Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men alla hästar går ju inte ner sig på grund av ett miljöbyte, i vissa fall kan till och med ett miljöombyte vara bra.
Sitter som vanligt & kikar annonser & hittar alltid ngt att reta mej på.
Hur tänker man när man försöker sälja en häst över 25 år som sällskap?
Den kan inte ridas.
Den ska endast säljas inom länet.
Utöver det skriver man att hästen gillar mat(är det en bra egenskap en sällskapshäst ska ha?trodde de ska vara så billiga som möjligt om de inte går att användas) & måste säljas akut då den snart inte har stallplats.
Hursomhelst blir jag ibland stum när jag ser annonser, över hur folk tänker.
Hur tror ngn att det går att få sålt en sån häst?GÅR det att få sålt en sån häst?
Varför ger man inte hästen ett år till & betalar den jäkla hyran själv om man nu vill att den ska få bli pensionär, & avlivar den sedan?
Absolut - och det är det som gör mig så arg - de tar inte sitt fulla ansvar som djurägare helt enkelt!
Då väljer man att placera ut hästen i ett livstidshem på foderkontrakt istället anser jag. Så att du har rätten att bestämma när det är dax att avsluta hästens liv!
Man säljer inte en gammal vän för ynka pengar för att "pressa ur det sista" ekonomiskt!
Det är iallafall min absoluta åsikt
Håller med helt och hållet, blir jätteledsen varje gång man ser hästar på 20+ ute på annons.
Tycker inte att det är rätt mot hästarna med den påfrestningen ett miljöombyte faktiskt kan vara. Bättre då att avliva direkt, så vet man iaf att hästen har det bra sedan.
Men nu var det ju inte skänka bort som diskuterades utan folk som säljer för att få ut den där sista ynka kronan för hästen. Vi har själva tagit emot ett äldre sto. Hon var 23 år när hon kom hit. Idag är hon en pigg 27 åring som rids då och då. Inte en chans att hon ska få bute hem och miljö.Men om hästen är frisk för övrigt ser jag faktiskt inget dåligt med det alls.
Vi skänkte bort vårt 22 åriga islandssto som led av kronisk bronik och eksem till en person vi ansåg kunde ge henne några härliga sista år. Mina föräldrar skulle flytta ifrån sin hästgård och mina hästar skulle installas på en ny gård, Perla kunde inte stå på box på grund av sin astma men vi tyckte inte heller det var rätt att en sådan pigg dam skulle sluta sina dar.
Vi hittade en kvinna som sökte en sällskapshäst till sin islandsvalack, lösdrift och stora hagar , där går Perla fortfarande och njuter av livet.
Dit jag vill komma med detta inlägg är att hittar man rätt person så tycker jag inte alls det är fel att skänka bort sin gamla häst om man nu hittar någon som kan ge hästen några fina sista år.
Men alla hästar går ju inte ner sig på grund av ett miljöbyte, i vissa fall kan till och med ett miljöombyte vara bra. Vårt sto mår t.ex. mycket bättre med sin nya hagkompis än i vår blandade flock med jobbiga unghästar.
Jag förmodar att det är en häst i ditt län du pratar om?
Om det är han så har han har en senskada och KAN promenadridas några gånger i veckan (skall motioneras lätt enl vet. inrådan på klinik). Skadan har alltså läkt såpass att han får börja röra på sig lite försiktigt, sen får man ju se om han blir bra eller hur det går. Det vet man ju aldrig.
I övrigt är han frisk och fräsch.
Tja, vad är rätt i ett sånt här fall?
Varför skulle en äldre häst må sämre än en ung av att byta miljö?
Är det hästen eller vi människor som lägger den moraliska ribban här?
Jag tycker att om man hittar rätt hem så är det ok att omplacera, det gäller oavsett ålder så vill man ju att djuret ska komma till rätt hem.