Varför rids de flesta hästar med en så himla ihopböjd hals?

Sv: Varför rids de flesta hästar med en så himla ihopböjd hals?

Med risk för att kanske vara helt fel ute lägger jag in två bilder som både jag och min runde, glade travarpålle tycker ganska tydligt visar vad som är fel och vad som är mer rätt när det gäller formen på nacken. Skulle kanske önska att nosen låg lite längre fram på bilden som är mer rätt. :angel:

detail

detail

Tilläggas kan att min pålle är 20 år på bilderna och i första hand är en mycket pigg och glad "skogsmulle/promenadhäst" ;) och att ryttarinnan sitter på honom för första gången. Han kastrerades och slutade med tävlingstravandet när han var 8 år.

Nacken ska vara högsta punkten.. Men en del hästar försöker komma undan och då sänger dom nacken och höjen halsen.. å på sätt blir de lättare för dom och göra saker dom tycker är jobbiga..

Hästar brukar också gå bakom lod också, och de är också ett sätt att komma undan..

Du vet att det är samma ryttare på båda hästarna va! ;)

Hmm, det där var nog inte de två bästa bilderna att jämföra med varandra :smirk: ...även om det verkar som MT har fått liiite bättre sits ändå va? Tyckte det såg ut så på nån tävling i höstas...

När hästen uppnår en högre samlinggrad höjer den på halsen och får nacken som högsta punkt. Tex när den gör piaff. Nu är det ju tyvärr så att alla hästar och ponnyer har inte den förutsättningen, de kanske har för trångt i ganaschen (stavningen?) och då blir det ganska omöjligt för dem att höja halsen och sen kröka på huvudet där uppe.

Vi har börjat träna på att få min urmusklade fd konvalecent-häst att inte knäcka av i nacken, och det går över förväntan. Tack Marie (SpaceCowgirl) för din kunskap och fingertoppskänsla!!! :bow:

Om han får gå i en öppen form men ändå med eftergift så kan han ha nacken som högsta punkt, även om han inte orkar så länge i taget utan behöver många små återhämtningspauser. M a o nacken kan vara högsta utan att hästen är samlad, om man låter den...

Det ger samtidigt en ärligare sökning framåt (inte bara neråt och in mellan frambenen som var det min häst gjorde så fort man längde tygeln tidigare)

Den här sökningen FRAMÅT/NERÅT när jag ger mer tygel, istället för NERÅT/BAKÅT har kommit på bara några gånger.
Om jag ger honom möjligheten och uppmuntrar hans försök så är det faktiskt fullt möjligt, trodde det skulle ta väldigt mycket längre tid innan han förstod vad vi var ute efter. Nu är det bara en hel del muskler som saknas för att han ska orka bära sig där längre stunder.

Kan inte sägas nog många gånger... Vad är inte en bra tränare som kan avgöra vad ett ekipage behöver och kan ta till sig just precis nu värd?! :)

Senast ändrad:

aicha skrev:
Hmm, det där var nog inte de två bästa bilderna att jämföra med varandra :smirk: ...även om det verkar som MT har fått liiite bättre sits ändå va? Tyckte det såg ut så på nån tävling i höstas...

Nä verkligen inte :rofl: Men det var ganska roligt(tyckte jag då) att det var samma ryttare som visade en icke önskvärd form och en önskvärd form :D

Sant.. :smirk: På första bilden är formen och sitsen verkligen hemsk.. :crazy:
Men Don Charly är ju bara :love: !

Hallu! Jag håller helt med dig att nacken ska vara den högsta punkten. Däremot är det väldigt frustrerande eftersom det verkar som alla dressyrdomare har delad uppfattning om detta! Jag har blivit galen så många gånger när man fått protokollet...

Tackar :o Jag är så himla glad att det börjar lossna för er på riktigt. Ni förtjänar det :love: :bow:

Mvh/Marie

Formen sitter inte enbart i nacken!
Man ser på hur mycket vikt hästen lägger på bakbenen, orkar inte hästen bära upp sig såpass mycket på bakbenen så att den får nacken som högsta punkt, så är det bättre att låta hästen gå lite längre form där den kan slappna av.
Än att pressa hästen och få den stressad, så att hästen då kopplar ihop att vara eftergiven med något dåligt.
När hästen är som mest skadlig och befinner sig i det läget då dom inte kan försvara sej på samma sätt, så ska dom kunna slappna av och känna ej trygga med sin ryttare.
Däröfr måsdte man låta den formne komma av sig själv, även fast det inte är lika bra för hästens fysik. Men jag tror iallfall att man känar på det i längden !!

Citat från akustik:

"orkar inte hästen bära upp sig såpass mycket på bakbenen så att den får nacken som högsta punkt, så är det bättre att låta hästen gå lite längre form där den kan slappna av"

Håller så klart med - men nacken kan fortfarande vara högsta punkten. mvh/T_B

Sv: Re: Varför rids de flesta hästar med en så himla ihopböjd hals?

Jo, det är egentligen väldigt konstigt att hästen nästan aldrig går med nacken som högsta punkt. Om den gör det på dressyrprogram så står det bara att hästen är öppen i formen (och det ska den nu inte vara). Huvudsaken (enligt mig) är att hästen går med välvd rygg, för att bära upp ryttaren och inte belasta ryggraden så mycket, och att den jobbar bra med sina bakben, sänker bakdelen så att man får tanken "uppförsbacke", framdelen blir då högre och bealastningen på frambenen blir då mycket mindre eftersom bakbenen bär upp mest vikt.
Elin

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 659
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka