Varför röstade inte 50% av väljarna i EU-valet?

Det kanske skulle hjälpa om vi pratade med varandra om det.
De som är engagerade kanske måste sprida det till de oengagerade?

Jag tycker att det är sjukt dåligt att man inte kan rösta via internet. Jag tror att fler skulle rösta då.
Jag tänkte förtidsrösta men då behövde man ha röstkortet med sig, och jag hade inget så hade varit tvungen att beställa det. Gick och röstade igår istället fast jag egentligen inte hade tid, men det blev gjort iallafall.
Varför göra röstningen så krångligt? Stå i kö för att få komma in i lokalen, kö för att lämna rösten. Nä, ordna så det går att rösta på internet så minimerar man iallafall krångel/lathet..

Här var det absolut ingen kö. Bor i sthlmsförort, mötte en människa på väg in i lokalen och en på väg ut. Det var det.

Man behöver inte ha koll på vad man ska rösta på. Det räcker att välja ut man absolut inte vill rösta på och sedan lägger man en röst på någon annan.

Samma här. Nu bor jag för all del på en liten ort men jag, mor och far gick dit och vi var helt ensamma! Vid riksdagsvalet brukar man möta en hel del människor även här.
Jag bor också på en liten ort och visserligen var det folk där men det var då ingen kö in, 5 "bås" varav två var upptagna när vi kom och sen fick jag visserligen vänta på att maken skulle bli av kryssad i röstlängden, lite små prat förstås eftersom man känner igen varandra och passar på att uppdatera sig på hur det är med folk. Sen träffade vi lite andra på vägen ut som vi kände och småpratade lite med. Men trots det var valdeltagande skrämmande lågt även hos oss, mycket märkligt eftersom det i övrigt är en ganska politiskt intresserad bygd med många fritidspolitiker inom olika partier.

Samma här, liten ort, men där 77,7% faktiskt röstade o inte en kotte inne i vallokalen samtidigt som mig.
Jag bor också på en liten ort och visserligen var det folk där men det var då ingen kö in, 5 "bås" varav två var upptagna när vi kom och sen fick jag visserligen vänta på att maken skulle bli av kryssad i röstlängden, lite små prat förstås eftersom man känner igen varandra och passar på att uppdatera sig på hur det är med folk. Sen träffade vi lite andra på vägen ut som vi kände och småpratade lite med. Men trots det var valdeltagande skrämmande lågt även hos oss, mycket märkligt eftersom det i övrigt är en ganska politiskt intresserad bygd med många fritidspolitiker inom olika partier.

Jag tycker att det är sjukt dåligt att man inte kan rösta via internet. Jag tror att fler skulle rösta då.
Problemet är anonymiteten. Man måste uppge vem man är när man röstar och frågan är då hur man ska göra för att frikoppla det från vad man har röstat på. Så fort något skickas över nätet så går det förstås att spåra, så även vad du röstar på. Det vore väldigt illa med ett system som inte med säkerhet kan garantera anonymitet.

Samma här, liten ort, men där 77,7% faktiskt röstade o inte en kotte inne i vallokalen samtidigt som mig.
Jag misstänker i våran "by" så beror en del av bortfallet på att det är en åldrande bygd och de äldre har det svårt att ta sig till röstlokalerna och dessutom inte riktigt förstår vikten av EU-valet. För att vara helt ärlig så har jag inte ens tänkt på svärmor i det här valet, hon är nyss inflyttad på ett demensboende och jag tror inte att hon har en aning om vad de olika partierna står för i dags läget. Men jag har som sagt glömt bort att kolla vilka möjligheter hon hade att rösta.

Problemet är anonymiteten. Man måste uppge vem man är när man röstar och frågan är då hur man ska göra för att frikoppla det från vad man har röstat på. Så fort något skickas över nätet så går det förstås att spåra, så även vad du röstar på. Det vore väldigt illa med ett system som inte med säkerhet kan garantera anonymitet.

Det borde gå att lösas på något sätt, men jag förstår problemet även om jag också har suckat över varför man inte kan rösta på nätet. ;) Men som sagt, allt på nätet är spårbart så det är antagligen väldigt svårt att få ett fungerande system tyvärr.

Så långt har jag inte tänkt! Det borde ju ändå gå att lösa kan man tycka, men det kanske krävs för mycket för att det skall vara realistiskt.

Har faktiskt inte slagit mig att man är anonym när man röstar..jag har mest förundrats över hur omständliga vissa är med tusen lappar o hemlighetsmakeri. Jag ställde mig visserligen bakom skärmen men det var för att jag trodde att man var tvungen till det, gubben han tog sin lapp o kuvert o gick direkt o lämnade in det..

Dessutom vet vi inte om folk pressas att rösta på ett visst sätt. Eller tvingas rösta på ett visst sätt. Röstning under hot skulle vara fullt möjligt vid datorn.

Folk är lata. Är man gammal och/eller sjuk kan man budrösta.Det finns också kommuner som erbjuder att åka och hämta röster på ex äldreboende, det blir som budröster då. En lantbrevbärare kan också hjälpa till med budröstning om det behövs. Så vill man rösta så går det.

Vad gör att folk inte får ändan ur vagnen för att gå och rösta?
Och vad kan man göra åt det?

Jag tror på att ha ngt slags "hemmaval" som engagerar mer samtidigt som dragplåster. Typ ska vi byta ut statyn på torget eller ska vi sätta upp ett vindkraftverk i de två närmsta byarna. Ju närmare desto mer engagemang.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 237
Senast: tanten
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 207
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
29 277
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel