Varför måste NH tränas?

anhe

Trådstartare
Det är något jag har funderat på några gånger. Det är ju per defination en "naturlig hantering" av hästen. Varför måste den då tränas? Borde inte alla hästen förstå NH tänket direkt? Jag tänker på att det står NH-tränad i många saluannonser, lika att många säger att "just nu har jag problem med hästen, för jag har inte tränat NH på länge". Det kanske visar mer på tränarens/ägarens okunskap om hästhantering än något annat? Varför ska man någon gång frångå detta "naturliga hanteringssätt" om man använder sig av det. Är inte det inkonsekvent. Ett hanteringssätt gäller ibland, men oftast är det ett annat. Stackars häst. Antingen borde man väl använda sig av NH, i alla situationer, eller så låter man bli helt.

Lite filosofiska funderingar. Några synpunkter?

Sv: Varför måste NH tränas?

Håller fullständigt med dig.

Det är ju inte hästen som behöver NH-tränas. Det har den nog i sig ändå.

Däremot kanske ledarskapsövningar (á la NH) kan vara bra för att befästa människans ledarskap gentemot hästen.

I de flesta fall tror jag det främst är människan som behöver lära sig, inte hästen.

Ha,ha, ha precis vad jag tänkte! :rofl:

NH är ju till för att VI ska lära oss "prata" hästspråk.
Människan anser ju sig vara den intelligentaste varelsen så hur 1000 man får det att gå ihop med att hästen ska lära sig människospråk istället för tvärtom är rätt underligt... :smirk:

Man kanske ska skriva att man önskar en NH-tränad köpare :angel:

Har man under lång tid hanterat hästar på det vanliga "luddiga och inkonsekventa" sättet är det lätt att man glömmer bort sig ibland och blir otydlig mot hästen, vilket den naturligtvis utnyttjar.

Därför måste man träna NH ibland.

Det är ungefär som att jag inte har pratat/läst tyska på 8 år, då måste jag träna lite för att komma tillbaka igen.

(Kanske borde tillägga att underhåll är detsamma som träning, dvs NH-hanterar man sin häst eller pratar tyska dagligen och i vardagssammanhang blir det mer och mer flytande, enklare och självklarare. =Färre separata träningstillfällen är nödvändiga)

Senast ändrad:

Kan bara hålla med. Motsätter mig starkt uttrycket "träna NH" eller "NH-tränad" häst -framförallt eftersom folk oftast menar att det är just hästen som tränas. Att man NH-tränar sig själv, det kan jag köpa. Därför har Pinky en poäng, men då jag inte ser NH som bara ett språk utan som ett förhållningssätt och snudd på livsstil så faller ändå jämförelsen lite i mina ögon.

anhe skrev:
Det är ju per defination en "naturlig hantering" av hästen. Varför måste den då tränas? Borde inte alla hästen förstå NH tänket direkt?
:bow: :devil:

Håller med! Det är ju inte hästen som är NH-tränad utan ryttaren/kusken/ägaren/skötaren. Jobbar denna person med hästen med så kallad NH-träning är det ju människan som lär sig inte hästen! Dom vill väl bara säga att dom har väldresserade hästar när dom skriver ut det i annonserna! Men varför kan man inte skriva "väldresserad häst" då, kan man ju undra?

Men om man nu bestämt sig för att köpa NH tänket. Då använder man sig väl av det varje dag, i varje hantering med hästen. Nu använder inte jag NH direkt, men inte byter jag förhållningssätt till mina hästar. Vi har en gemensam förståelse för varandra, mest tack vare att jag alltid är konsekvent tror jag. Samma regler gäller alltid.

Det spelar ju egentligen ingen roll om det är just NH. Men om man bestämt sig för att hantera sin häst på ett visst sätt, då gör man väl det jämt, dagligen, i all hantering. Då borde det räcka som träning, både för mig och hästen egentligen. Om man själv nu är ovan med NH, är det då inte möjligt att läsa av hästen i den dagliga kontakten om man gjort sig förstådd eller inte. Om hästen tycker det är helt naturligt borde man väl få rätt respons tillbaka, gör man fel borde man få en oönskad respons.

Om vi nu gör jämförelsen med tyska. Ska jag flytta till tyskland får jag nog varsego' ta och prata tyska om dagarna, inte bara ibland, när jag känner för att öva. Språkbruket förfinas väl eftersom. Men nu tycker jag det är en rätt dum jämförelse, för tyska är inget medfött för mig som svensk med svenska föräldrar. Men de flesta hästar borde ha hästiska som modersmål.

det här är tyvärr baksidan av att NH vuxit sig så stort. Då blir det alltid avarter, och ibland verkar det nästan som om avarterna håller på att ta över...

Om det står "NH-tränad häst" så är det människan som tolkat hela konceptet totalfel, och gissningsvis enbart tränat lekar och viftat med rep tills hästen varken har egen vilja eller livsgnista kvar. Och tyvärr överdriver jag inte i denna beskrivning, för det är vad resultatet blir i slutänden.

Enligt min mening kan man inte missbruka NH, men man kan missbruka namnet.
Så fort hanteringen frångår NHs naturliga principer, så är det inte längre NH.

NH är en filosofi där människan tagit till sig hästens kroppsspråk och där kommunikationen fungerar tvåvägs genom detta.
Det är människan som tränar hästen i det dagliga arbetet, där allting samanfaller under NH-principerna. Men man tränar inte hästen i NH.

nä, man tränar hästen i lydnad. på ett språk som den begriper.
ibland krävs det att man verkligen tar igenom en viss sak och då TRÄNAR man verkligen på detta tills det sitter som smäck.
Istället för att under en lång period (hela hästens liv?) småbestraffa den när den gör fel (som den oftast inte själv tycker att den gör!). Ett evigt tjafsande om rang, och vad som ska göras. Hur många hästar har inte vältränade mattar som hela tiden har en massa problem; "Oh nej vi kan inte rida förbi det huset för där brukar hästen bli skrämd" eller "Oh nej, vi kan inte lasta hästen där", eller "oh nej vi kan inte" ditten och datten. Fattar inte att det finns folk som accepterar sånt? Man får väl jobba med det som är problem? Det tycker jag nog är det som kan kallas träna nh. Om man tränar på ett för hästen positivt och begripligt sätt, inte med hugg, slag, skrik och otydliga eller motsägelsefulla signaler. En ranghög individ (människa eller häst) är av naturen lugn, konsekvent, tydlig. Lär dig bli sån och din häst kommer älska dig. ;)

För att man har ett korkat halvblod :devil:
Jag har tidigare resonerat som du och ansett att alla hästar kan och det har oxå mina travare och islänningar kunnat.
Nu har jag däremot skaffat ett halvblod och där finns inget naturligt hästspråk alls...... Henne måste man lära Nh.... ett TRÅKIGT arbete.

Om nu definitionen av NH är "naturlig hantering av hästen" så är det väl självklart att det är människan som ska tränas, eller hur? :D

Immer

Eller oxå har du råkat få tag i en ranghög häst som ifrågasätter :D För det handlar ju både om hur tydlig människan är och hur snabb hästen är på att acceptera att människan är flockledare.

Har själv halvblod men hanterar både travare, islänningar och shettisar (mkt hingstar) och det känns som om de andra raserna är mer "vana" vid en stark ledare och därför snabbare följer mig medan mitt halvblodssto som jag själv fött upp ständigt ifrågasätter om jag verkligen är ledaren :smirk:
Högst irriterande eftersom jag varit superkonsekvent med henne och eftersom hon är 14 cm högre i mankhöjd än vad jag är i strumplästen :mad:

Vad kul att upptäcka att det finns fler! Börjar undra om halvblodens hjärnor har "avlats bort" för att de ska bli hanterbara fritidshästar. Både jag och en kompis har halvblodshästar (ston, om det nu har någon betydelse) som inte köper NH, det betyder liksom inget för dem, på dem fungerar det bäst att vänta tills de löjlat sig färdigt och sedan fortsätta med det man tänkt sig, försöker man gå in och påverka skeendet i någon högre grad blir de liksom bara övertygade om att de har en anledning att hålla på!

Jag känner att jag måste förtydliga mig lite... :o

Mitt inlägg var menat som lite lätt ironiskt, för det är ju just så det funkar för många som hakat på trenden. Så tänkte jag för 5 år sedan, så jag vet... :angel:
Man tränar NH vid speciella tillfällen, men är inte uppmärksam på att hästen i den vardagliga hanteringen har kommandot. T.ex. kliver över en i boxdörren, flyttar runt en steg för steg när man borstar osv. Så länge repviftandet på banan funkar bra så... :cool:

Även om jag inte har en perfekt och friktionsfri relation med min häst idag heller (har någon det?)så försöker jag iaf vara konsekvent genom ALL hantering. Vad är vitsen annars? Förvirring? :eek:

Ber om ursäkt igen för att mitt förra inlägg feltolkades, nu när jag läser det förstår jag. :)

Senast ändrad:

Säger som jag gjort tidigare i frågan; småkorkade individer har jag träffat inom flera raser, men de är inte överrepresenterade inom halvbloden.

*lånar*

Att vara i tyskland eller slovakien har egentligen ingen skillnad...man kommer långt med gester och kroppsspråk/signaler...det är DESSA jag tror en del människor behöver hjälp med att hitta och omvandla till hantering....kan man det så är det inga problem.

Spelar ingen roll hur rädd häst du har...den går om du VISAR och VILL att den skall gå...det behövs inte övas på sånt...lika lite som att öva hästen att gå in i en box.

Håller med det du säger! Tror mer att det människor som behöver NH-tränas... :smirk:

Hehe..nu blir jag nog lynchad av NH-mobben...hehehe...

Nä, ingen ranghög häst alls utan häst utan hästspråk, hon betraktas som efterbliven av mina andra hästar, hon kan bara tolka riktigt hårda signaler och enbart använda sg av såna själv. Men det går framåt, igår ville hon inte komma in för natten utan sprang i väg med huvudet i vädret och var nonchalant. Det var jag oxå så stackars hästen fick sova ute utan mat i natt och i morse så kom hon sååå ödmjkt fram och väntade på att jag skulle ge henne frukost. Hehe, om ett år eller så så blir hon nog alldelles normal.

Jag tycker att halvbloden är överrepresenterade i dumhetsgrad. Har ju letat halvblod ett tag nu så jag har träffat på massor och de är annorlunda i sitt språk, mer mäniskor än hästar i psyket. En utmaning är dte i varje fal att se om man kan få dem lite mer normala.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 290
Senast: Enya
·
Utrustning Satt och funderade på det, då jag ändå ska ta ut vetten snart, men vet att det finns många kunniga och vettiga här ändå, som jag skulle...
2
Svar
23
· Visningar
3 379
Senast: super
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 241
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat