Varför rider ni med spö eller/och sporrar?!

Sv: Varför rider ni med spö eller/och sporrar?!

*kl

Jag rider så gott som alltid med spö på mitt sto som en säkerhet.
har använt det ett fåtal gånger, kan räkna på en hand... räcker oftast med att vifta lite om hon "bråkar". Det jag räknar som bråk är fjanterier som att försöka vända hem på uteritter, tittighet som jag vet bara är fjant osv. I dressyren är det bra att kunna "nå" henne på ett annat sätt, ha ngt att peta med vid behov. Jag har aldrig någonsin slagit/rappat min häst med spö...
Dessutom är det bra att peta bort blinningar och grejer med på uteritter såhärårs, som man inte hade nått annars!

Sporrar rider jag inte med, skulle inte ha ngt emot det men hästen trivs inte med det, accepterar tills vidare ;)

Jag har spö för att förtydliga tex framåtdrivande hjälper. Om hästen inte svarar så petar jag till med spöt så att han blir lite extra uppmärksam:) När jag fick hem honom var han seg som en gris men nu lyssnar han direkt (oftast) så just nu är spöt bara med som hjälp till att peta bort flugor:D Rider heller inte jämt med det nu förtiden:laugh:

Sporrar har jag bara använt på honom en gång.. är lite osäker på dem, för jag vill ju inte sitta och "nöta" i sidorna på honom hela tiden:crazy: Men nu behöver jag dem inte heller:p

När jag rider ut har jag ofta spöt med som säkerhetsgrej och trygghet för mig om hästen skulle börja krångla. Använder det alltså som regel inte.

När jag tränar dressyr har jag spö för att kunna påminna honom lite om att det är bakifrån kraften ska komma och om han inte lyssnar på mina hjälper direkt så får han också där en påminnelse. Det handlar bara om att dutta till honom lite med dressyrspöt.

I hoppningen vet jag inte varför jag har det. Bara för att jag brukar antagligen. Ska nog testa utan nästa gång.

Sporrar använder jag inte. Har aldrig provat.

använder inte sporrar annat än på tävling, vill inte ha en skänkeldöv ponny.

spö har jag av gammal vana, har ingen spörädd ponny så för honom är det liksom lite "Whatever". vill bara ha nåt att hålla i och i skänkelvikningarna kan rumpan hamna efter/före ibland och då är det bra att ha ett spö tillgängligt för att peta lite och visa 'där ska du gå'. även bra att ha för att väcka ponnyn när han somnar till lite, klappar då några gånger på bogen så är han vaken igen ;)

*kl*

De flesta Islandshästar jag ridit har varit känslig för hjälperna och skulle jag använda sporrar skulle jag nog vara framme innan jag startat :eek:

Å, jag kan se det framför mig! :rofl: Ett flertal av mina "storhästryttarvänner" har råkat ut för det där - även utan sporrar! :D Upplever att de som normalt rider stor häst, ffa dressyrryttare, hela tiden ger hästen signalen "spring fortare, spring fortare" utan att riktigt vara medvetna om det, och självklart springer då hästen fortare!

Fast sporrar känns ändå rätt riskfritt på islandshäst - i de flesta fall torde de hamna under magen på hästen! ;)

kl

Jag använder dressyrspö vid träning. Dels för att dutta med om hästen lyssnar dåligt på skänkel när jag vill öka farten. Känns bättre för hästen än att sitta och nöta med skänkeln. Dels för att komma åt bättre.
Jag brukar inte använda vid uteritt men det var ju ett bar tips att ta med som flugviftare :D

Sporrar skulle jag aldrig använda. Jag har inte tillräcklig koll på mina skänklar för det, och vet inte riktigt hur det fungerar.

Rider aldrig med sporrar men har spö ibland för att "väcka" hästen eller att uppmärksamma den att jobba bättre med bakdelen (dressyrspö då)

Hoppspö har jag nästan alltid när jag hoppar ifall att man behöver "väcka" hästen vid titthinder osv :)

Å, jag kan se det framför mig! :rofl: Ett flertal av mina "storhästryttarvänner" har råkat ut för det där - även utan sporrar! :D Upplever att de som normalt rider stor häst, ffa dressyrryttare, hela tiden ger hästen signalen "spring fortare, spring fortare" utan att riktigt vara medvetna om det, och självklart springer då hästen fortare!

Fast sporrar känns ändå rätt riskfritt på islandshäst - i de flesta fall torde de hamna under magen på hästen! ;)

Anledningen att jag bara testat spö på min kallblodstravare en gång! :rofl:
Fast då var det nog inte spöet i sig utan att jag ville testa galoppfattningar (lade/petade spöet på bogen så jag tror inte den tog det som drivning) och bara jag tänkte galopp blev det slängtrav i högt tempo och bristande styrsel! :angel:
Nu vill jag egentligen testa rida med spö igen för att förstärka när jag ska försöka lära hästen mer samling (den är rätt stark, men vill få till det där lilla extra i bäckenvinklingen genom touchering med spö) men då sitter det kvar det där "man använder inte spö på pigg häst!" i bakhuvudet och förra ägarens kommentar om att hon trodde han var spörädd! :p Har tagit så lång tid att få honom varva ner i ridningen så man är bra rädd för att förstöra det!

Lite omvänt problem! ;)

Jag rider med sporrar när jag rider dressyr, för jag är svag i fötterna och kan inte ge tillräckligt tydlig skänkel. Så då är sporrarna till stor hjälp. Rider ett femårigt sto som behöver tydliga hjälper.
Rider med spö när jag rider ut för hon kan vara lite bråkig och inte vilja gå. Eller så rider jag med dressyrspö när jag rider dressyr (då har jag antingen spö eller sporrar, inte båda) då kan jag behöva peta lite med spöt på baken så att den ska hänga med :P

Sporrar: min häst lyssnar j*vligt bra för skänklarna FRAMÅT , men inte sidvärtes - ställa/böja . Med hjälp av sporrarna kan jag ge mkt mkt mindre o finare hjälper.

Spö: Har endas spö på tävling, främst för kombinationernas skull, för att kunna lägga till det om det skulle behövas för en "övertalning". Kan inte rätt ord att använda men jag hoppas du förstår vad jag menar :D

Sporrar: min häst lyssnar j*vligt bra för skänklarna FRAMÅT , men inte sidvärtes - ställa/böja . Med hjälp av sporrarna kan jag ge mkt mkt mindre o finare hjälper.

Spö: Har endas spö på tävling, främst för kombinationernas skull, för att kunna lägga till det om det skulle behövas för en "övertalning". Kan inte rätt ord att använda men jag hoppas du förstår vad jag menar :D

Ja en liten klatsch för att väcka och mana på lite :)

Ungefär ;) fast har inte behövt använda spöet sen i oktober ! :)

kl

sporrar: för att hästen lyssnar väldigt bra på dom, är väldigt försiktig så jag inte kommer åt hästen med dom i onödan. i hoppningen behöver jag dom för att kunna trycka till ordentligt om vi snabbt behöver öka språnglängden eller liknande, han reagerar snabbare på sporrarna och han lyssnar bättre sidvärtes. självklart bör man träna upp honom att lyssna bättre sidvärtes och framåt för skänkeln men det är svårt att få honom så känslig som jag vill för skänkeln då han är ridskoleponny och går med alla sorters ryattre.

spö: i dressyren behöver jag det dels för att förstärka skänkeln lite i början då han tappar bjudning när han måste jobba och dels för att hjälpa till att hålla bakdelen på rätt ställe. i hoppningen har jag spöt för att kunna peta till honom på innerbogen då den gärna faller in.

Jag använder hoppspö sommartid för att kunna klappa till flugor och bromsar, jag. :angel: ;)

Hahahahahaha! Jag med! Enda anledningen till att jag rider med spö är för att kunna vifta bort flugor/blinningar där handen inte når. Annars rider jag varken med spö eller sporrar. Det behövs inte.

Foderhästen rider jag med spö eftersom han kan vara lite slö och ouppmärksam och jag kan behöva förstärka skänkeln. Jag behöver dock inte ens använda spöet, knappt ens visa honom det så förstår han. Det är alltså inget "rapp rapp gör som jag säger" utan mer en påminnelse om att gå frammåt.

Sporrar rider jag inte särskilt ofta med, men det kan vara när jag ska rida lite dressyr och vill kunna förstärka hjälperna och förfina dem.

Tycker det ser trevligast ut om ryttaren inte rider med varesig sporrar eller spö. Varför vet jag inte, men jag tycker det ser stiligare ut än när någon åker runt med både spö, sporrar och hjälptyglar.

(Synd för mig då, rider med spö, sporrar ibland o graman för tillfället på hästen. Så oestetiskt :D)

jag har hoppspö för att kunna vifta undan insekter, peka vart jag ska vid ridning i trafiken och om det kliar på ryggen :D nä, men jag förstår inte vitsen med att smälla till hästen. märk väl, skillnad på att bara peta helt lätt(som jag tkr är helt ok, för att förstärka sidförnde hjälper) och att rappa till, ta i, så att det LÅTER (vilket jag aldrig skulle göra. aj lix)

sporrar skulle jag aldrig sätta på mej. jag har testat att ta en ponnysporre och knacka till lite i mina egna revben. gjorde grymt ont. skillnad dock när det är duktiga ryttare som har koll på skänklarna, men alla ponnytjejer som far omkring med sporrar, herregud!)

jag slår inte hästar. det känns helt fel för mej. sen om andra måste använda våld för att "visa vem som bestämmer" lr nåt lägger jag mej inte i det. hästarna far ju oftast inte illa av det. men jag vill inte slå dem.

har spö för att kunna peta till på rumpan då ett pet så han rör sig lite mera även bak. jag vill inte kväva hästen med benen. pet med spöt så går han framåt av sig själv sen. 1 pet räcker.
sporrar för att förfina hjälperna. MEN har aldrig sporrar. han lyssnar vad jag tycker, mkt bättre utan.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 277
Senast: Happimess
·
Hästvård Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt...
2
Svar
27
· Visningar
2 363
Senast: Emine
·
Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 346
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar