Varför ska man inte ha hästar och höns tillsammans?

Sv: Varför ska man inte ha hästar och höns tillsammans?

Det är ju sant!:rofl:

Hönsskit är rena buskdödaren ju!

Om höns inte dammar så kan jag inte låta bli att grubbla på en sak. Varför har dom som jobbar i hönshus munskydd? För syns skull?? Jag gav bort mina hönor då vi byggde om, Jag ville inte ha dom i samma stall som hästarna. Veterinären avrådde mig bestämt.

KL
jag vet inte hur det är med höns. men iaf när det gäller papegojor eller va fan d e för nån fågel så avger de ju ett slags "damm". Min kompis skulle köpa en papegoja(tror jag, den prata iaf) men hans mamma var allergisk mot "dammet" som den avgav. Och då sa de hos doktorn att alla fågelfän avger ett sånt damm..

Det var nog snarare mängden foder som gjorde det. Även havre dödar i stor dos.
Så finns det ju olika typer av hönsfoder.

Vi ger våra vegetabiliskt foder, vilket knappast är farligare för hästar än det dom äter på betena.

LIA

Jo, men alla hästarna hade brutit sig in i foderkammaren,
och jag tror att det finns en anledning till att hon som åt just hönsfodret var hon som dog. Antagligen hann de andra inte käka tillräckligt "mycket" hästfoder för att dö.

Kan du då förklara för mig hur det kommer sig, att buskar och andra växter här växer som bara den, med hönsskit runtom??

Dessa myter!!!

LIA

Sluta grubbla. Du vet väl varför japanerna har munskydd? :angel:

Lite mer seriöst, så har du svaret i tråden. Allt som behövs är att man läser inläggen. Ett tips.

LIA

Hur bär du dig åt för att skydda din häst från dom vilda fåglarna?

Så ska jag berätta en hemlis för dig. Höns har inga parasiter med mindre man låter dom ha det. Jag antar att du inte låter din häst ha t ex hudåkommor utan att åtgärda? Eller hunden ha fästingar? Samma sak! Man sköter helt enkelt om sina djur!!

Lite förnuft är heller inte ivägen när man tar del av SVA:s uppgifter.

LIA

Vilda fåglar kan jag inte göra mycket åt (de bor dock inte stadigvarande i stallet:smirk:) Jag kan dock berätta en liten hemlis för dig -jag minimerar risken genom att INTE ha min häst samman med höns...

När det gäller bekämpning av röda kvalster så står följande;

"Bekämpning
För närvarande saknas läkemedel som får användas mot röda hönsvalster hos höns. Ett bekämpningsmedel finns dock som får användas mellan hönsomgångarna när värphönsstallet är tomt.

Dessutom finns flera kiselbaserade handelspreparat tillgängliga. Effekten mot hönskvalster är dock inte vetenskapligt utvärderad för samtliga preparat.

Röda hönskvalster är mycket svåra att utrota, även med kvalstergifter (akaricider), därför får man ofta inrikta sig på att försöka reducera antalet kvalster i hönshuset. Observera att parasiten ska bekämpas i sina gömslen i hönshuset (inte på hönsen) eftersom kvalsten bara vistas på fåglarna under sitt blodmål. "

I det här frågan är det nog ditt förnuft som brister och inte mitt:angel:;)

Då tar man till andra medel än läkemedel! Vid behov!!

Men för all del, strunta du i min kunskap och erfarenhet. Du vet säkert mycket bättre.

LIA

Jag vet inte våran buske var säkert en vekling då. haha.:rofl:

Hönsens loppor hoppar över till hästarna och jag är säker...:)

I just den här frågan gör både jag och SVA det.;)

Vilka loppor?

Höns, liksom alla djur, kan få ohyra. Det är inget skämsigt i det.

Men gör man inget åt det, då ska man skämmas! Och då ska man inga djur ha!!

LIA

Immer;8520071 Enligt miljöinspektören är det direkt förkastligt att ha höns i häststall. Hönsen av ger ett damm (kvalster?) som är mycket farligt för hästarnas andningsorgan. När det sedan handlar om hönsskit överallt är det fruktansvärt ohygieniskt. Immer[/QUOTE skrev:
Jag har också hört att det är olämpligt av samma skäl. När vi tog över gården för länge sen var det hönsskit överallt pga man hade haft russen och hönsen tillsammans i ena delen av stallet (tidigare ägare)
Vi fick skura hela den delen av stallet och det var inte kul. Vet sa samma sak man ska inte ha höns med hästar! Våra höns hade vi alltså i eget litet hus en bit från stallet.

Sluta grubbla. Du vet väl varför japanerna har munskydd? :angel:

Lite mer seriöst, så har du svaret i tråden. Allt som behövs är att man läser inläggen. Ett tips.

LIA

Lika bitsk som vanligt...:angel::angel:

Om man åker runt i hela sverige, hela europa, hela världen. Så ser man att dom ALLTID har ett hönshus. Får, getter, kor och hästar delar ofta bostad. Men inte hönsen...... Hela världen har fel enligt LIA. Varför byggde man speciella hönshus förr? Hade dom för mycket virke liggandes? Hade som inget att göra?? Eller va det en sak som AMS kom på för arbetslösa luffare kanske... Ja.ja jag grubblar vidare i min lilla,lilla värld.

Anledningen till att man inte bör ha höns och hästar ihop är är samma som till varför man inte bör ha hästar och grisar ihop. DAMM! Både höns och grisar dammar otroligt mycket och hästar som ständigt utsätts för sådant damm får ofta problem med luftrören.

Nej, det stämmer inte. Läs f ö # 17!

Vi har haft hönshus i stallet i över 17 år, så jag antar att vi har mer erfarenhet och kunskap i ämnet än de flesta här.

LIA

Det kanske finns en allmän erfarenhet bakom rekomendationen som ngt överstiger dina 17 år med hästar o höns.
PL

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Luff
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 174
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?