Varför rider ni med spö eller/och sporrar?!

Sv: Varför rider ni med spö eller/och sporrar?!

Det där med insekter är lustigt för övrigt; min före detta halvfoderhäst hade en enorm respekt för spön och reagerade bara man höjde det litegrann i vanliga fall, men när bromsarna kom kunde man sitta och klatscha hej vilt på honom för att döda de äckliga krypen, och han var bara tacksam. Tyckte att de var riktigt häftigt att han tycktes förstå syftet.

Hehe, insektsviftare är dom bra som också ja!
Kan bli halvt farligt att rida ut när det härjar en massa broms, känns som att hästen inte vet vart den ska ta vägen och håller på att explodera ibland! :angel: Då är bromsbortviftare bra! :D

Håller med också om säkerhetsgrejen. Fast jag som sällan har spö när jag rider ut nuförtiden hoppar av och leder hästen i såna situationer så oftast går det ändå, man *behöver* inte dö utan spö menar jag! ;)

Finns som sagt massor med användningsområden för spö och sporrar. Oftast är det dom "vanliga" användningsområdena som känns mest konstiga. Som att använda spö och sporrar på seg häst - visst är det bra första gången eller som nödåtgärd om hästen faller tillbaka i gamla vanor, men går det inte rätt snabbt att lära om kusen anser jag att det inte är konstruktivt. Max 5 minuter brukar det normalt sett ta att lära om en skänkeldöd häst om man bara är konsekvent. Bättre att lära sig själv vara konsekvent än göra sig beroende av spö och sporrar!

Max 5 minuter brukar det normalt sett ta att lära om en skänkeldöd häst om man bara är konsekvent. Bättre att lära sig själv vara konsekvent än göra sig beroende av spö och sporrar!

Instämmer helt!

Jag rider alltid med spö, även när jag rider ut, men sporrar kan jag aldrig tänka mig rida med och dessutom får jag inte rida med sporrar när jag tävlar min islandshäst.
Spö har funkat då som nu.

Kul att kunna gläda nån. :angel: Men det är faktiskt sant. Har ett spö med en handformad flärp på. Superbra att vifta undan bromsar under magen på pållen. :D

Humor i största grad. :rofl:
Provat testa med rida med flugsmällare? :)
Säg til i fall du provat det. :)

Angående TS:s tråd, så tycker jag det är att förmänskliga hästen en aning genom att säga att hästen upplever det som 'ovärdigt'
Jag vill att mina hästar ska acceptera existensen av spö åtminstone.

Ja...tyvärr i det här läget så är han förmänskligad...för en häst kan också känna värdighet.
Mvh Xoya.

Jag tyckte att eftersom du lät så väldigt negativ till det här med spö och sporrar så antog jag att du inte var helt hundra på hur dom används. Jag ber om ursäkt för om du uppfattade mig som otrevlig, då det inte alls var min mening.

Ursäkten ska nog ligga lika mycket från min sida då jag inte kanske fullförklarat mina insikter med mina kunskaper i tråden.
Mvh Xoya.

*KL
Tack alla för trevliga och utförliga svar. :)
Detta har stillat min undran en hel del.
Mvh Xoya.

I nuläget så rider jag på ridskola, och jag rider alltid med spö i handen. Sen använder jag det så gott som aldrig. Det kan vara för att väcka en seg häst i början av ridpasset som jag duttar till lite med spöt, men 9 pass av 10 så finns bara spöt i min hand.
Sporrar använder jag på 1-2 hästar på ridskolan pga de är skänkeldöva annars.

Jag bär i stort sett alltid med mig spöet. Det är som en standarutrustning för mig. Men dock. Så använder jag det extremt sällan! Och när jag använder det petar jag oftast lite på bogen då jag vill be om lite uppmärksamhet av hästen, eller vid skänkeln att förfina. På rumpan kan hända att jag petar ibland om hästen totalt "glömmer" bort sin bakkärra.
Om jag använder sporrar är det för att undvika sitta och nöta hästen i sidorna.

Men det är väldigt sällan som sagt som spöet används. Jag tror mer spöet känns som en säkerhet vid uteritt. Om man skulle hamna i en situation då man måste försöka "tvinga" hästen framåt.
...

Och ni som tycker jag kanske låter dum att använda spöt på det sättet för att undvika en olycka. är iallafall min åsikt att jag tror hästen föredrar ett pisk än att bli påkörd. Och också för egen säkerhet.
Nu hoppas jag, att jag eller ni, aldrig kommer behöva använda det i det syftet.

Spö och sporrar har man bara för att stärka hjälperna (oftast skänklarna) eller för att hästen ska "vakna" till så man får dess uppmärksamhet igen. Jag använder sporrar på min häst vid träning (dressyr och hoppning) just för att han är inte ett dugg lyhörd på skänkeln och därför måste jag förstärka dom med sporrar(knppt så han lyssnar då ens^^) Men spö kan jag inte använda på honom han är väldigt känslig när de gäller hans rumpa och blir helt galen om man ens snuddar honom där med nånting, Samma sak om jag skulle använda spö vid skänkel eller på bogen. Nåt han tycker är obehagligt helt enkelt. Men de är olika på olika hästar. Vissa kan man använda allt på och vissa är jätte känsliga. Notera också att spö eller sporrar använder man INTE bara till hästar som inte går framåt, så kallade "sega" hästar!

På mina Privata hästar använder jag aldrig sporrar eller spö, skulle dom bli så oupmäksamma att ett tryck med vaden inte hjälper har jag ju gjort fel någon stans. En privat häst tycker jag personligen att man har så pass mkt tid att jobba med att den inte ska behöva sparkas igång eller väckas med hjälpmedel.

Där imot har jag ridit med sporrar och spö på t.ex. ridskolehästar. Sporrarna hade jag mest för att det va ett krav när jag kom så högt upp i ridningen, inget säget att vi behöver använda dom.
Spö undvek jag så långt det gick, men i vissa fall fick man ge sig och ta ett spö för att förstärka en skänkel någon gång.(till lägger att jag undvek det mkt för att jag tyckte det va klumpigt att hålla i när jag red)

Användningen av dessa hälpmedel tycker jag ofta missbrukas.
Sporrar ska inte sitta och hackas i sidorna på hästen utan finnas där som en lätt föstärkning om man behöver det. Sporrar ska endast användas av mkt skickliga ryttare som har koll på var de har de har sina skänklar enligt min åsikt.
Spö tycker jag är något den mindre skickliga ryttaren kan ha i så fall, just för att förstärka en hjälp. Men jag avskyr att se när någon rappar till hästen, vare sig det är på bog eller bak. Den ska bara nudda, peta lite för att förstärka inte bestraffa.

(det är mina tankar, inga påhopp jag är säker på att ni här som har dessa hjälpmedel är skickliga nog för att använda dom):)

Senast ändrad av en moderator:

Jag måste rida med både sporrar och spö på Vilgot, igår så började han trilskas när vi skulle galoppera och sedan gick det inte ens att trava lite utan att han dumma sig.
Jag hade en rutinerad "bråkhästridartjej" med mig som red Vilgot och hon blev avkastad 2(!!) gånger och stukade foten.
När han blir så där går det går det knappt att få fram honom igen, när man driver på honom så kastar han sig bakåt, stegrar eller bockar i sidled.

Jag rider med spö alltid för att kunna korrigera när skänkeln inte hjälper. Och hur kan du veta att hästen inte känner sig värdig när du har spö?? Har den sagt det?

*kl*

När jag för c:a 6 år sedan gick över till att rida Islandshästar fick jag börja med att lära mig sitta upp på ett annorlunda sätt.
Till att börja med står man i hästens riktning, därefter stiger man sakta upp och böjer sig över hästens hals på motsatt sida och sänker sakta, sakta ner akterpartiet i sadeln. Tar därefter eller innan uppsittningen, lugnt i tyglarna för att få kontakt med påller och väntar på att eftergift ges. Därefter tänker hjärnan "skänkeltryck" och man är på väg.
För att få samling till ex. tölten tar man försiktigt i tygeln samtidigt som man igen tänker "skänkel" och hästen sätter under sig och blir en dm högre och töltar iväg. De flesta Islandshästar jag ridit har varit känslig för hjälperna och skulle jag använda sporrar skulle jag nog vara framme innan jag startat :eek:
De flesta och de jag rider/ridit mest, är Islandsfödda pållar men även övriga är väldigt framåt generellt sätt.

Däremot kan jag använda spö för att styra och aktivera vissa kroppsdelar på hästen.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

När jag rider ut har jag nästan alltid spö med mig. Dels för att det är en vanesak, vill ha det med mig "i-fall-att". Använder det framför allt till att dräpa bromsar med, men även för att få honom att gå förbi hagar med andra hästar, mordlystna ensilagebalar och liknande (istadig sjuttonåring;)), eller att få honom uppmärksam. När pållen störtvägrar att svänga vänster är spöet en förstärkning av vänster skänkel, eventuellt trycker jag mot höger bog om han stretar emot (kan vara riktigt motsträvig om han vill). Sommartid, när pållen är ute på nätterna och är allmänt slö använder jag ibland även korta sporrar. När jag tränar dressyr för instruktör har jag ibland dressyrspö i ytter hand för att förbättra min egen handhållning (får mycket bättre stöd på ytter då, dessutom blir det mer tydligt om handen inte är stilla). Håller det då väldigt högt, stöter aldrig i hästen. Jag använder det ibland mot inner bog vid galoppfattningar på hästar som har svårt för det, alternativt tar fel galopp. Använder det även ibland till att flytta bakdelen eller som stöd mot bogen då den gärna skjuts ut.

Det där med insekter är lustigt för övrigt; min före detta halvfoderhäst hade en enorm respekt för spön och reagerade bara man höjde det litegrann i vanliga fall, men när bromsarna kom kunde man sitta och klatscha hej vilt på honom för att döda de äckliga krypen, och han var bara tacksam. Tyckte att de var riktigt häftigt att han tycktes förstå syftet.

Lustigt, jag har samma erfarenhet, en medryttarhäst som var skitlarvigt rädd om sitt huvud. Men bromsar och andra insekter var tydligen värre för då kunde man till och med vifta spöet över ansiktet på honom utan att han blinka.

Jag rider med spö alltid för att kunna korrigera när skänkeln inte hjälper. Och hur kan du veta att hästen inte känner sig värdig när du har spö?? Har den sagt det?

Jag känner väl min egen häst och med tanke på vilka händelser och under vilka omständigheter hur jag innehar denna kunskap om min egen hästs värdighet hör inte till detta samtalsämne som tråden handlar om. Så denna diskussion vidare om värdighet vill jag inte vidare diskutera då jag finner den saken som min ensak och inte omvärldens angelägenhet.
Jag är en kvinna efter mitt eget huvud och jag gillar inte sådana anförelser som verkar dryga eller personligt negativt anklagande till mig om hur vidare jag upplever min hästs eller andra hästars värdighet.
Mvh Xoya.

Kul att kunna gläda nån. :angel: Men det är faktiskt sant. Har ett spö med en handformad flärp på. Superbra att vifta undan bromsar under magen på pållen. :D
Samma här! xD I dessa hemska insketstider brukar jag då och då hoppa av hästen och peta bort alla myggor från magen och bogen.

Till Xoya: Jag använder sporrar om jag rider dressyr IBLAND då blir det finare hjäler. Sen tykkr jag ochså det är bra och ha ngt och vifta bort bromsar med (spöet)

Till Toove: Haha ? xD Jasså (Enklare med flugmedel kanske ? )

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 277
Senast: Happimess
·
Hästvård Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt...
2
Svar
27
· Visningar
2 363
Senast: Emine
·
Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 346
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar