Varför spyr de???

C

corona

Mina katter spyr extremt mycket, om man jämför med exempelvis mammas och andra bekantas katter.
De spyr säkert ett par högar om dagen.
De spyr upp sitt foder, och det är "helt" (fodret alltså).
Alltså, det är inte hala bitar, de har ju tuggat det, men det har inte gått igenom någon matsmältningsprocess direkt... :crazy:

Katterna tuggar en del på min akrukväxter hemma.
Kan det bero på det?
Kan det vara skillnad mellan raser, hur "känsliga de är för olika saker?

Sv: Varför spyr de???

Alla katter tål faktiskt inte torrfoder, det innehåller mycket som katter kan vara känsliga för (spannmål, fiskmjöl etc). Annars kan det vara så att katterna kastar i sig maten för fort och får upp den ganska ska snart igen. Jag har en herre som både hetsäter och är känslig för torrfoder...

Jag skulle absolut inte låta dem gå så, och spy varje dag, utan att göra något åt det.

Är nyfiken bara, vad ger du din känsliga herre för mat då?

Burkmat utan socker och spannmål (tex Mjau), och hemlagat enligt barf-principer (dvs baserat på rått kött och ben). Han har minskat sitt kräkande till någon enstaka gång när han blir för upphetsad och bara trycker i sig mat, mot varannan dag som det var tidigare. Dessutom är hullet superfint och konditionen suverän (12-årig kastrathane).

För vissa katter räcker det med att man byter foder, tex James Wellbeloved brukar funka bra till känsliga katter, men jag tänker inte experimentera med det när jag ser hur bra han mår av vad han får nu.

Mina kissar får torrfoder, och jag har fram tills nyligen gett dem Royal Canin.
Bytte nyligen till Mjau´s torrfoder, men det hjälpte inte att yta....

Kanske passar blötfoder dem bättre??

En av mina katter var kräkkatt. Han kräktes dock inte alls så ofta som dina, hade han gjort det hade jag blivit riktigt orolig. Nu blev jag rätt orolig ändå - ville inte att hans tarmsystem skulle bli så överretat att han fick nån kronisk katarr.

Jag bytte från torrfoder till blötmat, Mjaus färs. Tanken var att gå över fullt ut till rått hemlagat, men det har han vägrat acceptera.

Efter rätt mycket experimenterande har jag nu fått ner antalet kräkningar ordentligt. Han får mat tre gånger om dagen och jag delar upp varje portion i två för att han inte ska kunna kasta i sig allt för mycket mat på en gång. På det här viset har jag fått ner kräkningarna till kanske 1-2 varannan/var tredje vecka.

Nån gång testade jag Mjaus bitar i gelé som omväxling, det gick inte. De små hårda bitar var för lättätna, han åt för snabbt och kräktes. Berättar det här för att visa att man kan behöva experimentera lite.

Om du absolut vill hålla fast vid torrfodret kan du köpa veterinärfoder för känslig mage. På min katt hjälpte det dock inte.

Vad har du för krukväxter hemma?

har själv "giftiga" blommor hemma som honkatten tuggar glatt på när hon vill få upp något ur magen och det funkar varje gång :crazy:

har fredskallor och de irriterar magen lika illa för barn som för katt

Utav denna anledning finns det inga julstjärnor hemma hos mig men hyacint och Amaryllis fungerar då de inte har vanliga blad

Jag är kass på krukväxter :crazy:

Men jag har ett par varianter av Fikus.
Jag har ett par varianter på palmer.
Jag har en ormbunke och ett par Pelargonier (stavning?).

Nu har det gått ett par veckor sedan jag skrev mitt första inlägg.

Katterna har fortfande fri tillgång på torrfoder (har dock gått över från RC till Mjau...har inte bestämt mig för vilket jag ska använda än *beslutsångest* :crazy: ).

Sen ger jag dem dessutom blötfoder 2 ggr per dag, en portion på morgonen och en på kvällen.

De spyr knappt alls längre! En-två högar på dessa veckor.
Det är ju ingenting jämfört med de högar de spydde tidigare... :banana:

Mitt problem är nu bara att den ena katten verkar lite kräsen med blötmaten.
Jag gav dem Mjau till en början, men hon åt inte alls och gick och krattade över det...
Ett par dagar gav jag dem Pussi och det gillar båda två.
Dock gillar jag inte att ge dem Pussi... :(
Har hört så mycket tråkigt om "billig burkmat", dock vet jag ju inte om det stämmer...

Vad ger ni för blötmat?

Ja, det är skönt att de har slutat spy i alla fall :)
Tack för era råd och er hjälp!!

/corona

Jag ger mjau (burkmat). Det tog ett par veckor innan torrfoderälskaren här accepterade det, men nu äter han för glatta livet. Maja har sin dagar när hon inte vill äta burkmat om man inte lägger tre-fyra bitar torrfoder på, jag tror hon tycker att det inte luktar tillräckligt om burkmaten. Torrfodret är ju "kryddat" med buljong för att få det mer aptitligt.

Någon annan burkmat har jag inte provat. Matte säger att det är mjau eller inget som gäller och då smakar man tillsist på mjau och upptäcker att det är gott.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 347
Senast: Celinehenn
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?