Varför ska man inte ha hästar och höns tillsammans?

Sv: Varför ska man inte ha hästar och höns tillsammans?

Nej, det stämmer inte. Läs f ö # 17!

Vi har haft hönshus i stallet i över 17 år, så jag antar att vi har mer erfarenhet och kunskap i ämnet än de flesta här.

LIA

Konstigt att ALLA blir rekomenderade att INTE ha höns och hästar ihop. Tycker riktigt, riktigt synd om dina hästar. Ta ut djurskydds,insp. och övertyga dom om att det är BRA för hästarna.

Om du läser hela tråden så har du svaret där!!

Är det bara jag som reagerar över SVA:s uttalande: "För närvarande saknas läkemedel som får användas mot röda hönsvalster hos höns."

Vad använder ni era djur får ohyra? Magnecyl? Eller om ni vill bli av med myror? Antibiotika i st f Myrr?

I övrigt ids jag inte längre tjafsa i det här ämnet. Ni får blunda för verkligheten om ni vill. För som jag redan deklarerat: Obs att jag struntar i hur ni gör beträffande hästar och höns. Det är fel uppgifter från div i sammanhanget okunniga jag vänder mig emot.

LIA

Om du ska citera, ska du ta med hela den relevanta delen av svaret och inte förvränga!!

Men jag vet ju hur du bär dig åt. :mad:

Obs att jag struntar i hur ni gör beträffande hästar och höns. Det är fel uppgifter från div i sammanhanget okunniga jag vänder mig emot.

Nu får ni attackera varandra. Denna ständiga personförföljelse får mig att må illa.
Jag har sagt mitt vad gäller sakfrågan!

LIA

Tog bara med en del av dina trevliga kommentarer..ja.

Resten är ju inte så mycket bättre. :crazy:
Så fort man frågar nåt så får man svar av en igelkott. :o

AM

Men så har det alltid varit med LIA. I alla forum.

Skriften är tagen från Sebacills eget medföljande blad, men givetvis även behandlande vet:s åsikt, annars skulle han inte skrivit ut det.

Nej, svaret är inte från en elak person, utan från en person som inte tar mer från dig och somliga andra här. Kanske tog jag i onödigt mycket just till dig, vilket framtiden får utvisa. Om du tycker jag är elak, skulle du bara se en del andras beteende.

Svaret var heller inte elakt, utan ett logiskt ett utifrån dina inlägg.
Jag försökte, förgäves, visa dig ett seriöst alternativ till din (och SVA:s skrivbords-) tro:
"Höns har inga parasiter med mindre man låter dom ha det. Jag antar att du inte låter din häst ha t ex hudåkommor utan att åtgärda? Eller hunden ha fästingar? Samma sak! Man sköter helt enkelt om sina djur!!"

Eftersom du tydligen enligt dina inlägg inte delar uppfattningen, att man ska hålla sina djur fria från ohyra, drar jag slutsatsen att du inte heller gör det! Därav min kommentar.

LIA

Det var ett riktigt elakt svar och högst troligt inte logiskt för någon annan än dig själv. Det är inte JAG som går emot SVA:s rekommendationer och utsätter mina hästar för ökad risk för klåda och dammbesvär så det finns ingen som helst anledning för MIG att överväga mitt hästägande. Du kastar sten i glashus....

Självklart är jag för att hålla mina djur från från ohyra (ytterligare ett skäl att inte hålla hästar och höns samman), och ifråga om just röda kvalster FINNS det inte ens ett läkemedel!

Personligen tror jag att dina elaka och bitska svar beror på att du i själva verket inser att du inte är riktigt rätt ute- lite som att sitta i en diskussion och hävda att lexikonet eller ordboken har fel- men det är förstås bara ett antagande.

Jag tror inte det spelar någon roll hur mycket fakta som läggs fram i den här tråden ang höns i samma byggnad som hästar; LIA kommer ändå att ha sina höns tillsammans med hästarna. Jag är glad att alla andra låter bli det! Jag hoppas att TS har fått så pass många svar på sin fråga att h*n vet varför man inte blandar dessa två djurslag.
För LIAs skull hoppas jag att ingen vildfågel kommer och smittar dennes fjäderfän.

LIA: har inte du hästarna på lösdrift? Står de i stallet med hönsen ens?

På vad sätt påverkas äggen?

Läser på burkarnas etiketter:
"Mot loppor och löss på häst"
"Verksam beståndsdel: Malation"

LIA

För LIAs skull hoppas jag att ingen vildfågel kommer och smittar dennes fjäderfän.
Det hoppas jag med. Liksom jag hoppas att inga andras fjäderfän eller övriga djur heller drabbas av någon smitta.
Skulle mina djur göra det, åtgärdar jag omgående på bästa sätt.

LIA

Självklart är jag för att hålla mina djur från från ohyra (ytterligare ett skäl att inte hålla hästar och höns samman), och ifråga om just röda kvalster FINNS det inte ens ett läkemedel!
Du reagerar alltså inte på det märkliga i, att det skulle krävas ett läkemedel? Trots att jag visade på paralleller? Det är f ö inte det enda att undra över. Därav min uppmaning att läsa SVA med lite eftertanke.

Om jag missuppfattade dina tidigare inlägg, undrar jag hur du menade!
Anser du att höns per definition alltid har ohyra?
Anser du att det är omöjligt att åtgärda om djuren drabbas av ohyra?
Eller anser du att just jag inte kan/gör det?

LIA

På vad sätt påverkas äggen?

Läser på burkarnas etiketter:
"Mot loppor och löss på häst"
"Verksam beståndsdel: Malation"

LIA
Hur länge har du sparat den burken????
Äggen bildas under relativt lång tid o kan under hela denna tid samla på sig skadliga ämnen, detta är en anledning till att det är svårt att registrera insektsmedel till värphöns.
Om ett insektsmedel är registrerat som läkemedel eller handelsvara har inte så stor betydelse i sammanhanget.
PL

Senast ändrad:

Kan du vara snäll och svara på om dina höns och hästar ens ÄR i stallet samtidigt? Mer än enstaka stunder? Har du lösdrift eller hästar uppstallade??

Det är tänkandet och dess konsekvenser i sig, som är betydelsefullt. Vilket jag försökt påpeka.

LIA

Fattar inte hur du menar.
Spelar det ingen roll om du får ut nervgifter i äggen bara du "tänker rätt"?
PL

Kan du vara snäll och svara på om dina höns och hästar ens ÄR i stallet samtidigt? Mer än enstaka stunder? Har du lösdrift eller hästar uppstallade??

Nehej tydligen inte nåt man kan svara på. Lika trivsam som alltid:rofl:

Jamen vad förväntar du dej egentligen, flashlight?

Det känns ju skönt för oss andra att det finns en person som kan och vet allt om detta. Så det är ju ganska onödigt att andra människor lägger sej i och försöker förklara något eftersom LIA fullständigt kör över och nästan idiotförklarar alla andra och deras svar! ;)

Det måste ju vara underbart att vara så fullkomlig som du LIA, eller hur? :eek:

Nu var det innehållet i SVA:s sida jag talar om.

LIA

Det måste ju vara underbart att vara så fullkomlig som du LIA, eller hur?
Vet inte det, jag bara är det. :angel:

Allvarligt: Vad tycker du att det påhoppet ger för sakligt bidrag i denna tråd?

LIA

PS till Flashlight!
"Jamen vad förväntar du dej egentligen, flashlight?"
Varför fortsätter du? Du är ju sedan länge på ignorerarlistan.

LIA

Vet inte det, jag bara är det. :angel:

Allvarligt: Vad tycker du att det påhoppet ger för sakligt bidrag i denna tråd?

LIA

PS till Flashlight!
"Jamen vad förväntar du dej egentligen, flashlight?"
Varför fortsätter du? Du är ju sedan länge på ignorerarlistan.

LIA

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Jag fortsätter för att du är så rolig

Vad vinner DU på att vara så fruktansvärt taggig även när du har uppenbart FEL:D

Att sätta folk på ignoreralistan för att de ställer besvärliga frågor - är det din taktik? För att slippa svara...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Luff
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 175
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur