Varför ska man inte ha hästar och höns tillsammans?

Sv: Varför ska man inte ha hästar och höns tillsammans?

Fast som hönsägare måste jag ju säga att hönsskit luktar väldigt skarpt och att stå i det på nätterna hade jag inte velat göra, därför har mina höns eget hus men går fritt hela dagarna.

Däremot fattar jag inte vad det skulle vara i hönsskit som är cancerframkallande..??

Och som du säger, dammar vet i tusan... Möjligtvis när de sandbadar... Får och hästar däremot, det är jag mycket starkt emot.

Loppor är helt riktigt inte vanliga på tamfågel. Löss förekommer huvudsakligen i hobbyflockar. Det stora problemet är röda hönskvalstret som är svårt att bli av med.
Du skriver att det är ägarens ansvar att behandla med parasiter.
Med vad?
PL

*kl*

LIA om man ska ta det säkra före det osäkra, så separerar man ju hellre än att ha dem i samma stall.

Vi ska iaf hålla ett öga på hästen som har fått hosta, det kan ju vara en vanlig förkylning också. Just nu går de ute 20 timmar om dagen och hon hostar bara när hon är inne.

Bara för att EN rökare har haft ett långt liv utan hosta och lungcancer betyder det inte att det är ofarligt att röka. Du kanske bara har haft tur?

Hönsskit innehåller mycket mer amoniak än skit från andra djur. När skiten torkar så dras dammet ner i lungorna på folk och fä. På stora hönserier är ventilationen A och O samt att personal måste ha andningsskydd. Höns får numer inte ha kontakt med t.ex. mjölkprod.

Kicki :)

***knapplån***

För två år sedan var jag i kontakt med kommunens miljökontor angående just detta med höns i häststall. Anledningen till att jag ringde var att stallägaren mer eller mindre idiotförklarade mej när jag klagade på att det var hönsskit överallt, t o m i hösilaget, och h*n menade att hästarna sorterade bort hönsskiten när de åt :crazy:
Miljöinspektören tog detta på största allvar och ville åka ut på studs, men jag berättade inte var det var, jag tyckte det gjorde detsamma eftersom jag snart skulle flytta min häst ändå.

Enligt miljöinspektören är det direkt förkastligt att ha höns i häststall. Hönsen av ger ett damm (kvalster?) som är mycket farligt för hästarnas andningsorgan. När det sedan handlar om hönsskit överallt är det fruktansvärt ohygieniskt.

Immer

Okej, tack båda, det var två konkreta exempel på att höns inte alls hör hemma i ett häststall.

För övrigt är de jätteroliga och nyttiga djur, jag kan titta och skratta i timmar! Och så gott det är med "hemmagjorda" ägg!

Vi talar inte om hönserier här. Knappast relevant att att jämföra med, eller hur?

LIA

Jag har beskrivit hur vi har det och att det fungerar utan problem. Om du tror att jag ljuger så må det vara hänt.

P-L, vi använder Etotal mot ohyra, dom gånger vi fått in det.

LIA

Nädå, jag tror inte att du ljuger, men jag väljer att ta det säkra före det osäkra. Om det är farligt i större mängder måste det vara lite farligt i mindre mängder också. Säger mitt logiska tänkande..

Vissa hästar är säkert mer känsliga än andra.

Allting är farligt i för stora mängder! T o m vatten.
Hur gör vi med logiken?? Svar: drick inte vatten!
Dessutom, går du in i ett stall med hästar i, håll andan! Där finns ammoniakångor!!

Nästa gång kommunens miljökontrollant kommer hit och kollar, ska jag fråga hur man kunde berömma luften i stallet. Trots dom hemska hönsen som har sitt lilla hus (hönsnät) i en del av stallet.

Jag kan försäkra dig, att det damm som förekommer "naturligt" i stall via utfodring etc och inte minst av hästarnas egna aktiviteter är oändligt mycket mer än det som några få utegångshöns river upp i ett välskött hönshus.

Obs att jag struntar i hur du gör betr hästar och höns. Det är fel uppgifter från div i sammanhanget okunniga jag vänder mig emot.

LIA

Vi talar inte om hönserier här. Knappast relevant att att jämföra med, eller hur?

LIA

Nej men det påvisar att det är lite speciellt kring hönsfåglar och deras avföring och då behöver det inte gälla stora fågelbesättningar. Och beträffande mjölkprod. så gäller: Inte en höna! Sen kan man ju likt dig vara väldigt noga med luft och renhållning men det finns en orsak till dom restriktioner som finns beträffande hönsfåglar i t.ex. mjölkprod.

Jo, när det gäller matproduktion, vilket vi heller inte talar om här, så är reglerna rigoriösa. Ibland extrema och överdrivna. Gissa varför svenska elitidrottare så ofta blir magsjuka när dom ska tävla utomlands? :angel:

Jag skulle heller inte vilja ha höns eller andra djur bland mjölkpytsarna om jag hade mjölkbesättning, men det är liksom inte för att just hönor skulle vara så speciellt farliga eller ohygieniska.

På hönserier är tusentals hönor instängda på liten yta (golvdrift), och där är förhållandena allt annat än vad dom är för en liten utegående flock.
Något socialt liv existerar exempelvis inte, ingen balans i hierarki etc. Tacka sjutton för att det blir dålig luft bland alla dessa stackars fabrikshöns (utan andningsskydd! Obs!) som far omkring i ständiga slagsmål och hackningar. Vad som händer med all den gödsel dessa stressade individer producerar är inte svårt att tänka sig, även för den som aldrig varit inne i ett hönseri.

Har man en liten flock hönor + ett par tuppar som går fritt hela dagarna, så har man lugn och ro i hönshuset. Djuren äter, dricker och sitter på pinne eller ligger i reden. Det förekommer mycket lite aktivitet som skulle drar upp damm i hönshuset.
Den amoniak från hönsskiten du skriver om, är mikroskopisk i jämförelse med vad hästarna pinkar ur sig, så här kan vi verkligen snacka om att sila mygg och svälja kameler.

LIA

Visst blir det mycket amoniak i hästpiss men den sugs ju upp och stannar där till stor del. Det är ju hur det färdas i luften som kan bli ett problem. Blir ju en del amoniak av nötkreatur åxå men det är ju stor skillnad där vi har 75 kor och hos en granne som har 30-40 hobbyhöns, dom har ju välskött och fint så men....nja! Visst är det så att hur man håller sina hönor påverkar den totala miljön det är väl inget snack om den saken. Men jag skulle ändå inte vilja ha hönor med mina hästar. Sedan är det ju upp till var och en utifrån eget tycke och erfarenheter.

Hönsmat är farligt för hästar också, så om de råker få i sig är det inte bra..

?? :confused:

Upplysningsvis käkar våra hästar hellre hönsfodret än havre, när dom kommer åt.
Än har ingen dött.

LIA

?? :confused:

Upplysningsvis käkar våra hästar hellre hönsfodret än havre, när dom kommer åt.
Än har ingen dött.

LIA

Ojdå.
En av min väns hästar dog när hon råkade få i sig hönsfoder.
Hon råkade dock hitta till säcken, så hon kan ju ha fått i sig en del dock, men känns dumt att "chansa" och ge lite.

Det var nog snarare mängden foder som gjorde det. Även havre dödar i stor dos.
Så finns det ju olika typer av hönsfoder.

Vi ger våra vegetabiliskt foder, vilket knappast är farligare för hästar än det dom äter på betena.

LIA

Enligt Statens Vetrinärmedicinska Anstalt så är hästar mycket känsliga för röda hönskvalster (drabbas av svår klåda) och av denna anledning bör höns och hästar aldrig hållas i samma byggnad. (http://www.sva.se/sv/Malgruppsnavigering/Djursjukdomar/Fjaderfa/Parasiter/Roda-hanskvalster/)

Den rekommendationen räcker bra för mig, jag kan överhuvudtaget inte förstå varför man väljer att inte följa den. Det röda hönskvalstret är en vanlig parasit i svenska hönsflockar och påträffas framförallt bland värphöns och hobbyhöns (det behöver med andra ord inte vara stora besättningar). Arten kan påträffas i hela landet och hos alla hönshybrider och raser. Jag ser heller ingen anledning att öka dammigheten i stallet.

Men visst använder man hönsbajs som gödning? Det är väl den bästa gödningen man kan ha?
Hönsbajs är den värsta gödningen man kan ha. Hönsskit innehåller enormt stora mängder kväve som bokstavligen kväver växtlighet. Min mamma hade ca 3 hönsbajsar på en rosbuske. Den dog på 4 dagar:eek:

Höns, men även andra fjäderfän och vilda fåglar utgör värddjur för D. gallinae. Däggdjur, inklusive människor, kan angripas tillfälligt vilket kan vara ett problem för djurskötare i hönshus.

Hästar är mycket känsliga för röda hönskvalster (drabbas av svår klåda) och av denna anledning bör höns och hästar aldrig hållas i samma byggnad.
Hur bär du dig åt för att skydda din häst från dom vilda fåglarna?

Så ska jag berätta en hemlis för dig. Höns har inga parasiter med mindre man låter dom ha det. Jag antar att du inte låter din häst ha t ex hudåkommor utan att åtgärda? Eller hunden ha fästingar? Samma sak! Man sköter helt enkelt om sina djur!!

Lite förnuft är heller inte ivägen när man tar del av SVA:s uppgifter.

LIA

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Luff
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 174
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?