilder på "normala" modeller - som även de är ganska många stjärnår ifrån den här redigerade rumpan?

Men det finns ju noll och ingen verklighetsförankring mellan de där "principerna" och bilderna de sägs representera, det är därför jag blir så provocerad.

Det är precis som t.ex. niffe skrivit; det är bara ett nytt sätt att trycka ner folk.

Tack, det var vänligt.

Vänlighet var inte vad jag siktade på så där får jag nog erkänna mitt misslyckande.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Men det finns ju noll och ingen verklighetsförankring mellan de där "principerna" och bilderna de sägs representera, det är därför jag blir så provocerad.

Det är precis som t.ex. niffe skrivit; det är bara ett nytt sätt att trycka ner folk.
Och i kontexten var min avsikt att trycka ner TS? Hur tänkte du då? För mig fungerar principerna väldigt bra, det är ganska grundläggande. Vill man känna sig provocerad av vad som helst så är det ju ingen raketforskning att hitta såna saker - det är ditt val inte mitt.
Vänlighet var inte vad jag siktade på så där får jag nog erkänna mitt misslyckande.

Det var väldigt uppenbart att du bad mig dra åt helvete. Inte ens det blir jag provocerad av, det gör mig bara så in i hjärteroten ledsen.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Jag tror att reaktionerna inte hade varit lika starka om det hade varit en bild på bara en rumpa, den till höger. Jag kände också en tagg i hjärtat när jag såg jämförelsen. Det är lite som jag vet hur jag ser ut, men jag vill inte se det själv för då tycker jag ännu mindre om mig själv. Eller blir påmind om varför jag inte tycker om mig själv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 827
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp