Varför rids de flesta hästar med en så himla ihopböjd hals?

Jag har läst på dag nätterqvists sida (har jag för mej)
att hon rider rollkur, men inte så extremt som anky.

Ja, det var det jag såg. Blev förvånad för jag visste inte. Och jag som önskat mig hennes bok i födelsedagspresent. Hu, den får jag nog byta om jag får den då.

hennes bok är väl ganska bra. Som Dag Nätterkvist skrev:
Detta är en i övrigt mycket välskriven och igenomtänkt bok som avspeglar ett väl igenomtänkt sätt att rida.
Om inte bilderna som illustrerade boken fanns med skulle man få en helt annan uppfattning...

Har läst alla inlägg och det verkar som att det råder lite delade meningar...

Tänkte på att eftersom man ofta ser världstjärnorna rida i den här ihopdragna formen med en förböjd hals så tror man att det är rätt?
Man tycker kanske att det ser "stiligare ut" när hästen går Såhär än när den går såhär.

Var det inte hitler som sa något i stil med: "upprepar man en lögn tillräckligt ofta blir den till sanning".

Jag själv är inte så gammal, 16 år, men kan säga att ja sällan har sett hästar gå som den sista bilden.
Ser nästan bara hästar som går Såhär eller Såhär ...

Allt från små ponnybarn till tränare jag har sett som rider St. George rider sina hästar så.

Det är klart att om ens tränare rider hästen i en sådan form tror man ju att det är det rätta.

Här är en bild på en häst i hagen, utan ryttare på sig, och den bär väl inte direkt tredje nackkotan högst?

Förresten, ni som kan det här lite bättre än mig, (ja jag har ju faktiskt också fått lära mig det felaktiga med tredje nackkotan som högsta punkt) vad tycker ni om denna form?

Det där är INTE rollkur, möjligen en häst som är lite för hårt hållen men inte rollkur.

Fö. så är det där inte dag's sida utan pikuers

Kom att tänka på ngt som eric lette skrev i ett svar på en insändare i ridsport för ngt nr sedan. han menade på att om man rider över 80% i en gp så kan hästen ömöjligt vara fleriden (dvs. ankys bonfire går enl. i en bra form) så det verkar tydligen vara den form domarna vill se på dressyrhästarna? Ang. den andra bilden så har hästen visserligen halsen rel. fri men hästen vinklar i princip igenting i bak, dvs ingen sänkt bakdel och höjd rygg, snarare tvärsom.

Den sista bilden, den tycker jag är Ok, hästen ser inte ut att vara färdig för den ökade traven, men blir inte ihopknöcklad utan den får faktiskt en möjlighet att bära upp sig själv, ökningen går igenom hela kroppen och ryttaren har en ganska trevligt sits.

:)åh, jag måste bara få säga att bilden med hästen i hagen var så underbart vacker :love: :love: :love:, en stilstudie i vad hästen kan av egen förmåga

mvh

Måste säga att jag inte riktigt gillade några av dina första exempel även om den andra bilden var en klar förbättring! På sista bilden har hästen släppt ryggen lite, men som sagt mycket bättre.

Bilden på hästen i hagen var kanske inte idealet eftersom h*n inte bär sig, men man förstår vad du är ute efter.
Har aldrig direkt sett hästar busa på en hingst sätt i hagen då jag bara haft ston och väldigt "stoiga" valacker, men nu går det en fullblodsvalack i hagen som har grymt lätt för sig och han älsar att busa. Och det är bara att njuta när man ser honom röra sig och busa. Nacken högst, huvudet någo framför lodplan. Rumpan djupt in under sig och en väl välvd rygg! :love:
Tänk om man kunde få se sån ridning lite oftare.

Är det en unghäst på sista bilden? Ser så ut.
Jag tycker personligen att hästen inte ser ut att vara redo för en såpass ökad trav, men å andra sidan tycker jag att de flesta som rider ökad trav inte är det. :crazy:
Dock låter ryttaren hästen länga ut överlinjen och komma fram med näsan lite så att h*n kan hitta sin balans lite bättre så på så sätt ser det bra ut.

Min tanke om det hela. ;)

okej. :)

Som sagt, jag har själv blivit lärd att tredje halskotan ska vara högst och det var svårt att hitta en bra bild fär nacken var högst. :)

:p Det är lite hemskt att det är svårt att hitta en sån bild eller hur? :crazy:

Man måste skilja på bakom lodplan och bakom hand. En häst ska aldrig gå bakom hand för det betyder att den släppt kontakten med ryttarens hand och därmed också släpper bakbenen långt bakom sig. Att däremot rida hästen bakom lodplan kan i vissa fall vara helt korrekt, OM hästen inte har tillräcklig styrka eller om den är felriden sen tidigare alt vissa hästar arbetar bättre där under uppvärmningen. Jämför nu inte detta med rollkur för det är INTE så jag menar...men jag tror att många tror att bakom lod och bakom hand är samma sak...När hästen kommit längre upp i utbildningen och har mer styrka lär den sig också att bära upp både sig själv och ryttaren och då kan man höja formen lite så att man till sist rider med första nackkotan som högsta punkt. :)

Hästen behöver inte alls gå med näsan bakom lodplan, ens i uppvärmningen. Det är bara ursäkter för att hästen går så. De flesta hästar drar gärna in näsan bakom lodplan därför att dom går inte med tillräcklig aktivitet bakifrån. Det hänger ihop.
En annan anledning till att så många hästar går med ihopdragen hals och bakom lod är att ryttarna vågar aldrig släppa efter på tygeln och ge hästen fri hals. De flesta ryttare släpper högst 10 cm. om man säger till dom att ge hästen långa tyglar eler fria tyglar. De håller helst krampaktigt tag i tygeln och släpper inte en millimeter :mad:
Jag tror att många ryttare vill egentligen inte rida sin häst bakom lod, men de tror ju att man rider ihop hästen i munnen och att all kontrollen sitter där, och då blir det så. Installerar man handbromsen innan gasen så får man ta det resultatet.

Ett felaktigt påstående som inte blir riktigare för att man upprepar det.
Det är en viss skillnad, i ena fallet drar ryttaren hästen bakon lod, i andra har hästen knäppt av i nacken för att slippa den draganade ryttanhanden. Men BÅDA är fel. Precis som Bambe skriver, finns ingen anledning att placera bakom./T_B ( :) )

Om vi nu inte bara diskuterar hals, utan hela formen... Måste bara få fråga: hur ska formen kunna höjas om inte hästen musklats rätt genom tidigare korrekt träning?

Får intrycket att utbildningen är rent rörelsetekniskt i ditt resonemang och inte har något med muskulär utveckling att göra, men för att man ska få rätt styrka är i allafall min erfarenhet att man också måste träna rätt.

Chough skriver: "jag har själv blivit lärd att tredje halskotan ska vara högst"

Jag undrar om de har sagt - Så ska det se ut! Eller om de uttryckligen har sagt att tredje halskotan skall vara högst? I det senare fallet står det i TR att nacken ska vara högst, så det är lätt att motbevisa. Värre med de stollar som rider hästen överböjd för att de vill "skona ryggen" - eller någon liknande förklaring.
Efter en upplevelse i helgen inser jag att dessa bortförklaringar nästan är omöjliga att slå hål på - årminstone om man inte vill bli ovän med alla människor. Samtidigt så är det synd om alla hästar... Fast jag börjar också inse att många upplever en häst som går rätt som lite skrämmande eftersom det då kommer så mycket kraft! Lättare då att överböja och hindra den läbbiga upplevelsen.
- Vem - vilka är det som har sagt vad? - Inte namnen.. men är det ridskola eller tränare eller ryttarkompis? Du kan titta på den här sidan och se rätt många samband.....

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/behind_the_vertical.php

mvh/T_B

lånar knapp......

ser det här jätteilla ut då ...omusklad häst som ni kan se..och va svår att få upp hullet på ..nå är hon mycket rundare och finare..men jag måste ju säga att hon ser oerhört smal ut på bilden..

Jag vet inte hur jag skulle ha lyckats få nacken som högsta punkten på henne då skulle jag ju verkligen ha krävt för mycket ...eller

http://us.f1.yahoofs.com/users/a0db5a2a/bc/Min+h%e4st+LYCKA/__sr_/00rid.jpg?phSDJqABdTLHHsbt

http://us.f1.yahoofs.com/users/a0db5a2a/bc/Min+h%e4st+LYCKA/__sr_/jag+rider+lyckis.jpg?phSDJqABYDs3Hhl

http://us.f1.yahoofs.com/users/a0db5a2a/bc/Min+h%e4st+LYCKA/__sr_/emilie+rider.jpg?phSDJqABTEANqZuy

http://us.f1.yahoofs.com/users/a0db5a2a/bc/Min+h%e4st+LYCKA/__sr_/poserar.jpg?phqMJqABTX.vCpe2 *ser smal ut*

:confused:

Jadu TB. Du har så rätt i det där, det kommer så mycket kraft när hästen går rätt, vilket de flesta bara inte vågar rida på. Det hänger ihop med min kommentar om att så få ryttare vågar släppa på tygeln. Det är då lättare att rida med hopkrullad hals som bryter kraften och hitta på en mångfald bortförklaringar för att hästen går så.

Ytterst komiskt.. För bara några år sedan skulle ingen här inne drömma om att påstå att det skulle vara "korrekt" att hästen gick med tredje nackkotan som högsta punkt. Alla visste att enligt TR ska nacken vara högst och nosen ska vara framför lod. Frågorna handlade isåfall om var lodlinjen ligger (komsikt nog) eller om olika utbildningsformer. Nu har tydligen utbildningen gått så pass "framåt" att folk på fullaste allvar tror det är korrekt när nosen är bakom och tredje halskotan är högst.

Jag håller för övrigt med om att hästen inte alls behöver gå med halsen ihopdragen någon gång under utbildningens gång, inte generellt sett, sen ska man inte stirra sig blind på detaljer.

Frida

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 659
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka