Varför rids de flesta hästar med en så himla ihopböjd hals?

Lånar knapp.

Någon skrev att hon läst i böcker att tredje halskotan ska vara högsta punkten. Vilka böcker är det? Jag har aldrig hört om en enda bok som förespråkar detta.

En häst i frihet går större delen av tiden med nacken som högsta punkt. En unghäst som rids rätt går också med nacken som högsta punkt. En sak som man måste skilja på är att en unghäst i låg form får en mycket mer vågrät linje på ovansida hals. Nacken som högsta punkt får sällskap med en del av övre halsen. Men tittar man på hästen så är nacken fortfarande högsta punkt, den är inte lägre än resten av halsen. Det är när nacken är lägre än resten av halsen som man ska börja fundera på vad man gör däruppe på hästryggen.
Är det någon som förstår vad jag menar med detta något svamliga inlägg?

håller med till hundra procent!! när hästen får röra sig ergonomiskt riktigt får man ofta fram deras egen inbyggda motor

jag upplever ofta att de hästar som rids med vikten på framdelen behöver ett par extra skopor havre för att orka kämpa emot och det resulterar i en krutdurk som blir osäker och urstark om man släpper fram den

de elever som rider på det sättet är samma ena som räknas som duktiga ryttare. alltså de blir belönade för det, även om de måste såga och greja i munnen så ses det ofta som mycket viktigt att få ihop den, tex för att skona ryggen

fler "duktiga" ryttare borde prova att rida hästen strax framför lodplan vilket är mycket svårare än att få den bakom. ändå borde ju en "duktig" ryttare kunna välja precis vart de vill placera hästens huvud.

:bump:

Jag förstår vad du menar :), tänkte skriva ungefär samma sak.
Det tycks vara en annan missuppfattning att nacken som högsta punkt innebär "svårklassform" på hästens hals. vilket ju inte alls är fallet. En unghäst ska också ha nacken högst, fast med en mycket mindre välvd hals.

Kan tyvärr inte se bilderna.

En sak man kan titta på är om det bildas "veck" framför manken på hästen när man rider. Gör det det så har man dragit i hop halsen för mycket.

Det är inte alltid det blir så när man har för kort tygel men om det syns veck så är det en signal till att allt inte står rätt till i alla fall.

Om jag kräver för mycket välvning på min häst så dyker de här vecken upp och då måste jag hitta framåt/nedåtsökningen igen, så att jag får med bakdelen. Händer oftast när jag rider med stång vid hoppning.

mvh Jessica

Tack för bra tips med att kolla efter veck framför manken,det har jag aldrig hört förut att man kan göra :bow:

Sedan till tidigare insändare som undrar i vilken bok jag läst att 3e halskotan ska vara högst,det återkommer jag med så fort som möjligt ,för jag är nästan helt säker på att jag läst det någonstans....
(och det verkar ju som att även fler har hört/läst detta eftersom diskutionen har tagit fart :cool:)

Men jag vill även tillägga att jag själv tror på att nacken ska vara högsta punkten, men var inte helt säker och skapade därför denna tråd för att få era åsikter i ämnet.

Flera av er har haft väldigt bra beskrivningar av hur ni anser att den ultimala hästen i form ska gå (beroende på utbildning och ålder.)
Fortsätt gärna att skriv inlägg, jag tycker det är väldigt intressant att höra era åsikter! :idea:

Jag har ridit för väldigt många olika tränare, ofta säger de olika. En del säger inget alls om nackens och halsens placering.

Men jag minns mycket väl när man red på ridskolan och det inte gick så bra (Hästen ville inte ställa eller någonting) då kunde en ridlärare ställa sig brevid dig o hästen, ta tag i bådatyglarna och ställa och böja huvudet i "rätt" position. Och det var inte nacken som högsta punkt.

Jag kan inte minnas att någon har sagt "tredje nackkotan ska vara högst" Men de har sagt att det är rätt när den har varit det...

Den ridskolan jag red på har nu även börjat med inspänningstyglar på alla hästar... :smirk:

Nu har ju jag inte ridit för någon tränare sen ett halvår tillbaka. Endast en gång för en enligt mig mycket bra tränare som jag har ridit för till och från sen jag var liten. Han förespråkar att man ska rida med nacken högst.
Innan jag red för honom nu sista gången så har jag bara ridit min häst själv utan dressyrtränare. Hästen är från Holland och tidigare riden väldigt ihopböjd.
Jag har fått börjat om från början för att få honom att söka ett bra stöd och inte bara krulla ihop sig.

Man känner på den hästen när han går i en bra form. Han får ett helt annat steg och man känner verkligen hur han arbetar med rygg och bakben.

Jag tycker generellt att det ser ganska avslappnat ut på bilderna men jag skulle nog önska mer vinkling av bäckenet på samtliga bilder. Hästen behöver lära sig att vinkla lederna i bakbenen mer och därmed ta mer vikt på bakdelen.

På alla bilder utom den första går hästen lite bakom lod och blir därmed lite framtung.

På första bilden är nacken högsta punkten, men det är svårt att se vad det beror på eftersom bilden var ur lite konstig vinkel. Det går inte att se hur hästen gör med sin bakdel.

mvh Jessica

på den här bilden är det min lillasyster som ride ... så hästen går självmant så med huvet och då måste det ju va för att hon tycker det är bekvämast...? tycker jag

Hästar är extremt fogliga och gör för det mesta som de är lärda att göra. På alla de bilder där du rider har du händerna brett isär och långt nere på på låren. En handposition som är låst och som endast ber om en sak: Att hästen skall kröka på nacken. Du har ju inte drgait in henne extremt mycket, men det kan ju vara bra att vara medveten om vad det är man ber sin häst om... Du skall heller inte fokusera på att ha nacken som högsta punkt, då kommer du bara att få hålla uppe hennes huvud eftersom hon inte är tillräckligt stark för det. Om jag var du skulle jag fokusera mer på att få upp din hand & hennes huvud i normalposition och öva på att vara mjuk och följsam mot hennes mun.
Bättre än så kan jag inte råda dig över internet.
Mvh/Marie

bilderna är tagna på samma ställe ung ju på en volt ..leder.. rider ju inte runt så annars... och om jag skulle ta in handen så blir den typ nästan 1 dm över henne.. så det är inte så att jag drar in henne..eller att hon e tvungen att gå så för att jag håller i henne så hårt ...håller bara ett ganska fast/fjädrande tag ..hon drar gärna tygeln ur handen på en ..och rider mer med sättet ..driver fram till handen ... det är bara innerhanden som jag har en bit ifrån ...det kanske ser ut som det på ytter för att jag har den lite för långt ner...borde det va.....det är absolut inte så att jag är omöjlig mot henne och håller fast huvet ...utan jag tycker vi *kompromisar* ;) ganska bra....

av ditt inlägg har jag upfattat det som att formen hon går i 'är ok tills hon har krafft till mer.

och så ska jag tänka på¨att inte bredda händerna så mycket...när jag ändå håller på så kan jag ju fråga om sittsen oxå då är den ok?

Tack Tack

Jag vill börja med att påpeka att jag tycker det är roligt att du verkar så öppen för konstruktiv kritik. :bow: Det är det allra viktigaste när man vill lära sig mer, att vara självkritisk.

Jag tycker det är svårt att se din sits på bilderna, men jag undrar om du inte skull försöka räta lite mer på dig och lyfta upp dina händer så att du får armbågarna i ung 90 graders vinkel. Du kan antagligen länga dina stigläder 1-2 hål för att kunna vinkla fram ditt bäcken lite (det ska kännas som stretching i ljumskarna) och på så vis få en djupare, mer balanserad sits.

Ett bra sätt att stärka hästen bak är att börja träna öppna och sluta lite smått. Jag vet inte hur det är med just spatt-hästar men det är väldigt bra övningar för att uppmuntra hästen att bära mer med sina bakben.

Känn också att du kan släppa tygeln och att hästen då går kvar i samma form, för då vet du att du har gjort rätt.

mvh Jessica

gjorde apu på strömsholm förut.
Och där red alla med nacken som högsta punkt.
har alla fall fått lära mig att det ska vara så. På en häst som är utbildad och tillräkligt musklad för det..

När hästen går i korrekt form är halsen högsta punkten,inte nacken :) man ser att den går korrekt genom att hästen jobbar efektivt med både bak - och framdel.Det snyns ganska väl.Vill också tillägga att om en häst går bakomlod saknas det ofta frambjudning.

:bump: //Mowglii

Svarar på 'kan man verkligen kräva mer vinkling bak när hon är tanig över rumpan'. Ja, det tycker jag. Om du ber henne jobba med de musklerna så kommer de att utvecklas. Däremot har jag ingen aning om hur spatt påverkar bakdelen och hur du kan jabba den. Men om du jobbar i skritt via böjning och skolor och inte håller kortare tygel än att hästen kan jobba med nacken högst och nosen framför lodplan, så borde det inte bli så högt slitage.
Jag tycker att hästen ser jättefin ut i sin grundbyggnad och uppsyn, men hon har antagligen snabb ämnesomsättnin(?), så du får passa på så hon inte blir för tanig. Jag har också en sådan häst, och har goda erfarenheter av att förutom stor högiva proteinsäkra med hjälp av lusern. I början när jag köpte henne försökte jag med olika typer av kraftfoder, men då blev hon bara het utan att lägga på hull.
Charmig häst!

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 659
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka