Varför sälja avlivningsobjekt?

C

chrysler

Sitter som vanligt & kikar annonser & hittar alltid ngt att reta mej på.

Hur tänker man när man försöker sälja en häst över 25 år som sällskap?
Den kan inte ridas.
Den ska endast säljas inom länet.

Utöver det skriver man att hästen gillar mat(är det en bra egenskap en sällskapshäst ska ha?trodde de ska vara så billiga som möjligt om de inte går att användas) & måste säljas akut då den snart inte har stallplats.

Hursomhelst blir jag ibland stum när jag ser annonser, över hur folk tänker.
Hur tror ngn att det går att få sålt en sån häst?GÅR det att få sålt en sån häst?
Varför ger man inte hästen ett år till & betalar den jäkla hyran själv om man nu vill att den ska få bli pensionär, & avlivar den sedan?

Sv: Varför sälja avlivningsobjekt?

Ibland tor jag att folk stoppar huvudet i sanden och inte kan ta ett beslut om avlivning .

Sen kostar det också att avliva en häst :grin:

Så det är nog 2 olika katogerier människor så kallade djurvänner och djurvänner :devil:

Mia

Jag håller med, det finns många som inte klarar av att stå för beslutet om avlivning helt enkelt. Fruktansvärt är det att läsa dessa annonser. Om man själv inte klarar av att se till så att hästen får ett värdigt slut, varför kan man inte lämna över det till en nära vän eller någon i stallet som inte är lika blodig då det gäller döden?

Självklart att det kostar att avliva, men jag hoppas att det inte finns många idioter som tänker så, då har de dragit en stor nitlott åren igenom då de haft pållen i sin ägo, med tanke på alla utgifter som man har då man har en levande häst som ska ha mat varje dag osv.

Senast ändrad:

Tycker överhuvudtaget att folk tänker krassa pengar alltför mycket när det gäller hästar. "Den håller inte, då säljer vi den" eller "hon blir inte dräktig mer, då skickar vi henne till slakt" osv osv.
Blir också beklämd när jag ser sådana annonser. Varför kan de inte unna sin gamle trotjänare ett par år i lugn och ro hemma i sin invanda miljö? Hästarna tjänar oss troget år efter år, ställer upp på alla krav vi har på dem, ger oss sina bästa år och sista krafter. Hur belönar vi det??
En hund som är sliten i lederna och trött av ålder värnar man om, underlättar livet för så gott det går och låter den till sist somna in så smärtfritt som möjligt. Inte får man för sig att sälja den för att den inte duger till något längre!
Men en häst, som faktiskt är lika social och familjekär som en hund, den ska säljas eller avlivas så snart den inte duger....

Tycker överhuvudtaget att folk tänker krassa pengar alltför mycket när det gäller hästar. "Den håller inte, då säljer vi den" eller "hon blir inte dräktig mer, då skickar vi henne till slakt" osv osv.
Blir också beklämd när jag ser sådana annonser. Varför kan de inte unna sin gamle trotjänare ett par år i lugn och ro hemma i sin invanda miljö? Hästarna tjänar oss troget år efter år, ställer upp på alla krav vi har på dem, ger oss sina bästa år och sista krafter. Hur belönar vi det??
En hund som är sliten i lederna och trött av ålder värnar man om, underlättar livet för så gott det går och låter den till sist somna in så smärtfritt som möjligt. Inte får man för sig att sälja den för att den inte duger till något längre!
Men en häst, som faktiskt är lika social och familjekär som en hund, den ska säljas eller avlivas så snart den inte duger....

:bow: Kunde inte ha sagt det bättre själv! Man tar faktiskt ansvar för en annan levande varelse och det ansvaret innebär inte att man skickar bort individen eller slår ihjäl den så fort den inte passar in i ens liv.

/K

Sitter som vanligt & kikar annonser & hittar alltid ngt att reta mej på.

Hur tänker man när man försöker sälja en häst över 25 år som sällskap?
Den kan inte ridas.
Den ska endast säljas inom länet.

Utöver det skriver man att hästen gillar mat(är det en bra egenskap en sällskapshäst ska ha?trodde de ska vara så billiga som möjligt om de inte går att användas) & måste säljas akut då den snart inte har stallplats.

Hursomhelst blir jag ibland stum när jag ser annonser, över hur folk tänker.
Hur tror ngn att det går att få sålt en sån häst?GÅR det att få sålt en sån häst?
Varför ger man inte hästen ett år till & betalar den jäkla hyran själv om man nu vill att den ska få bli pensionär, & avlivar den sedan?

Sådanna annonser gör mig så satans arg och ledsen. OM vi på något vis absolut inte skulle kunna ha kvar våran 27 åring så tar vi bort henne.

Jag kan bara hålla med, jag blir ruskigt upprörd och arg över sådana annonser, OM man inte kan behålla sin gamla kompis så avlivar men den, ev lämnar på livslångt foder till ngn man LITAR på...man säljer inte, lämnar bort till okända. Fy fasiken säger jag bara!:mad:

Håller med dig till fullo. Det är så att mn vill börja grina..hästar som lever för oss, gör vad vi vill att dem ska göra och hästarna har ingen talan alls..jag säger bara en sak; det är en jäkla tur att hästar inte kan prata! Vi nyttjar dem till allt möjligt.. till och med utnyttjar dem, för tyvär är det så att hästen är på väg till att bli en handelsvara, utan känslor och utan liv :cry:

Mycket bra sagt:bow: Men jag tycker ändå att hellre kanske avliva hästen än att sälja den!! Hästar är ju trots allt lite dyrare att hålla än en hund.
Men jag skulle inte göra det förns den är så gammal och dålig att det inte finns något alternativ att ha den kvar, för att den då plågas av sina krämpor!

Folk klarar väl inte av att avliva dem, men förstår inte hur samvetet kan klara av att sälja istället! Då vet man ju inte vad den kan råka ut för. Snacka om att inte ta sitt ansvar.
Vi avlivade vår första egna häst i söndags, det var nog det värsta beslut som finns att ta, men aldrig för en sekund att jag skulle överväga att sälja henne istället.

Håller med helt och hållet, blir jätteledsen varje gång man ser hästar på 20+ ute på annons. :(
Tycker inte att det är rätt mot hästarna med den påfrestningen ett miljöombyte faktiskt kan vara. Bättre då att avliva direkt, så vet man iaf att hästen har det bra sedan.

Håller med helt och hållet, blir jätteledsen varje gång man ser hästar på 20+ ute på annons. :(
Tycker inte att det är rätt mot hästarna med den påfrestningen ett miljöombyte faktiskt kan vara. Bättre då att avliva direkt, så vet man iaf att hästen har det bra sedan.

Fast många ponnyraser är fortfarande rena ungdomarna vid 20års ålder och har nästan halva livet kvar.....

Mitt gotlandsruss blev tex 32 år och 10 månader gammal och var fullt ridbar upp i 25 årsåldern.

Hörde just av min granne att de 2 shettisar hans dotter hade som liten tös fortfarande lever i högönsklig välmåga. Den äldsta av de 2 är över 40 nu.

Äldsta hästen på gården fn är 21 år. Nordsvensk bruks och frisk och pigg som en gnu och fullt ridbar. Går fn på bete med en flickvän vi skaffat honom på gamla dar :). (B-prem nordissto 16 år) och han har troligen sitt trevligaste sommarlov hittils i livet.

Gräs! Friskt vatten i baljan! Flickvän! Matte som kommer och gosar och matar med knäckebröd.

Vi hoppas han lever länge än. Hans morsa blev 26 år gammal.

/KT

Jovisst, men jag tänkte nog mest på stora hästar, exempelvis halvblod och fullblod... Har själv ridit och tävlat en 25-åring (angloarab), så visst vet jag att det finns fräscha gamlingar. ;)
Tycker ändå att det är synd att de ska behöva byta miljö när de är såpass gamla

Fast jag kan ändå förstå att man vill sälja istället för att avliva. Grannen har ett halvblod som i år är 28, rids fortfarande i lagom omfattning. Hur fräsch som helst och det vore skam att avliva honom. Man kanske ska sluta med hästeriet, flytta, sälja gården osv men ändå vill ge sin gamle vän en chans till en bra ålderdom istället för avlivning.

Jag tror det handlar mycket som andra säger om ens dåliga samvete. Man lägger över beslutet om avlivning på någon annan. Det är mycket vanligt nuförtiden :/

Jag skulle personligen aldrig sälja en gammal trotjänare. Och visst kan dom vara pigga när dom är gamla. Jag tävlade mammas gamla häst när hon var 29 år, då hoppade vi hela 50 cm och det blev en clear round :)
Hon fick dock somna in hemma i hagen när hon hade den aktningsvärda åldern 33år. Detta pga av kolik :(

När en häst är 28 år säljer man den inte oavsett om den går att rida eller ej.

I fallet jag skriver om så kan inte hästen ridas, den tål inte ridning, den blir sjuk/skadad av det.

Ägarens stallplats går ut så hästen ska(numera är det akut i annonsen), men ändå bara inom länet.
Varför hästen promt ska ha pension fast ägaren själv inte kan tänka sig ha kvar den fattar jag inte.

Den kommer : A Hamna hos ngn som ändå kommer rida den tills den blir sjuk, som tänker att säljaren svamlar om att den inte tål ridning.
B Inte säljas alls.

Jag tror det handlar mycket som andra säger om ens dåliga samvete. Man lägger över beslutet om avlivning på någon annan. Det är mycket vanligt nuförtiden :/

Absolut - och det är det som gör mig så arg - de tar inte sitt fulla ansvar som djurägare helt enkelt!

Fast jag kan ändå förstå att man vill sälja istället för att avliva. Grannen har ett halvblod som i år är 28, rids fortfarande i lagom omfattning. Hur fräsch som helst och det vore skam att avliva honom. Man kanske ska sluta med hästeriet, flytta, sälja gården osv men ändå vill ge sin gamle vän en chans till en bra ålderdom istället för avlivning.

Då väljer man att placera ut hästen i ett livstidshem på foderkontrakt istället anser jag. Så att du har rätten att bestämma när det är dax att avsluta hästens liv!
Man säljer inte en gammal vän för ynka pengar för att "pressa ur det sista" ekonomiskt!
Det är iallafall min absoluta åsikt

Jag håller verkligen med dig!

Fast jag hade nog hellre avlivat den gamla hästen än att "låna" ut den. Jag tycker att efter att hästen fyllt 20 ska den slippa flytta! Men vi alla har olika åsikter och vissa anser att man inte ska avliva en häst som är frisk och det kan jag hålla med om till viss del. Men jag ser hellre att man tar bort den för tidigt och den har haft en bra sista period i livet!

Håller med dig till fullo. Det är så att mn vill börja grina..hästar som lever för oss, gör vad vi vill att dem ska göra och hästarna har ingen talan alls..jag säger bara en sak; det är en jäkla tur att hästar inte kan prata! Vi nyttjar dem till allt möjligt.. till och med utnyttjar dem, för tyvär är det så att hästen är på väg till att bli en handelsvara, utan känslor och utan liv :cry:

inte påväg... den är det redan i många fall!

det är skam att vissa hästägare inte sköter sina åtagande överhuvudtaget... det är ens skyldighet att ge sin häst ett bra slut.

Det är väl samma typ av människor som sätter hästar på en transport fvb Italien?
Det är ju så svårt att fatta det där beslutet om avlivning - för att inte tala om hur mycket pengar det kostar.:mad:
Så säljer man hästen som sällskapshäst och vältrar över bekymren på någon annan...

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
632
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama