Varför rider ni med spö eller/och sporrar?!

Sv: Varför rider ni med spö eller/och sporrar?!

Jag är en hemsk människa, har både dressyrspö och sporrar med rullande trissor !:eek::o;)

Varför? tja, som andra sagt tidigare så är det för att förstärka (och då menar jag att hästen blir mer uppmärksam på en dutt av antingen sporre eller spö, än utav evigt tjatande skänklar) för att rida med så förfinade hjälper möjligt.

Sporrarna med trissor har jag börjat använda då dessa inte ger skav som andra sporrar kan ge, då de precis som Kallebus sa har en benägenhet att "fastna" och "peta"..

Att rida med sporrar och spö är/kan vara mycket användbart då man behärskar det, som med så mkt annat.

dessutom kan man ha dem med utan att sakerna för den skull används. däremot skule jag tycka det var besvärligt att vid ev behov behöva sitta av, ränna efter spö/sporrar för att sedan fortsätta ridningen.

Håller med dig, de är bättre att ha med sig grejerna och inte använda dem, än att inse att man behöver dem och bli tvungen att avbryta mitt i ridpasset.

Ja det med ljudet stämmer nog oxå lite. Eller jag vet inte. Men min kompis (ridskole stil över henne) säger att lyssnar inte hästen på Smack! Smack! så ska man låta som ett spö som späller i typ "pschh!! pschh!!" och då ska hästen öka. har testat på mitt ganska lata kallblod men hon reagerar inte alls... :/

Måste erkänna att jag rider med dressyrspö då jag tar privat lektion på min pålle (varannan vecka) för att hon lyssnar knappt på skänkel. :angel:

men jag tycker det är helt fel att använda spö/sporrar "på fel sätt".. Om någon förstår..:crazy:

Men jag är väldigt .. 'obekväm' med spö och tycker det är ivägen.. xD Rider ju hellst så sällan som möjlit med spö..

Jag använder spöt för att få stopp på hästen jag rider.

Om det finns andra hästar med så vill han inte springa långsammare, det går hyfsat att hålla kvar honom i skritt, men då måste man vara med från början. Om man travar och någon drar i väg så hänger han som ett klister och ska också springa så fort. Vilket inte alltid är vad jag vill.
Ska man få stopp på han då så får man dra honom sönder och samman så han gapar som en fågelunge (och då tar det ändå iaf 100 meter) så jag har börjat med spö på bogen = stanna, vilket funkar för det mesta. (Har nyss börjat lära in det, så det kommer förhoppningsvis bli bättre och bättre. Det känns mycket bättre att peta till med spöt (peta inte slå eller piska) än att dra sönder hästen i munnen, för ju mer man drar, desto mindre lyssnar dom, så jag försöker undvika detta till varje pris.

Själv vet jag väl det...och sen var nog frågan riktad till Boribaby. Eftersom jag svarade på Boribabys inlägg. Och det var endast en fråga inget mer...ingen anklagan och inget negativt menat.¨
Mvh Xoya.

Senast ändrad:

Låter på dig som att du tror att man använder spöt till att bestraffa, att slå med? Man slår verkligen inte med ett spö, man petar..

Har jag någonsin anklagat personer som rider med ridspö för att slå sina hästar med det?!
Det var en fundering jag hade...och inget mer än så.
Och framför allt inte menat negativt...det är lite skillnad på en fundering och en anklagan...så för all hjärtlig del var inte så hurtig till att dömma.
Mvh Xoya.

Senast ändrad:

Okej. :)
Tack för ett trevligt svar.
Mvh Xoya.

för mig är det själva ljudet jag tror hästen reagerar på

När jag har ridit hästar och har snärtat till med spöt på mitt eget ben (med mening) så har hästen inte reagerat. Så jag tror inte att det är ljudet som får dom att reagera,
DOCK så när jag har kört så har hästen reagerat när man
"slagit" spöt på skacklarna (visst heter det så?).

enkelt.

sporrar - för att jag vill kunna komma åt min häst på ett lätt och bra sätt, räcker att bara nudda sidorna.

spö - i hoppningen rider jag med kort spö för att i nödsituationer väcka till honom på bogen, tror aldrig jag använt ett spö bakom sadeln på honom, det behövs inte.

Jag använder sporrar för att förfina och i vissa fall förstärka hjälperna.

Spö för att korrigera framåt i vissa fall.

Rider alltid utan spö och sporrar.

Jag använder spöet för att kunna peta till och ge en förtydligande hjälp. Ibland behöver man korrigera och tillrättavisa om hästen gör något dumt eller liknande..

I skogen kan han vara dum och behöver lite övertalning, då kommer pisken väl tillhands.

Jag rider inte med sporrar, då jag inte anser att det är något min häst skulle gå bättre av. men det är självklart olika, en del hästar funkar super med sporrar, andra inte.
Spö använder jag ibland, jag föredrar självklart att rida utan det också eftersom jag tycker att det kan vara lite ivägen :angel: . men just nu håller Honey på att klättra i rang, med följden att hon sparkar om nån (häst) kommer för nära och spöet hjälper mig att markera "NEJ" om hon inte lyssnar på mina parerande hjälper. Rider också ibland med dressyrspö när vi ska rida ett "riktigt" dressyrpass, en förlängning av min skänkel om det behövs och också en förstärkning.

Sporrar kan jag inte rida med, jag har för dålig koll på min kropp än så länge. Spö däremot rider jag alltid med. Som en extra hjälp för att få lite mer kraft i bakkärran om jag rider dressyr, ibland stannar hon när man rider och då behöver jag något som puttar igång och om jag rider ut och hon skulle få för sig att vägra röra på sig. Så dels som det ska använas och dels som en säkerhetsgrej.

Enda gången jag ridit utan spö så hade det kunnat sluta illa. Vi var på väg hemåt och skulle korsa vägen men hon ville inte. Så de två andra som jag red ut med fick rida över vägen så länge men hon ville fortfarande inte. Jag lyckades bara få ut henne en bit på vägen när det kom en bil. Som tur var stannade han/saktade in och jag fick så småningom över hästen. Men sen dess rider jag alltid ut med spö!

Jag rider med spö och sporrar för att förfina mina hjälper helt enkelt. Ett dressyrspö är jättebra för att peta igång bakdelen när den inte riktigt orkar med.

Sporrar har jag för att för att förstärka mina skänklar, ett lätt tryck hjälper istället för att behöva banka med skänklarna.

beror på lite vilken häst man rider, sporrar rider jag med för att inte behöva va på hästen så mkt med skänklarna om man rider en häst som lyssnar dåligt. Har ridit många ridskolehästar med sporrar, men har inte provat på min egna häst än, spö rider jag mer med för att kunna peta på för att flytta undan rumpan eller liknande.

kl

jag rider alldig med sporrar!har spöt med mig,men använder de nästan aldrig,isf att peta henne med,dvs de känns tup som ett finger petar på henne.

Jag har aldrig använt sporrar och kommer aldrig göra det heller.

Spö använder jag därför att ge hästen tydligare hjälper samt för att han ska öka. (Han är en ytterst lat ridskolehäst..)

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 277
Senast: Happimess
·
Hästvård Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt...
2
Svar
27
· Visningar
2 363
Senast: Emine
·
Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 346
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar