Varför så låg lastvikt?

Jag undrar om inte ni rört ihop det med vårdslöshet i trafik eller framkallande av fara, vilket hög överlast kan bli. Det kan aldrig bli olovlig körning om man har rätt behörighet oavsett.

"Olovlig körning innebär att en person utan behörighet kör en bil eller annat fordon som kräver körkort."

Om ni läser artikeln (som iof är gammal då tydligen inte B96 fanns) så ser ni att det bara är satt bötesbelopp upp till 50% överlast.
Vad händer om man lastar mer då? Med lastvikt på släpet i TS så överlastar jag ju lätt mer än 100% om jag sätter in halvblodet.

Jag undrar om inte ni rört ihop det med vårdslöshet i trafik eller framkallande av fara, vilket hög överlast kan bli. Det kan aldrig bli olovlig körning om man har rätt behörighet oavsett.

"Olovlig körning innebär att en person utan behörighet kör en bil eller annat fordon som kräver körkort."

Där kan du absolut ha rätt!
Kontentan är väl ändå att överlast är inget man ska ignorera och att man kan bli rejält straffad rent lagligt förutom risken man tar med att grejerna faktiskt inte håller.

Där kan du absolut ha rätt!
Kontentan är väl ändå att överlast är inget man ska ignorera och att man kan bli rejält straffad rent lagligt förutom risken man tar med att grejerna faktiskt inte håller.
Nej, självklart inte. Överlast är inte bra på många sätt, dels sliter överlast onödigt på vägbanan, det sliter på fordonet, det kan vara trafikfarligt osv osv. Bästa är att låta bli överlast. :)

Kan väl vara så att är det uppenbart och tillräckligt med överlast så blir det en annan sak i vilket fall. Hursomhelst - undvik överlass! Har man tunga hästar och måste ha transport, skaffa körkort, bil och transport till det.

Råkade ut för att det inte går att skriva upp vikterna längre. Förut kunde man ändra tillbaks igen men det verkar inte gå att få intyg hos den släptillverkaren i alla fall.

Nej, självklart inte. Överlast är inte bra på många sätt, dels sliter överlast onödigt på vägbanan, det sliter på fordonet, det kan vara trafikfarligt osv osv. Bästa är att låta bli överlast. :)
Sliter mycket på plånboken också och det verkar som att det är den främsta anledningen till att folk skaffar körkort och släp som passar det man ska köra ;).
För vem hade inte funderat på att köra olovligt om det inte var höga böter för det :p.

Kan väl vara så att är det uppenbart och tillräckligt med överlast så blir det en annan sak i vilket fall. Hursomhelst - undvik överlass! Har man tunga hästar och måste ha transport, skaffa körkort, bil och transport till det.

Råkade ut för att det inte går att skriva upp vikterna längre. Förut kunde man ändra tillbaks igen men det verkar inte gå att få intyg hos den släptillverkaren i alla fall.
Är tydligen så att släp äldre än 10 år inte får vägas upp igen.

Nu är jag nyfiken och förstår inte hur jag ska googla för att hitta svaret, så jag frågar här. Vad kan det finnas för anledning till att ett modernt boogiesläp (hästtransport alltså) har en lastvikt på 250 kg? Alltså inte att jag får lasta den med max 250 kg för att få dra den lagligt på b-körkort, utan att släpet har en maxlastvikt på 250 kg, punkt.
Fick du svar att släpet är ner typet som göra den näst intill väderlös. Det är transportstyrelsen med dess krångliga behörighets reglar som har ställt till det så att folk försöka att hitta "loop holes" i lagen som göra dom färlig for andra.

Jag kommenterade dock det andra också? Men är det viktigare att kalla nån språkpolis än att lära sig rätt så visst!

Usch och fy vad otrevlig du är :crazy:

TS: Vet att min kompis vägde ner sitt chevalsläp när hon bara hade shettis som han tävlade i körning och när hon sedan köpte en fjording för ett par år sedan så vägde hon upp det igen(hon fick ju givetvis byta bil också). Det är ju dock ett nyare släp och går nog som någon annan skrev inte att göra på ett äldre.

Vet att det är som @Lovisaleonora säger. Att de ändrat så att det finns risk för olovlig körning ifall man lastar med alldeles för mycket överlast. Diskuterade det rätt ordentligt för två somrar sen när jag tog mitt BE och det visade sig att folk kört helt otroligt olagligt i flera år utan att ha en aning om det. Dock behövs det ju kontrollvägas så att risken för att faktiskt åka fast för det är mycket mindre än om man kör en kombination där det går att se redan på pappersvikten att man inte får dra släpet.

Sliter mycket på plånboken också och det verkar som att det är den främsta anledningen till att folk skaffar körkort och släp som passar det man ska köra ;).
För vem hade inte funderat på att köra olovligt om det inte var höga böter för det :p.
Nja, jag hade inte velat köra olovligt eller med hög överlast, det finns risk att man blir av med körkortet och i mitt fall, där jag är beroende av körkortet så är det ett stort nej, böter vill man inte heller ha för det kostar att vara olaglig och skulle aldrig vara det med flit. :)

Nja, jag hade inte velat köra olovligt eller med hög överlast, det finns risk att man blir av med körkortet och i mitt fall, där jag är beroende av körkortet så är det ett stort nej, böter vill man inte heller ha för det kostar att vara olaglig och skulle aldrig vara det med flit. :)
Menade mest att om det inte var de konsekvenserna som nu finns så hade många fler kört med överlast på b kort istället för att ta be.
Smidigare att bara koppla på ett hyr släp och lasta med det man behöver än att sätta sig in i vikter osv och leta rätt på ett släp där allt stämmer in för sin bil och last ;). Precis som många gör med lätta galler släp som dom överlastar utan att ens tänka på vad deras last väger eller släp får ta :).

Angående överlast/olovlig körning så fick jag det här svaret från Transportstyrelsen för ett par månader sedan:

"Om alltså körkortsbehörigheten "räcker till" kan det inte bli olovlig körning utan överlast om vikten överstiger begränsningarna som bilen har."

Angående överlast/olovlig körning så fick jag det här svaret från Transportstyrelsen för ett par månader sedan:

"Om alltså körkortsbehörigheten "räcker till" kan det inte bli olovlig körning utan överlast om vikten överstiger begränsningarna som bilen har."

Räcker till vad?

Exempel för b-kort:
Bilen får dra
B-behörighet: 1400 kg
BE-behörighet: 1650 kg

Släpet har totalvikt 1300 kg.

Lastat bruttovikten är 1390 kg. Ekipaget får framföras på B-kort. Överlast.
Lastat bruttovikten är 1450 kg. Ekipaget får inte framföras på B-kort. Olovlig körning

Menade mest att om det inte var de konsekvenserna som nu finns så hade många fler kört med överlast på b kort istället för att ta be.
Smidigare att bara koppla på ett hyr släp och lasta med det man behöver än att sätta sig in i vikter osv och leta rätt på ett släp där allt stämmer in för sin bil och last ;). Precis som många gör med lätta galler släp som dom överlastar utan att ens tänka på vad deras last väger eller släp får ta :).
Fast ska man vara sådan, så är risken väldigt liten att man åker fast för överlast. Det finns snart inga trafikpoliser kvar på våra vägar, som hinner med och kontrollera alla.
På tal om hyrsläp, där märker jag en rätt intressant grej, det är rätt ofta man blir omkörd på motorvägen av sådana som har hyrsläp, trots att både de och jag får endast ligga i 80km/h för att vi har släp. Jag tror inte många antingen inte känner till eller så har de förträngt att man bara får köra i 80km/h med släp, utan kör så fort bilen får köra.
Ibland undrar jag om det inte hade varit bättre om man var tvungen att ta något form av "körkort" för att få köra med släp överhuvudtaget. Då man ibland ser vissa som inte ens kan köra med det. :banghead:

Fast ska man vara sådan, så är risken väldigt liten att man åker fast för överlast. Det finns snart inga trafikpoliser kvar på våra vägar, som hinner med och kontrollera alla.
På tal om hyrsläp, där märker jag en rätt intressant grej, det är rätt ofta man blir omkörd på motorvägen av sådana som har hyrsläp, trots att både de och jag får endast ligga i 80km/h för att vi har släp. Jag tror inte många antingen inte känner till eller så har de förträngt att man bara får köra i 80km/h med släp, utan kör så fort bilen får köra.
Ibland undrar jag om det inte hade varit bättre om man var tvungen att ta något form av "körkort" för att få köra med släp överhuvudtaget. Då man ibland ser vissa som inte ens kan köra med det. :banghead:

Man kan glömma av sig med, kört lastbil en månad, kommer hem tar svängen med personbilen för tvärt, tur jag inte hade släp, vänder och backar ner i vinkel mot ladugården, stopp! Fan släpet var ju på, med resultat trasig kofångare och krokig dragstång.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 628
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 302
Senast: Myrten
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 661
Senast: Gabby_Ossi
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 535
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025