Varför rida med höjd innerhand?

Sv: Varför rida med höjd innerhand?

*kl*

Jag fick nu i veckan lära mig att böja med något förhöjd hand eftersom min häst gärna går kontraställd. Nu pratar vi inte en överböjning och vi pratar inte en hand som är en halv meter över manken. Anledningen var att hästen lättare böjer och man öppnar upp för innerbogen så den inte trycks ut.
Hur låga händer har du:confused:
Även i galoppfattningar och galoppombyten osv ska man höja innerhanden för att öppna upp för bogen. Är det en hästsom redan är relativt mjuk i kroppen behövs inte särskilt mycket höjd hand. Bara en aning.
Varför ska man "öppna upp" för bogen på det viset. både fattning o byte börjar bak.

Att inte hålla I- är en sak.

Varför ska man "öppna upp" för bogen på det viset. både fattning o byte börjar bak.

Att inte hålla I- är en sak.

Jag har händer en bit över framvalvet men om jag höjer handen någon cm så sitter handen ändå inte halv meter över hästen.

Jo både fattning och byten börjar bakifrån men om man öppnar för bogen så är det lättare åtminstone för oerfarna hästar att flytta fram, det benet och därmed få en bra fattning.

När jag lärde mig detta så var det bara unghästar med som skulle skolas och korrigeras.

Svarar jag med.
Nu rider jag inga branta slutor o är forfarande i det ledande skedet- där innerskänkeln ska runda bålen o få mer tramp av inre bak.

Jag tror att det är lätt att lura sig själv när ställningen är nacken är rätt så är allt annat oxå bra.
för mig är det inte så, därför garderar jag mig:angel:

Det där med att lätta på inner vid fattning är blaha blaha.
Något man körde med förr i tiden.

Jag har provat på 2 hästar- en från scratch o en vid problem med bytesserier- alltid åt ena hållet, att istället göra som en annan man från förr- Lithander.
en kram i innerhanden- en extra hjälp.

Har du innan hästen har ridits in- longerat o tagit i linan samtidigt som kommandot förstår den den hjälpen innan övriga hjälper-
Min stora har aldrig någonsin fattat fel, förutom om jag råkade göra en ogenomtänkt kram på inner= galopp.

Har även hjälpt till i serierna.

Jag fick nu i veckan lära mig att böja med något förhöjd hand eftersom min häst gärna går kontraställd.
Varför inte se över hur det kommer sig att den går kontraställd?
Den springer väl inte så av sig själv?
Vad händer när du tar ner handen igen?

Senast ändrad:

Nu rider jag inga branta slutor o är forfarande i det ledande skedet- där innerskänkeln ska runda bålen o få mer tramp av inre bak.

Det där ser jag nästan framför mig ett lösgörande arbete på volt med en svag öppna och ledande inner för att du ska runda, få en eftergiven inner så du kan rida med ytterhjälper ?

Jag får samma effekt om inte bättre om jag höjer inner och arbetar samtidigt innerskänkel till ytterhjälperna...

Nu ser jag det som en förutsättning att hästen är redan rundad i innersidan och ärligt på yttertygeln innan man går i en sluta :angel:
Hur ser du fortsättningen då- om du nu ska in i en sluta, vad gör du med den längre innertygeln ? kortar du snabbt upp tygeln eller tar du ledande tygeltag då oxå ?

Senast ändrad:

"Vår tränare" sa åt mig att hålla ut handen för att verkligen se till att jag fortsätter med en bra linje o böjning hela diagonalen.

Efter första lektionen så ringde jag henne på hemväg från tävling när jag hade ridit så o fått 7 or o kom 2-a i en msv b.

I högre klasser hade det inte räckt.
Med allt trassel som har varit så är det inte läge för några branta slutor.
Får vara glad om jag kan rida på en volt:grin:

Nu pratar vi om min megastora häst. den normalstora gör nog bättre ifrån sig- mkt lättare.

Det där med att lätta på inner vid fattning är blaha blaha.
Något man körde med förr i tiden.

Jag har provat på 2 hästar- en från scratch o en vid problem med bytesserier- alltid åt ena hållet, att istället göra som en annan man från förr- Lithander.
en kram i innerhanden- en extra hjälp.

Har du innan hästen har ridits in- longerat o tagit i linan samtidigt som kommandot förstår den den hjälpen innan övriga hjälper-
Min stora har aldrig någonsin fattat fel, förutom om jag råkade göra en ogenomtänkt kram på inner= galopp.

Har även hjälpt till i serierna.

Varför inte se över hur det kommer sig att den går kontraställd?
Den springer väl inte så av sig själv?
Vad händer när du tar ner handen igen?

Min häst går kontraställd för att han är travare och speciellt i höger varv. Så jo han springer så av sig själv. Han kan gå på helt lång tygel och springer kontraställd. Detta kommer släppa givetvis när han är mer skolad än han är i dag. Att travare går kontraställda på volt är inte alls särskilt ovanligt när de är i inledningsfasen av sin omskolning.

Jag sänker handen suggecivt och när jag så småningom sänker handen går han bra ett tag för att åtrer gå ut och bli kontraställd. Jag är i det skedet att jag måste guide honom hela tiden.

Jag har inte kommit så långt som till galoppen ännu så hurvida han kommer fatta galopp eller inte med hjälp av höjd hand kan jag inmte uttala mig om men endel av de andra unga hästarna som var med som slarvar sig in i fattningarna tog lugna fina fattningar när deras ryttare höjde innnerhanden något.

OK!
Men nu är vi på tävlingsdressyr där hästar med defekter inte riktigt hör hemma.

Vi pratar inte samma språk:crazy:
Det har blivit allför många bra diskussioner som fallerat, för att man inte utgår från samma sak, utan mer sjukgymnastik- ej sällan från travhästryttare:crazy:
Det handlar mer om grundutbildning/ ridning.

DÅ min lilla unga dam o jag haft problem med vänster galopp så fick jag just detta tips från en "gammal" tränare, att höja inner hand lite o "bara" fatta galopp.

En annan "gammal" tränare sa dock att vi är för "noga". Så nu ställer jag mig i fältsits i vänster varv, släpper allt o säger "gaaalopp". Då blir det bra. Så nu ni, nu är vi på G! :D Vänster sida har dessutom helt plötsligt blivit väldigt mjuk o fin. Men, jag försöker som sagt att inte vara fullt så noga med galoppen i det varvet längre. Det har ljusnat dessutom, då hon nu också kan fatta fel galopp i HÖGER varv. Hurra! :idea::D:bump:

Så det där med höjd inner hand låter vi bli. Det finns andra sätt....

Du skrev detta...spånar vidare på det och får det till att du INTE anser att en höjd innerhand kan ge ett korrekt resultat ? Eller ?

Vad skall du korrigera? det är väl det som är frågan överhuvudtaget och varför man måste ta till den korrigeringen och den största frågan är väl egentligen hur mkt höjd innerhand talar vi egentligen om här ?? Är det någon cm eller är det 10-15cm ?? men överlag så brukar inte höjd innerhand trolla bort problemet. Man kan gömma problemet i ett program med den korrigeringen och det är väl helt Ok.

]Hur gör du själv en ganska så brant diagonal sluta ?
Kortar du innertygeln eller drar du den bakåt pga längre tygel då inner hals kortas. Hur gör du så inte tygeltaget går bakåt ?

Alla tygeltag går ju bakåt så länge du inte sitter mellan hästens öron eller framåt. Jag gör inget av dina förslag utan jag är lärd att ta fram båda armarna i skolorna volter och hörnen för att inte verka bromsande och sedan ställa som vanligt. Nu gör jag inga branta diagonalslutor att tala om max MsvA mässiga men när dom blir brantare ser jag inga problem med att jag skulle behöva göra något annorlunda.

Nu ser jag det som en förutsättning att hästen är redan rundad i innersidan och ärligt på yttertygeln innan man går i en sluta :angel:

Nu kanske jag missförstått något men jag förstår inte varför du då överhuvudtaget behöver rida med en höjd innerhand :confused:

Hur ser du fortsättningen då- om du nu ska in i en sluta, vad gör du med den längre innertygeln ? kortar du snabbt upp tygeln eller tar du ledande tygeltag då oxå ?

Hmm jag kanske missförstår igen men hur mkt böjer du i halsen om du får en massa tygel över som du måste göra av någonstans, eller hur långa tyglar rider du med ??

Jag tittar på Isabell här i branta slutor i trav och saxen i galopp och ser varken höjda innerhänder eller en massa innertygel som måste bli över :confused:

http://www.youtube.com/watch?v=K50pOr6Oe88

Från när var den ritten?
Såg ni skillnaden i drivning- mkt mer o att det var normalskump mot för WC finalen.

Nästan inget i travökningen.
Lite OT, men det slog mig när jag såg skillnaden på skumpet.:angel:

Men om vi nu ska hålla oss till sakfrågan:angel: så la jag märke till att hon höjer ibland en aning, kort, då hon går in i en hörmpassering eller i en sluta......tillfälligt kort, just då, vid behov, sen händerna i samma höjd! :bow:

Så som jag menade:angel:

Men om vi nu ska hålla oss till sakfrågan:angel: så la jag märke till att hon höjer ibland en aning, kort, då hon går in i en hörmpassering eller i en sluta......tillfälligt kort, just då, vid behov, sen händerna i samma höjd! :bow:

Så som jag menade:angel:

Titta mer noga så ser du att hon inte höjer så mkt som vinklar om handleden på inner för att just få mer ställning och eftergift på inner (så som jag tjatade på Nova idag så Nova TITTA PÅ ISABELL) en sådan liten höjdskillnad är inte vad jag tänker på när jag tänker höjd innerhand och därför undrade jag om Muppen pratade om 10-15cm eller någon cm.

Ja, men precis jag har tjatat hela tråden om vad vi pratar om för höjder egentligen!:idea:

Och ja, jag ser hur mycket och hur och det var faktiskt fortfarande så jag menade, dessutom, tro det eller ej, ;)när jag skrev:
Ja precis, det är ju ett korrigerande tygeltag, och som sånt kan man använda det kort, för att få bättre ställning /böjning

Och när man ställer så vrider man ju, men det blir en aning uppåt om man ökar vridningen lite extra. Korrigerande är väl att ta i i sammanhanget, förstås, kan jag erkänna.:cool: Fel ord i DET sammanhanget.

Det var mer för att jag först fattade ts som att rida genomgående med hög som i hög innerhand....vilket blir verklig korrigeringsridning, i så¨fall.

Jag påstod ju aldrig att jag behärskar detta finlir utan det är väl i så fall mera vad tränaren säger och tjatar :angel: hon skulle nog också kunna säga TITTA PÅ ISABELL:mad:
:D

Ja men precis höjd innerhand a´la Peter Markne innebar ju en ganska så rejäl höjning alltså minst dom där 10-15 cm som jag undrade om. Men det var ju en korrigeringssak. En så liten skillnad som Isabell alltså någon cm kallar jag inte för varken höjd innerhand eller korrigering så är det det muppen talar om så är jag helt med.

Nu har jag inte hängt med till 100% i svängarna här...
...men det jag iaf pratar om är höjd innerhand a´la Markne (eller för den delen hans partner som var den jag red för ;))
När jag skriver höjd innerhand menar jag typ 2 dm. Man skulle även just i själva tygeltaget över en bit med handen till andra sidan manken sas

edit: kanske skulle varit till flashlight eg...

Ja det var så jag menade som är no no (eller ren korrigering) för mej, när jag först läste ts fråga också och svarade. Det var också så en bekant som ridit för PK inspirerad tränare fick
använda innertygeln, som jag först skrev om.

Sen blev det väldigt förvirrat vad vi pratade om för höjder egentligen men det fick jag aldrig svar på vad jag kan se, så jag vet fortfarande inte vilken höjd andra pratat om öht, (utom nu ni två på slutet då, så det var jui bra. :D )

En förvirrad tanke på måndag morgon och på jobbet så jag har läst slarvigt i tråden:
Men varför skulle man höja innerhanden? Jag funderar på om det inte är så att många av oss gör det gamla vanliga felet att ta innerhanden bakåt o därmed låser hästens innersida o alltså omöjliggör en riktig böjning. Så istället för att höja innerhanden skulle handen helt nekelt bara föras lite framåt för att "öppna upp" innersidan o ge plats för inner bog.
Eller? Nehej....:o

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 479
Senast: valy
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 313
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka