Varför ska man inte ha hästar och höns tillsammans?

Sv: Varför ska man inte ha hästar och höns tillsammans?

Det här med damm är "ventilerat" :) tidigare i tråden. Runt #30 och framåt.

Det är skillnad på hönshållning och hönshållning, om man säger så. Utegående hobbyflockar är något helt annat än fabriksverksamhet med tiotusentals fåglar instängda på minimal golvyta.

LIA

Okey, orkade inte läsa allt utan bara tog citatet från en vet. jag känner :)

Tycker inte det är nått vidare smart att ha höns och hästar ihop iaf.. Varför göra något som kan vara skadligt..

jo, visst är det det. men det är ju ingen "färsk" skit och gödslar med höneskit gör man ju inte inne i stängda utrymmen, för även som gödningsmedel så luktar det ju aber :crazy:

det borde gå att hitta mer info. om det. minns jag rätt så avger "bajset" något skarp ämne som är cancerframkallande för människor. dammet därimot (avger alla flygfän i stor mängd) finns det gott om vetenskapliga fakta att det bidrar till bla. bronkit och sedmera kvickdrag.

har hon inget annat utrymme i ladugården där hönorna kan vistas ? det måste bli ganska "skitigt" om dom härjar runt fritt ? dessutom har hönor oftast både loppor och löss.

usch jag har sagt det en gång och jag säger det igen, jag ska aldrig ha höns eller fåglar, bläää:crazy:
i mitt nuvarnade stall har de höns inne i stallet...ja fattar inte varför folk inte bygger hönshus där hönsen hör hemma...
sån tur e så har ja inte hästen inne utan han går alltid ute men ibland går ja ju in o ställer han i en spilta och sköter om han, kan det vara farligt?

om bajset är canserframkallande borde ju maten man gödslar bli det med lr hur...

frågade min mor och det är amoniaken som "skiten" avger som är så skadlig i kombination med dammet, vistas man mkt. i sådan miljö så riserar man en rad allvarliga sjukdommar, bla. cancer.

jag har aldrig själv haft höns men min mor hade förr ganska mkt. fjäderfän, både hönor, ankor, duvor och ett gäng andra fåglar i separat ladugård där olika arter hade sina egna "rum" och hägn att gå ut i, dom hade även tillgång till damm att bada i. hon jobbade även extra på ett större hönseri med lösgående höns.

att du tar in din häst och sköter honom där är förmodligen helt ofarligt, men har hönsen ohyra så riskerar även din pålle att få det.

Hej!
Jag vill börja med att säga att jag inför den här diskussionen är helt objektiv.
Till alla i tråden:
Jag känner ingen här, har bara ett nick. Talar/skriver i från egna erfarenheter men ddelar även med mig av fakta jag fått återberättat/skrivet av erkänt kunniga människor ( förtydligande av kunniga människor: veterinär med "rätt" inriktning för att kunna svara korrekt på detta ämne. Även andra människor med erkänd kompetens, tex. anställda på SVA )

Till LIA:
De bekämpningsmedel som finns mot ohyran det diskuteras om här, finns bara för själva bodelen ( redet, pinnar, väggar, golv ), man behandlar dessa utrymmen när ingen djur ( undantaget kvalstrena som man vill ha ihjäl ) finns där.
Detta är ett väldigt bra sätt att bekämpa problemet.
Det återstår dock ett problem.
Under sina måltider så sitter de små kvalstren och mumsar på själva djuret. Även dessa måste man bli av med, och för det finns inget läkemedel i dagsläget. Däremot finns det åtgärder man kan vidta. Man kan kamma igenom varje fjäderfä med en fjäderkam och där med rensa bort kvalster någorlunda effektivt. Detta är dock svårt att lyckas med fullt ut då vissa kvalster är riktigt små och inte gärna släpper taget. Man kan även använda olika sorters otillåtna medel och "pudra" eller bada djuren. Det är upp till var och en vad man väljer att göra. I dag finns inget läkemedel med licens för att användas till detta ändamål på detta djurslag.

Detta var bara ett konstaterande av fakta.

Har själv erfarenhet från att man använder Etotal på höns, detta var dock när det fanns licens för det.

Jag är övertygad om att dina höns och dina hästar mår prima. Enligt vad du delar med dig här så engagerar du dig i deras hälsa och välmående vilket jag värderar högt. Sen att man har olika åsikter om metoder och liknade att handha och sköta djur, det är en annan sak.

Till alla: Den rekommendation man får via myndigheter och erkänt kunniga männsikor är att man helst inte ska ha höns och hästar tillsammans. Har man dock ett separat hönshus, *poff* problemet borta, och därmed även rekommendationen.

Mvh // Lisa

Förstår inte riktigt hur du menar. Rekomendationen kvarstår väl även om man följer den genom att inte ha höns o hästar tillsammans.
Som jag påpekade ovan så står det var o en fritt att äta ägg med risk för rester av bekämpningsmedel bara man inte bjuder någon annan.
De aktuella medlen är inte farligare på höns än på andra djur utan det är livmedelsaspekten som är avgörande för hur de får användas.
PL

Vad jag menar är att så fort du har hönsen i ett eget "hus" så kan du ju ha de båda djurslagen "tillsammans".
Nu tänker jag skriva dagens mest motsägelsefulla mening, men missförstå mig rätt nu:
Man kan alltså ha de båda djurslagen tillsammans, så länge de är åtskilda.
Tillsammans: På samma gård, i samma byggnad.
Åtskilda: Enskilda bodelar med heltäckande väggar i mellan.
Men jag förstår hur du tolkade mitt inlägg.
Jag håller med dig till fullo, allt du skrivit är enligt mina källor helt korrekt.
Mvh // Lisa

Ja vi är överens men med åtskilda menas oftast, tät vägg mellan o skild ventilation.
PL

Tack för att du förstod min riktigt snurriga förklaring.
Glömde skriva in ventilations-delen.
Men det är nog de här begreppet "tillsammans" som gör att folk lätt misstar sig på om det är okej eller inte.
// Lisa

Varför göra något som kan vara skadligt.
Varför? Jo, för att retas på Buke. :)

Då, när vi gjorde det, hade vi gott om utrymme i stallet men inget fristående hönshus. Alltså två flugor i en smäll. Det fanns då inga argument för att inte hålla en välskött liten hönsflock i ett avlägset hörn av stallet, och det finns det fortfarande inte. Det är fr a inte skadligt.
Även våra veterinärer och kommunens miljöinspektör tycker det är OK. Vi får t o m beröm för den goda luften i stallet och vår djurhållning i övrigt.

Här kommer en liten tankeställare:
Gör vi inte alla sådant som kan vara skadligt?
Du kanske rider? Vet du hur skadligt det kan vara? :eek: Men du gör det i alla fall?
Så vad gör du för att minska riskerna? Jo, använder hjälm och väst? Har uppfostrat och tränat hästen till minsta möjliga risk? Planerar ridturerna på olika sätt och vis? Och nu har du en risknivå som ligger nära noll och därmed är acceptabel?!

Analogt med det resonemanget kan man också minska/elliminera riskerna för utbrott av ohyra på höns. Man kan i ännu högre grad göra det vad gäller vidare smittspridning till hästar.

LIA

Hej!
Jag vill börja med att säga att jag inför den här diskussionen är helt objektiv.
Så trevligt. Och så synd att du inte kom med för länge sedan.

Till LIA:
De bekämpningsmedel som finns mot ohyran det diskuteras om här, finns bara för själva bodelen ( redet, pinnar, väggar, golv ), man behandlar dessa utrymmen när ingen djur ( undantaget kvalstrena som man vill ha ihjäl ) finns där.
Detta är ett väldigt bra sätt att bekämpa problemet.
Inte riktigt rätt, om du läser tillbaka.

Det återstår dock ett problem.
Under sina måltider så sitter de små kvalstren och mumsar på själva djuret. Även dessa måste man bli av med, och för det finns inget läkemedel i dagsläget.
Om vi håller oss till kvalstren (och inte rör till det) så finns dom alltså på två ställen. Dels suger blod från hönan och däremellan gömmer sig i skrymslena där hönan finns.
Ooops! Jag håller på att börja en föreläsning i något som du antagligen kan lika bra som jag. :o
Nåja, resten av utvecklingen vet du ju, för vad händer med kvalstren när dom käkat färdigt ...

Däremot finns det åtgärder man kan vidta. Man kan kamma igenom varje fjäderfä med en fjäderkam och där med rensa bort kvalster någorlunda effektivt. Detta är dock svårt att lyckas med fullt ut då vissa kvalster är riktigt små och inte gärna släpper taget.
Tvivlar på att det är en framkomlig väg, just av den anledning du tar upp. Jag har inte prövat.

Man kan även använda olika sorters otillåtna medel och "pudra" eller bada djuren. Det är upp till var och en vad man väljer att göra. I dag finns inget läkemedel med licens för att användas till detta ändamål på detta djurslag.
Ett av dom "tänk" jag opponerar mig emot. Medel måste inte vara otillåtet för att det är framtaget för ett annat syfte. Det måste inte vara läkemedel. Det måste inte finnas licens.
Ett exempel:
Du är säkert kunnig om s k "kalkben" (för upplysning till övriga, så orsakas detta av en annan typ av kvalster). Här finns ett helt batteri med medel att ta till för att få bukt med problemet. Allt från fotogen(!) via div oljor mm till receptfria gifter på apoteket. Alltså inga läkemedel (med ev undantag av medlen från apoteket) och inga licenser. Enligt uppgift (vi har sluppit problemet) är de flesta medlen effektiva mot detta kvalster.

Detta var bara ett konstaterande av fakta.
Som jag ser det, är uttrycket "fakta" något man ska använda med försiktighet.

Har själv erfarenhet från att man använder Etotal på höns, detta var dock när det fanns licens för det.
Såvitt jag vet behövdes ingen licens för att inhandla/använda det. Åtminstone har jag aldrig behövt det. Den version av Etotal vi har är godkänd för behandling av häst och användes även vanligt till fjäderfä. Jag hade tur som lyckades köpa på mig ett par burkar innan den versionen försvann och sedemera ersattes.
Här ska jag passa på att berätta för dig, att det är många år sedan jag pudrade höns/hönshus med medlet (eller något annat medel). Vi har inte haft någon ohyra som gjort det nödvändigt. Däremot har det frälst hästarna från dom besvärliga älgflugorna ett par gånger sedan dess.

Jag är övertygad om att dina höns och dina hästar mår prima. Enligt vad du delar med dig här så engagerar du dig i deras hälsa och välmående vilket jag värderar högt. Sen att man har olika åsikter om metoder och liknade att handha och sköta djur, det är en annan sak.
Tack för det. Glad att någon sett den delen.

Till alla: Den rekommendation man får via myndigheter och erkänt kunniga männsikor är att man helst inte ska ha höns och hästar tillsammans. Har man dock ett separat hönshus, *poff* problemet borta, och därmed även rekommendationen.
Mot bakgrund av denna tråd, är det säkert en riktig rekommendation. ;)

LIA

Man kan alltså ha de båda djurslagen tillsammans, så länge de är åtskilda.
Tillsammans: På samma gård, i samma byggnad.
Åtskilda: Enskilda bodelar med heltäckande väggar i mellan.
Med det resonemanget (och f ö flera andras i tråden) skulle man alltså inte kunna ha hönsen fri/utegående, om man även har hästarna på lösdrift? Det är ju ofrånkomligt att dom ibland rör sig på samma ytor.
Man kan överhuvud taget inte ha höns utanför ett hönshus plus en avsides belägen hönsgård, säg 20 m från närmaste häst.
Undrar just hur många som har hästar i hage och höns i separat hönshus som lever upp till det?
Hoppas du förstår tankegången.

LIA

De insektsmedel som inte registreras som läkemedel registreras som handelsvaror vilka även de har restriktioner när det gäller livsmedelsproducerande djur.
PL

Assi är den vars svar du "tog över".
Som upplysning så står det över varje inlägg, vem det är riktat till. Du riktade bl a ett svar till mig till Sar istället. Lätt att göra fel, har själv lyckats några gånger, men det kan tyvärr inbjuda till helt snea reaktioner. Som här tydligen.

Dom jag har kallat för oseriösa hönsägare, är dom som accepterar att deras höns har ohyra och inte åtgärdar det! I det fall du tillhör den gruppen vet bara du själv.
Tycker du det är OK att hönsen har ohyra?
Dammar det mycket om dina höns?
I så fall säger jag bara detta: Våra hönshållningar skiljer sig sig åt!

Mynta2 har gett dig tips längre upp på hur du hittar loppor. I o f s borde det inte vara okänt för dig, med tanke på att du lämnar råd och informationer ang höns i andra trådar.

Något nytt i sak har inte kommit fram i den här tråden på länge, så tills vidare avslutar jag mitt deltagande här.

LIA
Mynta2 har gett tips om hur hon ser hur en höna har loppor. Du har fortfarande inte svarat på hur du hittar loppor, ja, ja menar du måste ju tvärsäkert veta eftersom du hävdar att dina inte har det. Men det vägrar du svara på, kan bero på att du inte kan. Och ja, mina hönor dammar. Jag har ju mina i hönshus fritt från hästarna och det är stor skillnad på dammet därinne och i stallet där hästarna står. Men det är klart, om jag flyttar ihop dem med hästarna så kommer jag ju inte att märka att det blir mer dammigt av hönorna, då blir det ju liksom lika dammigt överallt och då kanske jag skulle kunna inbilla mig att hönorna dammade lika lite eller mycket som hästarna. Jag mockar, tvättar fönster, har bra reden, strör med halm precis som hos hästarna. Undrar varför det dammar mer hos hönorna? Kan det vara fjädrarna? Eller har jag, och en del andra på tråden fel ras??? Är din ras dammfri?
Jag har heller aldrig skrivit att det är OK med ohyra, dit kan man ju räkna in allt, kvalster, lus, inälvsparasiter m.m. utan pratar fortfarande om loppor. Menar fortfarande det jag skrev i början att till det duger vanlig kalk gott, dessutom sandbadar hönor, ett självhjälpmedel mot loppa. Jag har haft loppor, inget massangrepp på mina hönor, har inga för tillfället det är jag tvärsäker på och jag vet precis hur jag kollar upp det. Tänkte dock att du skulle svara först eftersom jag ställde frågan till dig. Tror dock inte på Mynta2:s svar för enstaka loppor. Och får man röda hönskvalster, som du verkar ha haft hos dig, så skulle inte jag vilja vara häst där då det är mycket svårbehandlat, det är i regel meningsöst att behandla hönorna, då röda hönskvalster gömmer sig i skrymslen och vrår och man får behandla hela lokalen. Jag undrar vem det är som inte svarar på frågor här???

Hej!

Vad jag menade med licens är att företaget som tillverkar och tar fram läkemedlet el. handelsvaran måste skaffa licens för sin vara. Om det är tilltänkt till flera djurslag så måste licens finns för varje djurslag och måste då genomgå en prövning för det. Det är detta som är saken med Etotal, de har bara licens och prövning för iller/mård.

Med det resonemanget (och f ö flera andras i tråden) skulle man alltså inte kunna ha hönsen fri/utegående, om man även har hästarna på lösdrift? Det är ju ofrånkomligt att dom ibland rör sig på samma ytor.

Förstår hur du tänker här. Rekomendationen är ju att inte ha bodelarna intill, och här har människorna jag pratat med, alltid besktivit det som boxar/spiltor och hönshus/hönsbox.
Så om man har lösdrift för hästarna och även frigående höns så har man löst problemet med bodelarna. Eftersom alla djuren då rör sig på så pass stor yta uppstår inte de problemen som man försöker undvika iom denna rekomendation. Däremot får man ju en risk att fodret blir "kontaminerat" av hönsbajs och liknande, men även det går ju att förhindra om man bara vill.

Jo, kalkben har jag koll på =) Och där håller jag med om att det finns många bra och beprövade huskurer som fungerar bra. Men det är ju också ett annat kvalster. Det är ju dom nedrans rödkvlastren som är svårare att få bukt med.

Som jag ser det, är uttrycket "fakta" något man ska använda med försiktighet.

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Det är därför jag pratat med männsikor verksamma inom detta område för att verkligen få svart på vitt så att säga. Jag har inte gjort några fria tolkningar av deras uttalanden, utan bara återgivit deras information. Som jag anser vara "den högsta instansen" man kan komma i en sån här situationen.

Jag hade gärna sett att de ( tillverkarna av Etotal ) gör en prövning och skaffar licens till häst också, för älgflugorna skulle jag mer än gärna vilja bli av med! Skönt för dig att du hade nått att bekämpa dom med, själv hade jag bara min pincett, och det kändes lite hopplöst ibland. Jag lider verkligen med de hästar som råkar ut för dessa "smådjävlar" till flugor.

Mvh // Lisa

Förstår hur du tänker här. Rekomendationen är ju att inte ha bodelarna intill, och här har människorna jag pratat med, alltid besktivit det som boxar/spiltor och hönshus/hönsbox.
Så om man har lösdrift för hästarna och även frigående höns så har man löst problemet med bodelarna. Eftersom alla djuren då rör sig på så pass stor yta uppstår inte de problemen som man försöker undvika iom denna rekomendation. Däremot får man ju en risk att fodret blir "kontaminerat" av hönsbajs och liknande, men även det går ju att förhindra om man bara vill.
Då skulle alltså själva boendet vara det avgörande? Men ohyra ser ju inte dom begränsningarna, om det inte är "intill" som är det kritiska. Alltså, om vi håller oss till rödkvalstren, så finns dessa antingen på hönsen eller i hönshusets vrår (tror jag skrev detta tidigare?). Om det då är 10 m mellan hönshuset och närmaste hästbox i stallet, hur ska kvalstren kunna smitta över på hästarna?

Men om vi ser på hönsen som går in i lösdriften/uteboxen samtidigt eller strax före hästarna är där, varför skulle inte det kunna ge smitta?
Eller som någon skrev (och vi också upplevt), att en höna smiter in och lägger ägg i en box, varför skulle det inte kunna innebära smitta?
Eller att en häst ställer sig ute och sniffar på en höna- hände senast idag. Samma undran!

Som du förstår, är jag brydd över logiken. Om jag fattat rätt. :o

Hönsbajs har jag aldrig upplevt som något problem. Hönsen går sällan eller aldrig till utfodringsplatsen, det som där finns (hösilagegiva) är inte intressant för dom och den öppna balen är täckt. All spillning ute i det fria tas f ö snart hand om av naturen.

LIA

Vad hImla bra med rumsrena hönor.... Jag måste bara fråga? Är det du som är det högsta hönset?? (med tanke på allt ologiskt kackel i denna tråd)

Förstår dina funderingar.
Nu är det samma sak här som med de flesta lagar förordningar och rekomendationer, det finns många hål och motsägelser.
Det är därför miljöinspektorer och veterinärer kan säga till en person att: "Javisst kan du ha djuren tillsammans" och till en annan säga tvärtemot. Det beror ju på hur hela situationen ser ut och om den är funktionell och hälsosam för båda parterna.

Nu på sistone har vi mest "avhandlat" just rödkvalstren, men de är inte enda anledningen till rekomendationen. Och det är ju de sammantagna problemen vid att ha höns och hästar tillsammans ( det ordet har vi ju förklarat vad de menar med ) som gör att de oftast säger nej till den djurhållningen. Så där tillkommer det ju aspekter utöver just kvalstren.

Risken att hästarna får dess kvalster är ju större om de delar "stall". Eftersom kvalstren bor i väggarna och dylikt, och djuren då "delar" fler av väggarna med varandra. Förstår du i vilken linje jag tänker? Ju fler "små" utrymmen som delas av djuren desto större risk att kvalstren finns i väggarna som delas av djuren. Medans den sannolikheten blir avsevärt mindre vid lösdrift, eftersom djuren väljer vart de vill vara, och inte är förpassade till samma bodel hela tiden.

Vad det gäller kontakt mellan häst och höna så får man nog tänka så här. Sannolikheten att kvalstret säger: *burp* "Nu har jag käkat klart!" EXAKT när denna kontakt mellan djuren sker är försvinnande liten. Det samma gäller när de bestämmer sig för att smita in i hästboxen för att värpa. Det finns en risk, men stor är den inte. Det är ju inte ofta hästar och hönor står och skrubbar sig mot varandra, det är ju snarare: *sniff sniff* " Vad är det här för nått?"
Det är alltså ansett att risken för smitta är störst när bodelarna är intilliggande eller nära, och försvinnande liten vid små hälsningar mellan djuren. Alltså är lösdriften eller separata bodelar säkrare och att föredra.

Det man vill undvika är ju den konstanta kontakten, och att bli utsatt för närmiljön hos hönor ( när de hålls instängda ).

Vad gäller höns och deras intresse eller brist på intresse för utfodringsplatser så är det nog väldigt individuellt mellan olika hönor och flockar.

Mvh // Lisa

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Luff
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka