Varför rider ni med spö eller/och sporrar?!

Sv: Varför rider ni med spö eller/och sporrar?!

har inte läst tråden men svara bara varför jag rider med spö och/eller sporrar.

På min egna häst:
Sporrar använder jag för att fina till hjälperna, ibland för att "lyfta upp honom" t.ex. om han slakar efter med bakdelen. (svårt att förklara)
Då jag tränar övergångar använder jag gärna sporrar för att komma åt honom ordentligt särskilt i galoppfattningar.
Så jag slipper klämma med hälarna.
Nu då han fattar lättare så tränar jag gärna utan också.

Spö använder jag sällan på honom då han har varit spörädd och de blir till största delen ivägen.
Jag använder de oftast då jag vill försöka komma åt ett visst ben, t.ex. inre bak om han är lite slapp i de.
Ibland även vid galoppfattningar om han försöker komma undan, de är dock sälla numera.

Använder även spö på lite segare hästar och hästar som går i sin egna lilla värld för att "väcka" dem lite.

Jag förmodar att det beror på hur man använder spöet i sådana fall, för jag har nog aldrig varit med om en häst som inte har reagerat direkt framåt av en dask på rumpan. Spöet har som sagt räddat mig och medryttarpållen två gånger i potentiellt livsfarliga situationer. Vi hade förmodligen kunnat reda ut dem även utan spö, men i ett läge där man är nån sekund ifrån en allvarlig olycka anser jag mig inte ha råd att chansa. Och han reagerar fortfarande "rätt" på spöet - dvs inte alls när jag håller i det, med extra aktivitet om jag petar på någon kroppsdel med det, framåt om jag lägger det på rumpan.

Det är ju bra att du inte mött hästar som inte köpt budskapet. Jag har under många år jobbat med hästar som ägarna inte fixat. Bland dessa har jag mött allsköns reaktioner och vissa har reagerat med att bli förbannade vid tillsägelse. Oftast har det handlat om hästar med högt prestationsblod som har haft mycket humör men även en nordsvensk brukshäst var av samma sort, ett kallblodstravarsto med hormonstörningar samt ett antal varmblodstravare.

Personligen ser jag aldrig en sporre eller ett spö som en säkerhetsdetalj utan grundjobbet som främjar en bra kommunikation i alla lägen är det som är effektivast.

Då beror det nog snarare på vilken typ av hästar man är van vid antar jag. Eftersom jag är fritidsryttare och rider för mitt eget nöjes skull, har jag valt att enbart rida och hantera hästar som är okomplicerade och välhanterade. Har hästen mycket humör eller en historia med spöet blir det ju svårare att förutse reaktionen.

Men som sagt, grundjobbet behöver det inte vara något fel på för att man ändå ska anse att spöet är en bra säkerhetsdetalj för nödlägen. Medryttarpållen hade gått fram även utan spö, men det är inte säkert att det hade blivit en lika omedelbar reaktion som med spöet, och jag vågar inte gambla med tiden när jag bara har nån sekund till godo. Hade han tvekat lite när vi stod i vägen för en framdundrande långtradare, då hade vi blivit mos.

vad kul att detär så många som har berättat om sina dagliga rutiner hurvida som rör sig om om man använder ridspö eller/och sporrar. :)
Detta har stillat min nyfikenhet väldigt mycket.
Jag har något och erkänna. Jag var på hoppträning förra veckan med min häst...och då för första gången i sommar så fick jag nyttja ett ridspö som motivation för att få hästen över en kombination på 50cm...:rofl::rofl:
Brukar inte vara några problem annar att hoppa kombination men just denna var det något fel på, men ojojoj vilken skillnad det var på hästen när han fick syn på ridspöet i min hand. Då blev skulle han hoppa höghus över kombinationen. Ögontjänare så ini bomben. Använder inte ridspö alls och om jag gör det så brukar det bara finnas i handen. "Motivationspinne".:D
Mvh Xoya.

Du är trygg i din tro och jag vill inte skrämma upp dig på något sätt...men tänk dig tanken att du byter häst och den svarar upp mot dig när du lägger på spöt/använder sporrar när det plötsligt blir en situation där du anser att du behöver använda detta. Vad tar du till då? Jag har själv kommit dit några gånger och därefter slutat förlita mig på såna hjälpmedel och jobbat mer på grund och hantering och där fått kunskap om varje individ som gör att jag får den med mig på annat sätt.

Kan t.ex. berätta om en varmblodstravare som fullständigt paralyserades av skräck inför det mesta som fanns utanför stallområdet. Ett spörapp fick honom fullständigt ur spel och det hela blev rent livsfarligt. Så, efter lite tanke och bollande med en duktig tränare i USA red jag fram till alla faror och när hästen stoppade inför det skrämmande hotet såg jag till att han fick stå kvar...stod som längst 50 minuter ett par meter från en timmerhög innan hästen slappnade av och själv upptäckte att det hela inte var farligt. Fick jobba så ett par gånger och sen slutade hästen att tveka och bli rädd för saker som detta. Just den här hästen hade aldrig sett saker utanför travbanornas stängsel så att han reagerade var inte konstigt och hade inget med istadighet att göra.

Jag har mött en hel del skilda individer och inte en enda gång har det handlat om dumhet från hästens sida utan allt har haft sin förklaring och som gått att jobba på utan spö och sporrar. Det gäller att få hästen med sig, att lita på att det går att gå fram för att jag vill det. Att hästen får bli rädd och osäker men att jag som ryttare har den kontakten som gör att den litar på att det är lugnt.

Jag anser att spö och sporrar ger en falsk trygghet och de flesta inser det när dom möter hästar som sätter emot på allvar. De är inte till för uppfostring utan är en förfining av hjälper i dressyrarbetet...är min åsikt.

Nu har jag som sagt aldrig träffat en häst som inte har tagit en dask på rumpan som "framåt" - det verkar komma helt naturligt för dem, obehag baktill = gå fram för att komma bort från det.

Vi talar tydligen förbi varandra här. En osäker häst som den du beskriver skulle jag givetvis inte använda spöet på, och den situationen är en helt annan än de situationer jag har beskrivit. Det jag talar om är situationer som kan uppstå trots att hästen är trygg och välriden och kommunikationen fungerar. Rena nödsituationer som uppstått därför att hästar trots allt är flyktdjur som kan reagera på instinkt, hur välhanterade de än är. Situationer där en snabb reaktion är av nöden. Problemhästar är en helt annan historia, och personligen jobbar jag som jag redan skrivit inte med sådana. Jag ser inte spöet som en universallösning och har aldrig pratat om uppfostring medelst spö, det tycker jag också är förkastligt.

Bör väl tillägga att jag aldrig skulle rida ut på en ny häst innan jag känner den och dess "knappar". Däri ingår att känna till hur den fungerar med spö.

Min häst "tappar" lätt höger bak, och eftersom hon inte varit riden så jättelänge så har jag långt dressyrspö när ja rider och petar till henne lite så hon förstår vad jag menar!!! Men jag har aldrig spö för att öka farten på hästen :S Sporrar rider jag med när jag kör ett seriöst dressyrpass, eftersom hon går på tvären ibland på volter är de lättare att peta in henne med sporrar och då lyssnar hon även bättre! :)

Ehh, excuse me... Det är ju möjligt att ni inte råkat ut för det jag var inne på ovan. Jag kan ju garantera att sporrar lär jag aldrig använda. MEN, den gången vi mötte en hop lösa kor :eek:på en smal asfalterad väg med taggtråd på båda sidor höll jag mig för skratt. Jag hade mina barn bakom mig på varsin ponny, min häst blev vettskrämd av detta och backade ner i diket/taggtråden. Hon svarade då vare sig på skänkel eller rösthjälper, det var totalt block så att säga. Vad som helst kunde ha hänt där och då:crazy:. Men eftersom jag hade ett spö så tog jag till det och hästen hoppade framåt, lämnade halva svansen men inte mer i taggtråden och vi kunde vända och rida ifrån de förvånade korna. Liknande har inträffat vid ett par tillfällen fast inte bara med kor...

Så någon "falsk trygghet" tycker jag inte det är. Hade jag inte styrt upp situationen i det läget kunde det varit tre hästar och ryttare fast i taggtråd med 12 galna kor trampandes runt. Jag ryser av tanken...

I övrigt håller jag med "asfaltsflickan". Jag tycker inte det ska behöva gå så långt att man måste använda spöet dagligen för att hästen inte vill samarbeta. Då finns nog andra problem. Jag har alltid ett spö, men använder det enbart vid dessa situationer eftersom min häst och jag inte har kommunikationsproblem annat än i paniksituationer. Som väl är!

Hur reagerade du/ni när korna kom? Hur mycket påverkade ni själva till reaktionen hos hästen/hästarna. Jag rider ofta på marker med taggtråd på båda sidorna samt krondiken (urdränerad sjö) där kor går på bete på båda sidor. Korna är av den livliga och nyfikna typen och reagerar hästen när korna rör sig tar jag det som ett tillfälle till att låta hästen vänja sig vid dom...och nej, jag har varken sporrar eller spö när jag rider där. Skulle dom komma lös är hästen väl förberedd på det och klarar att stå still samt mota dom dit dom ska.

Jag anser fortfarande att spö och sporrar i ett sånt läge ger en falsk trygghet för nästa häst som inte är förberedd utan reagerar med rädsla kan svara emot när spöt läggs på och riskerar att trassla in sig än värre.

spö är ju jättebra att ha på sommarn, då når man dom förbaskade insekterna under magen på hästen när man rider :)

Har inte läst tråden nu så jag svarar bara på usrpsungsfrågan. :p

Jag kan rida med sporrar ibland för att förfina min egen ridning då jag har en förmåga att fortfarande använda hälarna istället för sitsen när jag ska driva framåt.
Alltså är det enbart för min egen skull, för jag tänker mer på det eftersom jag inte vill hugga hästen i magen..

Spö rider jag aldrig med eftersom det inte finns någon användning för det.
Hade det dock i början när jag red ut på pållen eftersom hon var så 'störd' (backade ut mot bilar mm).

Jag vill att mina hästar ska lyssna snabbt och smidigt på MIG inte på några hjälpmedel!!!
Jag tycker att om man regelbundet måste använda sig av någon sorts hjälpmedel - ja då har man ett stort problem.
Att ha det ibland för att rätta till vissa fel/brister kan jag tycka är helt okej om man verkligen vet vad det är man håller på med.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 277
Senast: Happimess
·
Hästvård Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt...
2
Svar
27
· Visningar
2 363
Senast: Emine
·
Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 346
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar