Varför skaffade du hund?

Varför skaffade du hund?
Jag har försökt komma på vad som var anledningen till att skaffa hund och kom nog fram till att det mer handlade om att få till livet så att jag kunde skaffa hund. ;) Men förra hunden valde vi för att maken ville ha en jakthund och jag ville ha en hund. Den nuvarande valde vi för att vi båda ville ha en aktiv jakthund.

Speglar ditt val av hund dig som person? På vilket sätt?
Jag skulle vilja vara mer som min hund, mer energi och mer driv att vara aktiv. Däremot klurar vi båda två mycket även om jag ibland undrar om huliganen har några missar i kopplingarna i hjärnan, han klurar och så kommer han fram till helt obegripliga saker. ;)

Vem är din hund för dig? Hur ser det ut hemma, har hunden en viss position i hemmet och hur ser du på dig själv i relationen?
Min hund är min kamrat, mitt lyckopiller, mitt dåliga samvete, härliga stunder, ren och skär stolthet, fullständig skam, livet och allt annat. Livet hemma är rätt strukturerat, en del regler för att jag vill ha dem, andra för att andra i familjen vill ha dem. Som exempel så avskyr jag att ha en hund som tigger, alltså tillåter jag inte det. När jag inte är hemma så tigger han... :meh: Maken och barnen vill inte ha hunden i sängen eller soffan, alltså får han inte vara där. Hade jag levt själv så hade det varit okej, men vi är flera i familjen och kompromisser måste till.
Om jag ska svara på position i familjen så är han i vissa fall lägst, men samtidigt så är han nästan alltid högprioriterad, ju äldre barnen blir desto mer prioriterad blir huliganen. ;)

Varför skaffade du hund? Speglar ditt val av hund dig som person? På vilket sätt? Vem är din hund för dig? Hur ser det ut hemma, har hunden en viss position i hemmet och hur ser du på dig själv i relationen?

För att jag inte vet hur man lever utan hund? :confused:

Vi har fött upp hundar i flera generationer i min familj. Just nu hålls kennelfacklan levande genom syster och mor med ett kennelnamn som också förts genom generationer. Jag kommer att komma in i bilden den dagen jag anser mig ha hittat "min" ras (vilket jag tror att jag har gjort, welsh corgi cardigan) och då jag tycker mig ha tillräckligt bra avelsdjur samt koll på ras, typ, linjer etc.

I vår familj lever vi hundliv, helt enkelt. Det spenderas kvällar på brukshundsklubben, helger i spårskog eller på utställning. Medan mor och syster fortsätter på mormors spår, sällskapshundar, går jag över till min morfars spår istället - arbetande. Jag vill ha en ras med funktion och möjligheter att ta mig någonstans på apellplanen, oavsett vad jag väljer. Däremot vet jag inte om rasen speglar mig som person.

Min hund är min familjemedlem. Vi har inga barn och vill inte heller ha, så jag kan ostört leva ut min hobby. Jag ser inte på vår relation som något snedvridet "alfa-underordnad", vi har ett samarbete där vi båda innehar rättigheter och skyldigheter (även om matte förstås har sista ordet ;)).

Varför skaffade du hund? Jag skaffade inte hund. Jag blev med hund nästan ofrivilligt... jag har alltid velat ha hund men bedömt att jag inte har tid. Sedan fick en kompis till mig hem en hund från sina hundars uppfödare, bara för att livet var allmänt kaotiskt för uppfödaren och den här hunden hade tagits tillbaks från en köpare som inte behandlat henne väl. Hunden skulle vara hos min kompis "ett tag" för att se hur hon kunde komma in i ett familjeliv och för att avlasta uppfödaren. Sedan hamnade kompisen på sjukhus och jag blev tillfrågad om jag akut kunde ta hem hunden. En halvtimme efter att hunden kommit hem till mig började vi hitta varandra och det blev en ömsesidig kärlek. Det hela slutade förstås med att jag köpte hunden - och det har jag inte ångrat en sekund.

Speglar ditt val av hund dig som person?
Rätt mycket faktiskt.

På vilket sätt?
Dels för att vi älskar varandra förbehållslöst. Dels för att vi är knäppa och keliga båda två. Egensinniga men vänliga. Busiga men lite lata.

Vem är din hund för dig?
På samma sätt som mina hästar är hon min bästa vän i hela världen...

Hur ser det ut hemma, har hunden en viss position i hemmet och hur ser du på dig själv i relationen?
Vi är en familj. Hundens behov går före våra önskemål och behov. Hundens önskemål kommer strax efter våra behov. Allas önskemål försöker vi tillgodose så långt det går inom rimliga gränser...

Varför skaffade du hund?
För mig är ett lov utan hund ett halvt liv.

Speglar ditt val av hund dig som person? På vilket sätt?
Jo det tycker jag. Vi är väldigt lika och förstår varandra.

Vem är din hund för dig?
Min bästa vän!

Hur ser det ut hemma, har hunden en viss position i hemmet och hur ser du på dig själv i relationen?
Ruben är kung. Går under smeknamnet Stalin. Bortskämd, dryg och med tydliga översittarfasoner.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
904
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar