Varför måste NH tränas?

Sv: Varför måste NH tränas?

Att många måste väckas just i sitt umgänge med människor och förstå att man kan prata häst med människor också, det håller jag med om. Men det har jg sett hos många olika raser.

Antar att vi helt enkelt träffat på olika "delar" av halvblodsrasen... Eller nåt.

Problemet med halvblod är att de inte ens talar hästspråk med varandra, än mindre med människor.
Jag har träffat på allt från ridskoledönickar till avelsdjuren på Flyinge till superstammade topphästar och det är samma överallt.

Jag håller faktiskt med dig...inte för att jag har träffat så många halvblod, men de jag HAR träffat har varit precis såna.....det är som att jämföra en flodhäst med en border collie....

frågan är ju om det är medfött, eller om det är miljö som påverkar??? Jag tror det är både och.....signalerna går nog fram, men det tar ett tag innan det kopplar.

Immer skrev:
Om nu definitionen av NH är "naturlig hantering av hästen" så är det väl självklart att det är människan som ska tränas, eller hur? :D

Immer

Det förutsätter väl dels att det är naturligt för hästar att hanteras, dels att de inte aktivt tränats till att uppföra sig ohyfsat?

Om man tycker att det ligger i sakens natur att hästar behöver lite träning i hur man umgås med tvåbeningar (som har vissa "talfel" som tex små orörliga öron och ingen svans) och dessutom har träffat på ett antal hästar som det är självklart för att det är OK att kliva över människor, bita i fickor som luktar morot, hänga på den som lyfter hovar och lite annat som irriterar mig till vansinne kanske det inte är så tokigt med träning av hästen i alla fall? NH-avprogrammering av ohyfsad häst???

Jag anser det helt klart att människor måste tränas i djurhantering, men om man inte "hamnat i rätt omgivning" finns det väl egentilgen inga alternativ till NH-kurser? Jag tror fortfarande att man lär sig mer hästhantering om man går en valpkurs än en ridkurs...

Tassetass skrev:
Kan bara hålla med. Motsätter mig starkt uttrycket "träna NH" eller "NH-tränad" häst -framförallt eftersom folk oftast menar att det är just hästen som tränas. .
Fast ibland kan det behövas :crazy:

Nägra av våra nyinköpta har överhuvud taget inte lyssnat alls på små singnaler från marken(såklart människors fel)

I dom lägena har det för oss varit bra att ta ut någon som "tränar NH" med hästen, och när hästen väl har börjat iakta människan så kan även vi vanliga dödliga hantera den utan grova tag.

Jag är också allergisk mot uttrycket träna NH, men iblandhar det faktiskt varit bra.

Det var ju likadant när min häst släpptes ihop med en flock halvblod när hon kom hit. :(

Hon kunde ICKE göra sig förstådd och det tog 7 månader innan hon belv accepterad.

I flock 2 fanns inte ett enda halvblod, där blev hon bästa polare med 2 hästar direkt och de övriga kom hon bara bra överens med.

alisson skrev:
Fast ibland kan det behövas :crazy:

Nägra av våra nyinköpta har överhuvud taget inte lyssnat alls på små singnaler från marken(såklart människors fel)

I dom lägena har det för oss varit bra att ta ut någon som "tränar NH" med hästen, och när hästen väl har börjat iakta människan så kan även vi vanliga dödliga hantera den utan grova tag.

Jag är också allergisk mot uttrycket träna NH, men iblandhar det faktiskt varit bra.

NH-filosofin= det sätt vi NH-folk lever med våra hästar, det liv vi erbjuder dom, den syn vi har på dom och vår vilja att studera och lära oss av dom.
Detta återspeglas sedan i det sätt vi hanterar hästarna och kommunicerar med dom.
VI är alltså NH-tränade, VI läser hästarnas signaler, VI använder oss av signaler som hästarna förstår, VI anpassar oss till hästarnas behov och språk osv.

Även jag har i många fall sett att hästen inte reagerat på mig. Varför skulle den det? I hästens hela liv, har ingen människa lyssnat på den eller talat till, bara tvingat och bestämt. Men efter ganska kort tid, har hästen alltid förstått att människan framför den faktiskt lyssnar och svarar, ber och accepterar. INTE för att jag NH-tränat den, INTE för att jag mekaniskt använder några speciella "lekar", utan för att kommunikationen kommer med NH-filosofin, vilken JAG har lärt, tränat och tagit till mig.

LIA, som är hjärtligt trött på NH-träningssvammlet och bara måste kommentera.

Senast ändrad:

Men du är ju en människa , du kan ju aldrig fullt ut tänka som en häst eller att förstå hästen till 100%

För hästen är du bara en människa oavsett, den kommer aldrig någonsin att betrakta dig som en like i något avseende.

Men du kan ju försöka iallfall, det är säkert bättre än inget.

Ja, jag är bara en människa. (Ser du något annat i det jag skrev?) Det är vi alla, oavsett våra egenskaper. Skillnaden i det här fallet, är den inställning man har, och den vilja man har och den förmåga man har, när det gäller livet med hästarna.

Nej, jag kan inte fullt ut tänka som en häst, ej heller förstå den till 100%. Men jag vill komma så nära som möjligt. Dessutom tjänar både häst och jag på att jag gör det.

Hästen betraktar naturligtvis inte mig som en häst. Däremot läser den snabbt av, vad för sorts människa jag är. Detta bestämmer sedan, om hästen kommer att betreakta mig som dess like eller inte. För det gör dom faktiskt! (Like är INTE detsamma som lika!) Själv vill jag ju vara lite mer, en ledargestalt för just den hästen. Om jag lyckas med det, bestäms av det jag skrev längst upp här, fr a mina personliga egenskaper.

Vi NH-are försöker INTE bli hästar i hästarnas ögon, vilket somliga tycks tro. Vi försöker heller INTE bli flockledare, vilket också är en vanföreställning. Däremot vill vi med vårt sätt att vara, få hästen att se oss som SIN ledargestalt när vi är tillsammans.

LIA

NH är missförstått.

Man ska inte träna NH, NH är en livsstil (endel kallar det filosofi) vilket innebär att du skall "använda" dig av NH i alla lägen när du umgås med, hanterar, och tränar (ridning/körning) din häst. Från det att du vaknar tills det att du går och sover ska det vara något som du eftersträvar.

Så här beskriver jag NH på min hemsida:

"Vad är NH?

Alla instruktörer och hanterare av NH har sin egen syn på NH.
För mig är det framförallt två saker, en livsstil och etologi.

Att ha NH som livsstil innebär att man hanterar, umgås med och håller häst efter ett visst synsätt. Jag eftersträvar att all min hästhållning skall vara så lik som möjligt de förutsättningar det fria livet erbjuder. Det finns dock saker som påverkar möjligheterna, ex. väder och vind.

Etologi är Läran om djurs beteende. NH är kunskap om hur hästar fungerar, som flockdjur och som individ. Människan får insikt i hur hästen fungerar och hur man själv fungerar i hästens liv.

Ursprungligen tros uttrycket Natural Horsemanship (NH) komma från en boktitel skriven av en amerikansk tränare. Någon svensk översättning finns egentligen inte ännu, men en rak översättning blir dock Naturligt hästmannaskap.

NH är egentligen inte något speciellt. Det är inte något som måste ha en viss rid eller körstil knuten till sig, det passar till alla stilar och grenar eftersom det väldigt mycket handlar om en livsstil och ett synsätt och inte har något att göra med vilken gren du håller på med.
"Målet" med min NH är att hästen ska kunna slappna av och lita på mig, och utifrån det ska jag och hästen tillsammans kunna ha roligt och prestera otroliga saker.

NH inte är ett träningssätt. Det är en livsstil som jag tog upp tidigare. Men man kan även träna NH, det är när jag medvetet går ut på banan och tänker att jag ska lära mig att kommunicera med just denna häst och lära hästen att jag kan dess språk och regler. Det man skall tänka på när man "tränar" NH är att det är människan som är eleven och hästen som är läraren, hästen kan allt om NH eftersom det är dens liv vi ska lära oss om, det är vi som ska lära oss, något vi måste vara medvetna om innan vi börjar "träna". Den som går ut och tränar med inställningen att den skall lära hästen vad NH är har hamnat fel.

Sist av allt. NH har inte patent på bra hantering eller hästsyn. Men har du och din häst en bra kommunikation skulle jag tro att du omedvetet till vis del har NH som synsätt, dvs. etologi som en livsstil."

Men, det finns hästar som fått göra precis som de vill hela sitt liv, eller en tid, och som behöver fostras om. Man kan kalla dom ouppfostrade, men i grund och botten vet de vad som gäller, men människan har inte kunskap att fostra hästen, eller vara konsekvent. För bara för att hästen kan uppföra sig i flock, behöver inte det betyda att den uppför sig bland människor.

Dessa hästar är de som inte tar hänsyn till människor, som utsätter oss mer eller mindre för fara. Ex. hästar som stegrar, sparkas mm.
Men bara för att man har en sådan häst behöver det inte betyda att man inte kan uppfostra en häst, det kan ju också vara så att man har en väldigt psykiskt stark häst som testar en till max, inte alltid så skoj...

Senast ändrad:

Det korrekta som borde stå i annonsne är väll "van vid NH-tänkande/kunniga ägare/ryttare/hanterare/människor"...

Hantering...ur hästens perspektiv..kanske vore både kortare och sannare....

Eller så kanske man kan skriva väluppfostrad...?

Åska skrev:
Håller med det du säger! Tror mer att det människor som behöver NH-tränas... :smirk:

Hehe..nu blir jag nog lynchad av NH-mobben...hehehe...

Ha ha ha... Håller med! :bow:

"NH-tränad ryttare söker häst!" :D

Sammet skrev:
NH är missförstått.

Man ska inte träna NH, NH är en livsstil (endel kallar det filosofi) vilket innebär att du skall "använda" dig av NH i alla lägen när du umgås med, hanterar, och tränar (ridning/körning) din häst.

Jag håller med dig i stort, men för den som inte tidigare betett sig på "rätt" sätt med/mot sin häst innebär det att man måste träna in ett nytt beteende. Att förändra ett beteende är inte det lättaste, men det går, men det kräver mycket, mycket träning. Det gäller att få det som är så himla enkelt i boken att bli det självklara för mig. Även om jag hamnar i en pressad situation - då ska "aphjärnan" reagera på "rätt" (NH) sätt.

LIA skrev:
Ja, jag är bara en människa. (Ser du något annat i det jag skrev?) Det är vi alla, oavsett våra egenskaper. Skillnaden i det här fallet, är den inställning man har, och den vilja man har och den förmåga man har, när det gäller livet med hästarna.

Nej, jag kan inte fullt ut tänka som en häst, ej heller förstå den till 100%. Men jag vill komma så nära som möjligt. Dessutom tjänar både häst och jag på att jag gör det.

Hästen betraktar naturligtvis inte mig som en häst. Däremot läser den snabbt av, vad för sorts människa jag är. Detta bestämmer sedan, om hästen kommer att betreakta mig som dess like eller inte. För det gör dom faktiskt! (Like är INTE detsamma som lika!) Själv vill jag ju vara lite mer, en ledargestalt för just den hästen. Om jag lyckas med det, bestäms av det jag skrev längst upp här, fr a mina personliga egenskaper.

Vi NH-are försöker INTE bli hästar i hästarnas ögon, vilket somliga tycks tro. Vi försöker heller INTE bli flockledare, vilket också är en vanföreställning. Däremot vill vi med vårt sätt att vara, få hästen att se oss som SIN ledargestalt när vi är tillsammans.

LIA

Heter du Lia?Vilket fantastiskt vackert namn..det heter min favorithäst :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 290
Senast: Enya
·
Utrustning Satt och funderade på det, då jag ändå ska ta ut vetten snart, men vet att det finns många kunniga och vettiga här ändå, som jag skulle...
2
Svar
23
· Visningar
3 379
Senast: super
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 241
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat