Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gå och rösta så får du en gratis kryssning till Åland
Att det skulle vara bökigt att rösta i Sverige köper jag inte.
Det tror jag på. Och dålig kunskap om hur EU påverkar oss. Många ser nog EU som någon obegriplig och jobbig instans som mest bara kommer med dumma och onödiga regler. Jag tänker att det inte behöver innebär att dessa människor är aktivt mot EU utan att de upplever EU som något konstigt långt borta som de inte förstår, inte känner att de kan påverka och som de helt enkelt då inte har någon särskild åsikt om.Kanske pga. dålig kunskap i hur det fungerar i EU-parlamentet?
Jag tycker inte att det någonsin finns en ursäkt att INTE rösta! Oavsett vad man tycker om EU/inte EU, en strategisk röst är alltid bättre än en nedlagd röst, särskilt med bl.a de extremvindar som blåser genom hela Europa och är rejält oroande. Det är skrämmande att så få inser rättigheten, skyldigheten och och det demokratiska privilegiet vi har genom rösträtt.
Jag är inte heller ett hyperfan av EU, men det är vår verklighet nu och då måste extremfalangerna bekämpas med varje röst som går. Därför gör jag min röst hörd och röstar emot så att vi får in motvikter i EU-parlamentet. Att inte inse att inget blir bättre för att man "surar" och inte röstar bara för att man inte fick som man ville i EU-valet, det tycker jag personligen känns väldigt truligt och barnsligt (och långsint, det var ju ett rätt bra tag sen detta skedde).
Som så många andra är jag rätt bestört över hur få det är som kom i väg och röstade igår. Och ännu mer bestört över sådana lama ursäkter som "nä jag hann inte igår/jag kunde inte igår". Ever heard of förtidsröstning (18 dagar har man på sig innan valdagen)? Rösta med bud? Kan vara bra att kolla upp till höstens val om det är så att man "inte hinner" på valdagen då heller....
Till hösten hoppas jag på att se en REJÄL höjning i valdeltagandet genom hela landet!
Jag är inte heller ett hyperfan av EU, men det är vår verklighet nu och då måste extremfalangerna bekämpas med varje röst som går. Därför gör jag min röst hörd och röstar emot så att vi får in motvikter i EU-parlamentet. Att inte inse att inget blir bättre för att man "surar" och inte röstar bara för att man inte fick som man ville i EU-valet, det tycker jag personligen känns väldigt truligt och barnsligt (och långsint, det var ju ett rätt bra tag sen detta skedde).
Det är nog flera saker, bland annat bristande information och bristande förtroende för politiker.
Går jag till min egen stadsdel (väldigt blandad befolkning, både låg- och höginkomsttagare och ca. 40% utlandsfödda/medborgare med två utlandsfödda föräldrar) så tror jag att mycket handlar om att partierna inte lyckas nå ut till den utlandsfödda delen av befolkningen. Informationen finns visserligen både på val.se och partisidor på internet på flera olika språk, men då måste ju motivationen att aktivt söka information finnas.
Jag har inte sett en enda valarbetare i min stadsdel. Ett fåtal symboliskt uppsatta plakat pryder enstaka lyktstolpar, men inget annat har skvallrat om att det är val. Det här påverkar ju inte bara möjligheten till information utan också förtroendet för politikerna: "Bryr sig politikerna om oss som bor här? Vi ser ju att resurserna mest läggs på innerstan. De som påstår sig värna om levande förorter och ett multikulturellt samhälle lever själva i innerstan med lägst andel utlandsfödda. Vad spelar det för roll om vi röstar? etc.".
Partierna måste bli bättre på att nå ut till hela befolkningen och framförallt jobba på förtroendefrågan. Italien/Demokraterna har lyckats bra med att skapa ett förnyat förtroende för politiker och andra med höga poster i samhället och där är ju valdeltagandet rekordstort - högst i hela Europa. Som en konsekvens (ja, jag tror att det är rimligt att hävda att det är en konsekvens) så har även högerextrema Lega Nord backat rejält.
Förnyat förtroende för politiker i Italien, verkligen? Beppe Grillo fick ju 21%, hans parti är ju själva urtypen för ett populistiskt missnöjesparti.
Demokraterna fick dock mer än dubbelt så mycket röster - det högsta resultatet i EU-parlamentets socialdemokratiska grupp. I Italien betraktas det som en riktig skräll, men förklaras med de reformer som Demokraterna har genomfört de senaste månaderna.
Grillo hade ju gått ut med att Femstjärnan skulle bli Italiens största parti. I ljuset av det så är 20% inget annat än en flopp (även om 20% är mycket).
Tja... Strax under 50% av befolkningen röstade mot EU 94, tror många av dessa väljer att idag att inte rösta alls i eu-valet eftersom att dom överhuvutaget inte vill att Sverige ska vara med. Själv anser jag att en blankröst är ett bättre sätt att använda sig. Liksom visa att "jag finns, jag bryr mig men eu kan dra åt helevte".
Jag tror inte att de har gett upp eller att det är en protest.
Jag tror att folk är lata, glömska och att det är svårt att ta sig till vallokalerna eftersom det krävs ett de bryter sitt vardagsmönster. Min vallokal var på en plats där jag aldrig någonsin har varit förut, om jag var lat och engagerad så hade jag kanske inte orkat leta mig dit.
20% för ett nystartat parti kan väl inte vara en flopp? Klart han säger att de ska bli största parti, det hör ju till retoriken för ett sånt parti.
Känner att jag måste tillägga något till mitt förra inlägg angående det där med ignorans/okunskap också. Vet inte hur många av er som sett det där inlägget som cirkulerat på FB, nån stackare som just fått rösträtt och trodde att valet fungerade som Expedition Robinson, att man röstar på den man vill ska åka UT. Nu vet ju inte jag hur sanningsenligt inlägget är men ärligt talat skulle det inte förvåna mig om det är helt äkta. Inget förvånar mig bland dagens ungdomar idag. Och i de fallen handlar det om en kombination av individens ansvar att själv ta reda på saker och ting och samhällets/skolans/föräldrarnas ansvar att tillhandahålla verktygen och kunskapen för att hitta informationen.
Skönt att höra. Jag höll på att totalt förlora hoppet om våra ungdomar. Men som sagt, det skulle tyvärr inte ha förvånat mig om det varit sanning.Personen du skriver om skämtade. Hon var (är) inte så dum. Men det var rätt många som gick på det.