Varför rider ni med spö eller/och sporrar?!

Sv: Varför rider ni med spö eller/och sporrar?!

varför rider ni med spö eller/och sporrar?!

Pållen tycker det är fruktansvärt jobbigt att röra sig framåt men med sporrar går det så mycket bättre och vi kan komma till arbete utan att behöva stå och hoppa på stället, stegra osv och utan att jag behöver klämma ihjäl stackaren med skänklar osv. Det går helt enkelt bättre med sporrar och spöt har jag där bl a eftersom han gärna petar in rumpan och då kan jag peta tillbaka.
Sedan jag har börjat med den munderingen kommer jag åt honom så mycket bättre och han har byggt muskler och blivit en riktigt fin kuse som dessutom verkar tycka att det är roligt att ridas!

:laugh:

Sorry undrade bara behöver inte vara krängd

Jag använder aldrig sporrar och kommer nog aldrig göra det heller.

Senast ändrad av en moderator:

*kl

Jag rider så gott som alltid med spö på mitt sto som en säkerhet.
har använt det ett fåtal gånger, kan räkna på en hand... räcker oftast med att vifta lite om hon "bråkar". Det jag räknar som bråk är fjanterier som att försöka vända hem på uteritter, tittighet som jag vet bara är fjant osv. I dressyren är det bra att kunna "nå" henne på ett annat sätt, ha ngt att peta med vid behov. Jag har aldrig någonsin slagit/rappat min häst med spö...
Dessutom är det bra att peta bort blinningar och grejer med på uteritter såhärårs, som man inte hade nått annars!

Sporrar rider jag inte med, skulle inte ha ngt emot det men hästen trivs inte med det, accepterar tills vidare ;)
Typ samma här, jag använder bara spö för att jag har en enormt lat ridskolehäst som sommarhäst, och att han ibland vägrar gå. Då behöver man spö. ^^

Just nu rider jag utan sporrar eftersom min balans inte är på topp och hästen är känslig ändå.

Eftersom jag inte rider med sporrar har jag ett spö. Om hästen inte reagerar omedelbart på skänkeln förstärks hjälpen med (en lätt knackning med) spöt bakom skänkeln. Genom att vara konsekvent på detta sätt blir hästen mycket känslig att rida, även utan sporrar. Spöt ger mig också en försäkran om att jag får hästen att passera "läskiga saker".

Sporrar använder jag aldrig, men har alltid ett spö i handen.
Spöet är en säkerhetsdetalj när jag rider ut, och när jag rider på ridbanan är det bra att kunna peta på en bog, "hämta ett bakben" eller touchera svansroten vid samling.

Immer

Exakt samma svar som jag tänkte skriva så jag återanvänder ditt! :bow:

Alltså, jag rider hellst utan spö och sporrar. Har aldrig ridit med sporrar. Men jag har en häst men rider även på Alleby ridskola. Och där ska man ha spö på sega och lata hästar för att dom ska öka.. :confused: Min kompis som gärna rider utan spö säger att man ska ha spöt på hästens bakdel för att liksom "styra" in den och få kontroll på den. Men jag tror man har det för att öka eftersom att många som rider använder det på bogen också.. Sporrar vet jag ingenting om. Men jag tycker det är fel att ha sporrar, även om det inte skadar hästen så tycker jag sporrar är hemska. antaglien från alla dessa filmer och bilder där man ser sådana stjärn formade typ.. :mad:
Jag förstår hur du tänker, men vill bara klargöra att sporrar med stjärnor är förbjudna (har jag för mig?) och många, iaf jag och de jag känner, rider med runda sporrar som bara blir som att du skulle peta med ett finger, för att förstärka hjälperna och göra hästen uppmärksam ^^

Jag förstår hur du tänker, men vill bara klargöra att sporrar med stjärnor är förbjudna (har jag för mig?) och många, iaf jag och de jag känner, rider med runda sporrar som bara blir som att du skulle peta med ett finger, för att förstärka hjälperna och göra hästen uppmärksam ^^

Nää trissor är väl inte förbjudna? För övrigt är det bättre att ha hjul på sporrarna om man verkligen kan rida med dem än att ha vanliga sporrar. Det blir mindre friktion genom att sporren endast rullas mot hästens sidor istället för att gnuggas.

Jag rider aldrig med sporrar, känns bara fel helt enkelt eftersom jag redan har en häst med egen motor, varför förstöra? Spö kan jag ha ibland, men det är bara för att hon är så fånig ibland och ska hålla på och stanna. Då petar jag oftast bara så går hon lugnt vidare, men bara liksom bra att ha och det är ju inte ivägen så..

Spö sporrar och bett är aldrig skarpare än hur du använder det. Det är du som avgör hur skarpt det ska bli.

Jag rider alltid min ponny med ett kort allroundspö. Jag har aldrig behövt använda det och ibland undrar jag varför jag har det. Men om jag släpper spöt känner jag direkt att hon 'spänner upp sig', slutar jobba och man riktigt känner att "Här planerar vi något bus". Jag vet att det låter som om hon skulle vara rädd för spöt, men det tror jag inte att hon är, för när jag jobbar henne från marken kan jag stryka henne över hela kroppen med spö, vifta framför huvudet på henne, svinga en longerpisk fram och tillaka över henne -och hon står och halvsover. När jag rider ut brukar jag sitta och vifta knott precis ovanför hennes öron, och hon reagerar inte ens. Så rädsla tror jag inte att det är. Men som sagt, släpper jag spöt så blir det hyss ;)

Min dam rids i regel utan spö och sporrar, då hon har motor så det räcker ändå. Dessutom har hon OERHÖRD respekt för spöet både vid ridning och från marken (från marken har hon varit LIVRÄDD för spö tidigare, men jag har lyckats vänja in det)

Ut i skogen är det dock bra att ha ett spö med sig, då hon kan sätta "surmärrsidan 'jag vill inte gå ett steg till idag'-sidan" och då är det bra att för det mesta bara visa och någon gång vart tredje år, peta till henne på halsen eller i rumpan.

Annars har jag spö, vid uteritt ändå, då det är bra till

• vifta bort insekter
  • skjuta bort grenar
  • markera via dunk i taket eller sida, på bilister som inte tar hänsyn (något som HAR och KOMMER ATT användas även i fortsättningen :devil::devil::devil:)
  • freda hästen mot lösspringande hundar, vid behov (har inte inträffat än)

Senast ändrad:

Eftersom jag är nybörjare och således tampas med gamla, rutinerade ridskolehästar så har jag alltid spö (men använder det mycket sällan). Fick nämligen en gång en aha-upplevelse när jag inte hade spö och en häst var osedvanligt busig och oberäknelig ("Jaha, du. Tror du verkligen jag bryr mig om vad du hittar på däruppe..."). Det kändes verkligen som om vad som helst när som helst kunde hända (Inte en helt skön känsla...). Fick då låna ett spö vilket jag bara i princip lade framför sadeln. Denna lilla subtila smekning gav direkt effekt. Det räckte tydligen med att visa att "J-vlas du så kan jag också j-vlas..." för att hästen helt plötsligt skulle lyssna på mina kommandon. Resten av lektionen gick därefter riktigt bra.

• markera via dunk i taket eller sida, på bilister som inte tar hänsyn (något som HAR och KOMMER ATT användas även i fortsättningen :devil::devil::devil:)

Ja, där har vi ytterligare en funktion som jag glömde. Tyvärr har mitt spö också fått komma till användning i sådana situationer. :devil:

På vintern när jag rider i mörker byter jag allroundspöet mot ett långt dressyrspö, som jag har lindat reflexband runt och fäst en reflex längst ut på. Det är ovärdeligt att kunna vifta med det när bilister inte vill hålla ut ordentligt. Av någon anledning verkar vissa bilister nämligen tycka att ju bättre ett hästekipage syns, desto närmare kan man köra förbi dem. :crazy:

Men som sagt, jag använder vid behov ridspöet när jag sitter till häst, på samma sätt som cyklister använder "stingpinne", som man kan ha sitta på pakethållaren, för att hålla avstånd till bilar.

MYCKET BRA och tydligt. Min häst är tyvärr HELT STENCOOL i alla situationer i trafiken. Men det behöver man ju inte tala om för medtrafikanter, då nästa häst kanske inte är helt lika stencool.

Sporrar använder jag inte, jag tycker inte jag har tillräckligt bra kontroll på skänklarna för det. Dessutom har jag aldrig haft anledning.
Spö använder jag för att få hästen att börja arbeta med t.e.x. bakbenen och jag petar på dem och för att få hästen att lyssna och reagera efter första tillsägningen när jag ber om en ökning. Om den inte lyssnar då brukar det räcka med att den märker att jag lyfter handen.

Spö sporrar och bett är aldrig skarpare än hur du använder det. Det är du som avgör hur skarpt det ska bli.

:bow: :bow: Så bra sagt!!! Kunde inte sagt det bättre!!!
Där konsten tar slut tar våldet vid!!!

Jo, jag förstår det. Men med sporrar, i mitt fall, är det mkt lätt hänt att man sitter och gnager hela tiden om man inte har helt stilla skänklar. Det var främst det jag menade. Och enligt mig finns det många som rider med sporrar och som gör just detta, inte har benen helt stilla. Spöet är ju lättare i det fallet, det hålls oftast stilla och om det inte gör det så slår den ivf inte hästen i varje travsteg.

Men åh så smart! Nu brukar bilisterna vara snälla där jag rider men cyklisterna är fullständigt vettvilliga! Såna där medelålders-wannabe-tävlingscyklister som bränner om hästarna bakifrån i hundra knyck utan ett ljud. Vanligtvis brukar jag skrika "PLINGA" efter dem men ett spö kanske är effektivare :devil: Har man det rakt ut åt sidan blir de tvungna att sakna ner!

*knapplån*
Jag rider alltid med ett långt spö på dressyrbanan eftersom jag har för korta armar för att kunna peta på hästen annars. De gånger jag har sporrar är det för att förfina hjälperna. Om jag vet att jag aldrig behöver använda nån större muskelstyrka för att skänkla så sitter jag mer avslappnat när jag inte skänklar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 277
Senast: Happimess
·
Hästvård Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt...
2
Svar
27
· Visningar
2 363
Senast: Emine
·
Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 346
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar