Varför ska man inte ha hästar och höns tillsammans?

Sv: Varför ska man inte ha hästar och höns tillsammans?

Loppor hoppar omkring ganska bra o när det gäller röda hönskvalstret bor de inte på hönan utan finns bara där när de suger blod.
PL

Grejen är, att djuren inte är sjuka i o m att dom drabbas av ohyra, däremot kan dom bli det i en förlängning.

Det är klart de blir sjuka, de drabbas ju av enorm klåda!

Där har vi olika uppfattning. Jag förstår inte hur hästarna ska kunna smittas, i o m att hönsen inte har någon ohyra. Med mindre att hästarna smittas direkt av vilda fåglar. Och då finns alltså effektiva motmedel att ta till (vilket inte bara jag fört fram).

Ohyra drabbar även välskötta höns. Det enda jag hört av dina effektiva motmedel är (enligt annan användare) ett medel som är en "icke godkänd, utgången handelsvara, nervgift som nervgift".
Det låter sannerligen inte bra i mina öron. Du får gärna precisera exakt vilket medel du skulle använda mot röda hönskvalster (då det som tidigare sagts inte existerar läkemedel mot detta).

Det är ju självklart att smittorisken ökar vid höns och hästar i samma stall jämfört med att enbart vara utsatt för ev. vildfåglars smittor.

Detta får bli mitt sista inlägg. Jag tycker hursomhelst att det är positivt att du nu svarar i en bättre ton, det tackar jag för.:)

Loppor hoppar omkring ganska bra o när det gäller röda hönskvalstret bor de inte på hönan utan finns bara där när de suger blod. PL
Hur långt kan en loppa hoppa, vet att de kan ta skutt på en meter men de kanske kan mer? De lever väl också av blod, eller har jag fel? Jag undrar också om det röda hönskvalstret. Är det så att de trivs bland lite, gärna sur gödsel, eller reden som inte sköts ex att ägg går sönder och härsknar? Blir man inte av med dem genom att kalka, det har jag trott? Men jag undrar också över det röda hönsvalstret: Kan det suga blod på/ från en häst? Jag trodde/tror inte det men du kanske har annan info åt mig? Mina hönor bor i hönshus, går ut i nätad hage på nästan 1 ha, men en del slinker in i stallet där jag har hästarna om dörren är öppen, för att värpa ett ägg, vilket den som regel är på sommaren. Har inte sett något obehag hos hästarna men finns det risk att ett kvalster kan gå över och orsaka obehag får jag givetvis stänga de värpsugna hönorna ute från stallet.

Det är klart de blir sjuka, de drabbas ju av enorm klåda!
är det förlängningen.

Ohyra drabbar även välskötta höns.
Det kan hända, men är långt ifrån så vanligt som man kan tro av ovanstående skriverier. Skillnaden mellan välskötta och mindre väl skötta höns, är att man upptäcker och åtgärdar tidigt i det första fallet. Någon skriver att loppor alltid finns hos höns. En sådan inställning är otänkbar hos en seriös hönsägare.

Det enda jag hört av dina effektiva motmedel är (enligt annan användare) ett medel som är en "icke godkänd, utgången handelsvara, nervgift som nervgift".
Värdet på det uttalandet kanske framgår, om du läser vederbörandes övriga inlägg.
Om du dessutom Googlar på röda hönskvalster resp Etotal så finner du att det finns andra sätt att hantera problemet resp att jag ingalunda är ensam om att använda medlet.

Det är ju självklart att smittorisken ökar vid höns och hästar i samma stall jämfört med att enbart vara utsatt för ev. vildfåglars smittor.
Det är inte självklart för mig. För att våra höns ska kunna smitta våra hästar med något, förutsätter det ju att våra höns först blir smittade samt att vi inget gör åt det. Detta förhållande finns inte i vår djurhållning.
Jag har kollat lite beträffande smittspridningsvägar, och det är tydligen så, att ohyra sprids vanligen via nytillkomna djur eller via begagnade redskap och tillbehör. Vilda fåglar verkar inte utgöra något större problem.

LIA

Förnekar du att dina burkar är utgångna?
Menar du att preparatet är godkänt till höns, eller att det inte är ett nervgift????
Använd det gärna själv så länge du inte bjuder andra på äggen, men beskyll inte de som avstår från att använda icke godkända preparat för att vara dåliga hönsägare.
PL

Senast ändrad:

Till LIA. Hur vet du att dina hönor inte har någon loppa?? Kollar du igenom fjäderdräkten varje dag eller är det så att du behandlar med ditt starka supermedel i förebyggande syfte för att säga mota Olle.....jag menar loppan i grind?

Hästar och höns älskar varandra!

Jag är i hönshuset varje morgon och kväll och "umgås" med fjäderfäna. Flyttar på dom, kliar dom, plockar och grejar i största allmänhet. Inte så att jag undersöker dom dagligen, men skulle dom få ohyra skulle jag märka av det ganska snart.

Innan du eller andra förfasas i onödan av skräckinlägg om gift här i tråden, ska ni tänka på att de flesta medel mot ohyra, insekter, ogräs mm är gifter. Vem har inte jagat mygg/flugor med Radar exempelvis?
Nej, jag använder inga gifter annat än vid behov, och då så begränsat som möjligt. Faktum är, att det är bra många år sedan jag senast använde sådana medel i hönshuset. På något konstigt sätt håller sig hönsen fria från ohyra!! Vilket kanske kan vara svårt att tro när man läst tråden. ;)

LIA

Jag är i hönshuset varje morgon och kväll och "umgås" med fjäderfäna. Flyttar på dom, kliar dom, plockar och grejar i största allmänhet. Inte så att jag undersöker dom dagligen, men skulle dom få ohyra skulle jag märka av det ganska snart.

Innan du eller andra förfasas i onödan av skräckinlägg om gift här i tråden, ska ni tänka på att de flesta medel mot ohyra, insekter, ogräs mm är gifter. Vem har inte jagat mygg/flugor med Radar exempelvis?
Nej, jag använder inga gifter annat än vid behov, och då så begränsat som möjligt. Faktum är, att det är bra många år sedan jag senast använde sådana medel i hönshuset. På något konstigt sätt håller sig hönsen fria från ohyra!! Vilket kanske kan vara svårt att tro när man läst tråden. ;)LIA
Du har fortfarande inte svarat på min fråga: - Hur vet du att dina hönor inte har någon loppa? Förresten, jag har aldrig använt radar men vi alla använder gifter i rätt stor utsträckning, tyvärr indirekt, genom livsmedel vi köper.

Har du hönshus nu? Bodde dom inte med hästarna, var det inte vad diskussionen handlade om??

Du har alltså hästarna i hönshuset:crazy::o

Fågelloppor är relativt ovanligt på tamfåglar. Skulle dom ha det så syns det runt kammen och ögonen. Värre är det med hönskvalster om man skulle få in det i besättningen.

Jo, jag svarade på din fråga.
Om du inte är ute efter en in i minsta fjäder detaljerad beskrivning? :eek:

LIA

:confused:

Varför inte läsa inläggen i tråden??
Och vad är egentligen ditt intresse i den här tråden?

LIA

Du lockar mig till ännu ett svar fast jag bestämt mig att lämna tråden...

är det förlängningen.

Där resonerar du fel, får du röda hönskvalster så har du klåda på hästarna inom mkt snar framtid.

Det kan hända, men är långt ifrån så vanligt som man kan tro av ovanstående skriverier. Skillnaden mellan välskötta och mindre väl skötta höns, är att man upptäcker och åtgärdar tidigt i det första fallet. Någon skriver att loppor alltid finns hos höns. En sådan inställning är otänkbar hos en seriös hönsägare.

Även om man snabbt åtgärdar har det hunnit smitta. Hönskvalster drabbar dessutom även välskötta höns så skötseln är ingen garanti för smittfria höns.

Värdet på det uttalandet kanske framgår, om du läser vederbörandes övriga inlägg.
Om du dessutom Googlar på röda hönskvalster resp Etotal så finner du att det finns andra sätt att hantera problemet resp att jag ingalunda är ensam om att använda medlet.
Vederbörande har haft sakliga inlägg men hänvisning till aktuell källa (inget "enligt min erfarenhet...."). Jag är inte intresserad av att googla mer på detta, jag frågade hur DU gjorde och uppenbart använder du utgångna burkar med medel som inte är godkänt till höns och dessutom ett nervgift! :eek:

Det är inte självklart för mig. För att våra höns ska kunna smitta våra hästar med något, förutsätter det ju att våra höns först blir smittade samt att vi inget gör åt det. Detta förhållande finns inte i vår djurhållning.
Jag har kollat lite beträffande smittspridningsvägar, och det är tydligen så, att ohyra sprids vanligen via nytillkomna djur eller via begagnade redskap och tillbehör. Vilda fåglar verkar inte utgöra något större problem.
LIA

Det sprids ju bl.a. genom vilda fåglar så man är inte på något sätt säker. Helt lätt att hinna vara med på första kvalster är det heller inte utan det jinner gå ett tag.

Att ha sina hästar i hönshuset är inte, och kommer aldrig att bli en god hästhållning i mina (och omvärldens) ögon. Det är snabbt gjort att snickra ihop ett vindskydd enbart för hästarna, varför inte prova en sådan lösning och minimera risken för smitta.

Jag kan heller inte fatta hur en vettig människa kan utsätta sina djur för massa onödigt lidande...

är det förlängningen.

Där resonerar du fel, får du röda hönskvalster så har du klåda på hästarna inom mkt snar framtid.
Här måste jag börja med att fråga dig: Är du expert i ämnet (fjäderfähållning, ohyra och vår djurhållning)?
Du kommer både här och senare i ditt inlägg med tvärsäkra påståenden, som gör det berättigat att ställa frågan och att få svar på den.
Du har ingen närmare kunskap om hur vi har våra djur eller hur dom sköts. Hur kan du då vara så tvärsäker ang våra förhållanden?

Även om man snabbt åtgärdar har det hunnit smitta. Hönskvalster drabbar dessutom även välskötta höns så skötseln är ingen garanti för smittfria höns.
Hur menar du? Hur har smittan spridits om man snabbt åtgärdar?
Har jag påstått något om garanti?? Se vad jag skrev!!

Vederbörande har haft sakliga inlägg men hänvisning till aktuell källa (inget "enligt min erfarenhet...."). Jag är inte intresserad av att googla mer på detta, jag frågade hur DU gjorde och uppenbart använder du utgångna burkar med medel som inte är godkänt till höns och dessutom ett nervgift!
Jag trodde du skulle se det felaktiga, överdrivna och vinklade i dom "sakliga" inläggen. :confused: Tyvärr inte, eftersom du upprepar dom.
Det är också ledsamt att det inte går att lägga några minuter på att få fram information, när den finns så lättillgänglig. Varför är inte det intressant?

Det sprids ju bl.a. genom vilda fåglar så man är inte på något sätt säker.
Bl a detta kunde du ha läst om.

Att ha sina hästar i hönshuset är inte, och kommer aldrig att bli en god hästhållning i mina (och omvärldens) ögon. Det är snabbt gjort att snickra ihop ett vindskydd enbart för hästarna, varför inte prova en sådan lösning och minimera risken för smitta.
Varför är du så ivrig att anamma lögnerna och förtalet i denna tråd? Var, t ex, ser du att jag uppgett att våra hästar står/stått i ett hönshus?
Trodde att jag visat dig, att vi minimerat riskerna för ohyre-smitta redan bland hönsen? Som alla seriösa fjäderfäägare borde göra.

Jag vill understryka, att jag inte står inför rätta här anklagad för något. Trots mobbar-gängets ihärdighet. Den här tråden har förvisso urartat till rena Stasi-förhöret, vilket spel jag inte anser mig ha anledning att delta i. Hoppades att även du skulle stå över det.

/Jag har gjort mitt bästa för att vara korrekt, objektiv och saklig i detta svar. I det fall du väljer att svara på det, hoppas jag du är detsamma.

LIA

Här måste jag börja med att fråga dig: Är du expert i ämnet (fjäderfähållning, ohyra och vår djurhållning)?
Du kommer både här och senare i ditt inlägg med tvärsäkra påståenden, som gör det berättigat att ställa frågan och att få svar på den.

Jag är inte mer expert än du men jag använder SVA som en pålitlig källa.

Du har ingen närmare kunskap om hur vi har våra djur eller hur dom sköts. Hur kan du då vara så tvärsäker ang våra förhållanden?

Jag är inte tvärsäker, jag kan bara läsa i tråden om den information du delger. Rätta mig gärna om det är någon jag missuppfattat.

Hur menar du? Hur har smittan spridits om man snabbt åtgärdar?
Har jag påstått något om garanti?? Se vad jag skrev!!

Därför att det inte är så lätt att åtgärda

"För närvarande saknas läkemedel som får användas mot röda hönsvalster hos höns. Ett bekämpningsmedel finns dock som får användas mellan hönsomgångarna när värphönsstallet är tomt.
Dessutom finns flera kiselbaserade handelspreparat tillgängliga. Effekten mot hönskvalster är dock inte vetenskapligt utvärderad för samtliga preparat.
Röda hönskvalster är mycket svåra att utrota, även med kvalstergifter (akaricider), därför får man ofta inrikta sig på att försöka reducera antalet kvalster i hönshuset. Observera att parasiten ska bekämpas i sina gömslen i hönshuset (inte på hönsen) eftersom kvalsten bara vistas på fåglarna under sitt blodmål."

Kvalster är inte helt lätt att upptäcka så spridning till hästarna (vilket leder till SVÅR klåda) kan redan ha skett.

Jag trodde du skulle se det felaktiga, överdrivna och vinklade i dom "sakliga" inläggen. :confused: Tyvärr inte, eftersom du upprepar dom.

Då ser jag fram emot att du spaltar upp vilka påståenden som är felaktiga och exakt hur förhållandet egentligen är.

Det är också ledsamt att det inte går att lägga några minuter på att få fram information, när den finns så lättillgänglig. Varför är inte det intressant? Bl a detta kunde du ha läst om.

Men jag har redan läst om röda hönskvalster (jag la bl.a. in länken från sva i ett tidigare inlägg). Däremot lägger jag inte ner tid på att googla för att läsa om olika sätt att hantera problemet eftersom det läkemedel du räknat upp (etotal) nu bara är godkänt för mink och iller. Det blir ju inte mer "rätt" för att andra ev. använder det?!
Sebacil har också länkats och går ej att använda direkt på hönsen.

Eftersom det enligt SVA saknas läkemedel för hönsen så är jag intresserad över att få veta exakt vilka medel du tänkt använda för att åtgärda röda hönskvalster på både hönsen och hästarna.

Varför är du så ivrig att anamma lögnerna och förtalet i denna tråd? Var, t ex, ser du att jag uppgett att våra hästar står/stått i ett hönshus?

Du svarade en användare som påstått (med frågetecken) att du hade hästarna i hönshus med att du svarat på frågan. Jag kan inte tolka det på annat sätt än ett ja. Men upplys mig gärna, hur ser din hästhållning ut? Har du hönshuset som stall eller hönor i stallet?

Trodde att jag visat dig, att vi minimerat riskerna för ohyre-smitta redan bland hönsen? Som alla seriösa fjäderfäägare borde göra.

Nej, jag är inte övertygad just för att risken ändå är så pass stor

Jag vill understryka, att jag inte står inför rätta här anklagad för något. Trots mobbar-gängets ihärdighet. Den här tråden har förvisso urartat till rena Stasi-förhöret, vilket spel jag inte anser mig ha anledning att delta i. Hoppades att även du skulle stå över det.

Jag är absolut inte intresserad av att mobba någon utan vill hålla diskussionen på en vettig nivå. Det går däremot inte att hänvisa till sin egna erfarenheter utan att tala klarspråk angående sin djurhållning. Tar man motsatt ståndpunkt från SVA och den allmänna uppfattningen (det finns ju en anledning till att man håller höns i särskilda hönshus) så får man räkna med mothugg. Däremot hör varken mobbing eller otrevliga, elaka svar hemma i diskusisonen

/Jag har gjort mitt bästa för att vara korrekt, objektiv och saklig i detta svar. I det fall du väljer att svara på det, hoppas jag du är detsamma.

LIA

Självklart.

Ja, du LIA, du undrade över just mitt intresse i den här tråden. Varför skulle inte just jag få skriva?. Mitt intresse i den här tråden har varit att bemöta dina felaktigheter, du skriver ju att det går alldeles utmärkt att ha hästar i hönshus. Du skriver att höns inte dammar mkt. det gör dem, även om man bara har en hobbyflock och det dammet är inte bra för hästar. Du skriver att man är en synnerligen dålig hönsägare om man inte åtgärdar loppor, och då undrade jag hur du såg om dina hönor har/ eller inte har, någon loppa. Du har fortfarande inte svarat. Det innebär, att om du inte kan svara på detta, att du faktiskt inte själv vet om dina hönor har loppor eller inte. Du behandlar dina hönor med starkt gift, hästarna står i samma lokal, det kan inte vara bra. Jag vet redan vad du kommer att svara på detta så det kan jag göra själv: - Läs hela tråden.

Nä, så svarar jag inte den här gången.

Den här gången skulle jag vilja få klart för mig vem du egentligen svarar, mig eller Sar?

Ännu mer nyfiken är jag på vem du egentligen är, "ginnies" eller "assi"? Eller är du kanske båda nicken? :confused:

Ditt inlägg reser nämligen frågor i dessa fall.

När det sedan gäller dina påståenden om mig, så har du onekligen mer korrekta uppgifter tidigare i tråden. Bara att läsa! Men det förutsätter att man har vilja att veta.

LIA

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Luff
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 174
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?