Varför så billig?

Home

Trådstartare
Hej!
Efter att jag nu har kollat runt kring massa hästannonser här på bla. buke under kategorin "Under 30 000 kronor, Hästar" eller nåt liknande, så har jag hittat massor av hästar som är väldigt fina och har mycket av det man önskar.
Många av dessa hästar kostar dock inte mer än 15 000 spänn, vilket för mig är ganska lite för en så pass utbildad häst.

Varför säljer ägarna dom för så billigt när det varken är ålder eller något annat?
Är det stor risk för att dom inte har skrivit ut all information och bara skrivit det positiva om hästen? Kanske den har en sjukdom?

Ja, ni ser! Jag har egentligen ingen aning...
Vad tror ni egentligen?

/Home :)

Sv: Varför så billig?

Hästar är billiga av en anledning. Det kan vara att hästen har en skada som gör att den inte håller för hårdare träning utan bara kan promenadridas och kanske passar för någon som inte har så höga ambitioner. Pensionerade travare brukar vara billiga oavsett utbildningsnivå just för att de är travare. Sett många fina fd travare som fått en väldigt bra utbildning och tränats aktivt för tränare osv osv, tävlat på en hygglig nivå osv för 14-15 000 kr.

Om en häst har en bra utbildning, är i "sina bästa år" och det inte är en travare/märklig korsning utan stam/liknande brukar jag ofta bli lite misstänksam. T.ex. ett halvblod utbildad LA/LA som är runt 10-12 år och säljs för 15 000 kr kan jag nästan garantera att det är något fel på. Behöver inte vara ett fysiskt fel, kan vara något i huvudet också, något som gör den svår att hantera eller liknande.

Visst kan man göra fynd sas, men man ska vara medveten om riskerna som medföljer när man intresserar sig för sådana hästar med orimligt lågt pris.

Men dom borde skriva något i annonsen ifall det är något fel.
Varför gör dom inte det?

Och sen har jag också sett flera annonser på rad om att det finns massa tex. Lusitanohästar till salu för ett väldigt lågt pris.
Det är ofta samma bild i alla dessa annonser och ett dåligt svenskt språk så man inte alls förstår allt.

Juste, du kan ju inte veta allt, hehe... ^^

Juste, glömde fråga själva frågan jag tänkte ställa; Ska man "akta" sig för dom annonser som jag berättade om för en minut sen? ;)

De lusitano-annonser med dåligt språk som inte är "nigeria-annonser", dvs bedrägeriannonser, är ju givetvis skrivna av folk som säljer från utlandet (förslagsvis Spanien iom rasen) och då anges summan i euro. Då kostar hästarna med andra ord 100 000 kr, inte 10 000. Islandshästar som står på Island kan vara sådär billiga, men då ska man frakta hästarna till Sverige och får sig med ganska stor risk en eksemhäst.

Och man skriver såklart inte med en massa fel i annonsen om man vill ha hästen såld snabbt... Man tar i bästa fall det via telefon med potentiella köpare eller så försöker man luras. Verkar priset för bra för att vara sant, så är det i 99% av fallen det. Riktigt billiga men bra hästar hittar man inte bland annonserna, utan såna erbjudanden får man via kontakter.

Akta är väl kanske lite i överkant, men man ska vara försiktig. Det är inte helt ovanligt att folk blir lurade när de köper en billig häst och tror de gör ett fynd. Det förekommer även att säljare preparerar sina hästar med smärtstillande medel innan en besiktning för att hästen inte ska reagera på t.ex. böjprov.

Har sett att det finns många annonser om PRE hästar som säljs från uppfödare nere i Spanien till ett till synes lågt pris (60-70 000 kr). Där ska man dock komma ihåg att det kostar en bra slant att skicka hästarna till sverige när du väl köpt en.

De annonserna med väldigt dålig svenska, där man t.ex. erbjuder frieserhästar för 10 000 kr kan man sålla bort direkt. Ofta använder de andras bilder och bilden är stulen någonstans ifrån och allt är ett stort påhitt för att lura naiva köpare på pengar.

Men om du hittar en annons som verkar seriöst, men priset kanske är lite avvikande finns det inget som hindrar att du ringer eller mejlar och frågar angående priset. Ibland kan det finnas en bra förklaring och det behöver inte innebära att det är något fel på hästen.

Det kan vara av den enkla anledning att man faktiskt inte får sålt hästar för särskillt mycket pengar just nu om man inte har väldig tur. Min kompis har sänkt priset på sitt halvblod 30000 nu och ändå är det svårt.

Jag för min del skulle inte titta på en sådan häst om jag inte var ute efter en ren skogsmulle. "Alla" vet vad det kostar att hålla och utbilda en häst till LA och över och att sälja en sådan häst som dessutom är mellan 8-15 år för 15 000 kr, ja då är något fel. Visst kan det finnas de säljare som MÅSTE bli av med sin häst akut och i princip skänker bort den, men så många kan det inte vara.

Nej, jag har sett alltför mycket av dessa billiga hästar. Föräldrar som tycker de har gjort ett klipp till barnet när de köpt en "tävlingsponny" för 8 000 kr och som sedan inte hoppar en bom eller har ont både här och där.
Det finns tre saker som jag lägger pengar på - en bra häst (=passar mina syften), en bra sadel och en bra hjälm. Resten kör jag budgetvariant, köper begagnat etc. Detta har jag upptäckt blir billigast i längden.

Jag för min del skulle inte titta på en sådan häst om jag inte var ute efter en ren skogsmulle. "Alla" vet vad det kostar att hålla och utbilda en häst till LA och över och att sälja en sådan häst som dessutom är mellan 8-15 år för 15 000 kr, ja då är något fel.
Fast LA kan dom flesta normala hästar gå med en normalbra träning. Det är inte särskillt speciellt. Sen säljer inte folk sina hästar i syfte att tjäna pengar på dom om det inte handlar om uppfödare. Dom flesta hästar används som hobbyhästar och alla vet att man aldrig nånsin tjänar på en hästaffär.

Nu har inte jag sett dom här hästarna nånstans nästan som kostar 15000 och är i den åldern, iallafall inte om man tänker på dom "vanliga" ridhästarna, alltså inte travhästar eller andra udda raser. Och dessa udda raser med lite mindre ridhästmodell och travhästarna, man kan få en riktigt fin liten hobbyhäst för det priset faktiskt, speciellt om man inte ska högre upp än lätta klasser.

Fast LA kan dom flesta normala hästar gå med en normalbra träning.

Jag håller med dig, men 15.000kr är inget normalt pris för en normal häst (om de inte är av udda raser eller så). Ett fullblod (som är en billig ras) som är utbildad LA/LA går loss på minst 30.000kr i normalfallet, oftast mer än så.

För en travare som går LA/LA tycker jag att 15.000kr är ett ganska lagom pris, det är nog ungefär där de brukar ligga. Men sedan vet ju de flesta att travare besitter inget vidare värde (förutom personligt då, såklart) just pga. sin ras. Pratar vi halvblod så är 15.000kr inget normalt pris ens för en oinriden häst tycker jag, om det inte finns andra problem.

Jag hade varit extra misstänksam om jag skulle titta på en häst som kostar betydligt mindre än den "borde", chansen är stor att där finns "skelett i garderoben".

Tja, marknaden är lite knepig också. Spekulanterna som ringer på mina annonser vill gärna tala om för mig att det minsann är köparens marknad och ger skambud. Jag hoppas folk håller i sina fina hästar och inte dumpar dem.

Som jag visade i en tidigare tråd blev jag erbjuden 15 000 spänn för min unghäst. Hon som bjöd är en tävlingsryttare i Sthlm och ville ha hästen till championat och sedan tävla i högre dressyr... så... hur ska dom som har medelmåttiga hästar kunna ta betalt. Man kan ju undra. Kanske därför en del ruttnar och vräker ut sina hästar, vad vet jag.

Själv säljer jag hellre till Scan än subventionerar någon som vill göra dressyrkarriär med mig som sponsor.

Men dom borde skriva något i annonsen ifall det är något fel.
Varför gör dom inte det?

Och sen har jag också sett flera annonser på rad om att det finns massa tex. Lusitanohästar till salu för ett väldigt lågt pris.
Det är ofta samma bild i alla dessa annonser och ett dåligt svenskt språk så man inte alls förstår allt.

Många av annonserna gällande "Lusitanos till salu" på Buke, har jag lagt ut. Priserna är klart angivna i Euro så då är det inte så billigt längre. Men dessa annonser har inte samma bilder och språket är väl inte så dåligt hoppas jag. :devil: Vad det gäller Lusitanos (Portugal) och PRE/Andalusier (Spanien), så får man vad man betalar för. En riktigt bra häst kostar väldigt mycket pengar. Du kan ev få en "bästa vän" för en liten slant, men mer än så blir det inte - om du inte köper ett korrekt föl som har en väl genomtänkt avel i ryggen. Men då får du betala hela uppväxten och det blir inte heller så billigt. Enda sättet att pressa ner priset på en bra iberisk häst är om den inte har "rena" papper. Och då talar vi ändå flera hundra tusen för en utbildad bra häst, trots att den inte är renrasig. (Renrasig = båda föräldrarna skall vara av samma ras och vara godkända för avel).

Okej, men av alla Lusitano-annonser jag sett är många väldigt dåligt skrivna, billiga och flera annonser har samma bild på samma häst och så vidare... Jag förstår att det är riktigt fina hästar och att dom kan bli ganska dyra men när man ser vissa hästar och annonser undrar man ju om hästarna finns egentligen? Eller har jag helt fel?

Nu är det här såklart inte riktat mot just dig och det finns säkert många andra seriösa säljare också.

Okej, men av alla Lusitano-annonser jag sett är många väldigt dåligt skrivna, billiga och flera annonser har samma bild på samma häst och så vidare... Jag förstår att det är riktigt fina hästar och att dom kan bli ganska dyra men när man ser vissa hästar och annonser undrar man ju om hästarna finns egentligen? Eller har jag helt fel?

Nu är det här såklart inte riktat mot just dig och det finns säkert många andra seriösa säljare också.

Det är inte jag som säljer i o f s. Hästarna du har sett finns säkert men kvalitén är förmodligen urusel om de är billiga. Många säljare utomlands har säkert förstått att man kan pracka på en svensk tjej precis vad som helst om det är billigt. För den är ju så söööt! :crazy: Många köpare här bevärdigar sig inte ens med att åka och titta på sin tilltänkta häst utan de köper den på postorder. Sen blir de jätteförvånade när hästen är MINST 5 cm lägre än vad säljaren har sagt, biljarderar som attan och är skogstokig.

Så sent som idag kom det upp en hel bunt med låssas-annonser på en välkänd annonssida där annonsskrivaren uppenbarligen kopierat någon annans annons och lagt dit en egen bild. Det som beskrevs i annonsen var ett halvblod med gedigen härstamning, vinster i olika klasser osv osv, och på annonsbilden var det en suddig bild av en frieser...

Ofta ser man också att rubrikerna är väldigt märkliga. Det kan t.ex. stå "Valacken frieser häst" och texten är bara ett rent virrvarr.

Oavsett om säljaren är seriös eller inte skulle jag inte beblanda mig med den typen av annonser ö.h.t. Om jag inte minns fel är det en skogsmulle du söker för "normal" ridning, och sådana finns det gott om som säljs av seriösa personer här i Sverige.

Man ska inte kasta sig in i den snåriga djungeln av konstiga annonser bara för att man letar en billig häst. Den "billiga" hästen kan visa sig bli oerhört dyr i slutänden, om du ens får någon häst vill säga.

Så skippa allt som verkar konstigt och sådana annonser som ger dig en olustig känsla och titta på andra annonser.

annonsen av denna typ bör man passa sig för.

"Friser, sto och hingst, 6 år, 162 cm, bra ridit och drivs, geländesicher Ella Rox, Moderna frisiska stort typsnitt. Hon har en mycket söt karaktär. Super vänlig, kompatibel med andra hästar. Hårt arbetande, men inte i en hast och alltid kärlek under sadeln. Plats i gruppen och ensam är inte ett problem. Ytse är medveten men inte rädd. Om riden av barn. Det är en idealisk familj häst."

Precis, man märker nästan direkt om det är seriöst eller inte. ^^

Håller med! Jag drar öronen åt mig direkt. MEN den kan faktiskt vara seriös också. Man har använt sig av en översättningstjänst på nätet. Kanske svårt att sälja i hemlandet, vill nå ut till fler personer. Jag skulle i och för sig annonsera på engelska, men en del resonerar kanske som så att fler läser annonsen om den är skriven på det egna språket. Men då finns ju hästen garanterat inte i Sverige.

Hej

att en häst är billig betyder inte att hästen är skadad eller dålig. Jag har en häst ute på annons för 120 000kr, anledning till att jag säljer är att jag är gravid. Det kan ju vara ett personlig anledning som ekonomisk eller förändrade familjeförhållanden. Hästen kanske inte passar med ryttaren mm. Självklart ska man kolla upp vad man köper, men hittar du en häst som du gillar och är billig så ska du självklart kika på den.

lycka till.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 592
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 281
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka