Varför rids de flesta hästar med en så himla ihopböjd hals?

Ledsen att säga emot, men det du skriver är fel. Nacken är det som högsta punkt, inte halsen, när hästen jobbar rätt. Det står dessutom uttryckligen i tävlingsreglementet, så påstå inget annat./T_B

När hästen går i korrekt form är halsen högsta punkten, inte nacken man ser att den går korrekt genom att hästen jobbar efektivt med både bak - och framdel.Det snyns ganska väl.Vill också tillägga att om en häst går bakomlod saknas det ofta frambjudning.

Jag tolkar ditt inlägg som att du tycker att hästen ska ha tredje nackkotan högst, samt ha nosen framför eller i lodplan, men hästen kan inte gå med nosen i, eller framför, lodplan med den tredje nackkotan som högsta punkt, det är en fysisk omöjlighet.

mvh Jessica

bra förklaring det där med stretching i ljumskarna jag ska tänka på det.... :) jag har lite kortare läder än när jag bara rider dressyr ...vi skulle skuta lite små hinder ...

...släpper jag på tygeln så länger hon på huvet och springer snabbare... ganska ofta ...

jag e alltid öppen för kritik oc *beröm*hehe hur kan man annars lära sig :confused:

;)

Lite krävde jag ju men jag kände då att hon inte orkade mer då ..det hade nog bara reulterat i att hon hade försökt komma undan och belastat andra delar mer så gott det hade gått..

Jo sån ämnesomsättning skulle jag oxå vilja ha .. och hon ska aldrig få bli så smal igen.. jag gav henne då 11 kg torrt hösilage ts halt nästan lika hög som i hö.. havre krafft och jag tror det va 1 kg lucern + 1 dl protein.

Nu får hon äta ung hur mycket silage hon vill och snart kommer hon ut i sommarhagen.. + 1.5 l groov och hon rids inte nu... hon är jättefin i kroppen nu förutom att rumpan är lite tanig ;)

Hon e helt underbar ...som en prydnadshäst.. :d

Det jag menar är att när man håller handen som du gör så verkar den nedåt på hästens huvud oavsett om man drar eller ej. Men formen är ok tills ni båda har kommit lite längre.

Du sitter som man gör i en hoppsadel (ser det ut som du har). Nämligen i stolsits. Lättast är nog att säga att du skall sitta som om du stod på marken. Om du gör det är du helt i din egen balans. Om du inte gör det tar du stöd mot hästen för att hålla balansen, och det blir hästen som får balansera upp dig, istället för tvärt om. Om du tänker att man tog bort hästen under dig, så ser du att du skulle ha ramlat på rumpan :o Glöm bort att trampa ned i stigbyglarna, det är något som man säger till nybörjare för att de inte skall tappa stigbygeln! Så fort man kan hålla den kvar skall man glömma det kommandot. Det resulterar bara i att man spänner vaderna och fotlederna och trycker fram dem framför sin tyngdpunkt. Tänk istället på att slappna av i vaderna och låt dem sjunka bakåt. Samtidit kan du tänka på att låta insidan av låren krama om hästen mjukt. Hitta din balans i låren och bäckenområdet.
Tänk också på att följa med med en sida i taget. När folk pratar om att rida med sätet så menar de oftast en juckande rörelse. Alltså båda sidor samtidigt. Eftersom jag aldrig har sett en häst hoppa jämfota fram med bakbenen, tycker jag att det är en något dum idé. Det stör hästen mer än det hjälper. Vill man vara följsam eller påvärka så måste man känna vart bakben för sig, och alltså var rygghalva för sig.
Lycka till.
Mvh/Marie

När folk pratar om att rida med sätet så menar de oftast en juckande rörelse. Alltså båda sidor samtidigt. Eftersom jag aldrig har sett en häst hoppa jämfota fram med bakbenen, tycker jag att det är en något dum idé.

thi hi :rofl:

öeh
vad jag menade med sättet är att jag följer med i hästens rörelser och men *trycker på lite extra* sen har jag inte tänkt på om det blir så att jag åker fram mer på ena sidan men det ska jag tänka på nästa gång.. jag kan ju inte gärna sitta och vrida mig i sadeln hö, vä, hö, vä,
men jag kan ju prova och se om det känns bra (utan att jag vrider mig såklart) för det förstår jag ju att du inte menar, Jag förstår nog när jag sitter på..

Bra tips annars ...även om det är svårt att se på en bild hur jag alltid rider så har ni ju ändå sagt bra saker som alltid är värda att tänka på ... ska nog skriva ut det är och hänga framför mig när jag rider och prova mig fram..

och ja jag har hoppsadel

jättebra tips det där oxå med sittsen ...man kan aldrig få för mycket tips ...har du fler? :bow:

Förväxla inte nacken som högsta punkt med GP form, en unghäst kan ha nacken som högsta punkt men håller halsen lägre eftersom den inte är lika samlad.

Intressant är det , efter att ha spenderat 2 veckor och tränat med 2 hästar(kom hem i morse) hos en av Tysklands stora dressyrtränare kan man ju börja undra egentligen vart ridningen är på väg :(

Denna tränare (och en hel del andra som jag har varit runt hos och kollat in dressyrträning bakom stängda dörrar) faktiskt sällar sig till den klassiska dressyrens skala (enligt dom själva)bl a en överberidare på spanska ridskolan som numer tränar rena tävlingsekipage rider och tränar faktiskt aldrig med nacken som högsta punkt utan det är ständigt tredje halskotan högst och nosen bakom lod, endast på tävling rids dom korrekt enl TR, Va fan tjatar dom om Anky för när dom själva inte är ett dugg jädra bättre. Dom är bara så sura för att hon vinner och inte deras adepter för allt handlar om pengar och hur många betalande klienter dom kan få, tyvärr.. och vinner dom inte blir ryttarna+hästägarna sura och byter tränare och så är cirkusen igång.
Ett jädra liv är det helt enkelt hela tiden på allt och alla och det märker man otroligt väl när man kan kika in bakvägen som jag fick tillfälle att göra.

Det är ett jädra tjat om det klassiska idealet hit och dit i Tyskland men tyvärr inser dom inte ens själva att dom faktiskt inte följer det idealet särskilt väl :mad:

förutom just detta är ju ridningen och träningen otroligt bra även om hästhållningen inte passar mina ideal direkt.

Det är en mycket adekvat fråga som har stötts och blötts i iallafall 7-8 år (det var iallafall då jag hörde diskussionerna för första gången). Tyvärr är det väldigt många ryttare på alla nivåer som kollar formen på sin häst genom att rikta blicken nedåt mot halsen, så även jag mot bättre vetande. Blunda istället och försök känna hur bakbenen och ryggen arbetar. För att lära sig känna igen den "rätta" känslan, känn efter hur hästen känns på väg hemmåt efter en skogsritt. De flesta hästar länger steget och trampar under sig på ett bra sätt då. Passa på att blunda och känna in, och sträva efter den känslan på ridbanan. Tipset kommer från en bok som heter "Naturlig ridning" (har inte författarnamnet eftersom boken är utlånad, men den är klart läsvärd).

Hej Fio!
Hittar ingen passande ikon, men vad kul att du haft möjlighet att åka och träna, och vad jag önskar att jag också kunde!!!
Har du tränat med Kottas och Hoyos? Vore jättekul om du kunde berätta mer! - Och vad tyckte de om dina hästar? Stämde något ihop med den svenska träningen? Med någon av dina tränare? Nya idéer? Eller annat fokus på samma saker? mvh/T_B :)

Hur är nacken på denna bilden ?

liza_trav_hosa.jpg

Jag tycker nacken ser ganska bra ut men hästen välver inte nacken som den borde utan det blir lite för mycket s-kurva på halskotpelaren. Den hästen skulle antagligen behöva lite längre tygel och hjälp med att länga sin överlinje och därefter vinkla bäcken och bakben mer.

Enkelt beskrivet så är det den del av halsen, som är strax framför manken, som ska längas ut och välvas.

mvh Jessica

...släpper jag på tygeln så länger hon på huvet och springer snabbare... ganska ofta ...

Här har du ditt problem i ett nötskal, och du kom fram till det helt själv. :idea:

Det är det här du ska träna på länge, länge framöver. Hästen ska inte länga på halsen och springa fortare när man släpper på tygeln. Det är ett tecken på obalans hos hästen, den har helt enkelt hållit balansen i din hand istället för på sin egen bakdel.

mvh Jessica

Sv: Re: Varför rids de flesta hästar med en så himla ihopböjd hals?

Jag tycker att nacken på hästen ser trevlig ut och inte hopdragen. Nacken på ryttaren däremot är en annan femma :D

Sv: Varför rids de flesta hästar med en så himla ihopböjd hals?

Svarar allmänt.

Anatomisk bild

Hur kan man bara få för sig att 3 halskotan ska vara högst?? Det är till att knäppa av hästen och låsa den i en position där ryttaren är enVÅLDshärskare. Bara för att det för ryttaren är lättare att hålla tillbaka hästen i en hoppkrullad form betyder det inte att det är rätt. Hästen har inte en chans att röra sig korrekt eller att se. Vill du bryta ner en kompis på det viset?

Problemet är att någon har ropat: Jorden är inte rund! Den är platt! . Ifrågasätt! Tänk själv! Varför lita på den som syns eller hörs mest? Eller den som med tvivelaktiga metoder tränar en häst i felaktig form o det ger felaktigt höga poäng, jmf med TR. (Utbilda alla som dömmer!) Nu tror en hel del på detta och följden blir knäckta, ihopdragna hästar.

Samlingens olika faser Vid samling (ökat undertramp av bakfot, brantare bäckenben, välvd länd) bildas det ett ökat samspel mellan gluteusmuskler, länd- och ryggmuskler samt halsmusklerna.
Det blir ett samverkande muskelspel från bakfoten till nacken. Detta är den stora orsaken till att om en häst ska röra sig korrekt i samling måste nacken vara högsta punkten. Då kommer nosen i sitt bakersta läge att vara framför lodplanet. (Citat fr Daddes sida.)

Jag rekommenderar varmt att alla intresserade av dressyr läser Daddes Bok som finns på http://user.tninet.se/~vby441n/start.htm.

Där finns MYCKET bra bilder som illustrerar att nacken ALLTID ska vara högsta punkt, oavsett utbildningsstadie. Han har också valt att ta in experter som veriferar att för att få en obruten muskelkedja från nacke till bakben kan man inte låta tredje kotan vara högst.

"Professorn i anatomi och histologi vid Lantbruksuniversitetet i Uppsala, Stig Drevemo, kommenterar "Daddes" artiklar så här:
" - Det går inte att ifrågasätta den anatomiska riktigheten i det som har presenterats, men jag kan inte uttala mig om det ridmässiga, eftersom jag inte själv är någon ryttare."

Läs gärna hans sida, den ger ett ypperligt diskussionsunderlag.

Senast ändrad:

Oridna hästar och föl har ingen ryttare på ryggen och ska följdaktligen då gå i en helt annan form.

3e halskotan sitter inte i mitten av halsen, och inte speciellt längt neråt... Titta på en skelettbild så får du se själv... det finns visst lite länkar här i tråden...
Min uppfattning är att det pendlar mellan 1a och 3e kotan beroende på i vilken form hästen går i och hur han är byggd... Det som känns mest avspänt och avslappnat för hästen är det du ska eftersträva...

/cj

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 659
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka