Varför rida med höjd innerhand?

Sv: Varför rida med höjd innerhand?

Jag tror att Jacko var inne på att stoppningen satt sig på ena sidan. sadeln glider snett tar med sig hästens ryggrad ochhindrar den därmed att böja sig korrekt bakifrån
Det händer alla att stoppningen sätter sig och sadeln antingen glider snett eller ändras på andra sätt. Därför måste sadlar stoppas om - checkas en gång i halvåret minst

Om man inte har luft :D - då måste de pumpas.

Om din häst tappat muskler finns all anledning att stoppa om den och fylla upp sadeln så den blir bekväm

Hur går det när du rider barbacka?

Det är ju ett evigt "aber", det här med sadlar. Hästen faller ur, sadeln passar inte. Man har inte råd att köpa ny i mellantiden utan försöker komma runt det med exempelvis paddar. Och så är man inte proffs själv och märker inte när paddarna måste bort. :o (Nu talar jag enbart ur egen erfarenhet!)

Det var därför jag var så nöjd med min luftsadel. Så ofta vi pumpade om den så den passade hästen! Det var då jag fick upp ögonen hur mkt en hästrygg ändras hela tiden... Nu var bommen inte riktigt optimal, så jag har bytt sadel, men så fort jag sparat ihop pengar ska jag byta ut (den nya) ullstoppningen mot luft!

(Och ja, jag vet att många sadelmakare rynkar på näsan åt luftsystemet!)

Svar till både sus och jacko

Jo, ryggen förändras mycket.
Stoppningen är ok men det är bredden som saknas.
Pålle behöver en 100kg musklar, hull...tappat fruktansvärt mycket, både hull och muskler så träningen måste gå sakta så han hinner med.

Tyvär är inte barbacka ett alternativ, av 2 anledningar, dels så får jag en känsla av att ryggmusklerna trycks undan utan sadelns tryckutjämning och att pålle är vass som faen...

Jag försöker att få råd till en luftpadd som Saigon har andvänt och är mycket nöjd med.
Har oxå funderat med att göra om min ullstoppning till luft flera gånger, med facit är jag ledsen att man bara funderar.

Av en sadelmakare här i Skåne fick jag besked om att det skulle kosta ca 3500 kr att byta ut min stoppning i Albionsadel till luft. Bara som ett exempel!

Förstår att du inte tycker att barbacka är ett alternativ om hästen är spissryggad (som vi säger på skånska)! Men tryckfördelningen bör väl inte vara något större problem, förutsatt att man inte sitter i stolsits? Jag rider en del barbacka eftersom jag får reda på exakt vad sadeln filtrerar bort, både från hästen och från den klantiga ryttaren. :o

Nån tusing till och man får en mkt bra beg bom lös.
Sedan jag skaffade min har hästen fått tillbaka muskler som varit förtvinade...

Har sett vid flertal tillfällen hur man på dressyrtävlingar på allra högsta nivå ridit med ena handen högre än den andra, så även på den nivån behöver man tydligen korrigera. På fråga fick jag svaret att det nog berodde på någon bog som ville skjuta ut.

Fast där är jag lite konservativ. :o

Jag anser nämligen att bommen uppfanns för att det var bättre för hästen.

Jo, om jag hittade en bomsadel som låg perfekt på min häst skulle jag använda den mest. Har en svårartad häst, men jag varvar med en bomsadel som ligger så bra som det går att få till.
Tror också att den där luftpaden är bra!

Jag förstår ditt problem - Det finns ingen sadel som passar min Nordis korta rygg

däremot finns det bommar - så jag gjorde om bossan till den bom som passade i vidd och form

Och liksom du så helt plötsligt fanns det mera häst

jag tror bommen uppfanns som stöd för ryttaren...

En ryttare rider bättre med stöd - men inte i en sadel osm hämmar hästen

polly_mulle har en bomlös sadel som ser ut som en riktig sadel har jag för mig. Sedan har vi problemet i sidled som avhandlas i denna tråden

men vad är livet utan utmaningar :p

Ja, hade sadelmakare ett antal ggr utan resultat, så jag gav väl upp och köpte bomlös dressyrsadel. Nackdelen är ju att den avslöjar mina brister och svagheter tydligare...

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 479
Senast: valy
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 313
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka