Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kanske skulle hjälpa om vi pratade med varandra om det.
De som är engagerade kanske måste sprida det till de oengagerade?
Här var det absolut ingen kö. Bor i sthlmsförort, mötte en människa på väg in i lokalen och en på väg ut. Det var det.
Här var det absolut ingen kö. Bor i sthlmsförort, mötte en människa på väg in i lokalen och en på väg ut. Det var det.
Samma här, mitt i Örebro.
Jag bor också på en liten ort och visserligen var det folk där men det var då ingen kö in, 5 "bås" varav två var upptagna när vi kom och sen fick jag visserligen vänta på att maken skulle bli av kryssad i röstlängden, lite små prat förstås eftersom man känner igen varandra och passar på att uppdatera sig på hur det är med folk. Sen träffade vi lite andra på vägen ut som vi kände och småpratade lite med. Men trots det var valdeltagande skrämmande lågt även hos oss, mycket märkligt eftersom det i övrigt är en ganska politiskt intresserad bygd med många fritidspolitiker inom olika partier.Samma här. Nu bor jag för all del på en liten ort men jag, mor och far gick dit och vi var helt ensamma! Vid riksdagsvalet brukar man möta en hel del människor även här.
Vad gör att folk inte får ändan ur vagnen för att gå och rösta?
Och vad kan man göra åt det?
Jag bor också på en liten ort och visserligen var det folk där men det var då ingen kö in, 5 "bås" varav två var upptagna när vi kom och sen fick jag visserligen vänta på att maken skulle bli av kryssad i röstlängden, lite små prat förstås eftersom man känner igen varandra och passar på att uppdatera sig på hur det är med folk. Sen träffade vi lite andra på vägen ut som vi kände och småpratade lite med. Men trots det var valdeltagande skrämmande lågt även hos oss, mycket märkligt eftersom det i övrigt är en ganska politiskt intresserad bygd med många fritidspolitiker inom olika partier.
Problemet är anonymiteten. Man måste uppge vem man är när man röstar och frågan är då hur man ska göra för att frikoppla det från vad man har röstat på. Så fort något skickas över nätet så går det förstås att spåra, så även vad du röstar på. Det vore väldigt illa med ett system som inte med säkerhet kan garantera anonymitet.Jag tycker att det är sjukt dåligt att man inte kan rösta via internet. Jag tror att fler skulle rösta då.
Jag misstänker i våran "by" så beror en del av bortfallet på att det är en åldrande bygd och de äldre har det svårt att ta sig till röstlokalerna och dessutom inte riktigt förstår vikten av EU-valet. För att vara helt ärlig så har jag inte ens tänkt på svärmor i det här valet, hon är nyss inflyttad på ett demensboende och jag tror inte att hon har en aning om vad de olika partierna står för i dags läget. Men jag har som sagt glömt bort att kolla vilka möjligheter hon hade att rösta.Samma här, liten ort, men där 77,7% faktiskt röstade o inte en kotte inne i vallokalen samtidigt som mig.
Problemet är anonymiteten. Man måste uppge vem man är när man röstar och frågan är då hur man ska göra för att frikoppla det från vad man har röstat på. Så fort något skickas över nätet så går det förstås att spåra, så även vad du röstar på. Det vore väldigt illa med ett system som inte med säkerhet kan garantera anonymitet.
Problemet är anonymiteten. Man måste uppge vem man är när man röstar och frågan är då hur man ska göra för att frikoppla det från vad man har röstat på. Så fort något skickas över nätet så går det förstås att spåra, så även vad du röstar på. Det vore väldigt illa med ett system som inte med säkerhet kan garantera anonymitet.
Det är inte tillräckligt säkert eller tillräckligt demokratiskt. Som jag ser på det.Inför internetröstning med E-leg så hade nog fler "orkat" rösta iaf!
Dessutom vet vi inte om folk pressas att rösta på ett visst sätt. Eller tvingas rösta på ett visst sätt. Röstning under hot skulle vara fullt möjligt vid datorn.Problemet är anonymiteten. Man måste uppge vem man är när man röstar och frågan är då hur man ska göra för att frikoppla det från vad man har röstat på. Så fort något skickas över nätet så går det förstås att spåra, så även vad du röstar på. Det vore väldigt illa med ett system som inte med säkerhet kan garantera anonymitet.
Vad gör att folk inte får ändan ur vagnen för att gå och rösta?
Och vad kan man göra åt det?