Varför sover jag så mycket?

Sv: Varför sover jag så mycket?

Ja det har jag faktiskt gjort :) väldigt väldigt smått dock.
Som med plugget. Jag ska ha gjort ex antal uppgifter innan veckan är slut.
Lite större mål har jag inte satt än men mindre små delmål.

Då kanske det är dags att utöka målen, om de väldigt små fungerar? Samt sätta upp ett långsiktigt mål?
Och dessutom sätta upp mål med matlagning och träning utöver plugget?

För övrigt måste jag tipsa om Olof Röhlanders PeppApp, finns åtminstone till Iphone.
Brukar lyssna på hans träningspepp när jag ligger på soffan, och jag är i 99% av fallen på väg till gymmet efter det.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det där tipset gav jag till TS i typ 3-4 trådar sen. Tror inte hon har följt rådet än än dock :p Då var problemet att hon glömde titta på listan (framförallt matlista), och det gick ju inte att följa mitt råd att tejpa upp den inuti kylen för då skulle ju hennes pojkväns familj eventuellt tycka det var jobbigt att den var ivägen för osten eller något liknande.

:p fast vet du vad, jag har börjat ställa larm i mobilen att komma ihåg!!
Så säg inte att jag inte har lyssnat eller inte följt ditt (och andras) råd.

Och för att tillägga, det fungerar.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Då kanske det är dags att utöka målen, om de väldigt små fungerar? Samt sätta upp ett långsiktigt mål?
Och dessutom sätta upp mål med matlagning och träning utöver plugget?

För övrigt måste jag tipsa om Olof Röhlanders PeppApp, finns åtminstone till Iphone.
Brukar lyssna på hans träningspepp när jag ligger på soffan, och jag är i 99% av fallen på väg till gymmet efter det.

Ja :) jag ska planera in och se vad jag kan göra!
Tack för app-tipset, ska ladda ner den genast.

Nerladdad!
 
Senast ändrad:
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ställa larm i mobilen var det första rådet du fick då, men du visste inte hur man gjorde för att ställa larm var ursäkten. Bra att du lärt dig nu! :)

Ville egentligen inte ta upp gamla saker men jag mindes just den situationen så himla väl, tyckte det var lite småkomiskt också det där med osten ;)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Bra! Bara att sätta igång.

Och nästa gång du tänker "ja men..." så skit i det. Gör saken ändå. Du lurar bara dig själv.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ställa larm i mobilen var det första rådet du fick då, men du visste inte hur man gjorde för att ställa larm var ursäkten. Bra att du lärt dig nu! :)

Ville egentligen inte ta upp gamla saker men jag mindes just den situationen så himla väl, tyckte det var lite småkomiskt också det där med osten ;)

Hahah, sa jag verkligen så om osten? :o:rofl:
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ja :) jag ska planera in och se vad jag kan göra!
Tack för app-tipset, ska ladda ner den genast.

Nej, du ska planera in och göra det, inte se vad du kan göra :p

"Se vad jag kan göra" är ett uttryck som lämnar utrymme åt att låta det falla i glömska, däremot "Jag ska sätta mig och göra delmål" eller "Jag ska planera in och göra det" gör att du undermedvetet sätter krav på dig själv att göra som du sagt.

Likadant ditt svar till Em-Pirre:
.....
Jag är med på hur du menar!

Tänk inte "jag är med på hur du menar", tänk "Absolut! Jag börjar i morgon!"

Det är då du får resultat, inte genom att tänka att någon dag i framtiden kanske man eventuellt skulle prova på det där :)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Just grejen att jag har börjat iallafall röra på mig, från det att jag har varit stillasittande i princip i 2 år.
Så jag har ju märkt otroligt stor skillnad sen jag skaffade häst, att jag mår mycket bättre. Jag har också börjat plugga och har faktiskt ork till det! Och att jag tycker det är kul. Så nog har jag väl gjort lite iallafall, även fast det är så himla mycket mer som jag behöver bättra på:)

Äter inte heller lika mycket skräpmat som jag åt förr. Det är också en stor stor skillnad. Minskat mina portioner rejält, och då riktigt rejält. Förr åt jag som en skogshuggarkarl men nu äter jag väl mer normala mängder som är anpassat för mig. Men dock kan jag bli bättre där också.

Nu ska jag gå lite mot strömmen här, tror jag, och faktiskt säga; ha tålamod.

Du har varit inaktiv, fysiskt och mentalt, i två år och du har mått dåligt mycket längre än så. Nu har du börjat studera, du är i stallet igen, du sover för det mesta utan sömnmedicin och du gör framsteg på fler områden.

Jag skulle råda dig till att ha tålamod och fokusera på att under de närmsta månaderna vidhålla det du nu åstadkommit. Jag vet att du är trött och jag vet av erfarenhet att det är problematiskt, men det kommer faktiskt att ge med sig förr eller senare. Det tar dock tid att starta upp kroppen efter en lång tids inaktivitet, det är något du måste acceptera och helt enkelt jobba dig igenom. Det behöver alltså inte vara något fel på dig som är så här trött.

Vad gäller det här med träning och matvanor och sådana saker, det är faktiskt något jag tycker att du kan "släppa tankarna" lite på just nu. Se till att det funkar bara, gå till och från stallet och jobba där, håll i plugget och se till att du får sova. Om några månader, när de här vanorna etablerats lite, då kan du börja ta tag i träning och mat.

För vad det är värt så tog det mig ungefär sex år att komma helt på banan efter att min mamma dog. Eller egentligen tog det längre tid än så, jag räknar inte de två år jag var totalt under isen och inte gjorde någonting. Jag tog allt steg för steg (folkhögskola först, sedan jobb, få ordning på maten, börja träna och sedan hoppade jag på studiebanan igen, fast nu är det universitetet som gäller) där varje steg tog allt från några månader till flera år att få ordning på.

Så ha tålamod. Du har en lång resa kvar.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Vad gäller det här med träning och matvanor och sådana saker, det är faktiskt något jag tycker att du kan "släppa tankarna" lite på just nu. Se till att det funkar bara, gå till och från stallet och jobba där, håll i plugget och se till att du får sova. Om några månader, när de här vanorna etablerats lite, då kan du börja ta tag i träning och mat.

Fast med tanke på TS magproblem och illamående känns det ganska viktigt att förändra matvanorna. Känns lite konstigt att ge rådet att "släppa tankarna" på det när det är så ohälsosamt.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Hon är ju inte i någon omedelbar fara. Relativt de andra bitarna ts har att brottas med är magproblem och illamående inte något enormt problem.

Men det är bara min personliga åsikt.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Hon sitter ju ofta uppe halva nätterna för att hon mår illa. Bra mat -> mindre illamående -> lättare att få ordning på sömnen -> inte lika trött.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Tack!
Du har väldigt rätt i allt det du skrev :) och jag tycker att du tänker klokt.
Du känns så trygg och stabil i ditt sätt att tänka och skriva.

Det här lät kanske lite konstigt... Men ta det på rätt sätt:)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Trygg och stabil vet jag inte, men jag har genom livet lärt mig att ha tålamod när man ska förändra sitt liv. Vissa kan göra det i en handvändning men jag klarar inte av det. T.ex. mina matvanor har jag jobbat aktivt med i snart tre år, är inte nära på klar, men så länge det går åt rätt håll är jag nöjd. Livet är långt. ;)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Trygg och stabil vet jag inte, men jag har genom livet lärt mig att ha tålamod när man ska förändra sitt liv. Vissa kan göra det i en handvändning men jag klarar inte av det. T.ex. mina matvanor har jag jobbat aktivt med i snart tre år, är inte nära på klar, men så länge det går åt rätt håll är jag nöjd. Livet är långt. ;)

Hehe :) du förmedlar lite den känslan (eller jag uppfattar dig så) att du är trygg och stabil.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Lyssnat lite på peppappen och den verkar bra! Nu lyssnade jag på nr 2, måndag morgon (spelar nog ingen roll vilken dag egentligen, för jag vart lika peppad även fast det är tisdag kväll...). Och peppad blir man ju faktiskt. Tummen upp till människan som har någon förmåga att kunna peppa :bump:
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ja, peppappen är grym :) Tyckte den kändes lite löjlig första gången jag lyssnade på den, men nu använder jag den flera gånger i veckan.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Haha jag tyckte också att den lät lite fånig i början men den är ju super! Och den kommer användas flitigt. Man blir verkligen peppad. Idag gjorde jag mer än vad jag brukar göra på morgonen i stallet. Var till och med ut och red vilket inte händer så tidigt :p.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Älskar att den ger en beröm också, man sträcker nästan lite på sig :D

Fortsätt så, duktigt! :banana:
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Hahah, ja faktiskt! Finns det inte typ "mini-mentala-coacher" att ha i fickan för att ta upp om man behöver lite pepp? :laugh:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 961
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 160
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp