Varför rids de flesta hästar med en så himla ihopböjd hals?

Sv: Varför rids de flesta hästar med en så himla ihopböjd hals?

Alla dessa har nacken som högsta punkt. Några kanske kan se ut som om de inte har det "i fullt ös med kraft bärighet och bjudning" ? Men med rätt ridning är det inget problem./T_B

Antti skrev:
Generellt så har en "riktig" hingst nacken lägre.
Kolla in följande och försök att se hur dom ser ut i fullt ös med kraft bärighet och bjudning.
http://www.santabarbarapre.com/enventa.html

Så andalusiska hästar som är så vackra, och P.R.E, är alltså samma ras..? haha, man lär sig ngt nytt varje dag.

MEN det är så tragiskt, för efter att ha lusläst Dags sidor så nu när jag är ute och letar hingst till "mitt" sto, så ser jag på nästan alla bilder att 3-e nackkotan är högst och de går bakom lod.. Är det verkligen så illa?

Senast ändrad:

*lånar*

Jag håller med er, nacken ska vara högst. Tyvärr är vi alla inte fulländade ryttare, vi gör så gott vi kan men ändå kanske det blir tredje halskotan som är högst. Särskilt när man ska in på bilder och studera en millisekund av ett ridpass.

Att man rider med tredje halskotan behöver inte betyda att man vill det, att man inte fattar bättre eller att man har fel tränare. Det kan helt enkelt vara så att man inte klarar av att rida med nacken högst.

Så varför inte lägga fram träningsråd om det är så pass enkelt som ni verkar tycka?
På er låter det som man har en häst som är rent råmaterial och som man bara trycker på en knapp så voila! nu är nacken högst.

Hjälp varandra rida så istället för att ordbajsa.

Skulle tro att om det tas xray på hästarna så är det inte många som har 3 kotan högst. Men med en ordentlig sänkning så går det att få till.
Men allvarligt, varför bry sig? Dom som har hästarna där är ändå fullständigt borta.

"Att man rider med tredje halskotan behöver inte betyda att man vill det, att man inte fattar bättre eller att man har fel tränare. Det kan helt enkelt vara så att man inte klarar av att rida med nacken högst.

Så varför inte lägga fram träningsråd om det är så pass enkelt som ni verkar tycka?"

Det viktigaste är att rida utan att hålla balansen genom att hålla i tygeln. Väl där att lära sig ge eftergift. Kanske inte så lätt för gemene man som rider en gång i veckan på ridskola, men dressyreliten borde ha möjlighet? Viktigt eftersom dom är förebilder för så många andra.mvh/T_B

Är det så enkelt?

Vet inte vad du räknar med "utan att hålla balansen genom att hålla i tygeln", pratar du hästens eller ryttarens balans?

Jag ser många elitryttare rida med nacken som högsta punkt men i vissa rörelser kanske den dimper ner pga att de precis som oss andra är mänskliga.
Alla vill ju rida korrekt men det är inte så lätt som ni vill ge sken av.

Ni kanske rider med nacken som högsta punkt, men gör ni det på en OS-bana i piaff mitt i sommarvärmen?

Jag gillade verkligen Hubertus Schmidts ritt på Wansuela Suerte. Erik Lette höll med.

Om vi nu skall prata os-ekipage.

Men jag sa inte att det var allt, bara att det måste börja med att ryttaren har en egen balans. Det är INTE enkelt, men det går att få en balans, med bra träning.

Typiskt att det alltid kommer ett påstående om att du kan ändå inte så du ska inte säga något..... Det är ändå så att om publiken sa ifrån om den fula och dåliga ridningen och lärde sig uppskatta den goda så skulle ridningen bli bättre. Du tror väl inte att en så rutinerad ryttare som de i os-toppen inte KAN rida på ett annat sätt? Det skulle ta en omställningsperiod, men de skulle självklart vara i topp ändå. Det är bara synd att deras små knep för att besegra sina motståndare med hundradelar ses som norm för god ridning....../T_B

Det var inte så jag menade men jag tycker ni pratar mycket om hur lätt det är och att alla som inte gör så gör fel med meningen.

Som om de ansåg sig färdiga och perfekta.
Det tror jag inte de gör.

Nu ska ju detta inte bli ännu en elit-diskussion men även om vi på lägre nivå rider utan balans så beror det inte på att vi inte vet utan på att vi ÄNNU inte lärt oss.

Kan bero på att vissa hästar finner sig i att bli ihoptryckta. När en häst bär sig själv så går dom med en väldigt böjd hals, men med en relativt lång tygel, som inte ger stöd åt hästen. Sen kan man ju tala om högre och lägre form, även om "upp-och-nerförsbacke". När en häst går i uppförsbacke sätter den ryttare mer på mitten av ryggen och går med luftiga framben och "hög" form, dvs med första nackkotan som högsta punkt, men fortf med nosen i ett lodrätt plan och halsen böjd. Hästen går i uppförsbacke tex när den går i ökad trav och ökad galopp. Hästen går i nerförsbacke när nosen är vinklad lite inåt, neråt, med en jämnt böjd hals, med tredje kotan som högsta punkt.
:cool:

Sv: Re: Varför rids de flesta hästar med en så himla ihopböjd hals?

Novelette skrev:
HEJ!
Jag måste bara få svara...jag har nämligen ett halvblod som är 9mån nu och som jag ägt i princip sen hon föddes och jag har ALDRIG sett henne gå med mittersta delen av halsen som högsta punkt...hon går i en jättehage med fyra andra föl...och när de inte betar så är nacken ALLTID högsta punkten... :D
När vi är ute o går promenader i skogen har jag grimma och håller löst i grimskaftet och vare sig det är skritt eller trav så håller hon nacken högt och nosen något framåt...det ser precis ut som att "titta här kommer snygga jag" :bump:

Tror att det beror lite på vilken kroppsbyggna hästen har, vissa är gjorda för att gå i hög, samlad form och väljer gärna den höga formen och om inte felriden så blir då nacken automatiskt högst.
Å andra sidan, en häst med lågt ansatt hals, lång rygg etc. går inte lika gärna i den höga formen, utan är lång och låg, och då inte med nacken som högsta punkt. En sån häst kanske aldrig kan komma till den perfekta formen, eller kräver iallafall mycket mer jobb innan man kommer dit.
Min inte så mycket dressyrutbildade häst med högt ansatt hals väljer den höga formen automatiskt om jag ber honom korta upp sej, utan att JAG säger åt honom vilken form han ska gå i, det är helt enkelt bekvämast. Egentligen kanske man skulle föredra unghästformen för att stärka hästen successivt, men han får sämre balans och tycker det är obekämt i den formen så jag vill inte "tvinga" honom till det. Den enda formen jag försöker undvika är den hopknöcklade bakom lod.

Vet inte vad ni har för åsikter om detta, det var mest en exteriör-synvinkel, vissa hästar går inte bra i TR-formen, alla har olika förutsättningar :P

Fast det kvittar ju vilken exteriör hästen har! Oavsett om dom har en högt ansatt hals eller en lågt ansatt hals så kan dom ha nacken som högsta punkt . Nackar och 7 halskotor har dom ju oavsett.

Hög form och nacken som högsta punkt är inte samma sak, en häst kan gå i hög form med 3 halskotan högst och en häst kan gå i lägre form med nacken som högsta punkt.

Hej! Jga förstår att det är förvirrande tycker jag med..men läs den nya ridsport :bump:supperbra artikel om hästen nacke, samling o så..

fadeya: kan du förklara lite närmare hur en häst med dålig exteriör skulle gå för att få nacken högst? Bildexempel? Jag menar, med en häst som har lång hals, lågt ansatt, lång rygg och kanske inte världens bästaexteriör i övrigt, då kanske den måste arbeta i unghästform betydligt längre. Och i unghästform (lång och låg) har jag aldrig sett någon med nacken som högsta punkt.. Eller var det någon annan form du syftade på?

När man talar om låg form så är hästen låg framför manken och går längre ner med halsen men bara för att hästen har halsen lägre ner så innebär inte det att tredje halskotan skall vara högst (som man oftast ser) utan hästen skall ändå ha nacken som högst och nosen framme, det är ju inte bara nacken och huvudet som skall vikas in i en låg form utan det är ju hela hästens överlinje allt annat är en missuppfattning och en felaktig form.
Skall se om jag kan hitta någon bild så du får se hur riktig ridning ser ut ;)

Gör det! Jag tror jag börjar förstå bättre vad du menar dock..

Jag säger bara: Hästar ska gå i en avslappnad form där den kan få möjlighet att vara mjuk och elastisk i hela kroppen och samtidigt arbeta med ryggen. Innan vi överhuvetaget ska prata så mycket om hästens form så måste vi lära oss att inverka korekt med våra hjälper och vår sitts. Jag tycker det är på tok för många som sitter helt fel på sina hästar vilket innebär att vi inte kan inverka korrekt på hästen = spännda häst och ryttare. Jag och alla andra där ute borde träna sina sittser mer! :banana:

Så du tycker att det bilderna är rollkur??? Rollkur är när hästens nos i stort sätt är mellan framdelen!! Kyra är både en duktig ryttare och tränare!! Visst hästarna går bakom lodplan..hur många hästar gör inte det?? försök hitta 10 som inte gör det i Grand Prix? Det är hemskt men istället för att klaga på alla andra så kan man ju börja arbeta mot detta istället, skaffa sig kunskap och göra så bra man kan själv.. Ingen kan väl säga annat är att Kyra är någon av de bästa tränarna som här finns??

Hej! Jag tror att det stämmer på d flesta hästar men jag har tillexempel en c-ponny som har en välfigt kraftigt ansat hals om man ska säga dte i fina ord... och när han går i hög, korrekt form får han rynke och han går int ebakom lod..

satt idag o diskutera just detta med min kompis som dömer dressyr. Hon talade om för mig, att i TR står det tydligt att en hingst får ha "3:e" som högsta punkt eftersom det är mest fett precis undermankammen. Som det står längre upp så, tar man en plåt på skelletet så ser man att det egentligen är nacken som är högsta punkt. Hon sa att en domare skall kunna så pass mkt anatomi att även om ett sto kommer in med hingstig hals så skall domaren kunna avgöra att hästen går rätt. I senaste ridsport så finns en bra artikel.

/cj

knapplån

kan ni inte lägga ut lite bilder på vad ni anser är bra/dålig hög form, bra/dålig låg form. vore intressant å se.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 659
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka