Varför tävlar ni? (Tankar om tävling)

Jag tävlade för att få meriter på mina hundar,kvitto på min träning eller icke träning,det händer att jag startar i en klass för högt och chansar vilt både på häst o hund.
Jag gillar att tävla,tycker om gemenskapen och folket oavsett om det är inom landet eller i utlandet.

Men hur ser ni på tävlande?
Hur är ni som tävlingsmänniska? Är du den som tränar in i perfektion eller är du den som tar det som det kommer.
Har du en strikt långsiktig plan eller tävlar du när andan faller på?
Är du nervös eller avslappnad inför en tävling?
Kort och gott är jag nyfiken på hur andra ser på tävlingar.?
Så få läsa era tankar 😊

För mig är tävlandet främst för att komma iväg, gemenskapen och få kvitto på träningen. Men för schäfern är det även för att få meriter. Och det är väl främst därför jag tror att jag blir så mycket mer nervös för att det då känns mer "på riktigt" och att det MÅSTE gå bra bara för det. Vilket gjorde att våran relation blev sämre och jag byggde frustration både hos hunden och mig själv. Med småskitarna känner jag inte samma press då folk inte dömer en på samma vis om det skulle gå dåligt helt enkelt.

Annars älskar jag att träna mycket och peta detaljer och sträva efter "perfektion". Framförallt när hunden är sådär sprudlande glad och driftig samtidigt som den håller ihop. Riktigt roligt!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 244
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?