Sv: Varför ska man inte ha hästar och höns tillsammans?
Hej!
Jag vill börja med att säga att jag inför den här diskussionen är helt objektiv.
Så trevligt. Och så synd att du inte kom med för länge sedan.
Till LIA:
De bekämpningsmedel som finns mot ohyran det diskuteras om här, finns bara för själva bodelen ( redet, pinnar, väggar, golv ), man behandlar dessa utrymmen när ingen djur ( undantaget kvalstrena som man vill ha ihjäl ) finns där.
Detta är ett väldigt bra sätt att bekämpa problemet.
Inte riktigt rätt, om du läser tillbaka.
Det återstår dock ett problem.
Under sina måltider så sitter de små kvalstren och mumsar på själva djuret. Även dessa måste man bli av med, och för det finns inget läkemedel i dagsläget.
Om vi håller oss till kvalstren (och inte rör till det) så finns dom alltså på två ställen. Dels suger blod från hönan och däremellan gömmer sig i skrymslena där hönan finns.
Ooops! Jag håller på att börja en föreläsning i något som du antagligen kan lika bra som jag.
Nåja, resten av utvecklingen vet du ju, för vad händer med kvalstren när dom käkat färdigt ...
Däremot finns det åtgärder man kan vidta. Man kan kamma igenom varje fjäderfä med en fjäderkam och där med rensa bort kvalster någorlunda effektivt. Detta är dock svårt att lyckas med fullt ut då vissa kvalster är riktigt små och inte gärna släpper taget.
Tvivlar på att det är en framkomlig väg, just av den anledning du tar upp. Jag har inte prövat.
Man kan även använda olika sorters otillåtna medel och "pudra" eller bada djuren. Det är upp till var och en vad man väljer att göra. I dag finns inget läkemedel med licens för att användas till detta ändamål på detta djurslag.
Ett av dom "tänk" jag opponerar mig emot. Medel måste inte vara otillåtet för att det är framtaget för ett annat syfte. Det måste inte vara
läkemedel. Det måste inte finnas
licens.
Ett exempel:
Du är säkert kunnig om s k "kalkben" (för upplysning till övriga, så orsakas detta av en annan typ av kvalster). Här finns ett helt batteri med medel att ta till för att få bukt med problemet. Allt från fotogen(!) via div oljor mm till receptfria gifter på apoteket. Alltså inga läkemedel (med ev undantag av medlen från apoteket) och inga licenser. Enligt uppgift (vi har sluppit problemet) är de flesta medlen effektiva mot detta kvalster.
Detta var bara ett konstaterande av fakta.
Som jag ser det, är uttrycket "fakta" något man ska använda med försiktighet.
Har själv erfarenhet från att man använder Etotal på höns, detta var dock när det fanns licens för det.
Såvitt jag vet behövdes ingen licens för att inhandla/använda det. Åtminstone har jag aldrig behövt det. Den version av Etotal vi har är godkänd för behandling av häst och användes även vanligt till fjäderfä. Jag hade tur som lyckades köpa på mig ett par burkar innan den versionen försvann och sedemera ersattes.
Här ska jag passa på att berätta för dig, att det är många år sedan jag pudrade höns/hönshus med medlet (eller något annat medel). Vi har inte haft någon ohyra som gjort det nödvändigt. Däremot har det frälst hästarna från dom besvärliga älgflugorna ett par gånger sedan dess.
Jag är övertygad om att dina höns och dina hästar mår prima. Enligt vad du delar med dig här så engagerar du dig i deras hälsa och välmående vilket jag värderar högt. Sen att man har olika åsikter om metoder och liknade att handha och sköta djur, det är en annan sak.
Tack för det. Glad att någon sett den delen.
Till alla: Den rekommendation man får via myndigheter och erkänt kunniga männsikor är att man helst inte ska ha höns och hästar tillsammans. Har man dock ett separat hönshus, *poff* problemet borta, och därmed även rekommendationen.
Mot bakgrund av denna tråd, är det säkert en riktig rekommendation.
LIA