Varför sälja avlivningsobjekt?

Sv: Varför sälja avlivningsobjekt?

Jag tycker ofta man ser hästar med stam som tex har skadat sig i hagen, som är oridbara men som går att använda till aveln. Sen om dom är unika eller inte det får väl köparen avgöra, om det är en häst vars stam och exteriör tilltalar dom.

Och självklart hoppas jag att dina föl kostar mer men dom är antagligen inte skadade/t-märkta, vilket ett bra avelssto faktiskt kan vara. Att en häst är t-märkt behöver ju inte betyda att den inte går att avla på.

Sen med yngre menar jag kanske inte 2 år utan under 15 eftersom tråden handlade om hästar 20 +

Senast ändrad:

Men av ditt första inlägg gick inte det inte att avläsa det du skriver nu, vilket naturligtvis är en väsentlig skillnad.

Fast många ponnyraser är fortfarande rena ungdomarna vid 20års ålder och har nästan halva livet kvar.....

Mitt gotlandsruss blev tex 32 år och 10 månader gammal och var fullt ridbar upp i 25 årsåldern.

Hörde just av min granne att de 2 shettisar hans dotter hade som liten tös fortfarande lever i högönsklig välmåga. Den äldsta av de 2 är över 40 nu.

Äldsta hästen på gården fn är 21 år. Nordsvensk bruks och frisk och pigg som en gnu och fullt ridbar. Går fn på bete med en flickvän vi skaffat honom på gamla dar :). (B-prem nordissto 16 år) och han har troligen sitt trevligaste sommarlov hittils i livet.

Gräs! Friskt vatten i baljan! Flickvän! Matte som kommer och gosar och matar med knäckebröd.

Vi hoppas han lever länge än. Hans morsa blev 26 år gammal.

/KT
Visst blir ponnier ofta äldre än vad stora hästar blir men att en normal 20 årig ponny skulle ha halva livet kvar för att din var ridbar till 25 o levde till 32 är ju en ljöjlig överdrift.
PL

Annonsen är ändrad, läste den en gång till idag.

Förra gången stod att hästen säljes endast till sällskap då den skulle pensioneras & inte tålde ridning, högst en kort skritt ut.

NU står det att hästen kan ridas ut några ggr/ vecka med lätt ryttare.

Så annonsen har ändrats, antagligen för att ingen svarade på den när ägaren skrev ärligt & nu måste göra om annonsen för att hästen ska bli mer attraktiv att sälja:grin:

Det beror på att hästen varit inne på återbesök på kliniken och läkningen har gått bättre än väntat

På så vis, annars stod det att den varit på klinik 2 ggr redan i första annonsen.

Jag skulle aldrig sälja en gammal häst, särskilt inte en som har någon skada. Möjligtvis lämna ut på foder till någon jag verkligen litar på. Det säger ju sig självt att man inte kan få någon större summa för hästen, och säljs den för billigt är risken alltför stor att den transporteras till Italien.
Hästen lider inte när den är död.
För mitt eget samvetes skull skulle jag avliva.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
632
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama