Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Glöm inte att det går inte att träna bort fettet, det måste "svältas" bort. Enda sättet att få bort fett är att äta mindre i förhållande till det du gör av med.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Glöm inte att det går inte att träna bort fettet, det måste "svältas" bort. Enda sättet att få bort fett är att äta mindre i förhållande till det du gör av med.

Fast att göra det (ensam) i kombination med tung styrketräning för att öka kroppens styrka tycker jag är en dålig idé. En sak i taget liksom. För vanliga hobbymotionärer tycker jag oftast det räcker med god kost och tung träning så brukar kroppen komma med också.

Till TS:

Som de andra sagt; träna tyngre! Var inte så fäst vid att alltid köra 10 reps, kör du tungt kanske det räcker med 5-6 sista setet.

Första uppvärmningsseten brukar jag ligga runt 10-12 men när jag ökar belastningen ligger jag aldrig så högt, förutom i utfallsgång och bulgariska utfall där jag behöver behålla vikten rätt lätt för att inte kompromissa med tekniken för mycket. Första repetitionerna kanske jag kör jättelätt 2*12, sen lite tyngre på 10, ytterligare lite tyngre på 8 och en jättetung på 6. Känner jag att det finns mer i övningen kanske jag kör något set på 6 till eller också minskar jag vikterna och ökar repetitionerna istället på sista.

Finns jättemycket vettigt att läsa på nätet om styrketräning! Tycker själv att axon är bra (googla efter texter + blogg) men det är ju en smaksak vem man håller med.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Er du sikker på at du trener riktig? Altså med riktig bevegelse? Når du sier at rumpa er slapp og at lårene er enorme, høres det ut som om du kanskje sitter fast i et quaddominant bevegelsesmønster, som vil si at musklene på fremsiden av lårene gjør mesteparten av jobben fremfor musklene på baksiden og siden. Dette er et veldig vanlig problem i vårt samfunn, så det er faktisk ikke så usannsynlig. Jeg vil råde deg til å ta tak i selve bevegelsene du gjør. All bevegelse er ikke sunn bevegelse.

Forøvrig vil du få mer praktisk utbytte av trening som involverer hele bevegelser og hele kroppen. Øvelser som knebøy, markløft og pull-ups bør for eksempel finnes i styrketreningsprogrammet ditt.

Den avgjørende faktoren for treningseffekt er, såfremt du har teknikk og riktig bevegelse på plass, intensitet. Hardt, men sånn er livet. :p
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

jättebra poäng! jag har haft precis det problemet. att göra lätt yoga gav mig en bättre kunskap om min kropp och hur jag rör mig. Det i sin tur har lett till att jag i "vanliga" träningen nu kommer åt muskler som jag inte kommit åt tidigare.

har varit just den personen med starka korta muskler fram på låren och nästan obefintliga muskler i rygg/rumpa/höfter.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Er du sikker på at du trener riktig? Altså med riktig bevegelse? Når du sier at rumpa er slapp og at lårene er enorme, høres det ut som om du kanskje sitter fast i et quaddominant bevegelsesmønster, som vil si at musklene på fremsiden av lårene gjør mesteparten av jobben fremfor musklene på baksiden og siden. Dette er et veldig vanlig problem i vårt samfunn, så det er faktisk ikke så usannsynlig. Jeg vil råde deg til å ta tak i selve bevegelsene du gjør. All bevegelse er ikke sunn bevegelse.

Övningar som är bra på att ta rumpa och baksida lår är utfallsgång och bulgariska utfall (bakre foten på en bänk). Om man kör dem utan vikter till en början hittar man ganska snabbt tekniken och hur det ska kännas. I utfallsgången är det (i alla fall för mig) viktigt att inte ta för långa steg men inte heller för korta. Lagomt så tar det bäst i rumpan!
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Sen jag började med (ashtanga) yoga och äta bättre har jag fått den kropp jag drömt om.
Jag äter inte kött, knappt mejeriprodukter eller kolhydrater. Jag juicar och blendar massor av frukt och grönt, alltid till frukost, ibland även till lunch och middag. Jag känner mig starkare och snyggare idag än när jag var 20 :)
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Jag har tränat (mer eller mindre) regelbundet sedan årsskiftet - och det händer INGENTING!
Vad gör jag för fel?
Tränar ca 3 ggr/v och kommer även att lägga in Zumba 1-2 ggr, ska testa "afro" ikväll tror jag, kondition och dans om jag förstod rätt.

Men i styrketräning händer NADA! :cry:

Jag vill ha:
Slimmade/tränade lår Utfallssteg med hantlar, gå så långt du orkar och tänk på hållningen, bak med axlarna, in med magen

Fastare rumpa höftlyft på pilatesboll eller mot bänk, så många du bara orkar/pass

Starkare armar Latsdrag, bicepscurl, liggande pullover, neddrag/kabeldrag (maskin)

Starkare ben Utfall igen.. benpress

Bättre balans och stabilitet Ligg på rygg benen böjda i luften, rulla ifrån sida till sida låångsamt, tränar magen och stabilitet i bålen

Fastare mage sit ups, plankan och alla andra övningar tillsammans ger en starkare mage om du tänker på hållningen och suger in magen när du gör dem:)

Bli mer uthållig Skittrökigt men.. Intervaller..

Jag tror som de andra att du kör för lätt.. Du måste ge musklerna en riktig utmaning!
(Jag tränar själv med en kass och trasig kropp, lumbago ischias efter 2 diskbråck och fibromyalgi, en arm under rehab efter rejäl fraktur i vintras och lite sviter efter karpaltunneloperation i våras)
Jag har tränat i ca 9veckor och kör 5pass i veckan och har fått rejäla resultat redan.
Jag kör 3 pass styrka, 1 pass spinning och 1 pass yoga i veckan.
Något som är bra för att få upp effekten i styrketräningen är att lägga in pulshöjande övningar mitt i passet, tex intervaller på crosstrainern i 10-15min.

Mina pass är alltid minst 1timme/gång och jag ökar vikterna ungefär vart 4:e pass och stirrar mej inte blind antalet repetitioner, beroende på övning kör jag 10-15*2 och den 3:e kör jag så många det bara går. Det kan bli 5 eller 15, skiftar ifall jag ökat vikter nyligen, men när jag orkar för många så ser jag det som ett tecken att öka!
Man åker ju inte till gymmet för att mysa:p

No pain no gain..
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Lägg in nåt förbränningspass typ spinning en gång i veckan, tabata och crossfitpass brukar finnas annars på gymmen:) Bra för flås och förbränning!
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Tag bort alla kolhydrater ur kosten ett tag.
Eller alla och alla.
Bort med bröd, pasta, ris, potatis och allt fikabröd, kakor och godis.
Då så slimmar man upp sig och släpper lättare sitt överskott av vatten.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Hu löser du intaget av protein, järn och vitamin B12?
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Spring!! Gärna i långa backar.

Simma - freestyle/crawl (gå en kurs om du inte kan) det ger fina axlar!
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Tag bort alla kolhydrater ur kosten ett tag.
Eller alla och alla.
Bort med bröd, pasta, ris, potatis och allt fikabröd, kakor och godis.
Då så slimmar man upp sig och släpper lättare sitt överskott av vatten.

Finn fem fel. Tja, bortsett från att skippa sånt som ger hål i tänderna, vilket är helt korrekt då.
Meneee....:crazy:

TS - Punkt 1, första paragrafen i första kapitlet om hur man bäst tar hand om sin kropp, är att äta RÄTT. Jag blir så jeeeevla trött på alla dietprofeter och kollisar-är-vår-tids-pest-mujahedinhilltbillys. hur svårt kan det vara? Ät rätt - vad är då rätt? Det handlar om balans. Att stoppa in i kakhålet vad kroppen behöver för att må bra till att börja med, röra på fläsket anpassat efter det to follow with, vill man växa anpassar man kost och motion efter det, vill man krympa anpassar man kost och motion efter det.

Vi behöver rätt kolhydrater. Vi behöver protein. Vi behöver grönsaker. Vi behöver fett. Vi behöver motion. Allt i en bra balans. Vill man ha muskler - anpassa. Men ta inte bort en del av ekvationen, för då kommer aldrig något bra resultat, bara felmarginaler.

TS - jag rekommenderar dig att titta på vad Olga Rönnberg säger, aka mama fitness. Hon har hemsida och hon har youtube-kanal, hon har facebook. Man kan anlita henne som PT över nätet, eller man kan bara lyssna på vad hon har att säga helt enkelt, och lära sig av det hon säger. Alllt finns där.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Sen jag började med (ashtanga) yoga och äta bättre har jag fått den kropp jag drömt om.
Jag äter inte kött, knappt mejeriprodukter eller kolhydrater. Jag juicar och blendar massor av frukt och grönt, alltid till frukost, ibland även till lunch och middag. Jag känner mig starkare och snyggare idag än när jag var 20 :)

Frukt och grönt är kolhydrater ;);) Jag äter också mycket RAW food och gröna drinkar :) Du kanske menade att du inte äter snabba kolhydrater? Eller onyttiga kolhydrater? ;-)
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Hu löser du intaget av protein, järn och vitamin B12?

Finns gott om både järn och protein i grönsaker. ( blutsaft ex som är ett järntillskott, är helt utan kött) Om jag behöver extra protein så får jag det från chia, hampa, baljväxter, soya, quorn. etc

B 12 måste man ta tillskott för att få i sig.


Mumin
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Alltså, alla kroppar har olika förutsättningar för att ta till sig träning. Helt ovetenskapligt så har jag för egen del kommit fram till att mycket handlar om hur man tränade och aktiverade sig i barndomen.

Om det kan vara någon tröst så har det tagit mig 3-4 år av regelbunden träning för att känna mig stark och "i form". Som barn hade jag usel koordination, kondition, styrka, you name it. Nu efter år av regelbunden löpning, cykling, styrketräning, ridning och yoga känner jag att kroppen har rätt grundstyrka och grundkondition.

Grundstyrka, stabilitet, koordination och kondition tar många år att bygga upp om man måste göra det från grunden i vuxen ålder. Har man däremot sportat mycket som barn går det säkert fortare, även om man för stunden är "otränad".

Jag är varken sjukgymnast eller PT eller något sånt, men detta är mina egna erfarenheter. Finns det någon annan som har erfarenhet av att ha varit sämst alla kategorier på skolgympan men sedan börjat träna i vuxen ålder? Hur har det gått?
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Egentligen så menar man ju inte alla kolhydrater.
Men att ta bort all mjölmat och allt socker har en bra effekt.
Högre proteinkvot är önskvärt under träning.
Grönsaker och proteiner är bra mat både när man tränar och annars.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Har du fler exempel på proteinkällor utan kött?
Jag letar nämligen.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

En till fundering som jag får när jag läser ditt inlägg:
Tycker du att det är kul?
Om inte: Vilken träning är rolig? Ägna dig åt den! Testa lite olika sporter och se vad du fastnar för. Om man bara tränar för att få en snygg rumpa kommer man att tröttna när den snygga rumpan aldrig dyker upp.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

hi-protein-food-list1.jpg
http://teamrich.wordpress.com/2008/11/12/best-high-protein-foods/

9538d28c0b8f81e57157422ef0f4601f.jpg

http://www.pinterest.com/search/?q=rawfood

Mumin
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

En kvinna bygger mellan 2- 3 kg muskler under bra förutsättningar per år så beroende på hur länge du har hållit på. Drömkroppen tar tyvärr tid. Lycka till med träningen!

Mumin
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 827
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp