Varför ska man inte ha hästar och höns tillsammans?

Sv: Varför ska man inte ha hästar och höns tillsammans?

Varfor har du honsen ihop med hastarna nar sa manga sager att det ar fel?

Jag är inte tvärsäker, jag kan bara läsa i tråden om den information du delger. Rätta mig gärna om det är någon jag missuppfattat.
Det verkar inte göra så stor skillnad, oavsett vad jag skriver. Objektivitet är ett okänt ord i denna tråd, tyvärr. Här kommer några synpunkter, trots att jag inser att dom inte kommer att göra någon skillnad.

Där resonerar du fel, får du röda hönskvalster så har du klåda på hästarna inom mkt snar framtid.
DETTA är ett påstående om mig som du inte har minsta belägg för, eftersom du inte är insatt i hur vi agerar eller hur det ser ut hos oss.

Liksom du har jag tillgång till vad SVA skriver, men till skillnad från dig (antar jag) så har jag också tillgång till en hel del annan information plus att jag har min egen erfarenhet sedan många år (även innan dom 17 som gått sedan vi byggde hönshuset i stallet!) av höns och dess skötsel. Se f ö #59.

Sar:
Även om man snabbt åtgärdar har det hunnit smitta. Hönskvalster drabbar dessutom även välskötta höns så skötseln är ingen garanti för smittfria höns.

LIA:
Hur menar du? Hur har smittan spridits om man snabbt åtgärdar?
Har jag påstått något om garanti?? Se vad jag skrev!!

Sar:
Därför att det inte är så lätt att åtgärda
Detta ditt svar förstår jag inte alls. Var är svaren på mina frågor??

*
Det synes som att det enda du har i kunskapsväg är SVA:s uttalande? Ett uttalande där det finns en del att ifrågasätta, vilket jag redan varit inne på.

1/ Se citatet här, något som direkt motsäger dig:
"För närvarande saknas läkemedel som får användas mot röda hönsvalster hos höns. Ett bekämpningsmedel finns dock som får användas mellan hönsomgångarna när värphönsstallet är tomt.
Dessutom finns flera kiselbaserade handelspreparat tillgängliga. Effekten mot hönskvalster är dock inte vetenskapligt utvärderad för samtliga preparat."
(I realiteten motsäger man även sig själva).

Alltså finns det redan här medel, eller hur??

2/ Sar:
Sebacil har också länkats och går ej att använda direkt på hönsen.

Whinny #76:
Märkligt att PL säger att det bara ska användas på inredningen och inte är godkänt för själva djuren. Jag kan bara läsa innantill: Efter att man spätt lösningen till enl utskrivande vet:s ordination doppas hönsens ben i lösningen och hålls där i minst 10 sek. Detta för att lösningen skall tränga in ordentligt.
Whinny #84:
Skriften är tagen från Sebacills eget medföljande blad, men givetvis även behandlande vet:s åsikt, annars skulle han inte skrivit ut det.

Så vad menar du med att Sebacill inte går att använda direkt på hönsen? Vet du bättre än företaget och ordinerande veterinärer??

3/ Sar:
"Däremot lägger jag inte ner tid på att googla för att läsa om olika sätt att hantera problemet ..."
Vilket visar på bristande intresse för fakta. :cry:

Sammanfattning:
Det finns div olika preparat att ta till mot röda hönskvalster.
Man "behandlar" i första hand dom utrymmen där hönsen är, men dessutom kan/bör även hönsen behandlas.
Kvalstren gömmer sig i hönshusets skrymslen när dom inte suger blod på hönsen nattetid. Dom hoppar alltså inte omkring.

Tyvärr måste jag kraftigt ifrågasätta ditt resonemang nedan:
Du svarade en användare som påstått (med frågetecken) att du hade hästarna i hönshus med att du svarat på frågan. Jag kan inte tolka det på annat sätt än ett ja. Men upplys mig gärna, hur ser din hästhållning ut? Har du hönshuset som stall eller hönor i stallet?
Varför tolkade du det som ett ja? Varför inte lika gärna tolka det som ett nej?? Framför allt, varför tolka det alls??? Varför inte bara läsa i tråden? Läs igen #59!

Avslutningsvis:
Uppenbarligen har du din syn i den här frågan, oavsett vad du bygger den på. Lika uppenbart har jag en annan syn som bygger på mina kunskaper och erfarenheter. Tror inte vi kommer längre?

LIA

Vi tog det beslutet då, bl a grundat på den kunskap och erfarenhet som fanns. Än finns inget som pekar på att vi valde fel, eller att det är fel.

Beträffande dom "så många". Hur många av deltagarna i den här tråden är seriösa och vet vad dom talar om? Tycker du? ;)
...

Låt aldrig dom "så många" bestämma över dina beslut!! Lyssna på sakkunskap, sätt dig in i området och fatta dina egna beslut.

LIA

Det verkar inte göra så stor skillnad, oavsett vad jag skriver. Objektivitet är ett okänt ord i denna tråd, tyvärr. Här kommer några synpunkter, trots att jag inser att dom inte kommer att göra någon skillnad.

DETTA är ett påstående om mig som du inte har minsta belägg för, eftersom du inte är insatt i hur vi agerar eller hur det ser ut hos oss.

Liksom du har jag tillgång till vad SVA skriver, men till skillnad från dig (antar jag) så har jag också tillgång till en hel del annan information plus att jag har min egen erfarenhet sedan många år (även innan dom 17 som gått sedan vi byggde hönshuset i stallet!) av höns och dess skötsel. Se f ö #59.

Jag förstår inte vad du menar med att jag ska läsa inlägg 59
QUOTE=LIA;8770416]
Vi har haft hönshus i stallet i över 17 år, så jag antar att vi har mer erfarenhet och kunskap i ämnet än de flesta här.

LIA[/QUOTE]

Att dina 17 år av att felaktigt haft hästar och höns tillsammans skulle innebära att det är en god hästhållning håller jag absolut inte med om!

Det synes som att det enda du har i kunskapsväg är SVA:s uttalande? Ett uttalande där det finns en del att ifrågasätta, vilket jag redan varit inne på.

Att hävda att SVA har fel är precis som att hävda att lexikonet har fel. Dina erfarenheter väger ytterst lätt gentemot SVA:s

1/ Se citatet här, något som direkt motsäger dig:
"För närvarande saknas läkemedel som får användas mot röda hönsvalster hos höns. Ett bekämpningsmedel finns dock som får användas mellan hönsomgångarna när värphönsstallet är tomt.
Dessutom finns flera kiselbaserade handelspreparat tillgängliga. Effekten mot hönskvalster är dock inte vetenskapligt utvärderad för samtliga preparat."
(I realiteten motsäger man även sig själva).

Alltså finns det redan här medel, eller hur??

Att det finns ett bekämpningsmedel som kan användas på anläggningen är inte samma som att det finns ett läkemedel som kan göra hönorna fria från kvalstren. Det är därför det är så svårt att bli av med kvalsterna, sitter vissa på hönorna blir de återinfekterade gång på gång fastän du rengjort anläggningen. De handelspreparat som finns har heller inte vetenskapligt utvärderad effekt mot hönskvalster. SVA säger inte alls emot sig själva, de redogör sakligt och objektivt för för- och nackdelar med preparaten.

2/ Sar:
Sebacil har också länkats och går ej att använda direkt på hönsen.

Whinny #76:
Märkligt att PL säger att det bara ska användas på inredningen och inte är godkänt för själva djuren. Jag kan bara läsa innantill: Efter att man spätt lösningen till enl utskrivande vet:s ordination doppas hönsens ben i lösningen och hålls där i minst 10 sek. Detta för att lösningen skall tränga in ordentligt.
Whinny #84:
Skriften är tagen från Sebacills eget medföljande blad, men givetvis även behandlande vet:s åsikt, annars skulle han inte skrivit ut det.

Så vad menar du med att Sebacill inte går att använda direkt på hönsen? Vet du bättre än företaget och ordinerande veterinärer??

Ja, här kommer länken där du själv kan läsa om Sebacil istället för att blint lita på en annan användare
Det finns två sorters Sebacil
1. Sebacil® pour on vet.
Bayer
Pour-on, lösning 75 mg/ml
Insekticid och acaricid för svin

2. Sebacil® vet.
Bayer
Koncentrat till kutan lösning 500 mg/ml
Insekticid och acaricid för svin, får och hund

källa: http://www.fass.se/LIF/home/soktraf...t10=&area=all&allCategories=false&searchtype=

Inget av dem är alltså godkänt för höns........

3/ Sar:
"Däremot lägger jag inte ner tid på att googla för att läsa om olika sätt att hantera problemet ..."
Vilket visar på bristande intresse för fakta. :cry:

Inte alls, jag har koll på både vetfass och sva, det finns ingen anledning för mig att söka på ytterligare medel eftersom det inte finns. Men du som hävdar att det finns medel får gärna fortsätta googla. När det gäller bristande intresse för fakta är det inte jag som brister.

Tyvärr måste jag kraftigt ifrågasätta ditt resonemang nedan:
Varför tolkade du det som ett ja? Varför inte lika gärna tolka det som ett nej?? Framför allt, varför tolka det alls??? Varför inte bara läsa i tråden? Läs igen #59!

Avslutningsvis:
Uppenbarligen har du din syn i den här frågan, oavsett vad du bygger den på. Lika uppenbart har jag en annan syn som bygger på mina kunskaper och erfarenheter. Tror inte vi kommer längre?

LIA

Där för att du fortfarande inte svarat på frågan om du har dina hästar i hönshuset. Jag är inte den enda som undrar och du har konsekvent vägrat ge ett svar. Inlägg nr 59 säger inget annat än att du tycker dig ha erfarenhet. Så varsågod och svara på frågan, om inte antar jag att det faktiskt är så att du har hästarna i hönshuset.

Jag tror inte heller vi kommer längre, du vill inte ta åt dig av de vetenskapliga fakta som finns och det är dina hästar som ev. blir drabbade. Du hänvisar till etotal och sebacil som är mot helt andra djurslag. Det är bäst vi avslutar diskussionen:cool:
Lev väl / Sar

Du är politiker va?? Med tanke på dom eleganta undanglidningarna, förvrängningar, vinklingar och medvetna "feluppfattningarna".
Men vi är överens om att lägga ner, eftersom detta är bortkastad tid, så jag struntar i att ta upp mer av det.

En sista belysning av det uppenbara!!
Där för att du fortfarande inte svarat på frågan om du har dina hästar i hönshuset. Jag är inte den enda som undrar och du har konsekvent vägrat ge ett svar. Inlägg nr 59 säger inget annat än att du tycker dig ha erfarenhet. Så varsågod och svara på frågan, om inte antar jag att det faktiskt är så att du har hästarna i hönshuset.
Avslöjande citat:
#59= Vi har haft hönshus i stallet i över 17 år, ...
Ur ditt senaste inlägg. Du citerar själv!!!!!: ... som gått sedan vi byggde hönshuset i stallet!) ...

Jag har alltså inte alls "konsekvent vägrat att ge ett svar" som du påstår. Tvärtom! Precis som jag framhållit fanns svaret i tråden!
Frånsett det märkliga i tanken att man skulle ha hästar i ett hönshus (obs att jag flera gånger framhållit att det rör sig om hobbyflock), så har du haft hur många möjligheter som helst att läsa innantill och se vad som gäller. Om du bara velat. T o m i det du alltså citerade!!!

Detta är signifikativt och synnerligen avslöjande.
Vad vi undrar över är: VARFÖR du skrivit dina inlägg? Avd retoriska frågor. :angel:

LIA

jösses:crazy:
M a o har hästarna fått flytta ut för att ge hönsen plats.

Nema problema. De bor inte i samma utrymme.- Bra!

Nä, så svarar jag inte den här gången.

Den här gången skulle jag vilja få klart för mig vem du egentligen svarar, mig eller Sar?

Ännu mer nyfiken är jag på vem du egentligen är, "ginnies" eller "assi"? Eller är du kanske båda nicken? :confused:

Ditt inlägg reser nämligen frågor i dessa fall.

När det sedan gäller dina påståenden om mig, så har du onekligen mer korrekta uppgifter tidigare i tråden. Bara att läsa! Men det förutsätter att man har vilja att veta.

LIA
Du påstår fortfarande att man är en oseriös hönsägare om man har loppor på sina höns, det jag har frågat är hur du vet / ser att dina hönor är loppfria? Du måste ju tvärsäkert veta annars hamnar du ju i samma fack som vi andra oseriösa hönsägare vars hönor antagligen har nån loppa av och till. Jag kan hjälpa dig att börja din meningen när du ska svara mig: - Jag vet att mina hönor inte har loppor för att....

Varför svarade du inte på mina frågor?

Ännu mer nyfiken är jag på vem du egentligen är, "ginnies" eller "assi"? Eller är du kanske båda nicken?

LIA

Varfor har du honsen ihop med hastarna nar sa manga sager att det ar fel?

LIA anser att alla andra har fel när de hävdar att det är osunt att ha höns tillsammans med hästar.
Enl LIA har h*n rätt, alla andra har fel. Även SVA! :rofl:

Det var ett intelligent inlägg. (Obs ironi).
Vad har du att tillföra i ämnet?

LIA

Det var ett intelligent inlägg. (Obs ironi).
Vad har du att tillföra i ämnet?

LIA

Jag tycker att du hugger mot allt och alla som lägger fram fakta att det inte finns något som tar bort kvalster från höns. Om det nu är så att du har lyckats koka ihop någon egen soppa som fungerar, tycker jag att du ska ta patent och tjäna snuskigt mycket pengar på det. Men så länge du enbart lutar dig mot att du har haft höns i stallet i 17 år och inte fått en enda kliande häst så har du inte mycket att komma med. Fram med vetenskaplig fakta som styrker dina påståenden!

Varför svarade du inte på mina frågor?

Ännu mer nyfiken är jag på vem du egentligen är, "ginnies" eller "assi"? Eller är du kanske båda nicken?

LIA

Vem jag är? Det har du ju redan svarat på själv, Jag är en sådandär oseriös hönsägare. Vad är assi?

En sista belysning av det uppenbara!!
Avslöjande citat:
#59= Vi har haft hönshus i stallet i över 17 år, ...
Ur ditt senaste inlägg. Du citerar själv!!!!!: ... som gått sedan vi byggde hönshuset i stallet!) ...

Jag har alltså inte alls "konsekvent vägrat att ge ett svar" som du påstår. Tvärtom! Precis som jag framhållit fanns svaret i tråden!
Frånsett det märkliga i tanken att man skulle ha hästar i ett hönshus (obs att jag flera gånger framhållit att det rör sig om hobbyflock), så har du haft hur många möjligheter som helst att läsa innantill och se vad som gäller. Om du bara velat. T o m i det du alltså citerade!!!

Detta är signifikativt och synnerligen avslöjande.
Vad vi undrar över är: VARFÖR du skrivit dina inlägg? Avd retoriska frågor. :angel:

LIA

Nu börjar du bli otrevlig igen...... :crazy::mad:

Att ha hönshus i stallet kan tolkas på många olika sätt.
1. Du har ett stall med ett stängt rum (hönshus) för hönsen.
En bättre lösning enligt mig.

2. Du har ett hönshus där hönerna rör sig fritt över hela hönshuset där du smällt upp x antal boxar
En mkt sämre lösning enligt mig.

Läs innantill själv så förstår du att ditt inlägg kan tolkas på helt olika sätt.
jag är förövrigt inte alls politiker men det är allmänt känt att när man själv inte har något att komma med så börjar personangreppen vilket visar sig här i tråden. Diskussionen är i alla fall över för min del, du vet nu precis vad som gäller faktamässigt.

Ber om ursäkt om du uppfattar mina påpekanden av det självklara såsom otrevliga. Det är inte så lätt att alltid vara korrekt i varje ordval när man ska bemöta upprepade felaktigheter.

1 Ja, så kan man tolka det. Alltså ett hönshus byggt inne i stallet. Det jag flera gånger skrivit.

2 Nej, så kan man avgjort inte tolka det. Gör man det, så är inte kunskaperna i det svenska språket speciellt goda. Ett hönshus i ett stall, kan inte bli stall i ett hönshus!

LIA

Inget nytt alltså!
Att du tjatar om samma felaktigheter gör dom inte mer sanna. Om du läser mina och andras inlägg i tråden, så ser du att det visst finns medel att åtgärda kvalster. Något till och med SVA uppger!

LIA

*kl*

Uttalande av vet. i frågan:

"Så vitt jag vet är det inte förbjudet att ha höns i samma stall som hästar (den sortens förbud finns mest om man t.ex. har mjlkproducerande kor, då det finns en massa regler som är till för att garantera att mjölken är bra), men jag tycker rent allmänt inte att det är så lämpligt. Detta framför allt på grund av att fjäderfän producerar en massa damm, som hästarna inte mår så väl av och därför riskerar luftvägsproblem. En ensam tupp är kanske inte så stor risk (men vilket visset liv för tuppen!). Om det blir alltför mycket damm, så finns det regler i djurskyddslagstiftningen som reglerar detta (se djurskyddsmyndighetens hemsida), och då kan man säga att det stämmer att man inte kan ha höns och hästar ihop. Å andra sidan finns sådana regler även för höns!"

Men om dessa kvalster även kommer på hästarna. Vad behandlar man med då?
Ska det noteras i Passet?

Assi är den vars svar du "tog över".
Som upplysning så står det över varje inlägg, vem det är riktat till. Du riktade bl a ett svar till mig till Sar istället. Lätt att göra fel, har själv lyckats några gånger, men det kan tyvärr inbjuda till helt snea reaktioner. Som här tydligen.

Dom jag har kallat för oseriösa hönsägare, är dom som accepterar att deras höns har ohyra och inte åtgärdar det! I det fall du tillhör den gruppen vet bara du själv.
Tycker du det är OK att hönsen har ohyra?
Dammar det mycket om dina höns?
I så fall säger jag bara detta: Våra hönshållningar skiljer sig sig åt!

Mynta2 har gett dig tips längre upp på hur du hittar loppor. I o f s borde det inte vara okänt för dig, med tanke på att du lämnar råd och informationer ang höns i andra trådar.

Något nytt i sak har inte kommit fram i den här tråden på länge, så tills vidare avslutar jag mitt deltagande här.

LIA

Det vore väldigt intressant med ett foto på ditt hönsstall och dina fina hönor.

Ett PS!

Se #30:
Nästa gång kommunens miljökontrollant kommer hit och kollar, ska jag fråga hur man kunde berömma luften i stallet. Trots dom hemska hönsen som har sitt lilla hus (hönsnät) i en del av stallet.

Hur kunde jag missa att ta med det? :o

LIA

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Luff
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka