Varför rids de flesta hästar med en så himla ihopböjd hals?

Här har du en text som beskriver det jeslin säger:

"Hästen skall vara på tygeln. Såväl på stället som i rörelse skall den, med väl inrättad bakdel så att bakbenen följer frambenens spår och med eftergift oavlåtligt bjuda framåt. Ryttarens hand skall bibehålla en jämn, lätt och mjuk förbindelse med hästens mun. Med stadigt huvud och fritt buren hals,DÄR NACKEN SOM REGEL ÄR HÖGSTA PUNKTEN, samt med nosen i eller något framför lodlinjen genom ögat, skall hästen stödja lika på bägge tyglarna. Med sluten mun och med tungan under bettet skall den lugnt tugga på detta."

Moment 22, dressyr-TR.

Immer

men vad är det då för idiot som "kommit på" att 3dje halskotan ska vara högsta punkten.
Dock har jag nog aldrig sett nån rida så, eller ev någon.

Nu är detta en stillbild men denna form rider jag mina hästar i, och vad jag förstått så är nacken högsta punkten här?
2557116.jpg

Nacken är precis bakom öronen, så nacken är inte högsta punkten här. Den här formen kan man dock acceptera under ett uppbyggnadsskede om näsan inte kryper bakom lodplan och ryttaren inte drar i tyglarna./T_B
:)

Du tog orden ur munnen på mig. Nu behöver inte jag citera TR också, men... där står det ju svart på vitt.

Anledningen till att många hästar går med tredje nackkotan högst är väl att det är lättare att rida dem så, kräver inte lika noggrant grundarbete.
Det är dock fortfarande felaktigt.

/
Susanne

Den unga/omusklade hästen orkar inte gå så pass samlad och i en sån hög form att nacken blir högsta punkten.

Om inte hästen "orkar" gå med nacken som högsta punkt så rider man antagligen med för kort tygel. Sedan kan man ju låta hästen söka framåt/nedåt utan att nacken är högst, men då ska nosen vara framför lodplan. Är den inte det har man återigen för kort tygel.

mvh Jessica

nu fattar jag ingenting, om nacken sitter precis bakom öreonen, var sitter då tredje halskotan?? :confused:

så på min bild är 3 kotan högst?
Hästar som går med nacken högst ser ju ut att bara vara ihopvikta/avknäppta.
Hur många i eliten rider med nacken som högsta punkt?

http://esoar.homestead.com/itu99.html

Jämför.
Catherine Durand är en elitryttare som deltagit i OS för Frankrike.

Men många elit-domare är mycket missnöjda med den avknäppta formen. Tyvärr så är det bara bland dem som kommer in på banan som bedömningen sker - alla andra, kanske bättre? (Men de flesta sämre så klart, är ju inte ens med i tävlingen..) Tänk på att procenten ligger på 70-80. Det finns utrymme för förbättring till 10an!/T_B

Har du surrat ihop det för dig själv? :devil:

Som din häst går på bilden tycker jag att man kan acceptera under ett skede, men de som knäpper av knäpper av där din häst har sin högsta punkt; de blire ihopdragna med den punkten högst. Jag tror aldrig jag sett någon som lyckast med att knäppa av sin häst och ha nacken som högsta punkt...

Det är mer eller mindre alltid i tredje nackkotan.

Hur många i eliten rider med nacken som högsta punkt?

Väldigt få...och det säger en hel del om vart ridningen inom tävlandet tagit vägen. *borta*

Hästar som går med nacken högst ser ju ut att bara vara ihopvikta/avknäppta.

Jag tror att jag förstår vad du menar, men det du har sett är antagligen hästar som har "knäckt av" och inte lyfter ryggen eller arbetar med bakbenen. Halsen ser ut som ett s. Det är inte heller rätt, kanske t o m mer skadligt än när tredje kotan är högst.

red 2 olika hästar, båda tävltas st george, den ene gick så som jag kallar avknäppt och den andre gick med tredje kotan högst.

Vad bra att du skriver precis samma sak som jag skrev fast med en annan formulering. :D ;) :angel:

Förtydligande: Har inte alls pratat om tygelns längd/spänning utan om hästens styrka. Är hästen tillräckligt stark för att gå i en hög samlad form m nacken högst så gör den det oavsett hur lite/mycket du håller den i munnen. Det är ju inte ryttaren som ska bära upp hästen utan hästen som ska bära upp ryttaren.
Om hästen inte är tillräckligt stark knäpper den helt enkelt av och söker sig in bakom handen. Då har du som ryttare krävt en "högre" form än hästen klarar av och du får länga på tygeln och rida fram mer tills du hittar sökningen framåt neråt igen.

Men fortfarande: När man pratar om nacken som högsta punkt menar man den "färdig-utbildade-full-musklade" vuxna hästen.

//Alice

Jag har fått lära mig att nacken ska vara högsta punkt i grand prix-form. I lägre klasser är det viktigaste att hästen jobbar genom ryggen så egentligen ska man inte bry sig om huvudet alls. Jag tycker att man kan acceptera en annan form när man bygger upp en häst men eliten borde kunna (vilket inte många som jag sett kan) rida sina hästar på tygeln med nacken som högsta punkt.

Såhär skulle jag vilja att min häst kunde gå med nacken när vi rider men då han inte har så mycket ryggmuskler och muskler för att trampa under sig ordentligt ser den vanligaste formen, när jag har ett mjukt stöd i båda tyglarna och han höjer ryggen så mycket han orkar just nu (eller bilderna är tagna i höstas), ut såhär. Nu var han lite pigg när bilden togs så jag håller i honom lite mer än jag brukar men det är ändå ungefär den formen vi brukar hamna i när vi tränar. Givetvis samlar jag honom lite mer några steg då och då för att stärka honom (om han är ordentligt lösgjord) och då höjer han ju automatiskt nacken och tar fram näsan. Skillnaden mellan att gå ärligt och knäppa av är dock hårfin.

Bla bla bla... :o :D Förstod någon vart jag ville komma? :crazy:

Det verkar som om vi ryttare ibland har problem med "vokabulären" och att inte alla har en gemensam uppfattning om vad orden egentligen betyder. Jag har träffat många som tror att nacken är detsamma som halsen. Hästen har 7 nackotor varav den första sitter fast i hästens kranium (skalle) och den sjunde sitter nere i bringan. Hästens nacke sitter där första kotan fäster vid kraniet. Även vi människor har 7 halskotor och nacken sitter där första kotan fäster i kraniet men eftersom vår hals är så kort säger vi ofta nacken när vi menar halsens "baksida". Kan detta bidra till att många tror att hästens tredje halskota är detsamma som nacken, d v s mitten på hästens hals?
Jag känner dock att jag inte har tillräckligt på fötterna för att förklara varför det ena är mer rätt än det andra. Jag måpste dock erkänna att jag aldrig har läst en bok där det står att tredje kotan ska vara högst. Berätta gärna vilken bok det är för jag läser allt om ridning jag kan hitta. Om och om igen...

Om hästen inte är tillräckligt stark knäpper den helt enkelt av och söker sig in bakom handen. Då har du som ryttare krävt en "högre" form än hästen klarar av och du får länga på tygeln och rida fram mer tills du hittar sökningen framåt neråt igen.

Jag missuppfattade dig, men ovanstående visar att vi tycker samma. :idea:

Jag tolkade ditt första inlägg som att det var helt ok att hästen går med 3dje kotan högst om den inte är tillräckligt stark. :p

mvh Jessica

Det finns ingen korrekt form. Formen på hästen måste ju variera beroende på hästen utbildningsgrad. Och alla stirrar sig som vanligt blinda på nacken, halsen och nosen. Skit i det och se till att hästen bär sig bak och vinklar bakbenen.

Nacken skall alltid vara högsta punkt oavsett var nosen hamnar. Nosen kan inte hamna bakom lod om nacken är högst.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 659
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka