Varför rida med höjd innerhand?

Sv: Varför rida med höjd innerhand?

Ju mer böjning, i en sluta tex - jö högre hand, viktigt i sammanhanget är att handen inte hamnar bakåt = bromsande.

PK eller inte, jag struntar faktist från vem iden kommer ifrån, skulle du strunta i något från PK som fungerar ?

PK var en association till det ts skrev, inget annat. Ta det inte så alllvarligt.

Vet inte ens hur högt ts fick hålla handen, kanske handlade det enbart om att ställa och böja lite mer, inget annat. Vi får avvakta hennes svar;)

Det jag har sett förr och associerade till var överdrifter av olika slag, men kanske var det inte alls fråga om det.

Kom på en anledning till vid böjande, att handen hamnar uppåt gör det lättare för överkroppen att behålla sin possition.
Visst kan man korta innertygeln men för mig stör det, lättare att höja handen.

Jag gör som du, jag böjer genom att höja innerhand ngt. Jag kan även flytta mankens balans genom att höja inner , även det i korrigerande syfte, om hästen lägger för mycket vikt på inner fram. Givetvis tillsammans med att jag rider hästen i övrigt, inte endast handridning och inga stora rörelser.
Det liknar inte det PK lär ut.

KL
Har sett en del islandsvärldsmästare rida med höjd innertygel i öppna, varför är jag osäker på.
Sen läste jag en engelsman, som beskrev hur han kunde få en istadig häst att lyfta tex vä framben genom att höja den tygeln. Har provat för att få en tydlig takt på en passaktig skrittare, och det funkade. Provade dock bara en liten stund.

*kl*

Ibland när jag rider och undervisar vill jag ha en höjd innerhand för att få mer ställning och böjning precis som förgående inlägg har sagt men för mig är det ett superbra sätt att inte bromsa innersidan som man gärna gör annars. När man vill ha mer är det väldigt lätt att ta handen mot sig, men tar man den upp istället slipper man den bromsande effekten :)

Ja precis för att inte handen ska gå bakåt så blir det en aning uppåt istället när man vill ha mer böjning, men det är ändå så lite, tycker jag, inte så att man rider med den ena handen högre än den andra, genomgående, så som jag förstod av ts första inlägg.

KL
Min fundering.
Om man höjer innerhanden o hästens huvud då är rakt i ställningen, är den nog sned eller inte ärligt ställd.
Alt. att man är för hård på ytter o måste kompensera med den höjda innern.

OBS. Spånar, för jag har nog inte ridit så:angel:

Ja, så är det, jag vet eftersom stoet gärna ville gå så (syntes extra tydligt på film med hennes stora bläs:cool:) och att rätta det satt ju inte alls i nosen öht, eller halsen eller huvudet, utan i kroppen, det är mer rakriktning som behövs så kommer nosen (o bläsen:angel:) att hamna rätt också.
Kan ju också vara för stram yttertygel, förstås, som du säger. Kanske ryttaren som sitter över åt ena sidan eler puttas dit, ojämn viktfördelning som hästen kompenserar, osv. Andra skäl alltså.:bow:

Men sen att höja lite då man ökar ställningen o böjningen för att inte gå bakåt med handen, är en annan sak.
För att korrigera åt det svårare hållet på liten volt tex kan jag få höja innerhanden lite, men bara snabbt tills hästen svarar med att böja mer, inte bli kvar där.

Senast ändrad av en moderator:

KL
Min fundering.
Om man höjer innerhanden o hästens huvud då är rakt i ställningen, är den nog sned eller inte ärligt ställd.
Alt. att man är för hård på ytter o måste kompensera med den höjda innern.

OBS. Spånar, för jag har nog inte ridit så:angel:

Det är ju självklart så att man kompenserar något med den höjda innerhanden för är allt klart så behöver man inte höja inner för att få det rätta resultatet så egentligen borde man ju leta orsaken på annat håll och troligtvis är det något som inte funkar bakifrån och det kan ju vara en hel del orsaker.

Ja o om man som flash menar- gör en snabb korrigering o sen återgår.

Troligvis fattas det i andra hjälper från ryttaren. Lite som att man tränger med handen.

Jag skulle behöva lite fusk, då min märr har varit som att rida ett kassaskåp de sista åren. MEN... nu går det att rida. *Ta i trä*

Det är ju självklart så att man kompenserar något med den höjda innerhanden för är allt klart så behöver man inte höja inner för att få det rätta resultatet så egentligen borde man ju leta orsaken på annat håll och troligtvis är det något som inte funkar bakifrån och det kan ju vara en hel del orsaker.

Ja o om man som flash menar- gör en snabb korrigering o sen återgår.

Troligvis fattas det i andra hjälper från ryttaren. Lite som att man tränger med handen.

Jag skulle behöva lite fusk, då min märr har varit som att rida ett kassaskåp de sista åren. MEN... nu går det att rida. *Ta i trä*

Jaha...så vi som svarat i tråden som nu höjer innerhanden, vi får alltså inte igenom något bak och fattas hjälper i övrigt ? tom fuska ?

Kan ni utveckla detta ?

Men man gör det väl av en anledning:confused: för att komma "åt" hästen i sidan o få den mer på ytter- eller?
Det troliga är väl att den sitter fast i ngn sida eller svagare i ngt bakben.

Vet ingen skolbok som säger att man ska rida så på böjt spår:confused:

Jaha...så vi som svarat i tråden som nu höjer innerhanden, vi får alltså inte igenom något bak och fattas hjälper i övrigt ? tom fuska ?

Kan ni utveckla detta ?

Det är en korrigering det kan man aldrig komma ifrån, sedan att ALLA måste korrigera är en annan sak man bara väljer olika vägar.
Ta gärna fram den ridlära som anser att man SKALL rida med höjd innerhand, inte ens PK anser ju det utan gör det ju i korrigeringssyfte.

Vet ingen skolbok som säger att man ska rida så på böjt spår

:rofl:
Är det inte du som brukar rata skolböcker ;) nu handlar det om ridning live och som jag ser det så visst i ett korrigerande syfte för att få igenom en hel del, rundning runt inner skänkel, ställning i nacken, vikt på inner bog som ska leda till ett ökat ytterstöd.

Men som jag skrev tidigare, jag kan andvända mig av det efter en korrigering men som ett sätt att slippa korta innertygel vid böjning tex.

Jag kan inte se hur en höjd innerhand kan ge en negativ effekt hos hästen, kan du ?

Se mitt svar til axel om skolböcker...

Men ser du någon negativ effekt av höjd inner, efter en korrigering då ?

*kl*

Jag fick nu i veckan lära mig att böja med något förhöjd hand eftersom min häst gärna går kontraställd. Nu pratar vi inte en överböjning och vi pratar inte en hand som är en halv meter över manken. Anledningen var att hästen lättare böjer och man öppnar upp för innerbogen så den inte trycks ut.

Även i galoppfattningar och galoppombyten osv ska man höja innerhanden för att öppna upp för bogen. Är det en hästsom redan är relativt mjuk i kroppen behövs inte särskilt mycket höjd hand. Bara en aning.

Jo det är en form av att korrigering, men inget som ska användas utan tanke bakom.

för är allt klart så behöver man inte höja inner för att få det rätta resultatet

Du skrev detta...spånar vidare på det och får det till att du INTE anser att en höjd innerhand kan ge ett korrekt resultat ? Eller ?

Hur gör du själv en ganska så brant diagonal sluta ?
Kortar du innertygeln eller drar du den bakåt pga längre tygel då inner hals kortas. Hur gör du så inte tygeltaget går bakåt ?

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 480
Senast: valy
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 313
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka