Använder släpvagnskalkylatorn. Dock ska man väl ha i åtanke att den registrerar enbart när man inte får köra släpet. Då är det annat körkort som gäller (och kör man på fel körkort åker man dit för olovlig körning). Kör man överlast I släpet åker man inte dit på olovlig körning (körkortsindragning) utan då får man böter. Böter kan jag ta, bli av med körkortet inte. Släpet jag har till vardags får lasta 800 kg, det är då en enkelaxlad vagn. Lastar alla våra ponnyer i olika kombinationer utan problem. Finsläpet får enbart lasta 630 och är nertypat för b. Det är dubbelaxlat, går betydligt bättre på vägen och känns väldigt mycket säkrare - men där kan jag inte lasta två ponnyer om jag inte vill åka med övervikt, antar jag, utan att ha vägt ponnyerna. Vi har sportponnyer i alla kategorier men de tyngsta åker aldrig samtidigt utan ofta tävlar vi B och D ponny eller B och C ponny ihop. Ska man vara på tävling en hel dag så väljer jag dock ändå det andra släpet, för att det aldrig är problem att ha en ponny i släpet medan den andra går sina klasser, tar risken för böter där när det är så mycket säkrare på vägen och lär inte handla om många kg övervikt heller.