Varför rids de flesta hästar med en så himla ihopböjd hals?

Sv: Re: Varför rids de flesta hästar med en så himla ihopböjd hals?

prince, på bilden (suck)... det är INTE nacken som är högsta punkt.... snarare 3e...
Du bör friska upp anatomikunskaperna litegranna!!! :)

/cj

Senast ändrad av en moderator:

Bra förklarat!
Önskar det fanns fler som hade den kunskapen.
Hästarna du rider kan vara glada.

Bra svarat. Man måste se allting i sitt sammanhang och på en viss häst under rådande omständigheter kan det vara befogat att rida på ett speciellt sätt. Man måste ibland gå ifrån det "normala" för att komma tillrätta med tex en felriden häst eller liknande. Det verkar som om många glömmer det.

Sv: Varför rids de flesta hästar med en så himla ihopböjd hals?

ang "hög form" så kan det vara lite olika från häst till häst också ?

dom raserna som är födda med hög resning kan gå väldigt högt med "huvudet" oavsett om dom "går i form eller ej".
jag som alltid ridit "alldagliga raser" om nästan i chock när jag satte mig på min frieser för första gången. Det är en hållning/resning som jag inte alls var van att rida. Min häst placerar sig med väldigt hög resning av sig själv och är väldigt lätt "i handen". Porblemet för mig är att försöka rida ner hästen i en lägre form. Min kunskap är inte så stor,speciellt inte med denna typ av häst, men jag ska försöka så gått jag kan

min förra tränare sa alltid att form betyder inte alltid huvudets placering utan lösgjordheten i hästens kropp. Vissa går i en bra form utan att huvudet placeras korrekt. Självfallet ska hästen dock inte bakom o så men iaf....

(blev fel i förra inlägget)

Senast ändrad av en moderator:

På en ras som Frieser är det extra mycket arbete i början att lära den arbeta med ryggen. Den "moderna" typen av Frieser är ofta extremt högställd, till den grad som inom andra raser skulle räknas som en defekt.
När hästen går i denna höga form sänker den automatiskt ryggen och blir då svag. Då kan man ofta se en extrem frambensaktion som i vissa kretsar är något eftersträvansvärt.
Om du ska få glädje av din Frieser i många år framöver tänk på att; inte börja rida och träna hästen för tidigt.
Skritt träna hästen tills den blir så musklad i ryggen att den orkar bära sig (dig) i trav utan att sänka ryggen,höja huvudet och börja "paddla" med frambenen.
En häst kan aldrig vara lösgjord och korrekt i formen om den placerar huvud och hals i "fel" läge.
Om du vill kan jag rekommendera en förträfflig tränare som hjälp många Frieserägare.

jag tar gärna emot träningstips!

min frieser har dock ingen extrem frambensaktion, utan rör sig rätt "så normalt".

fast han skrittas mest, han är bara travad några ggr och galopperat har jag bara gjort nu 2 ggr rakt fram i skogen utan krav. så han rids väldigt försiktigt. har börjat rida på ridbanan ca 1 g/vecka nu i skritt och lite trav bara. Resten vila eller bara lugnt i skogen, mest skritt.

På att nacken inte kan var högsta punkt samtidigt som nosen är bakom lod ? Nej inte 100 % säker. Men för mig ter det sig fysiskt omöjligt, då borde nån annan av kotorna vara högst, men jag är inte 100

Spider, Fattar inte hur jag skall kunna se bilderna. Är inte ngn datanisse, så förklara gärna tydligare är du snäll.

Xeline skrev:
På att nacken inte kan var högsta punkt samtidigt som nosen är bakom lod ? Nej inte 100 % säker. Men för mig ter det sig fysiskt omöjligt, då borde nån annan av kotorna vara högst, men jag är inte 100

Om hästen är riktigt ganaschvid så kan det nog gå ändå..Eller?
Eller om hästen inte är ärlig i sin form och bara "tappar huvuvdet"

Tjolahopp tjolahej!!!

Här var det skilda åsikter,,,nu märker man klart och tydligt hur olika man lär sig..

Jag har skummat igenom inläggen här och har säkert missat massor men ni får kommentera igen iså fall.

Om man tävlar på Lätt nivå i dressyr så ställs inte samma krav på nacken som högsta punkt utan att hästen går i en bra form.

När man kommer upp i MSV så krävs det att hästen går med nacken högst för att gå så korrekt som möjligt och för att kunna orka och utföra rörelserna.

I lätta klasser är hästen under utbildning (i och för sig senare oxå ) och under denna tid kan man inte kräva av hästen att den ska gå högt i formen.
Se bara på Briar; det är först för ett par år sedan Jan krävde att hästen skulle gå i högre form.
Lussan (tror det var hon) hade med en lite yngre häst i VM eller dyl. för något år sedan och hästen gick ganska lågt i formen.

Det är ju inte för inte att hästarna är så pass gamla som dom är (ca.13-15 år) när dom är som bäst i eliten.
Anledning? Det tar så lång tid att bygga upp hästen korrekt och ju mer muskler/ork en häst har desto mer orkar den bära upp sig och därmed kan du kräva en högre form.

Min häst är bara i Lätt nivå och jag kräver inte att hon ska gå med nacken högst. Om hon får gå lite lägre och söker sig framåt så arbetar hon med ryggmusklerna och bygger upp dom. Hon kommer också bra under sig på detta vis. Hon är i lite lösare form.
Att rida hästen ganska högt i form och "dra" ihop dom varje träningspass ger nog mer muskelvärk och ryggont än nytta.

De flesta rider sina hästar i lägre form under träning så de ska bilda muskler och orka bära sig i högre form på tävling .

Som redan tidigare nämnts: Det behöver inte alls vara en hög form för att nacken ska vara högst. Den behöver bara vara högre än resten.
En annan märklig sak som folk tror, är att man bygger ryggmuskler när ryggmusklerna är utsträckta. Det finns ingen som tror att det är så med någon annan muskulatur, så frågan är varför det skulle gälla just ryggmuskler. Stretching är en annan sak, och utförs lämpligast vid fri skritt.

Nacken ska alltid vara högsta punkt, oavsett utbildningsgrad. Hög form är ju däremot något annat, det betyder att hästen samlat sig mer.

Bifogad bild kommer från Daddes sida (http://user.tninet.se/~vby441n), läs gärna hela den förklarande texten.

"Detta är den klassiska ridkonstens bärande idé om hur stegringen av hästens samling skall ske. Beroende på avsikten med hästens användning kan ryttaren stanna i det skede han själv önskar. Exempelvis:
fig. B. Lätt fälttävlan, dressyr och hoppning.
fig. C. Fälttävlan, Medelsvår dressyr, och svår hoppning.
fig. D. Svår dressyr.
fig. E. Den högre skolan."

dadde1c.gif

Om hästen går i en lägre form så är det ju halsen som kommer högst , tredje kotan.

För att hästen ska kunna gå med nacken som högsta punkt så måste den resa upp sig vilket många unga och ny skolade hästar inte gör.
Jag tycker att bild B ändå är en form som en häst i Lätt klass inte går i.
Nej, jag är ingen expert i området och författaren är antagligen mycket mer kunnig men jag tycker ändå formen är hög.
En häst som arbetar i rätt form ska ha en välvd rygg/form. Vad händer då? Jo , ryggmusklerna sträcks och det är då hästen arbetar rätt med ryggen.
En häst som inte får lov att arbeta i låg form, tex unghästar/nyutbildade, hur ska dom får chansen att kunna söka sig nedåt-framåt?
En häst med sänkt rygg kan inte använda sina ryggmuskler.

Har du själv tränat på gym någon gång?? Samma sak där, man ska alltid vara rak i ryggen när du tränar, oavsett vilken kroppsdel du än tränar inklusive ryggen.

En häst som står uppställd i stallgången ( och inte står och sover) har nacken som högsta punkt. Varför skulle den inte kunna ha det när man sitter på den? Nacken behöver bara vara högre än manken, och inte avknäppt, för att vara högst. Söker sig framåt nedåt gör hästarna i skritt på lång tygel alldeles av sig själva, bara man skrittar tillräckligt mkt framåt. Behövs ingen hjärnkirurg direkt...Du har rätt i att många hästar i Lätt klass inte går som på bild B. Därmed inte sagt att det är bra att de inte går så... En korrekt riden häst går med nacken som högsta punkt. Hur högt, och hur länge, beror på utbildningsståndpunkt och styrka.
Många tror att ryggen tränas, för att hästen sänker huvudet. Vore det så vore det bara att släppa ut hästen på bete....
Du har helt rätt i att hästen inte ska gå med ryggen sänkt. Det är det väl heller ingen som har påstått. Om du som ryttare försöker att hålla upp hästens huvud, är det vad som kommer att hända.

Jag har inte sagt att den inte kan ha det.
Men hästen ska väl inte bara söka sig nedåt framåt i skritt? Den ska kunna göra detta i alla gångarter.
Jag tror vi menar samma sak men formulerar oss på olika sätt. Jag skrev oxå att den högre formen kommer beroende på utbildningsstadium.
Nej, det är ingen som har påstått att hästen ska gå med ryggen sänkt utan det var bara en del av min förklaring.

Det finns nog tusen och mer åsikter hur hästen ska gå och vad som är korrekt och vi alla lär oss olika.Tyvärr kanske i vissa avseenden.
Jag tycker att det viktigaste är att man får hästen i en form där den kan arbeta med kroppen på ett harmoniskt och uppbyggande sätt.

Senast ändrad:

lakrits Jag tycker att det viktigaste är att man får hästen i en form där den kan arbeta med kroppen på ett harmoniskt och uppbyggande sätt.[/QUOTE skrev:
Alldeles rätt! Det innebär bl a att nacken måste vara högsta punkt.
Förhoppningsvis menar vi samma sak.
Jag har en fundering (inte riktat mot dig, utan bara i största allmänhet): Kan det vara så att en av anledningarna till att många är så förtjusta i att rida hästarna överböjda, är att det känns väldigt annorlunda mot en häst som ligger på bettet, och är stark. När man får denna annorlunda känsla, tror man att det är rätt. Man har aldrig upplevt riktig kontakt, och vet inte hur det är, utan antar att bara hästen slutar dra, så blev det rätt?
Jag vet tex en ryttare som anses som duktig häromkring, som så fort hästen råkar sticka fram näsan till där den faktiskt har linjen öga-mun i lod tar hon kvickt och sågar till i tygeln, så att hästen kommer bakom igen. Hon har ju uppenbarligen inte en aning om hur det ska kännas, och vad hon egentligen strävar efter, men hor är världsmästare på att få hästar att kröka på nacken. Denna ryttare arbetar som instruktör.
Vi har en annan tränare här i trakten, vars instruktioner brukar gå ut på att man ska driva mer, mer, mer, samt hålla stadigt i tygeln.
En av våra landslagsryttare kommer från dessa trakter, och jag har ett par elever som har ridit för denna person. Den första fick sin häst dragen i munnen så att blodet stänkte, och sedan omdömet att den hästen aldrig skulle kunna gå samlat. Kan tillägga att hästen har lätt för samling, bara man låter bli att dra i den. En annan har två hästar. "Träningen" resulerade i att den ena hästen parkerade sig, och vägrade gå, den andra slog och sparkade passen igenom...
Så visst får vi lära oss olika, men jag är tveksam till om det är bra.
Kan tillägga att den landslagsryttaren tillhör de med kraftigt överböjd häst även på tävlingsbanan.

Jag tror vi förstår varandra ganska bra. Ibland är de svårt att få det rätt när man ska försöka skriva ner det man tänker.

Jag kan nog hålla med dig i din fundering. Kröker man ihop hästen så visst får man mer kontroll över den men inte den rätta kontrollen.
Usch , det är hemskt att höra historier som din.
Många har ju dessa elitryttare som förebilder och det är ju ingen bra ridning som förs över till generationerna efter när sådant här förekommer.

Hej på er!

Jag läste igår ett urdrag som min syster hade fått på en teorilektion på ridskolan just ang hästens samling, form och "på tygeln" Där stod det att hästens högsta punkt ska vara nacken, och inom parantes hingstar 3 halskotan (eller om det stod unghingsten)

Är det så?

Nej. Inte generellt. Många böcker skriver att hingstar kan ha så kraftig nacke att...bla, blah. Men det är undantag!!! Och det undantaget utnyttjas av folk som inte förstår. Synd./T_B

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 659
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka