Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade inte råd och tid. Alltid dåligt samvete. Jag har istället kunnat köpa hus och syssla med annat jag tycker är kul, träna, cykla, hemmet. Visst saknar jag hästar ibland och skulle nog kunna tänka mig att ha egen igen, när barnen är vuxna och utflugna och ekonomin är bättre.Nyfiken på de som slutat helt med hästar/ridning men också de som inte längre har egen. Varför och hur det beslutet känns idag?
Även er som funderar på att sluta?
Jag hade egen häst, men fick ta bort henne maj förra året pga en skada som inte läkte. Det var en befrielse att inte längre ha egen häst (med tanke på att min ekonomi inte var den bästa just då, plus alla veterinärräkningar som sköt i höjden), hade uppehåll från allt var ridning och hästar heter tills Januari i år, då började jag på ridskola igen (saknade ridningen). Tror inte jag kommer kunna sluta helt med hästar, i nuläget är ingen ny egen häst aktuell, men kanske i framtiden återstår att se.Varför och hur det beslutet känns idag?
Jag hade inte råd och tid. Alltid dåligt samvete. Jag har istället kunnat köpa hus och syssla med annat jag tycker är kul, träna, cykla, hemmet. Visst saknar jag hästar ibland och skulle nog kunna tänka mig att ha egen igen, när barnen är vuxna och utflugna och ekonomin är bättre.
För mig var det inte längre värt att lägga all fritid och alla pengar på bara hästen.
Min pappa dog -17 och då insåg jag att jag behövde frihet att kunna åka till mamma oftare.
Den enda hästvakt jag hade var en 13 årig tjej, och hennes mamma, och jag känner att jag inte kan förlita mej på den familjen för att kunna ha häst.
De var mycket roligare när vi var många i byn som hade häst, och kunde hjälpas åt.
Nu var jag ensam med mina 2, och när ponnyn dog av fång, kände jag att de fick vara nog.
Jag saknar inte ridningen, men jag saknar pysslet och anledningen att vara ute. Nu blir det mest hundpromenader, och annars är jag inne. Det är synd.
Men jag tar alla chanser till att få pyssla i stall, och senast nu i helgen var jag hos en vän och gjorde en hage, och mockade.
* Jenny *
Tack!Jag beklagar
Jag sålde min egen häst i mars -07. Tanken var att sälja och köpa en unghäst med större kapacitet. Var med om en ridolycka under våren -07, skadade nacken och hade problem att ha hjälm på huvudet längre stunder. Bestämde mig för att låta kroppen läka i lugn och ro och köpa häst senare. Sen började jag plugga och det blev inget hästköp. Var medryttare och halvfodervärd under några år. 2011 köpte jag hund och sen dess har jag bara ridit sporadiskt. Jag kan sakna att få rida ett ordentligt dressyrpass ibland, och ibland saknar jag känslan av att galoppera i skogen. Men överlag ångrar jag inte beslutet att byta till hund. Kanske att jag börjar rida på ridskola igen om lusten faller på..Nyfiken på de som slutat helt med hästar/ridning men också de som inte längre har egen. Varför och hur det beslutet känns idag?
Även er som funderar på att sluta?
Det tog mer än det gav. Sen skapade det en ångest hos mig - alltid var nån sjuk, hur ska vi ha råd m.m. Kan ångra idag att vi satsade så mycket pengar på hästarna. Hade annars kunnat ha nytt hus och inte gammalt hus med nybyggt stall som nu mer är tomt. Men gjort är gjort. Roligt hade vi nog ibland fast det var mycket sorg och hårt jobb!
Saknar vikten från den tiden dock!
Nu med ett barn i huset skulle jag jämt ha dåligt samvete över hästarna. Skaffade hund i stället, mycket jobb det med men på ett helt annat sätt. Konstigt nog kom faktiskt ångest med på köpet med hunden. Fast den nog såklart visade sig ha allergi...Så har det varit med de senaste hästarna. Tagit mer än det ger.. det är som luften gått ur mig och jag jobbar mer nu. Har kämpat för ett bra jobb med högre lön pga hästintresset men det känns inte lika kul längre..