Varför ska man inte ha hästar och höns tillsammans?

Sv: Varför ska man inte ha hästar och höns tillsammans?

Tack för dina sansade inlägg!

Risken att hästarna får dess kvalster är ju större om de delar "stall". Eftersom kvalstren bor i väggarna och dylikt, och djuren då "delar" fler av väggarna med varandra. Förstår du i vilken linje jag tänker? Ju fler "små" utrymmen som delas av djuren desto större risk att kvalstren finns i väggarna som delas av djuren. Medans den sannolikheten blir avsevärt mindre vid lösdrift, eftersom djuren väljer vart de vill vara, och inte är förpassade till samma bodel hela tiden.
Just kvalstren är ju tämligen stationära. Dom lär inte krypa många cm från platsen där dom lämnade hönan. Om det då är 1000 cm mellan hönshuset och närmaste hästbox, torde risken för att kvalstren ska förflytta sig dit vara skäligen liten. Eller vad säger du?
Förutsatt att det alls finns några kvalster. ;)

Övrig ohyra har ju andra egenskaper, men dom anses ju inte vara något direkt problem för hästar. Åtminstone inte i den här tråden.

Det man vill undvika är ju den konstanta kontakten, och att bli utsatt för närmiljön hos hönor ( när de hålls instängda ).
I vårt fall är det alltså inte fråga om vare sig konstant kontakt eller att hästarna utsätts för hönsens närmiljö (annat än utomhus).

Och det är ju de sammantagna problemen vid att ha höns och hästar tillsammans ( det ordet har vi ju förklarat vad de menar med ) som gör att de oftast säger nej till den djurhållningen. Så där tillkommer det ju aspekter utöver just kvalstren.
Det är ju just det... Jag har inga problem med att ha höns och hästar i samma stallbyggnad. Hönsen har inga problem med det, hästarna har det inte heller, inte heller flera olika vet, inte heller kommunens miljökontrollant, inte heller någon annan som varit här och hälsat på. Det är bara på Buke en del har så enorma problem med det.

LIA

Sv: Varför ska man inte ha hästar och höns tillsammans?

Jo, där håller jag med dig. Det är ju inte så att dom migrerar direkt =)
Den enda förflyttning dom gör är ju från höns till "boplats", och är man bara upp till 1mm stor så är det ju inte så att man plötsligt bestämmer sig för att knata iväg 5 meter bara så där utan vidare.
Och nej, någon annan ohyra är ju inte något direkt problem, särskilt inte i den här tråden.

Det vissa veterinärer och miljöinspektörer kan anmärka på är luftens kvalitet, om det tex, är ganska instängd miljö i stallet och det inte finns skild ventilation.

I erat fall verkar ni ha funnit en lösning som fungerar alldeles utmärkt. Och det finns flera sätt att ha hästar och höns på samma gård eller stall utan att det strider mot rekomendationen. Här gäller det ju som vanligt bara att ha sunt förnuft och se allt ur djurens perspektiv hur det funkar bäst. Och det tycker jag att låter det som om ni har gjort.

Men vid en förfrågan om man kan ha dem tillsammans får man oftast svaret att det rekommenderar de inte, om inte... Och det är där alla lösningar kommer upp ( om nu inte veterinären har en egen personlig uppfattning om att de djurslagen inte ska hållas ihop ), och där ingår ju skild ventilation, eller att man har en så pass "öppen planlösning" i stallet så att djuren inte berörs, enskilt hönshus.

Ja, det finns alltså flera sätt som man kan ha dem "ihop" som anses vara helt ok. Det är antagligen därför så många är av olika uppfattning. Det kan ju vara att ( helt fiktivt! ) Maria tar hem en veterinär för vaccination av Helga, en av sina 10 hästar som hon har i vanliga inneboxar förutom dagtid när dom är i hagen. Hon frågar då veterinären lite i förbifarten om han tycker att det är okej att ha höns i den lediga boxen i stallet för att hönshuset är fallfärdigt och lite dåligt isolerat. Han säger då "-Nej, det skulle jag inte rekommendera." Eftersom han då vet att hönsen kommer att vara precis bredvid de andra hästarna ( med alla de problem som KAN uppstå ), ventilationen är inte den bästa, och då känner att det svaret räcker. Maria utgår då ifrån att ingen bör ha hästar och höns ihop, och delar gärna med sig av den nyfunna kunskapen till sina vänner i tron om att hon allt om ämnet.

Konklusion: Ja, man ka hästar och höns tillsammans, om de hålls under såna former att inga av djuren riskerar smittor eller obehag.

Alla människor tolkar ju allt på sitt eget sätt, och det finns alltid "men tänk om".

Tack själv LIA, känns nästan som ett vanligt forum, och inte alls som Buke =)

Mvh // Lisa

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Luff
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka