S
Skydark
Sv: Varför ska man inte ha hästar och höns tillsammans?
Varfor har du honsen ihop med hastarna nar sa manga sager att det ar fel?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det verkar inte göra så stor skillnad, oavsett vad jag skriver. Objektivitet är ett okänt ord i denna tråd, tyvärr. Här kommer några synpunkter, trots att jag inser att dom inte kommer att göra någon skillnad.Jag är inte tvärsäker, jag kan bara läsa i tråden om den information du delger. Rätta mig gärna om det är någon jag missuppfattat.
DETTA är ett påstående om mig som du inte har minsta belägg för, eftersom du inte är insatt i hur vi agerar eller hur det ser ut hos oss.Där resonerar du fel, får du röda hönskvalster så har du klåda på hästarna inom mkt snar framtid.
Detta ditt svar förstår jag inte alls. Var är svaren på mina frågor??Sar:
Även om man snabbt åtgärdar har det hunnit smitta. Hönskvalster drabbar dessutom även välskötta höns så skötseln är ingen garanti för smittfria höns.
LIA:
Hur menar du? Hur har smittan spridits om man snabbt åtgärdar?
Har jag påstått något om garanti?? Se vad jag skrev!!
Sar:
Därför att det inte är så lätt att åtgärda
Varför tolkade du det som ett ja? Varför inte lika gärna tolka det som ett nej?? Framför allt, varför tolka det alls??? Varför inte bara läsa i tråden? Läs igen #59!Du svarade en användare som påstått (med frågetecken) att du hade hästarna i hönshus med att du svarat på frågan. Jag kan inte tolka det på annat sätt än ett ja. Men upplys mig gärna, hur ser din hästhållning ut? Har du hönshuset som stall eller hönor i stallet?
Det verkar inte göra så stor skillnad, oavsett vad jag skriver. Objektivitet är ett okänt ord i denna tråd, tyvärr. Här kommer några synpunkter, trots att jag inser att dom inte kommer att göra någon skillnad.
DETTA är ett påstående om mig som du inte har minsta belägg för, eftersom du inte är insatt i hur vi agerar eller hur det ser ut hos oss.
Liksom du har jag tillgång till vad SVA skriver, men till skillnad från dig (antar jag) så har jag också tillgång till en hel del annan information plus att jag har min egen erfarenhet sedan många år (även innan dom 17 som gått sedan vi byggde hönshuset i stallet!) av höns och dess skötsel. Se f ö #59.
Det synes som att det enda du har i kunskapsväg är SVA:s uttalande? Ett uttalande där det finns en del att ifrågasätta, vilket jag redan varit inne på.
1/ Se citatet här, något som direkt motsäger dig:
"För närvarande saknas läkemedel som får användas mot röda hönsvalster hos höns. Ett bekämpningsmedel finns dock som får användas mellan hönsomgångarna när värphönsstallet är tomt.
Dessutom finns flera kiselbaserade handelspreparat tillgängliga. Effekten mot hönskvalster är dock inte vetenskapligt utvärderad för samtliga preparat."
(I realiteten motsäger man även sig själva).
Alltså finns det redan här medel, eller hur??
2/ Sar:
Sebacil har också länkats och går ej att använda direkt på hönsen.
Whinny #76:
Märkligt att PL säger att det bara ska användas på inredningen och inte är godkänt för själva djuren. Jag kan bara läsa innantill: Efter att man spätt lösningen till enl utskrivande vet:s ordination doppas hönsens ben i lösningen och hålls där i minst 10 sek. Detta för att lösningen skall tränga in ordentligt.
Whinny #84:
Skriften är tagen från Sebacills eget medföljande blad, men givetvis även behandlande vet:s åsikt, annars skulle han inte skrivit ut det.
Så vad menar du med att Sebacill inte går att använda direkt på hönsen? Vet du bättre än företaget och ordinerande veterinärer??
3/ Sar:
"Däremot lägger jag inte ner tid på att googla för att läsa om olika sätt att hantera problemet ..."
Vilket visar på bristande intresse för fakta.![]()
Tyvärr måste jag kraftigt ifrågasätta ditt resonemang nedan:
Varför tolkade du det som ett ja? Varför inte lika gärna tolka det som ett nej?? Framför allt, varför tolka det alls??? Varför inte bara läsa i tråden? Läs igen #59!
Avslutningsvis:
Uppenbarligen har du din syn i den här frågan, oavsett vad du bygger den på. Lika uppenbart har jag en annan syn som bygger på mina kunskaper och erfarenheter. Tror inte vi kommer längre?
LIA
Avslöjande citat:Där för att du fortfarande inte svarat på frågan om du har dina hästar i hönshuset. Jag är inte den enda som undrar och du har konsekvent vägrat ge ett svar. Inlägg nr 59 säger inget annat än att du tycker dig ha erfarenhet. Så varsågod och svara på frågan, om inte antar jag att det faktiskt är så att du har hästarna i hönshuset.
Du påstår fortfarande att man är en oseriös hönsägare om man har loppor på sina höns, det jag har frågat är hur du vet / ser att dina hönor är loppfria? Du måste ju tvärsäkert veta annars hamnar du ju i samma fack som vi andra oseriösa hönsägare vars hönor antagligen har nån loppa av och till. Jag kan hjälpa dig att börja din meningen när du ska svara mig: - Jag vet att mina hönor inte har loppor för att....Nä, så svarar jag inte den här gången.
Den här gången skulle jag vilja få klart för mig vem du egentligen svarar, mig eller Sar?
Ännu mer nyfiken är jag på vem du egentligen är, "ginnies" eller "assi"? Eller är du kanske båda nicken?
Ditt inlägg reser nämligen frågor i dessa fall.
När det sedan gäller dina påståenden om mig, så har du onekligen mer korrekta uppgifter tidigare i tråden. Bara att läsa! Men det förutsätter att man har vilja att veta.
LIA
Det var ett intelligent inlägg. (Obs ironi).
Vad har du att tillföra i ämnet?
LIA
Varför svarade du inte på mina frågor?
Ännu mer nyfiken är jag på vem du egentligen är, "ginnies" eller "assi"? Eller är du kanske båda nicken?
LIA
En sista belysning av det uppenbara!!
Avslöjande citat:
#59= Vi har haft hönshus i stallet i över 17 år, ...
Ur ditt senaste inlägg. Du citerar själv!!!!!: ... som gått sedan vi byggde hönshuset i stallet!) ...
Jag har alltså inte alls "konsekvent vägrat att ge ett svar" som du påstår. Tvärtom! Precis som jag framhållit fanns svaret i tråden!
Frånsett det märkliga i tanken att man skulle ha hästar i ett hönshus (obs att jag flera gånger framhållit att det rör sig om hobbyflock), så har du haft hur många möjligheter som helst att läsa innantill och se vad som gäller. Om du bara velat. T o m i det du alltså citerade!!!
Detta är signifikativt och synnerligen avslöjande.
Vad vi undrar över är: VARFÖR du skrivit dina inlägg? Avd retoriska frågor.
LIA
Nästa gång kommunens miljökontrollant kommer hit och kollar, ska jag fråga hur man kunde berömma luften i stallet. Trots dom hemska hönsen som har sitt lilla hus (hönsnät) i en del av stallet.