Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför mer än ett namn till barn?

söt bok!:D

*kl*

Som sagt, hur många namn man har stör mig inte, men varför inte tilltalsnamnet först?
Det känns mest logiskt tycker jag, men en del har det sist, eller i mitten...? Nån som kan förklara varför? Finns det en tanke med det?
Eller är det för att "namnen låter bättre" i en viss ordning?

Sv: ny namntråd!

Befolkningsregistret har ingen markering för vilket av namnen som är tilltalsnamn.
Det där måste variera mellan landstingen, för slår jag upp mig och mina syskon i folkbokföringsregistret så är minsann våra tilltalsnamn markerade.
Däremot är inte jobbets sörmländska patienters namn markerade, och det verkar ju bero på att det är ett annat landsting. Förhoppningsvis är de markerade i sina "lokala folkbokföringsregister", som deras lokala vårdcentraler m.m. använder, annars så bör väl alla fixa samma system som Stockholm så är tilltalsnamnsproblematiken ur världen på vårdinrättningarna iaf :cool:

Ang att ha många namn så har jag fyra som jag är, och alltid har varit, stolt över. De är försvenskade/förkortade versioner av i tur och ordning farmors, mormors och fasters namn.
Mina kommande barn lär få mellan två till fyra namn vardera. Dels för att kunna knyta an till släkt, och dels för att det är roligt för mig att namnge, och dels för att min erfarenhet är att de flesta tycker att det är roligt att ha flera namn. Så att det skulle vara någon "belastning", som du hävdar, för barnet är ingenting som jag - och tydligen många med mig - har någon erfarenhet av.

Som sagt, hur många namn man har stör mig inte, men varför inte tilltalsnamnet först?
Det känns mest logiskt tycker jag, men en del har det sist, eller i mitten...? Nån som kan förklara varför? Finns det en tanke med det?
Har ingen förklaring på varför, men spinner vidare ;)
Jag trodde att det var väldigt vanligt att äldsta sonen fick sin pappas namn och därefter ett tilltalsnamn. Många f.d klasskompisar är döpta så, liksom min äldsta bror (den yngre fick tilltalsnamn + mellannamn). Därför blev jag väldigt förvånad när pojkvännen och hans äldre bror båda är döpta med pappans namn före sitt eget. Efter det har jag upptäckt ett antal personer till - t.o.m hela brödraskaror som har sin pappas namn, ibland i olika varianter, plus sitt eget och ev några till.

Så hur vanligt är det att sonen får pappans namn som mellannamn före sitt eget? Och hur vanligt är det att endast äldsta sonen vs att alla sönerna får pappans namn? Och varför är det så ovanligt att man döper döttrarna till mammans namn?
Nån som vet? Doktorerat i ämnet kanske? :angel: ;)

Har ingen förklaring på varför, men spinner vidare ;)
Jag trodde att det var väldigt vanligt att äldsta sonen fick sin pappas namn och därefter ett tilltalsnamn. Många f.d klasskompisar är döpta så, liksom min äldsta bror (den yngre fick tilltalsnamn + mellannamn). Därför blev jag väldigt förvånad när pojkvännen och hans äldre bror båda är döpta med pappans namn före sitt eget. Efter det har jag upptäckt ett antal personer till - t.o.m hela brödraskaror som har sin pappas namn, ibland i olika varianter, plus sitt eget och ev några till.

Är inte det väldigt amerikanskt? För inte är det så vanligt i Sverige, eller?

Så hur vanligt är det att sonen får pappans namn som mellannamn före sitt eget? Och hur vanligt är det att endast äldsta sonen vs att alla sönerna får pappans namn? Och varför är det så ovanligt att man döper döttrarna till mammans namn? Nån som vet? Doktorerat i ämnet kanske? :angel: ;)

Jag har ju inga källor till mitt påstående, så det är ju säkert bara som jag tycker, men jag tror inte det är så vanligt. Inte i Sverige i alla fall. Jag känner åtminstone ingen!

Apropå kvinnor och döttrar: Kan det vara så att kvinnor är mer individualistiska? Vi känner inte samma hävdelsebehov vg namnet? Män kanske behöver nån slags bevis på tillhörighet? Och nu dyker jag djuuuuupt ner i det svarta, helt utan källor eller bevis, men kan det möjligen bero på att män inte är gravida, inte bär bebisen nära sitt hjärta, inuti sin kropp i 9 månader och därför behöver ett mer konkret, yttre bevis på bindning? :D

(Är väl bäst att tillägga att jag har ingen som helst forskning att falla tillbaka på, har aldrig doktorerat i någonting och tänker och tycker på helt fristående basis. Rena rama spekulationer med andra ord. So shoot me). :cool:

För oss har det varit att de låter bättre i en viss ordning... Elin har sitt tilltals namn först och sedan släktnamnet Anna som både jag och svärmor, svägerskan och elins kusiner på den sidan har. Jag har fått det efter släkt på min pappas sida, och efter en häst...:angel:
Sen har hon ett tredje namn som jag drömde om innan hon föddes, jag drömde alltså att jag höll "min" baby och talade om för min mamma att "här är din Josefine"...
Elin var ett namn som poppade upp i våra huvuden på BB, sen visade det sig när vi talade om det för svärfar som låg på sjukhus att det hade hans favorit faster haft som namn oxå. Att det sedan visade sig vara ett jättepoppis namn var inte med i beräkningen...

Fredrik var namnlös ett par dagar innan vi enades, jag ville ha Oskar som tilltalsnamn, men det tyckte inte karln om, så det blev Fredrik tillslut. Sen har han även Carl som släktnamn från båda sidor, men han fick orningen Carl, Fredrik, Oskar för annars lät det som Carl och Oskar hängde ihop... Än så länge har det inte inneburit några som helst problem...

Är inte det väldigt amerikanskt? För inte är det så vanligt i Sverige, eller?
Som sagt så var de flesta av mina klasskamrater döpta så, både i högstadiet och gymnasiet. Pappans namn + tilltalsnamn.
Min pappa kom ju från Österrike, och han hade samma tre namn som min farfar har. Hans lillebror - min farbror - har min pappas/farfars tredjenamn som tilltalsnamn. Vet ej hur vanligt det är, men där döper man säkerligen alltid efter pappan i någon form.

Lupin skrev:
Apropå kvinnor och döttrar: Kan det vara så att kvinnor är mer individualistiska? Vi känner inte samma hävdelsebehov vg namnet? Män kanske behöver nån slags bevis på tillhörighet? Och nu dyker jag djuuuuupt ner i det svarta, helt utan källor eller bevis, men kan det möjligen bero på att män inte är gravida, inte bär bebisen nära sitt hjärta, inuti sin kropp i 9 månader och därför behöver ett mer konkret, yttre bevis på bindning? :D
Kanske det. Har ju själv inga barn än, men får jag en son kommer han få min och sin pappas namn + minst ett till. (Dock blir det problem, för namnen låter bättre tillsammans om min pappas namn står först, och så vill jag ju inte ha det! :D)
Dock skulle jag aldrig döpa min dotter till mitt eget namn, och därefter ett tilltalsnamn. Ganska knasigt egentligen, att jag resonerar så olika :p

Lägger man till siffror också, efter namnet? Det är ju rätt vanligt i USA, enligt en amerikan som jag chattade lite med för många år sedan. Han hette NN III (tredje), eftersom han var den tredje förstfödde sonen med det namnet.

Låter både krångligt och gammeldags att döpa efter ett sånt system som ert, men samtidigt lite gulligt och romantiskt! :)

Du får väl ta och fundera lite djupare på varför du resonerar som du gör ang pojk- och flicknamn? Det skulle vara intressant att få veta!

Ja det är klart.

Men om han var döpt efter någon släkting och ville ta bort det namnet så kan ju inte jag garantera att inte släktingen skulle bli urförbannad eller ledsen.

Varför skulle släktingen vara så mycket mer oförstående än du? Det är klart, om man vet att morfar Knut-Ingolf är helt kolerisk och inte kan ta minsta motgång utan att ta det personligt och bli dödligt kränkt, och dessutom kommer att leva i 50 år till - ja, då kanske man inte behöver döpa sonen till just det (särskilt om man kan anta att det kanske är ett sånt namn man skulle kunna vilja byta bort.

Men ofta är släktnamnen a) tillhörande döda släktingar som ändå inte har så mycket åsikter b) hyfsat vanliga namn, som man kan leva med. Om nu alla pojkar i släkten i generationer hetat Erik i andranamn, då kanske man rent av tycker det är trevligt att heta så själv? Man kanske uppskattar att känna att man är en del av familj och en historia?

söt bok!:D

*kl*

Jag har mitt tilltalsnamn som andranamn. Det händer någon gång att jag blir uppropad i väntrum etc med andranamnet, men jag vet ju att det är mig dom menar då, så jag har inte upplevt det som något problem. Anledningen till ordningen är att det låter bättre - mitt andranamn är tvåstavigt, medan mitt tilltalsnamn är trestavigt. Och det låter bättre med det korta namnet först - jämför "Eva Maria" med "Maria Eva".

Hehe, det är inte mitt argument! Det är den ursprungliga anledningen. Men jag tror inte att alla ens tre namn är i samma stil. Särskilt inte om man väljer ett eget förstanamn till barnet och kanske två andra som finns i släkten. Vet en som hette Helena Camilla, hon gillade inte Helena så hon kallade sig Camilla istället! Man döper inte precis barn till så lika namn och mellannamn Johanna Hanna Anna Ann t ex.. så något namn tilltalat kanske barnet mer än det andra.

Visst är det som i ditt fall så kanske man inte kan identifiera sig med något av dem av nån anledning. Nu kanske jag säger emot mig själv, men å andra sidan kan man nog ganska ofta identifiera sig själv med iaf något av de namn man haft i så många år eftersom de är ens egna.. men gör man inte det så är det ju bara så. Jag menar bara att om man byter till ett andranamn så behövs det inte göras sååå officiellt tror jag. Alltså man kan bara säga till folk att "det" är mitt tilltalsnamn. Annars måste man skicka in papper och få godkänt osv. Vad gör det om man håller på traditionerna då? Som sagt, föra vidare släktnamn för att hedra släkten t ex. Ta upp nya äldre namn osv.

Men namnet handlar ju om föräldrarnas val och gåva till barnet och jag tror barnet som tidigare nämnts känner sig lite speciell när det vet att det fått speciella namn efter viktiga personer. Vad gör det om man tillfredsställer sina namngivningsbehov?! Alla älskar ju sina barn och att vilja ge barnen speciella namn är väl inget konstigt. Nej, jag tror inte att barn utan flera namn är mindre älskade... men det kanske är en tradition i deras familj.. vad vet jag.

Jag har tre förnamn och två efternamn. Förstår inte alls varför detta skulle vara en belastning:confused: jag älskar mina andranamn, de är jättevackra. Jag är jätteglad att jag fick mer en ett namn.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Har inte läst hela tråden, men kan flika in en sak.. Jag är pådyvlad fyra förnamn, och det är ett MECK med blanketter och annat där förnamnen ska med. Har inte ett helt okomplicerat efternamn heller :)

Ett tips till er som ska ge era barn en massa namn... håll dem korta!

/Max - med fyra namn varav inget används

Om nu alla pojkar i släkten i generationer hetat Erik i andranamn, då kanske man rent av tycker det är trevligt att heta så själv? Man kanske uppskattar att känna att man är en del av familj och en historia?

*urrk*

Man kanske uppskattar att man betraktas som en ny och fri individ som kan skapa sin egen framtid ?

*urrk*

Man kanske uppskattar att man betraktas som en ny och fri individ som kan skapa sin egen framtid ?

Kan man inte göra det oavsett vilket namn man får? Är namnet i sig en tvångströja som avgör ens framtid? Är man inte lika fri som individ även om ens föräldrar väljer att ge ett gammalt släktnamn förutom tilltalsnamnet? :confused:

Ett tips till er som ska ge era barn en massa namn... håll dem korta!
Och jag älskar tvärtom mina fyra namn, varav alla förutom ett är relativt långa, även om endast tilltalsnamnet är trestavigt :D (1:a och sista mellannamnet är tvåstavigt och det i mitten är enstavigt).

Men å andra sidan verkar jag vara bortskämd som Stockholmsbo, då mitt tilltalsnamn är markerat i befolkningsregistret, så jag har inga problem med förtryckta blanketter. Ska man fylla i namnen själv kan det ju bli lite meckigt om namnraden är för kort dock ;) Men själva grejen att fylla i fem namn (totalt) tycker jag inte är jobbig - bara rolig :)

Faktiskt tror jag inte det.

Inte för namnet i sig men om du tar extremexemplet escodobe berättade om så står det i ena ändan av "belastningsskalan".

Och att helt slippa släktplikter och traditioner att leva upp till i den andra - där man inte heller släpar på onödigt namnbagage.

Ändå står snart dom vuxna där och pekar
ut den riktning dom tycker man skall ta.
Alla drömmar dom själva har förvägrats
vill dom förverkliga genom sina barn.
Är man lydig belönas man och hyllas,
revolterar man mister man allt.
Ingen älskar ett barn som inte lyckas,
ingen älskar ett barn som är starkt.

Men vem besitter förmågan att veta
vad som ryms i en ny individ?
Och vem kan säj' till nån annan hur lyckan ser ut,
vem kan säj' vad nån annan vill bli?

Låt dina blommor slå rot där det finns jordmån,
låt dina växter får leva där dom trivs.
Lås inte in dina plantor i ett drivhus,
låt dom få slippa ett onaturligt liv.
Låt den du älskar få pröva sina vingar,
en dag så flyger din älskade rätt.
Vill du bli respekterad av din avbild
får du visa din avbild respekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 854
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar