Vilken hästtransport ska jag ha?

Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Om du har BE så behöver du bara titta på vad bilen har för "max släpvagnsvikt", dvs vad bilen tål innan den går sönder, kan vi säga för enkelhetens skull. ;)

Alltså spelar det ingen roll vad släpet har för totalvikt på pappret (den vikt som är så viktig att ha koll på när man bara har B-kort.), du får koppla i princip vad som helst till bilen, bara det inte har en högre bruttovikt än 1480 kg.

Bruttovikten är alltså vad släpet väger för tillfället, tjänstevikten + aktuell last. Totalvikten är ju tjänstevikten + maximal last, och säger inget om vad släpet väger för stunden. Man måste ju inte alltid lasta fullt, liksom...

Skaffar du BE kan du alltså köpa ett släp som har en tjänstevikt på upp till 780 kg, och ändå få lasta dina 700 kg.

Du kan även köpa ett släp med en hur hög totalvikt som helst, men du kan inte utnyttja hela lastvikten isf iom att bilen bara tål 1480 kg.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Aah tack! Så det är såpass skillnad på att B och BE kort?

Hum.. 1480-700= 780.
Då behöver jag alltså hitta ett släp som väger max 780 för att inte överstiga max på den här bilen?
Men om man då säger att jag någon dag tar sambons bil som ju är en stooor bil, får jag då dra vad som är anpassat till just den bilen?

Äsch jag skoja, jag kollade den bilen nu och totalvikten är ju 2710 och det får ju inte överstiga 3,5 ton så det var kört :p
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Aah tack! Så det är såpass skillnad på att B och BE kort?
Ja, det är värt varenda krona! ;)

Hum.. 1480-700= 780.
Då behöver jag alltså hitta ett släp som väger max 780 för att inte överstiga max på den här bilen?

Precis!
Men så länge du bara har B så gäller att totalvikten på släpet inte får överstiga 1300 kg. Och det är svårt att lasta 700 kg häst med den begränsningen, som sades i början av tråden...

Men om man då säger att jag någon dag tar sambons bil som ju är en stooor bil, får jag då dra vad som är anpassat till just den bilen?
Ja, och det är troligen en hel del. Men med B-kort får du troligen inte dra något släp alls med den bilen istället.

Äsch jag skoja, jag kollade den bilen nu och totalvikten är ju 2710 och det får ju inte överstiga 3,5 ton så det var kört :p
Som sagt... ;)

Men hade du haft BE hade du troligen kunnat dra en hel del efter den bilen, eller?

Skaffa nytt körkort, det är det enda rätta! :banana:
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Jag har bokat tid för teoriprov för BE :angel::banana:

Tog ju D-körkort nyligen så har fräscha böcker och kommer ihåg det mesta! :D Sambon som har BE,CE hjälper med reg bevis och sånt. Ska nog ta en lektion också innan uppkörning.


Men även om jag skaffar E så får jag ju inte dra med hans bil, för det får väl ändå inte överstiga totalt 3,5 ton. Då måste bilen reggas som lastbil eller något sådant.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Hur gör de som drar 2 hästar samtidigt :confused:

Antingen har de ganska små hästar, eller så har de BE. Eller så kör de olagligt och/eller trafikfarligt...:crazy:

Det finns bilmodeller som tillåter en relativt hög totalvikt på släp med B-kort, men den rimliga gränsen går ändå vid ca 1600 kg totalvikt innan hela ekipaget blir för tungt (=överskrider 3500 kg), och för att få lasta två normalstora varmblod på 550 kg vardera så får släpet alltså ha en tjänstevikt på max 500 kg, vilket är orimligt.

Mer rimligt är att släpets tjänstevikt ligger på åtminstone 700 kg, och då blir det ju bara 900 kg lastvikt. Att dra två stora hästar på B-kort är alltså i princip omöjligt!
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Men på BE då? 2 hästar?
För sambons bil som iofs får dra över 2 ton så går det ju ändå inte eftersom det överstiger 3,5 ton.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Jag har bokat tid för teoriprov för BE :angel::banana:

Tog ju D-körkort nyligen så har fräscha böcker och kommer ihåg det mesta! :D Sambon som har BE,CE hjälper med reg bevis och sånt. Ska nog ta en lektion också innan uppkörning.


Men även om jag skaffar E så får jag ju inte dra med hans bil, för det får väl ändå inte överstiga totalt 3,5 ton. Då måste bilen reggas som lastbil eller något sådant.

Då önskar jag lycka till med körkortet! :bow:

Har du BE så får du dra precis hur tunga och stora ekipage som helst, bara bilen fortfarande är en personbil (och inte blir en buss eller lastbil...) och bilens maximala släpvagnsvikt inte överskrids.
MÅNGA begränsningar försvinner, alltså! :D

Bilen blir en lastbil om dess egna totalvikt överskrider 3,5 ton, och då måste du ha C-kort för att köra den. Men det har inget med släpvagnar att göra.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Men på BE då? 2 hästar?
För sambons bil som iofs får dra över 2 ton så går det ju ändå inte eftersom det överstiger 3,5 ton.

Jo det går, det är ju det som är grejen med BE att man inte är fastlåst vid 3.5 tons gränsen.

Min bil får dra 2800 ton och mitt släp har en totalvikt på 2,3 ton så jag drar omkring på en hel del på E-kort.

Egentligen är det hel vansinningt att folk tvingas köra med nervägda enaxlarssläp och små bilar för att kunna lasta så mkt som möjligt istället för att höja max tonet på B-kort. Det är ju väldigt mkt säkrare och stabilare att köra omkring med mitt ekipage :crazy:
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Egentligen är det hel vansinningt att folk tvingas köra med nervägda enaxlarssläp och små bilar för att kunna lasta så mkt som möjligt istället för att höja max tonet på B-kort. Det är ju väldigt mkt säkrare och stabilare att köra omkring med mitt ekipage

Det kanske känns stabilare, men samtidigt är det oerhörda krafter i rullning i ett sådant ekipage, och visst sjutton är det bra att det krävs utbildning för att köra stora ekipage?

Annars kanske man ska skrota C- och D-behörigheterna också, för det är ju stadigt att köra buss, liksom. ;)
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Då önskar jag lycka till med körkortet! :bow:

Har du BE så får du dra precis hur tunga och stora ekipage som helst, bara bilen fortfarande är en personbil (och inte blir en buss eller lastbil...) och bilens maximala släpvagnsvikt inte överskrids.
MÅNGA begränsningar försvinner, alltså! :D

Bilen blir en lastbil om dess egna totalvikt överskrider 3,5 ton, och då måste du ha C-kort för att köra den. Men det har inget med släpvagnar att göra.
Tack! :banana:

Nähä, säkert? :eek: Isåfall kan jag ju dra massor med sambons bil..
Men är det inte så att hela ekipaget inte för överstiga 3,5 ton? Eller är det alltså bara själva bilen det gäller? *Snurrig*

Hmm.. bra bra om det du skriver stämmer :D:D
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Tack! :banana:

Nähä, säkert? :eek: Isåfall kan jag ju dra massor med sambons bil..
Men är det inte så att hela ekipaget inte för överstiga 3,5 ton? Eller är det alltså bara själva bilen det gäller? *Snurrig*

Hmm.. bra bra om det du skriver stämmer :D:D

Vid E-kort försvinner 3,5 tonsgränsen :)
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

*kl*

Apropå att tjänstevikten på pappret kanske inte överensstämmer med verkligheten - vart kan jag kontrollväga mitt släp - går det att göra t ex vid bilbesiktningen?

Jag har ett enaxlat Boj, totalvikt 1250 kr, tjänstevikt 530 kg (maxlast 720) och det skulle ju så klart vara intressant att veta va det väger.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Åh yay!

Tack snälla buke för alla svar :D
Nu siktar jag på E-kort!



Men då fortsätter jag frågan.. vad ska jag ha för släp? :angel:
Jag vill iaf kunna lasta quartern och dra efter min bil.
Nordis kör jag så sällan så då kan jag ju använda sambons bil.

Min får max dra 1480 och sambons 2200 nånting.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Jag har vägt släp och häst i det lokala grustaget, där finns en stooor våg att köra upp på. Annars vet jag inte vart man gör det faktiskt..
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Nähä, säkert? :eek: Isåfall kan jag ju dra massor med sambons bil..
Japp, med rätt körkort, så...:D
En liiiiten detalj som du måste kolla upp dock innan du kopplar och lastar flera ton bakom: Kolla vad bilen har för maximal tågvikt (anges i regpappret som max sammanlagd bruttovikt). Ibland kan det vara så att ekipaget inte får lastas till max, trots att den maximala släpvagnsvikten är hög på pappret.
Men på en Toyota borde det inte vara några problem... ;) (Kör RAV4 själv.)


Men är det inte så att hela ekipaget inte för överstiga 3,5 ton? Eller är det alltså bara själva bilen det gäller? *Snurrig*
Den begränsningen gäller när du bara har B-kort, det är en av de två regler som ska vara uppfyllda för att du ska få dra tungt släp (=allt över 750 kg) med B-kort. Den och att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt.
Men med BE är det bara bilens begränsning som gäller.

En bil med totalvikt över 3500 kg är inte längre en personbil, utan tung lastbil eller buss. Men då pratar vi helt andra saker, som sagt. Och helt andra körkort...

Hmm.. bra bra om det du skriver stämmer :D:D
Det ska det göra. :o Hoppas någon skäller annars!
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

*kl*

Apropå att tjänstevikten på pappret kanske inte överensstämmer med verkligheten - vart kan jag kontrollväga mitt släp - går det att göra t ex vid bilbesiktningen?

Jag har ett enaxlat Boj, totalvikt 1250 kr, tjänstevikt 530 kg (maxlast 720) och det skulle ju så klart vara intressant att veta va det väger.

Bilprovningen är väl första valet, men annars kan du höra vid någon spannmålssilo, grustag eller liknande som pysslar med fordonsvägning till vardags om det går bra att få komma och väga.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Nu har du ju bestämt dig för att skaffa BE-kort, men annars skulle jag oxå tipsa om Kylinge enaxlat äldre årsmodell. Mitt förra släp, kylinge, fick lasta 780 kg, totalvikt 1300 kg. Det var vägt och kontrollerat av en gubbe på bilprovningen. Ett rejält och bra släp med god väghållning enligt mig:)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 181
Senast: Myrten
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 485
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 288
Senast: Liten
·
Utrustning Jag söker ett glasfibersläp (boogie) med totalvikt på max 1400 och som man får dra minst 700 kg med. Det får alltså väga max 700. Har...
Svar
15
· Visningar
3 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp