Varför röstade inte 50% av väljarna i EU-valet?

Jag tycker att det är sjukt dåligt att man inte kan rösta via internet. Jag tror att fler skulle rösta då.
Jag tänkte förtidsrösta men då behövde man ha röstkortet med sig, och jag hade inget så hade varit tvungen att beställa det. Gick och röstade igår istället fast jag egentligen inte hade tid, men det blev gjort iallafall.
Varför göra röstningen så krångligt? Stå i kö för att få komma in i lokalen, kö för att lämna rösten. Nä, ordna så det går att rösta på internet så minimerar man iallafall krångel/lathet..
Nu kommer jag säga något jag sällan säger: Men fy fan vad bortskämda svenskar är! Det är nog inte särskilt många länder där det är så smidigt att rösta som i Sverige. När jag berättade i klassen att vi kan förtidsrösta på Ica och Coop el dyl så blev alla superimpade - "wow, Sverige alltså, ni är så välorganiserade!". Här kan du antingen poströsta eller rösta på valdagen. Punkt jädra slut.

Det ÄR smidigt att rösta i Sverige. Ja, du behöver ditt röstkort för att förtidsrösta men det är också allt. Vill man så kan man.

Nu kommer jag säga något jag sällan säger: Men fy fan vad bortskämda svenskar är! Det är nog inte särskilt många länder där det är så smidigt att rösta som i Sverige. När jag berättade i klassen att vi kan förtidsrösta på Ica och Coop el dyl så blev alla superimpade - "wow, Sverige alltså, ni är så välorganiserade!". Här kan du antingen poströsta eller rösta på valdagen. Punkt jädra slut.

Det ÄR smidigt att rösta i Sverige. Ja, du behöver ditt röstkort för att förtidsrösta men det är också allt. Vill man så kan man.

Ja här har våra förfäder kämpat för rösträtten. Sen orkar inte folk rösta för att det är lite jobbigt eftersom ändan måste lyfta från stolen.

Ja här har våra förfäder kämpat för rösträtten. Sen orkar inte folk rösta för att det är lite jobbigt eftersom ändan måste lyfta från stolen.
Precis exakt så. Det gör mig galen, vansinnig faktiskt.

Ja, det tog liksom 2 minuter. Så himla bra! Visste inte innan att det var så smidigt att rösta i förtid.
Det är just det som är grejen, det är supersmidigt och det i sig är helt otroligt fantastiskt. Därför blir jag less när folk börjar klaga på att det är sååå bökigt. Det finns tre smidiga sätt att rösta på -välj ett bara!

Nu tänker jag säga något som kommer att få mig stenad, satt vid skampåle och avslutningsvis halshuggen: Jag röstade inte.

Jag tänkte rösta. Jag hade läst på (i den mån jag orkade) och visste på ett ungefär vilket parti jag skulle rösta på - det stod mellan två stycken. Jag visste var min vallokal var.

När dagen så kom hade jag sådan fruktansvärd ångest (obs, ej på grund av röstningen) att blotta tanken på att sätta mig bakom ratten i en bil borde ge mig indraget körkort. Att gå till vallokalen hade tagit mig drygt en timme, och sedan lika lång tid hem igen. Med den ångesten var jag verkligen inte sugen på en sådan promenad. Dessutom får jag ett väldigt tunnelseende när jag får sådan ångest, så jag vet inte om jag ens hade klarat av att rösta.

Därför tog jag min ångestdämpande medicin och spenderade resten av dagen i någon slags dimma med periodvis vaken och periodvis sömn. Och röstade således inte.

Jag tänker faktiskt inte skämmas det minsta för det. Ja, våra förfäder har kämpat för att vi ska få rösträtt och i många länder hade jag aldrig fått rösta. Det är ett privilegium, men jag ser det inte som någon skyldighet. Jag anser inte att man kan ha skyldigheter på det sättet, och tycker därför inte att jag hade behövt skämmas om jag hade valt att inte rösta för att "jag struntar väl i eu".

En i min närhet:
"Äh, EU har ändå förstört Finland så nu skiter jag i det". Jag tycker faktiskt det är ens skyldighet att rösta till vilket val man än får rösta på. Jag är heller inte direkt insatt i politiken men vet ändå vilket parti som kommer få min röst, så svårt är det inte att läsa på om om några partier för att bilda en uppfattning. Personligen tror jag att dessa nazistiska/rasistiska partier inte skulle få lika stor framgång om alla faktiskt röstade..

Sedan måste jag bara tillägga en sak och det är att om nu man verkligen och uppriktigt anser att invandringen är ett stort problem som leder till misär för landets medborgare, ja då är det faktiskt helt uppåt väggarna att rösta på ett parti som SD som vill begränsa EU:s bestämmanderätt och inflytande över invandringspolitiken.

Oavsett vem som styr i Sverige så har vi en skyldighet att ta emot asylsökanden. Var människor på flykt söker asyl kan vi inte styra - alltså kan vi inte säga att vi bara ska ta emot si och så många asylsökanden och vi kan heller inte neka människor från att söka asyl. På samma sätt kan t.ex. inte Frankrike, Italien och andra länder vid Medelhavet neka att ta emot båtflyktingar utan att bryta mot de mänskliga rättigheterna.

Istället för att rösta på ett EU- och främlingsfientligt parti som SD/Nationella Fronten/Lega Nord så borde den som är orolig för kostnaderna för invandring rösta på ett EU-vänligt migrationsvänligt parti som värnar om mänskliga rättigheter och som ställer krav på resten av EU:s medlemsländer att dela på kostnaderna så att inte det bara är vissa länder som behöver ta den.

Jag ville rösta men fick mitt röstkort för sent skickat hit till mig i utlandet så jag kunde inte poströsta. Och jag har ingen svensk ambassad i närheten (har över 10 mil till närmsta) och därför kunde jag inte rösta. Annars hade jag gjort det.

Absolut, jag bara svarade indirekt på TS fråga om hur man skulle lyckas och det är väl ett ganska så säkert förslag om än inte det bästa eller möjligen något jag skulle propagera för själv ;) @sjoberga

Här kan vi då inte rösta på Ica eller Coop. Det var speciella lokaler där man kunde rösta. Min kompis som är utomlands hade kunnat rösta om det hade gått via internet. Nu blev det ingen röst. Närmaste ambassad är i ett annat land, lite väl krångligt. Ja visst, kanske är vi svenskar bortskämda om man jämför med andra länder, men det är 2014!!! Och man ska gå till en lokal och kryssa i ett papper? Men varför? Känns som stenålder tycker jag! Varför kan man inte digitalisera röstningen? Jag tror fortfarande att många fler skulle rösta om man kunde göra det hemifrån! Eftersom många är lata och tycker att det är jobbigt. Varje röst räknas ju och det är väl bra om allt går att förenkla tycker jag! :)

Nu tänker jag säga något som kommer att få mig stenad, satt vid skampåle och avslutningsvis halshuggen: Jag röstade inte.

Jag tänkte rösta. Jag hade läst på (i den mån jag orkade) och visste på ett ungefär vilket parti jag skulle rösta på - det stod mellan två stycken. Jag visste var min vallokal var.

När dagen så kom hade jag sådan fruktansvärd ångest (obs, ej på grund av röstningen) att blotta tanken på att sätta mig bakom ratten i en bil borde ge mig indraget körkort. Att gå till vallokalen hade tagit mig drygt en timme, och sedan lika lång tid hem igen. Med den ångesten var jag verkligen inte sugen på en sådan promenad. Dessutom får jag ett väldigt tunnelseende när jag får sådan ångest, så jag vet inte om jag ens hade klarat av att rösta.

Därför tog jag min ångestdämpande medicin och spenderade resten av dagen i någon slags dimma med periodvis vaken och periodvis sömn. Och röstade således inte.

Jag tänker faktiskt inte skämmas det minsta för det. Ja, våra förfäder har kämpat för att vi ska få rösträtt och i många länder hade jag aldrig fått rösta. Det är ett privilegium, men jag ser det inte som någon skyldighet. Jag anser inte att man kan ha skyldigheter på det sättet, och tycker därför inte att jag hade behövt skämmas om jag hade valt att inte rösta för att "jag struntar väl i eu".

Och om det hade gått via internet kanske du hade röstat ändå!

Jag röstade inte igår. Jag är utlandssvensk och utskriven från Sverige sedan 2003 och har inte alls någon koll på svensk politik även om mitt pass fortfarande är svenskt. Jag vet faktiskt inte om jag tycker att folk som jag skall få rösta - jo, så klart skall alla få rösta i en demokrati, men jag skulle inte kalla mig en god och insatt medborgare eftersom jag har noll koll på vad som händer. Jag kan kanske nämna tre svenska politiker vid namn just nu. :(

Den andra delen av mitt icke-röstande är att jag har absolut ingen aning om hur det går till för oss som är permanent bosatta utanför Sverige och utanför Europa. Får man röstkort skickade hem till sig ändå? (Follkbokföringen har min amerikanska adress - räcker det? Varför har jag inte fått något röstkort i så fall?) Måste jag köra hela vägen till svenska ambassaden i Washington D.C. för att rösta? (Dags att läsa på en hel del, inser jag! :o)

Måste tillägga att om det hade gått att rösta via internet, hade jag gjort det 100%. En blank röst, ja, men absolut att jag hade röstat!

Här kan vi då inte rösta på Ica eller Coop. Det var speciella lokaler där man kunde rösta. Min kompis som är utomlands hade kunnat rösta om det hade gått via internet. Nu blev det ingen röst. Närmaste ambassad är i ett annat land, lite väl krångligt. Ja visst, kanske är vi svenskar bortskämda om man jämför med andra länder, men det är 2014!!! Och man ska gå till en lokal och kryssa i ett papper? Men varför? Känns som stenålder tycker jag! Varför kan man inte digitalisera röstningen? Jag tror fortfarande att många fler skulle rösta om man kunde göra det hemifrån! Eftersom många är lata och tycker att det är jobbigt. Varje röst räknas ju och det är väl bra om allt går att förenkla tycker jag! :)

Och inte bara lata, utan typ som min kompis fall har ju inget med lathet att göra. För att poströsta krävs det ju att man har någon slags valsedel antar jag, och någon sådan hade hon ju inte.

@Jerseyite

Jag bestallde brevrostningsmaterial fran Valmyndigheten. Gick jattefort att fa och var relativt smidigt att knapa ihop, man behover tva vittnen som kan skriva pa kuvertet bara. De behover inte vara svenska, dock maste de vara over 18. Kan sen skickas till Sverige tidigast 45 dagar innan valdagen. Tips infor riksdagsvalet. :up:

Istället för att rösta på ett EU- och främlingsfientligt parti som SD/Nationella Fronten/Lega Nord så borde den som är orolig för kostnaderna för invandring rösta på ett EU-vänligt migrationsvänligt parti som värnar om mänskliga rättigheter och som ställer krav på resten av EU:s medlemsländer att dela på kostnaderna så att inte det bara är vissa länder som behöver ta den.

ja! jag tror det var någon på twitter som sa, inte helt orelaterat, att SD rimligen borde ha en sjuhelvetes bra miljöpolitik om de vill undvika att skandinavien om 50 år blir den enda beboeliga platsen.
men det kanske är för mycket begärt att svagsinta av den här kalibern skulle kunna tänka så långt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 237
Senast: tanten
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 207
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
29 277
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel