Varför rider ni med spö eller/och sporrar?!

Sv: Varför rider ni med spö eller/och sporrar?!

Jag använder spöt vid skänkeln om hästen inte lyssnar, det behöver då inte vara för att få upp tempot utan kan också vara om hästen tex skuter ut bogen och inte lyssnar på mina skänklar.
Sporrar använder jag för att jag ska kunna förfina mina hjälper och på en trög häst slippa sitta och "bonka" och riskaera att hästen blir skänkeldöv.

Vet inte riktigt vad du menar, men jag tycker det är skitsvårt att hitta dressyrspön. För att många "svajar" för mycket och känns för mjuka, jag vill ha ganska stela spön som inte rör sig när jag inte vill använda det och som känns på hästen om jag använder det. Inte irriterande mygga utan tydlig "pinne". Brukar ta bort flärpen också eller knyta ihop den så den blir kort. Kör just nu med ett avbrutet dressyrspö...eller när jag hittar det igen rättare sagt.

Det var just det jag menade. :) Jag tycker inte heller om tunga spön som svajar, utan vill ha ett lätt, stelt ett utan flärp. Brukar också ta bort den.

använder det för förstärkning och/eller förfining av andra hjälper. känns bra att ha om de skulle behövas. är dock oerhört noga med att välja tillfälle så att det inte blir som någon sorts bestraffning utan bara som en extra hjälp.

Jag köper mina dressyrspön i 50-pack på IKEA :D
Nån form av prydnadskvistar som säljs i knippe för 69 kronor.
De bryts visserligen ganska lätt, men till det priset så kan man stå ut med det.

Immer

:rofl:Det var det bästa jag hört på länge! Låter inte alls som en dum idé, tror du de finns kvar i Ikeas sortiment? :grin:

Måste faktiskt bara påpeka en sak som jag lagt märke till i trafiken.
Det är ju inte helt ovanligt att det klagas en del på ungomar och att de kör runt som galningar på sina trimmade mopeder och jag säger inte helt emot det. MEN... när det gäller trafikvett och hästar i trafiken så är det faktiskt just ungdomarna som är mest hänsynsfullt!

Det är väldigt sällan jag mött en ungdom på moppe eller i bil som susat förbi. Så gott som varje gång stannar de en bra bit bort när de ser oss komma, stänger av motorn, står snällt och väntar tills vi hunnit förbi, sen startar de igen och kör lugnt iväg. Det händer kanske ett par gånger om året att de inte stannar utan bara saktar ner lite. Men om man jämför med hur ofta medelålders människor dundrar förbi så är med ljusårs skillnad.

Vet att jag kom ifrån tråden helt, ber om ursäkt.

Men jag vill bara ge all heder till ungdomarna!!

Jag måste bara få hålla med dej, Elina8. Ungdomar (och speciellt mopedister enligt min erfarenhet) har faktiskt större respekt och visar mer hänsyn i trafiken då de möter en häst.

:bow:

I övrigt var det ju en väldigt tilltalande idé att använda spöt på hänsynslösa bilister (eller, nåja, åtminstone deras bilar)... :devil: Kanske jag börjar ta med spö då jag rider ut i alla fall... :p

Sporrar används ofta fel, många tror att detta är som spöt, att det förstärker skänkeln och ska användas på en s.k. lat häst. Men detta är fel, sporrar ska användas för att få en mer finslipning på ridningen. Tänk dig att du trycker med hela underskänkeln för att t.ex. putta in framdelen, eller galoppfattning osv, hur många kommandon som helst samtidigt! Om du då sätter en sporre på foten så får du genast en punkt på hästen som betyder galopp, eller flytta framdelen, eller vad du nu vill göra.

Spöt däremot tycker jag ska användas när hästen inte går fram ordentligt, det ger ingenting att hela tiden sitta och banka i sidorna på hästen. Då är det lika bra att säga till den ordentligt en gång att det här accepterar inte jag, så lyssnar den säkerligen bättre nästa gång. Det många gör fel är att tro att spöt fungerar som bestraffning men det är smärtsammare för hästen att hela tiden ha ryttarens skänklar i sidorna...

När jag rider ut så har jag med mej spöt för att förstärka hjälperna om de skulle behövas. Men jag använder det mer för att få den bromsar och/eller flugor x) Så man kan ju säga att jag använder de till lite andra saker änn vad de är tänkt för XD

Sen så tycker jag att de är bättre att använda spöt FÖRSIKTIGT änn att sitta med skänklarna och försöka om hästen ändå inte uppfattar. Då gör man ju hästen mer illa änn om man bara försiktigt lägger spöt på rumpan... men de är min åsikt...

Det här är kanske litet off-topic:angel:, men är det någon annan än jag som tycker att det är svårt att hitta dressyrspön som är bra att peta med, eftersom det är just det man vill göra med det? Jag bara minns mitt första dressyrspö, en hemsk tung historia som mest kändes som en gren... :D

håller med, men var noga när du provar ut. jag håller mig till spön med ganska tung knopp på handtaget - den brukar kunna ge bra motvikt. sladdriga spön köper jag överhuvudtaget inte - jag kan inte manöverera dem!

Måste faktiskt bara påpeka en sak som jag lagt märke till i trafiken.
Det är ju inte helt ovanligt att det klagas en del på ungomar och att de kör runt som galningar på sina trimmade mopeder och jag säger inte helt emot det. MEN... när det gäller trafikvett och hästar i trafiken så är det faktiskt just ungdomarna som är mest hänsynsfullt!

Det är väldigt sällan jag mött en ungdom på moppe eller i bil som susat förbi. Så gott som varje gång stannar de en bra bit bort när de ser oss komma, stänger av motorn, står snällt och väntar tills vi hunnit förbi, sen startar de igen och kör lugnt iväg. Det händer kanske ett par gånger om året att de inte stannar utan bara saktar ner lite. Men om man jämför med hur ofta medelålders människor dundrar förbi så är med ljusårs skillnad.

Vet att jag kom ifrån tråden helt, ber om ursäkt.

Men jag vill bara ge all heder till ungdomarna!!

:rofl: du måste skämta! Här i stockholmstrakterna är det ungdomarna som är galna. Är en själv så förstår väl att det kan vara lite kul, men kan säga att de blev klart besvikna när min syster tog sig en ridtur på min häst upp till centrum. Några moppekillar körde upp bredvid hästen och stod och började gasa och hålla på precis intill hästen, som inte brydde sig, knappt att hon ens viftade på örat. Tänk vilken besvikelse för dem :angel:

Ontopic nudå.
Brukar rida med spö och har då ett från Hööks som kostade lite drygt 40 kr. Det är betydligt bättre balanserat än ganska många spön jag känt på, bland annat några som kostade 800-900 kr. :)
De flesta dressyrspön är alldeles för svajiga, hatar såna som är låååånga och väger mycket i änden så de blir helt hopplösa att rida med. Sen gillar jag inte tunga hopp/allroundspön heller. Det bästa enligt mig är ett hårt och "fast" spö som är typ 1 m långt.

Senast ändrad:

rider med sporrar och spö för hjälp eller förfining av hjälperna.
spö som en förlängd arm och sporrar för minskad skänkeltryck och aktivitet

kl

idag hade jag faktiskt sporrar, jag är svagare i min vänstersida och kan därför behöva sporrar för att balansera upp mig och hästen.

när jag tränar 'min' ponny rider jag med spö för att hon ibland inte lyssna på endast skänklarna. jag förstärker skänklarna när det behövs, helt enkelt. men jag kan givetvis gå igenom lektioner utan att behöva använda det! det är upp till henne ;)
sporrar använder jag alltid för att hon blir otroligt mycket mer lyhörd när jag använder dem. hon har inte så stor respekt för skänklarna annars. skillnaden går inte att beskriva sen jag började rida med sporrar. hon börjar bli riktigt fin nu, mycket tack vare dem! :)

Jag rider på ridskola och rider i princip alltid med spö för att förstärka skänkeln om det skulle behövas.
Märker jag att det inte behövs så lägger jag upp det på "läktarkanten" och tar det igen när vi skrittar av.

Jag försöker undvika sporrar och rider jag en ny häst så testar jag utan sporrar och ser vad som händer helt enkelt.
De sporrar jag rider med är 15 mm med kula...

Rider ofta med spö för att använda för korrigering, en ersättning för skänklarna eftersom det inte finns så mycket skänkel när knäna är ovanför manken :D
När vi går snabbjobb är pisken också med.

Har inte läst hela tråden. Antagligen har jag en alldeles egen vinkel på det hela, jag som bara hobbyrider...Jag rider med spö därför att jag oftast rider ut och det är en säkerhetsfråga. Mina döttrar får INTE rida utan spö. Om man en gång har hamnat i en situation där hästen är blockerad i huvudet av rädsla eller istadighet och utan att inse det backar mot en taggtråd, ett broräcke eller ett djupt dike:eek:, ja då är man hjälplös utan ett spö.
Sen är det bra att barnen lär sig hantera spöet så att de senare kan rida med dressyrpisk om det skulle behövas.

I det läget är det en falsk trygghet med både sporrar och spö. Jag har själv träffat på hästar som i det läget, när dom fått påminnelse om att gå fram, fullständigt blivit galna och gjort allt för att bli av med ryttaren. Skulle nog jobba på ett sånt problem på ett annat sätt eller byta häst.

Jag rider inte med spö, har inte heller sporrar för dagen och som det verkar är unghästen så lyhörd att jag inte behöver ta till dessa hjälpmedel. För mig är det fullständigt uteslutet att använda spö till annat än rent dressyrarbete, som en förlängning och förtydling av hjälper. Målet, för mig, är att få hästen så lyhörd att dessa hjälper inte behövs...:cool:

I det läget är det en falsk trygghet med både sporrar och spö. Jag har själv träffat på hästar som i det läget, när dom fått påminnelse om att gå fram, fullständigt blivit galna och gjort allt för att bli av med ryttaren. Skulle nog jobba på ett sånt problem på ett annat sätt eller byta häst.

Håller med. Jag har nog aldrig stött på en häst som reagerat "rätt" i det läget för att man daskat till med spöet. En kuse svarade rätt -en- gång. Sen började den istället resa sig eller tokbacka som i förebyggande protest för att den tidigare blivit framtvingad.
Har inget emot att man använder spö i den situationen men i längden tror jag som sagt inte heller att det löser något eller att man kan använda det som man tänkt.

Sporrar rider jag inte min häst med, hon är känslig ändå och skulle nog bli rätt upprörd om jag petade på henne med sporrar:angel:
Spö brukar jag ofta ha, mest av anledningen att ibland får hon för sig saker typ att hoppa in i skogen, eller snurra och dra hemåt. I dressyren för att kunna peta på rumpan så hon flyttar den typ

Om jag rider någon annan häst med sporrar är det väl för att kunna rida med mindre hjälper, eller så man slipper hålla på och tjata och trycka hela tiden om den är seg. Men undviker det för jag tycker inte att mina fötter inte är helt stilla i trav och så än.
Skolhästarna vill lärarna att man ska ha spö på, för att lära sig hålla i det jag vet inte. Men då använder jag det sällan och har det bara i handen

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 277
Senast: Happimess
·
Hästvård Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt...
2
Svar
27
· Visningar
2 363
Senast: Emine
·
Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 346
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄