Vilken hästtransport ska jag ha?

Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

*kl*
Jag har ett enaxlat Boj, totalvikt 1250 kr, tjänstevikt 530 kg (maxlast 720) och det skulle ju så klart vara intressant att veta va det väger.

Mitt enaxlade Boj, -91 vägde 630kg när jag kontrollvägde det!
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Fast där kan jag hålla med fio. Tycker det är lite löjligt att man får dra såpass lite med b kort,var det inte tal om att höja gränsen?

Men krävs det verkligen en hel utbildning för att lära sig köra med "tyngre släp", nja tvivlar på det alltså. Jag kör lugnt och försiktigt och planerar min körning oavsett tyngd på släp och bil.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Jag skulle nog säga precis tvärtom egentligen och säga att jag tycker att det borde vara E-kort på att köra allting större än en vanlig bilsläp, eller rättare sagt, kanske inte hela E-kortsgrejen, men nåt ditåt åtminstone. Man ser så vansinnigt många idioter rent ut sagt ute på vägarna med stora husvagnar o dyl som är en fara för sig själv och andra och även vissa som kör med häst. Bara för att man har lyckats ta körkort så innebär det inte att man är lämplig att dra nånting eftersom det inte ingår i b-kortsutbildningen.

Jag har själv bara b-kort, än så länge, men jag anser att ett krav på nån form av utbildning för alla som drar släp skulle få bort många dårar från vägarna och öka säkerheten. Jag var inte mogen att börja köra med transport direkt efter att jag hade tagit b-kort, bara för att jag kunde köra bil så betydde det inte att jag var redo att dra någonting, vissa är det direkt men långt ifrån alla, och tyvärr verkar inte alla riktigt inse det.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Absolut, utbildning kan aldrig vara fel men det är ändå osäkrare att köra med enaxlat och liten bil + häst i än en jeep +boogisläp och häst i.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Det kan jag däremot hålla med om, därav borde alla som kör häst, åtminstone regelbundet mer än väldigt korta turer, ha e-körkort.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Fast jag tycker det är helt olika... Vet flera som öht inte skulle få köra bil, ännu mindre med hästsläp som drar runt på relativt tunga ekipage (med B-kort och BE-kort) och andra som inte har några bekymmer att köra med släp oavsett tyngd - jag kör så mycket med släp på jobbet att det inte är några konstigheter för mig att köra bra med släp och det finns fler med mig.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Absolut, men enda sättet att få bort dårarna är ju att införa körkort på det.. Det skulle sålla bort några i alla fall, även mig. Och är man skicklig på att köra transport ska det ju inte vara svårt att ta e-kort.
 
Sv: Vilken hästtransport ska jag ha?

Tänk även på att även om du får dra mer med E-körkort så blir det väldigt tungt för bilen att dra. Har själv en bil som bara får dra 1300 kg (det är en ny volvo) och har ett boggi släp som jag får lasta 580 kg. Det känns i bilen när det är tomt och jag skulle inte lasta mer en min d-ponny i det även om det går att klämma in liten ponny till. Min bil bör helt enkelt dra tyngre last även om det skulle vara möjligt så betvilar jag hur ekipagets vinteregenskaper i en uppförsbacke.

Visst kan man ha en supermotor i en liten dragbil men testa att dra ett lätt släp med bilen så du känner om det skulle funka med ett tyngre.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 181
Senast: Myrten
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 485
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 288
Senast: Liten
·
Utrustning Jag söker ett glasfibersläp (boogie) med totalvikt på max 1400 och som man får dra minst 700 kg med. Det får alltså väga max 700. Har...
Svar
15
· Visningar
3 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp