Varför sälja avlivningsobjekt?

Sv: Varför sälja avlivningsobjekt?

Det vore, i mina ögon, mer skam att låta en 28-årig häst byta hem än att låta den somna in när den är fortfarande mår bra. En så gammal häst kan gå ner sig rejält på mkt kort tid, och miljöombyten är ofta en utlösande faktor.

Men om hästen är frisk för övrigt ser jag faktiskt inget dåligt med det alls.

Vi skänkte bort vårt 22 åriga islandssto som led av kronisk bronik och eksem till en person vi ansåg kunde ge henne några härliga sista år. Mina föräldrar skulle flytta ifrån sin hästgård och mina hästar skulle installas på en ny gård, Perla kunde inte stå på box på grund av sin astma men vi tyckte inte heller det var rätt att en sådan pigg dam skulle sluta sina dar.

Vi hittade en kvinna som sökte en sällskapshäst till sin islandsvalack, lösdrift och stora hagar , där går Perla fortfarande och njuter av livet.

Dit jag vill komma med detta inlägg är att hittar man rätt person så tycker jag inte alls det är fel att skänka bort sin gamla häst om man nu hittar någon som kan ge hästen några fina sista år.

Men alla hästar går ju inte ner sig på grund av ett miljöbyte, i vissa fall kan till och med ett miljöombyte vara bra. Vårt sto mår t.ex. mycket bättre med sin nya hagkompis än i vår blandade flock med jobbiga unghästar.

Men alla hästar går ju inte ner sig på grund av ett miljöbyte, i vissa fall kan till och med ett miljöombyte vara bra.

Men - hur vet man hur det blir innan man har facit i hand?
Jag hade inte velat chansa.

Immer

Sitter som vanligt & kikar annonser & hittar alltid ngt att reta mej på.

Hur tänker man när man försöker sälja en häst över 25 år som sällskap?
Den kan inte ridas.
Den ska endast säljas inom länet.

Utöver det skriver man att hästen gillar mat(är det en bra egenskap en sällskapshäst ska ha?trodde de ska vara så billiga som möjligt om de inte går att användas) & måste säljas akut då den snart inte har stallplats.

Hursomhelst blir jag ibland stum när jag ser annonser, över hur folk tänker.
Hur tror ngn att det går att få sålt en sån häst?GÅR det att få sålt en sån häst?
Varför ger man inte hästen ett år till & betalar den jäkla hyran själv om man nu vill att den ska få bli pensionär, & avlivar den sedan?

Jag skulle aldrig själv kunna sälja min herre på äldre dagar om några år.
Men jag skulle gladeligen lägga en summa pengar på en häst eller en ponny som är 20+ som sällskap till min herre här hemma.
Samt att jag gladeligen skulle vilja ge ett gott och livslångt hem till denna sällskapshäst då den endast ska gå som sällskapshäst.
Frågan är bara lite hur du tänker i den frågan...är att hästar över 20+ inte ska få säljas vidare men att man ska ta sitt ansvar och avliva hästen men är det inte då fel att man avlivar en ungdomlig häst som är 20+?

Absolut - och det är det som gör mig så arg - de tar inte sitt fulla ansvar som djurägare helt enkelt!

Då väljer man att placera ut hästen i ett livstidshem på foderkontrakt istället anser jag. Så att du har rätten att bestämma när det är dax att avsluta hästens liv!
Man säljer inte en gammal vän för ynka pengar för att "pressa ur det sista" ekonomiskt!
Det är iallafall min absoluta åsikt

Kanske var fel att skriva sälja. Den här hästen kommer iaf aldrig att flytta därifrån.

Det är är bara hypotetiskt. T ex. När en häst är 23-25 år och om ägaren pga av något inte kunde ha kvar hästen så tycker jag inte det är sjysst att avliva en piggelin bara för att man själv inte kan ha den kvar och på så vis rena sitt samvete. Ett fodervärdskontrakt är nog det jag tycker är vettigast och att man kommer överens om att man kan dela på avlivningskostnaden när det blir dags eller stå för det helt själv.

Att folk säljer sin häst för en symbolisk summa är kanske ett sätt att på så vis slippa de mindre seriösa "köparna". Har de betalat för något så är de oftast mer rädda om det. Gäller både djur och saker har jag fått erfara.

Om hästen mår bra är väl en annan sak, om den kan få ett värdigt liv, men 22 år på en islandshäst är bara som om man jämför ett 15 årigt hbl enligt mej.

Jag vänder mej mot folk vars hästar borde mått bättre av avlivning.Om en häst inte ens kan promenadridas så hur 17 ska den klara att leva i en hage om den blir skadad av att anstränga sig, av att röra sig för att benen inte tål det?

Jag förmodar att det är en häst i ditt län du pratar om?
Om det är han så har han har en senskada och KAN promenadridas några gånger i veckan (skall motioneras lätt enl vet. inrådan på klinik). Skadan har alltså läkt såpass att han får börja röra på sig lite försiktigt, sen får man ju se om han blir bra eller hur det går. Det vet man ju aldrig.
I övrigt är han frisk och fräsch.

Tja, vad är rätt i ett sånt här fall?
Varför skulle en äldre häst må sämre än en ung av att byta miljö?
Är det hästen eller vi människor som lägger den moraliska ribban här?

Jag tycker att om man hittar rätt hem så är det ok att omplacera, det gäller oavsett ålder så vill man ju att djuret ska komma till rätt hem.

Då kanske det inte är samma häst eftersom denna bara får skrittas en gång i veckan & absolut inget mer.
Undrar vad som händer om den tar en trav i hagen, går benen av:angel:
Ok sarkastiskt men hästen säljs ju absolut inte ens som promenadridhäst.

jag förstår fortfarande inte resonomanget.

Jag kan förstå en häst som knappt kan röra sig som haltar fram att man inte säljer/skänker iväg en sådan men t.ex. en gammal herre på 28 år, är han frisk i övrigt är det ju ingenting i världen som hindrar honom från att ha det lika bra någon annanstans.

Resonomanget där hästar inte tål miljöbyte är jag tveksam för, är det inte vi människor som säger -ojojoj hur ska han klara sig utan mig, sina rutiner ect. Jag tror att hästar även äldre klarar av så mycket mer än vi tror, INTE alla men säkerligen många.

Mitt sto kunde t.ex. inte ens promenadridas på grund av sin astma som var av allvarligare sort, hon orkade helt enkelt inte, men hon mådde ju prima i hagen, likväl kan väl en häst som är halt vid ridning/promenadridning må prima i hagen eller?

Jag håller helt och hållet med i resonomanget om att man inte ska hålla på att skicka runder halvdöda hästar men en underton i denna tråden är att inte sälja/skänka gamla hästar utan att istället avliva vilket jag tycker är fel. En avlivad häst lider inte resonerar många, men en gammal häst i nytt hem behöver inte heller lida.

Håller med helt och hållet, blir jätteledsen varje gång man ser hästar på 20+ ute på annons. :(
Tycker inte att det är rätt mot hästarna med den påfrestningen ett miljöombyte faktiskt kan vara. Bättre då att avliva direkt, så vet man iaf att hästen har det bra sedan.

Men det där beror väl på hur hästen är? Jag har en 20+ på annons. Inte för att säljas men på foder. Jag ska plugga utomlands 1 år och han är på tok för fräsch och pigg för att gå och skrota i en hage i 1 år (vilket jag gärna skulle betala för, det ligger inte i pengarna!!). Det skulle han avsky!

Och fast han är t-märkt så vill och kan han ridas 4-5 ggr i veckan. Och han är en gammal tävlingshäst så byta miljö = roligt och spännande, det händer ju något!! Fast jag planerar ju så klart att ta hem honom om 1 år men är väl medveten han kan falla ifrån under det här året. MEN isåfall tänker jag flyga hem och vara med om det inte är så akut jag inte kan det.

Så jag lånar ut för att hästen vill jobba och mår bäst av det. Inte för att jag är för feg för att avliva honom, trots att han är halvblod och 20+!!

Men om hästen är frisk för övrigt ser jag faktiskt inget dåligt med det alls.

Vi skänkte bort vårt 22 åriga islandssto som led av kronisk bronik och eksem till en person vi ansåg kunde ge henne några härliga sista år. Mina föräldrar skulle flytta ifrån sin hästgård och mina hästar skulle installas på en ny gård, Perla kunde inte stå på box på grund av sin astma men vi tyckte inte heller det var rätt att en sådan pigg dam skulle sluta sina dar.

Vi hittade en kvinna som sökte en sällskapshäst till sin islandsvalack, lösdrift och stora hagar , där går Perla fortfarande och njuter av livet.

Dit jag vill komma med detta inlägg är att hittar man rätt person så tycker jag inte alls det är fel att skänka bort sin gamla häst om man nu hittar någon som kan ge hästen några fina sista år.
Men nu var det ju inte skänka bort som diskuterades utan folk som säljer för att få ut den där sista ynka kronan för hästen. Vi har själva tagit emot ett äldre sto. Hon var 23 år när hon kom hit. Idag är hon en pigg 27 åring som rids då och då. Inte en chans att hon ska få bute hem och miljö.

Men alla hästar går ju inte ner sig på grund av ett miljöbyte, i vissa fall kan till och med ett miljöombyte vara bra. Vårt sto mår t.ex. mycket bättre med sin nya hagkompis än i vår blandade flock med jobbiga unghästar.

Nej, självklart inte alla. Men att byta miljö och mista ett föl är det svåraste en häst kan vara med om. Man brukar räkna med att det tar mellan 6-8 månader innan hästen har rotat sig i sitt nya hem.

Jag förmodar att det är en häst i ditt län du pratar om?
Om det är han så har han har en senskada och KAN promenadridas några gånger i veckan (skall motioneras lätt enl vet. inrådan på klinik). Skadan har alltså läkt såpass att han får börja röra på sig lite försiktigt, sen får man ju se om han blir bra eller hur det går. Det vet man ju aldrig.
I övrigt är han frisk och fräsch.

Tja, vad är rätt i ett sånt här fall?
Varför skulle en äldre häst må sämre än en ung av att byta miljö?
Är det hästen eller vi människor som lägger den moraliska ribban här?

Jag tycker att om man hittar rätt hem så är det ok att omplacera, det gäller oavsett ålder så vill man ju att djuret ska komma till rätt hem.

Äldre hästar har mycket svårare för att återhmta sig än vad yngre hästar har. Dom har även svårare för att anpassa sig i den nya miljön med ny flock. Lite som människor.

Annonsen är ändrad, läste den en gång till idag.

Förra gången stod att hästen säljes endast till sällskap då den skulle pensioneras & inte tålde ridning, högst en kort skritt ut.

NU står det att hästen kan ridas ut några ggr/ vecka med lätt ryttare.

Så annonsen har ändrats, antagligen för att ingen svarade på den när ägaren skrev ärligt & nu måste göra om annonsen för att hästen ska bli mer attraktiv att sälja:grin:

Verkar ju väldigt seriöst och ärligt:devil: Att en gammal häst "plötsligt" blivit så mkt bättre:angel:

*kl*

NI som då tycker dte är helt okej att sälja hästar som är tex 23. Vad tycker ni är lämpligt pris?

Tex för en häst som inte kan ridas mer än möjligtvis 2 korta skrittpromenader per vecka? Är 10 000 kr okej eller är 15000 kr okej?

Och nu pratar jag inte shettisar som kan bli 30 år och inte islänningar som kan bli säkert 30 år också utan nu menare jag halvblod tex som kanske blir 25-28 år eller så.

under 10 hade jag nog sagt.
Jag skulle personligen aldrig köpa en gammal häst för så "mkt" pengar (skulle aldrig köpa en så gammal häst) om den inte gick att motions ridas på.

Tänk på att man kan få ett yngre sto som man kan avla på för 15´

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
632
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama