Varför rida med höjd innerhand?

Sv: Varför rida med höjd innerhand?

Red lektion för ett par dagar sen, men jag tänkte inte på att ifrågasätta det som ridinstruktören sa åt mig att göra, i detta fall: Att höja upp innerhanden på voltspår.

Det gjorde inget bra för hästen, det kändes fel - jag har lärt mig att man ska rida med mjukt stöd på inner och jobba mer med ytter.

Så nu undrar jag, varför ska man höja innerhanden, vad har det för inverkan? :S

Tacksam för svar, då det var dethär jag skulle träna på.

man kan göra på olika sätt och då få olika effekter - eller inte

ett sätt är uppåt bakåt - ett sätt att slippa hamna med handen i magen ov ändå ta ett rejält tygeltag - jag gillar det inte - tycker det är brutalt

sedan - om - "din kropp sitter ihop" kan en höjd innerhand avlasta innnerbog i och med att det flyttar tyngpunkten hos ryttaren. Detta kan man se oftare med höjd högerhand i saxar, byten osv, detta tygeltag skall inte förändra kontakten i munnen så det måste gå en aning framåt

Folk uppmanas ofta höja innerhanden om hästen ställer fel/och eller tippar öronen innåt - det gör den för att ryttaren merbelastar inner fram - så där funkar det med tyngdpunktsförskjutningen.

en travare har aldrig lärt sig böja sig - den skulle vara hjälpt av många sitshjälper

Senast ändrad:

jag skulle säga att en höjd innerhand fungerar väldigt olika beroende på vad som i övrigt sker i sitsen

sedan - om - "din kropp sitter ihop" kan en höjd innerhand avlasta innnerbog i och med att det flyttar tyngpunkten hos ryttaren. Detta kan man se oftare med höjd högerhand i saxar, byten osv, detta tygeltag skall inte förändra kontakten i munnen så det måste gå en aning framåt

Framåt kan ju tygeltaget inte gå, men antar att du menar handen framåt? Det blir ju lite det i och med vridningen då man ställer (och uppåt, om vridningen ökas), men det blir inte upplyft hand med avsikt att "lyfta/höja".

Det du säger ang viktförskjutningen kommer väl nästan redan i och med ställningen om man vrider handen, (och tydligare om man gör det lite mer då för mer ställning/böjning), :confused:
Eller menar du att man skulle lyfta innerhanden med enbart denna avsikt av att förskjuta vikten, fattade inte riktigt det:confused: Det låter inte ok för mej, men jag kanske missuppfattade, bäst att fråga:)

Ibland så höjer jag innerhanden samtidigt som jag lägger till inner skänkel för att få fram tölten på min häst. Men annars ser jag det som mest naturligt att ha ett mjukare stöd på innerhanden och mer kontakt vid ytter.

Philippe Karl är den som benämns PK. Han lär ut ett lite speciellt ridsätt.

Philippe Karl, som tuaphua skrev. som du kan söka på under klassiska forumet eller på google så hittar du info om hans ridsätt och bla ang handen och hästens mun.

De är ett bra korrigerande tygeltag om hästen lägger nosen lite på sned på volten. Att höja innerhanden (INTE HÅLLA I) men höja gör att dom rätar ut nosen igen och får ställningen korrekt i nacken. Så de är ett litet hjälpmedel/knep. Men som många skrivit man måste kunna känna när det blir rätt och man måste göra det i samband med ytter tygel :)

Ska tillägga att jag ofta får göra det på en av mina hästar då han har tendens i vänster varv att lägga nosen på sned. Men jag rider också med väldigt lite stöd i tyglarna, så man får passa så man inte håller dom på innertygeln vilket gör att man stoppar inner bakben. Däremot kan man få ha lite mer stöd i yttertygeln.

Senast ändrad:

kl* Alla har ju olika ridläror och man löser problem på olika vis. Jag får inte lyfta upp händerna för min tränare. Hästen ska jobbas genom sitsen och det är där jag får korrigera, inte i handen.

Men om tex hästen lägger huvudet på sned i volter eller i skolorna så handlar det ju helt enkelt om att hästen inte rundar sig ärligt genom kroppen och släpper igenom.

Det är inte heller något jag lär ut till elever. Man kan ju se visa ryttare som är kända som rider försäljningshästar i lite högre klasser än vad de klarar egentligen, de gör uppresande snabba tygeltag för att få upp nacken på dem ibland - för att de inte orkar bära sig. Stärkande ridning - Nej.. Ryggen måste också med.. Men det får ju dem som köper dem göra - blir ju så:angel:

Rider mina hästar enbart med sitsen och har inget i handen förutom någon liten korrigering. Så de är inte så att jag håller i direkt när jag höjer handen. Utan jag kan höja handen så han rätar ut nosen igen. Han har lite problem med det där och de är något vi får jobba på varje dag och då behöver han hjälp. När man väl gjort så någon gång och han rätat ut nosen så blir han kalasfin, men fram dit måste man ibland hjälpa honom genom att höja handen.

Men fortfarande är det ju (som flera skrivit) så att om man behöver räta ut nosen är det något annat fel? Hästen arbetar inte riktigt ärligt, den behöver rakriktas bätte.

Själva grundproblemet är ju kvar och när man löst det så kommer man inte behöva korrigera nosen.

Men om tex hästen lägger huvudet på sned i volter eller i skolorna så handlar det ju helt enkelt om att hästen inte rundar sig ärligt genom kroppen och släpper igenom.

Det vore intressant att få höra hur du löser ett sådant problem.
Om du nu inte får höja handen som korrigerande hjälp, hur korrigerar du?
Med en annan övning, volt med ledande eller vad?

För mig så ställer hästen ej igenom i nacken ordentligt och då släpper den heller inte igenom, arbetar korrekt, som du skrev alltså.

Senast ändrad:

nu frågade du ju inte mig - men vad sägs om att räta upp hästen - den lägger ju huvudet på sned för att den inte är rak före övningen och snedheten förstärks i den därmed ej korrekta skolan

I 95 % av fallen är det ryttaren som behöver rätas upp

öronen pekar åt det håll som bogen är merbelastad - oftast beror det på att ryttaren merbelastar den sidan bogen

man kan be hästen räta upp detta bakfirån trots ryttaren - men den får lättare om ryttaren rätar upp sig

Senast ändrad:

Här håller jag helt med. Det är första kollen, vad hindrar att den är rak?
Jag? Men sen innebär det svagt öppnatänk tex i ena varvet för att aktivera innerbak och därmed få¨upp hästen jämnare på tyglarna (för i det fallet att den lägger huvudet på sned har man mera i ena handen) I andra varvet att aktivera ytterbak extra.

Helt enkelt att få hästen att mera ärligt runda sig på volten. När den lägger huvudet på sned följer den inte tygeln och stretar emot mer eller mindre. OM den arbetar mera rakt och följsamt i kroppen så kommer den lättare att ställa korrekt, men då kommer det bakifrån så att säga. Hästen går ju sällan med huvudet på sned enbart, utan orsaken sitter i kroppen.

Om man minskar volten och vill ha mer böjning och ställning så ställer man mer vilket innebär en svag vridning (och därmed höjning) av handen, men det är ju inte för att räta ut nosen!

Om hästen brukar lägga nosen på sned så är det extra viktigt med mkt lösgörande och att få kontroll över alla delar, då kommer inte problemet att vara så stort sen.

Det här svarar jag utifrån egen erf och lösning. Fast jag vet att frågan var till Lancet, som utan tvekan har bättre koll:idea:

Felet sitter ju egentligen inte i nacken, det blir bara en effekt av att kroppen inte kommer igenom ärligt.

Därför lägger ju tex stela hästar - ej igångsatta hästar i stort sätt alltid huvudet på sned när du böjer eftersom det inte går genom kroppen.

Finns olika sätt att korrigera på är det en häst som tex är under igång sättning så gör jag inte så stor sak av att den lägger nacken på sned utan jobbar på att lösgöra hästen i sidled. Det gör jag genom att blanda öppnor, slutor, skänkelvikningar och tempoväxlingar om vartannat hela tiden. Olika tvärningar och böjningar hela tiden, då lossnar hästen i kroppen och slutar du lägga huvudet på sned eftersom det då är möjligt att använda kroppen.

Är det tex min tävlingshäst som gör det så är det ju antingen för att jag hänger i en tygel eller för att jag inte har förberett rätt.. -GÖR OM - GÖR RÄTT-. Så då slutar den ju att lägga huvudet på sned. Det är ju när jag hindrar hästen från att få den rörelsefriheten den behöver, som det uppstår saker som att huvudet läggs på sned.

Så gör jag iaf :)

Men vad var anledningen till tygeltaget o hur länge?

Som han förklarade (eller iaf vad jag förstod ;)) så handlade det om att lättare komma åt inner bog, och att få hästen att "ramla ned" på yttertygeln istf att gå emot inner. Tygeltaget skulle i de flesta fall kombineras med att man red med tagen bakdel för att "få hästen att böja sig mer bakom sadeln".
Flera av oss som red fick hålla i tygeltaget mer el mindre hela tiden, ända till hästarna kom till eftergift (eller inte gjorde det :grin: :cool: )
Syftet med det hela var att komma till att kunna gymnastisera överlinjen både i längs- och sidled sas.

Förutom allt som redan nämnts, kan ju även sadeln inverka menligt på hästens rörelsemönster. I förra stallet stod en häst som alltid la huvudet på sned. Jag fick möjlighet att testa den en gång och försökte verkligen med alla mina sitsknep att rakrikta den korrekt. Det gick ett litet tag, men nej, jag nådde verkligen inte ända fram. (Sen förstår jag också att det finns 890 fler kapitel att läsa i boken, men jag korrigerade med de kapitel jag hittills plöjt).

Ägaren till hästen blev nyfiken på den tränare jag red för och ville testa en lektion. Efter akut uppaddning av sadeln och förklaring till var den klämde och hur det påverkade hästen, var hästen rakare och huvudet tiltade inte.

Du kan absolut vara inne på rätt spår.
Min pålle har efter ett bettfel, som är åtgärdat, gått ner i vikt och tappat mycket muskler.
Detta har gjort att sadeln, även med paddar, inte riktigt sitter som den ska.
Eftersom jag förväntar mig att han ska gå upp i vikt, växa in i sadeln igen så får jag tyvär kämpa vidare.

Lancet
Jag arbetar mycket såsom du beskriver. Kanske är det så att min höjda innerhand är kontentan av de bettproblem vi har haft, ett medfött sådant som innebärt att pålle alltid haft problem med hö bak-vä bog och varit väldigt svår att just ställa igenom nacke till vä.

Nu finns det e.g inga hinder verken från bett eller tidigare låsningar som bettet skapat så vi får traggla vidare för att övertyga pålla att han faktist kan andvända diagonalen han tidigare spart men det sitter i, har jö varit ett problem sen han var 5 och är 14 nu...

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 479
Senast: valy
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 313
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka