Varför rider ni med spö eller/och sporrar?!

Sv: Varför rider ni med spö eller/och sporrar?!

Jag använder nästan bara sporrar när jag tävlar för att för fina hjälperna lite.

Spöt använder jag som en förstärkning till skänkeln, eller att aktivera igång bakdelen om det behövs.
Sen har jag använt spöt om jag måste tillrätta visa m.m.

Jag använder nästan alltid dressyrspö...ibland när jag tävlar så har jag självklart ett hoppspö.

Jag rider med dressyrspö, men inte sporrar. Tycker att dressyrspöt är en mycket användbar sak - jag använder det som hjälp att stanna (spöt på bogen), för att få med bakdelen / aktivera bakbenen (spöt på rumpan), som sidförande hjälp (spöt bakom skänkeln) osv, osv. Jag använder det även vid arbete vid hand "istället för" skänkel, och även vid longering / löslongering som förlängning av min arm, och "vägvisare".

Sporrar använder jag inte, då jag är 173 cm lång och rider på en islandshäst på ca 140 cm, dvs sporrarna skulle hamna nedanför magen på hästen... Dessutom är sporrar inte tillåtet på tävling för islandshästar.

knapp

Sporrar har jag inte tillräckligt med kunskap för att kunna använda på rätt sätt.

Spö (till 99% dressyrspö) har jag alltid med mig upp på hästen. Använder det som en förstärkning av skänkeln. Är hästen uppmärksam på skänkeln så använder jag inte spöet men har det i handen i fall att.

kl

sporrar använder jag för att kunna använda finare hjälper (men använder knappt inte sporrarna trots att de sitter på stövlarna)

Spö har jag som korrigering/tillrättavisning, används nästan uteslutande på tävling och inte i vardagsridningen. Däremot känner jag mig "naken" utan spö på tävlingsbanan...

Sporrar använder jag aldrig, men har alltid ett spö i handen.
Spöet är en säkerhetsdetalj när jag rider ut, och när jag rider på ridbanan är det bra att kunna peta på en bog, "hämta ett bakben" eller touchera svansroten vid samling.

Immer

Jag använder hoppspö sommartid för att kunna klappa till flugor och bromsar, jag. :angel: ;)

Haha, jag tar det tyngre artilleriet, små snälla spön räcker inte i den situationen. Stora grenruskor får det vara:devil: Känner mig som en drillflicka när jag sitter där och vevar med min gren i ett fint mönster (huvud-bak-min rygg-huvud..) :D

Angående TS:s tråd, så tycker jag det är att förmänskliga hästen en aning genom att säga att hästen upplever det som 'ovärdigt'
Jag vill att mina hästar ska acceptera existensen av spö åtminstone.
RÄtt använda är sporrar och spö bra hjälpmedel.

jag använder sporrar för att min häst ska gå i rätt for så att han inte blir fel riden och han blir konstig och i trängen om han tvekar lite före hindret så trrycker man till lite så hoppar han som lite säkerhet och jag använder alltid sp när jag hoppar och rider ut och jag använder sporrar bara när jag hoppar och i dressyren och jag använder små små runda sporrar

Senast ändrad av en moderator:

Det här är kanske litet off-topic:angel:, men är det någon annan än jag som tycker att det är svårt att hitta dressyrspön som är bra att peta med, eftersom det är just det man vill göra med det? Jag bara minns mitt första dressyrspö, en hemsk tung historia som mest kändes som en gren... :D

Det kan vara av olika anledningar beroende på häst och situation. Huvudsaken tycker jag är att man har en plan (mest för ens egen skull så det blir konstruktivt) t ex att om man använder spö för att hästen svarar dåligt på skänklarna - då ska man även se till att vara så konsekvent med hjälperna att man inte kommer behöva sitta och peta med spöt var och varannat varv utan bara i "nödfall" eller enstaka gång per pass. Annars är det ju man själv som avlär hästen skänkelhjälpen om man måste förstärka med spöet titt som tätt.

Sporrar är något jag använder "stimulerande". T ex så hade jag en häst som varit på foder hos en tjej där han gått so stjärnkikare och var nästan som ett "U" i överlinjen i början av passet. Tygeltagen och skänklarna var det lätt att den stod emot och jag ville ju att den skulle reagera genom att slappna av - inte genom att spänna sig. Då kunde jag förstärka genom att peta med innersporren samtidigt som jag ville att den skulle släppa motståndet i innertygeln, då började den använda magen lite bättre och ryggen kunde längas (det var inte frågan om ett pet per steg utan oavbrutet småpetande tills den släppte och därefter låta den vara).
Just den där "stimulansen" av magmusklerna tycker jag kan vara användbar i vissa situationer även om man inte har en så extrem häst utan bara vill försöka trigga hästen att samla sig lite till när den väl börjar bli skolad nog. Men jag skiljer alltså på framåtdrivande hjälper och sporrar - sporrarna betyder inte samma sak som skänklarna, varken flytt i sidled eller drivning framåt. För att vara tydlig och få ytterligare ett verktyg att använda helt enkelt.

Spöet kan jag också använda för att få ett till verktyg. Genom att t ex lägga på en bog som trycker inåt eller utåt när jag försöker böja hästen, eller samma sak fast bakdelen, men i det senare fallet försöker jag göra det visuellt dvs en bit utanför hästen snarare än på hästen för att inte förväxla med drivning.
När jag jobbar för hand (går bredvid hästen) så kan jag använda spöet i samma syfte, att få en längre arm om jag vill kommendera framdel och bakdel något samtidigt eller inte byta position om jag vill komma åt något som är för långt bort för händerna.

Det finns massor med sätt att använda dessa verktyg. Men jag personligen ser som alltså helt enkelt som något jag lägger till om jag vill få annan inverkan än övriga verktyg. Använder det inte särskilt flitigt men det går i perioder.

Det här är kanske litet off-topic:angel:, men är det någon annan än jag som tycker att det är svårt att hitta dressyrspön som är bra att peta med, eftersom det är just det man vill göra med det? Jag bara minns mitt första dressyrspö, en hemsk tung historia som mest kändes som en gren... :D

Vet inte riktigt vad du menar, men jag tycker det är skitsvårt att hitta dressyrspön. För att många "svajar" för mycket och känns för mjuka, jag vill ha ganska stela spön som inte rör sig när jag inte vill använda det och som känns på hästen om jag använder det. Inte irriterande mygga utan tydlig "pinne". Brukar ta bort flärpen också eller knyta ihop den så den blir kort. Kör just nu med ett avbrutet dressyrspö...eller när jag hittar det igen rättare sagt.

Jag rider med spö för att det är en förlängning av min hjälp.

Har man en välriden häst behövs inte spöet i ngt annat syfte.

Jag rider ibland med spö för att jag är van vid det. Red alltid med spö när jag red min kompis häst, så nu blev det bara så på min också. Sen tycker jag att det kan vara bra att ha när man vill flytta sin häst och den har lite svårt att förstå. Framåtbjudning har vi redan så det räcker, speciellt i skogen. Hon är väldigt känslig för skänkeln och för min sits och mina vikthjälper (skulle aldrig ha spöet för att jag inte "orkar" skänkla - då behöver man träna lydighet istället!) :)

Det finns många anledningar varför man använder de!: Man kanske har en jätte seg häst som knappt vill gå och om de inte hjälper med bara bena så kanske man behöver hjälp och då kan man ha sporrar eller spö eller både och. Eller så kanske man har en bråkig häst som helt plötsligt får för sig att inte gå mer, då vill man nog ha något som är till lite mer hjälp te.x som sorrar eller spö. Man kanske har en het hopphäst ibland måste man ju ha sporrar eller spö eller både och för att rama in den mot hindret för om den helt plötsligt vägrar så flyger man ju som bara den över hästen! ... så de finns MÅNGA anledningar till at man har sporrar och spö!

Senast ändrad av en moderator:

Sporrar anser jag mig inte ha tillräckligt stabila skänklar för att kunna använda på rätt sätt, så jag rider utan, men spö har jag i princip alltid med mig när jag rider. Det har tre funktioner; jag använder det för att peta när jag vill ha mer reaktion/komma åt en kroppsdel jag inte når utan att helt ändra position. Jag har det som en säkerhetsdetalj vid uteritter (och det har räddat mig två gånger - en gång när medryttarpållen blev rädd och var på vippen att backa utför ett stup, en gång när han slog på en tvärnit på väg över en tungt trafikerad 90-väg med en långtradare på väg mot oss). Och nu på sommaren är det en ovärdelig insektsviftare. :D

Det där med insekter är lustigt för övrigt; min före detta halvfoderhäst hade en enorm respekt för spön och reagerade bara man höjde det litegrann i vanliga fall, men när bromsarna kom kunde man sitta och klatscha hej vilt på honom för att döda de äckliga krypen, och han var bara tacksam. Tyckte att de var riktigt häftigt att han tycktes förstå syftet.

Det här är kanske litet off-topic:angel:, men är det någon annan än jag som tycker att det är svårt att hitta dressyrspön som är bra att peta med, eftersom det är just det man vill göra med det?

Jag köper mina dressyrspön i 50-pack på IKEA :D
Nån form av prydnadskvistar som säljs i knippe för 69 kronor.
De bryts visserligen ganska lätt, men till det priset så kan man stå ut med det.

Immer

Jag köper mina dressyrspön i 50-pack på IKEA :D
Nån form av prydnadskvistar som säljs i knippe för 69 kronor.
De bryts visserligen ganska lätt, men till det priset så kan man stå ut med det.

Immer

Smart!! :idea:

Har också svårt för tunga dressyrspön

Har jag någonsin anklagat personer som rider med ridspö för att slå sina hästar med det?!
Det var en fundering jag hade...och inget mer än så.
Och framför allt inte menat negativt...det är lite skillnad på en fundering och en anklagan...så för all hjärtlig del var inte så hurtig till att dömma.
Mvh Xoya.

Jag tyckte att eftersom du lät så väldigt negativ till det här med spö och sporrar så antog jag att du inte var helt hundra på hur dom används. Jag ber om ursäkt för om du uppfattade mig som otrevlig, då det inte alls var min mening.

Spöet är inte till för att hästen ska öka! Det ska användas som en förstärkande hjälp till skänkeln om hästen inte lyssnar.

Exakt! håller helt med Kratus korta, koncisa inlägg om spöet.
Sporrar har jag ingen egentlig erfarenhet av, men kan tänka mig att detsamma gäller där, som en mer exakt och förfinad hjälp, precis som ett kandar också är det. Har inte ridit med sånt heller. Har inte uppnått den nivån tycker jag.

Jag rider med långt dressyrspö på min häst, den funkar som en extra hjälp och är absolut inget jag straffar hästen med. Sporrar rider jag inte med, jag har en islandshäst och mina fötter hänger nedanför hennes mage så sporrar är rätt meningslöst då. :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 277
Senast: Happimess
·
Hästvård Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt...
2
Svar
27
· Visningar
2 363
Senast: Emine
·
Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 346
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar