Sv: Varför skaffar man barn?
Fast här i Sverige har vi väl inte överbefolkning? Boten på överbefolkningen i drabbade områden är ju knappast att vi i Sverige slutar föda barn, utan snarare utbildning, bättre sjukvård för att minska spädbarnsdödligheten, och pensions- och sjukförsäkringssystem, bl a. Ungefär som att lösningen på svälten i nordafrika inte är att vi i sverige börjar äta mindre, utan att försöka få fred och förbättra jordbruksmetoderna i trakten.
Och det råder mig veterligen absolut inte något överskott av lämpliga adoptivbarn i världen, tvärtom är det ju årslånga väntetider, och hård gallring av vilka som kan komma ifråga. Alla föräldralösa barn i världen är ju inte lämpliga adoptivbarn, det är ju en stor förändring för ett barn att komma till ett nytt land med nya människor och nytt språk, i många fall är det kanske bättre att vara kvar i hemlandet. Så jag tror inte lösningen där heller är att satsa på att skeppa alla föräldralösa barn till västvärlden, utan snarare att arbeta lokalt för att minska antalet föräldralösa (förbättra sjukvård, mödradödlighet, preventivmedel, etc) och för att skapa så bra barnhem som möjligt. Och sen ha adoption som komplement, i de fall det är lämpligt.
Så visst finns det problem med överbefolkning och föräldralösa barn i världen, men jag tror inte att lösningen är att svenskar slutar föda barn. Jag ser inte hur det skulle hjälpa exempelvis föräldralösa barn på Haiti.