Silverkedjan
Trådstartare
Sv: Varför mer än ett namn till barn? [UTBRUTEN]
(tur det inte var olsson och inte eriksson )
(tur det inte var olsson och inte eriksson )
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nä, inte tvingad faktiskt. Man jag vill föra traditionen vidare....och om du får en dotter, känner du dig inte "tvingad" då att välja samma mellannamn till henne ?
Dotterna pappa blir dock tvingad. Men hade det varit Vidar eller Eskil som var pappa till mitt barn, så hade de ju blivit tvingade till det i alla fall, trots att inte kravet kom från din sida.
Varför tar ni inte ett gemensamt efternamn? Eftersom ni är en familj?
hade ni () svårt att enas?
OT: Mitt namn rules
Egentligen så har de bara ETT efternamn, det andra blir ju ett mellannamn. Så de skriver bara förnamn efternamn. Men hemma hos pappan när de svarar i telefon så svarar de förnamn mellannamn- Väldigt praktiskt.
.
Men är inte det att krångla till det i onödan?
min makes farfar hade bara ett förnamn, Hilding och han hävdade att det var för att hans föräldrar inte hade råd till fler.
Exakt.
Man tvingar på barnet namnen.
Och då räcker det väl med ett?
Det är mycket svårare att ta bort namn, inte minst för att man måste göra sig obekväm inför dem som namngett en och dem man är namngiven efter.
Jag tycker många namn tyder på beslutsångest hos föräldrarna
Tradition. Vi valde andranamnen efter personer som varit betydelsefulla i min och min sambos liv. Det var viktigt för oss att namnen hade någon anknytning och inte bara var namn.
Elsa hette min farmor, hon dog tidigt och jag har aldrig träffat henne. Jag heter också Elsa i andranamn och är stolt över att få föra farmors namn vidare.
Stig hette min sambos farfar. Min sambo ÄLSKADE sin farfar och ville därför hedra honom genom att föra det namnet vidare.
Under uppväxten så kommer jag ihåg att det jämfördes andranamn. Många skrattade åt mitt som var gammeldags. När jag surmulet kom hem och frågade mina föräldrar varför de valt ett sådant andranamn och fick det förklarat för mig så tror jag inte det var någon annan som var så stolt över sitt andranamn som jag var. Och det är så jag hoppas våra barn ska känna det.
/Timsetim